چند نكته پیرامون بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرهنگیان؛

از دغدغه کیفیت مدارس دولتی تا خسارات کوچک انگاری آموزش و پرورش

از دغدغه کیفیت مدارس دولتی تا خسارات کوچک انگاری آموزش و پرورش به گزارش کنکور هنر، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان در روز معلم، به تشریح شرایط فعلی نظام تعلیم و تربیت پرداخت و تصریح کرد که نخستین گام، تغییر نگرش مسئولین و جامعه نسبت به اهمیت آموزش و پرورش است و اگر تغییر نگرش ایجاد شود، گامی اساسی به سمت ایجاد تحول در سیستم آموزشی برداشته ایم.


سید بابک هاشمی نکو در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب احاطه و شناخت کاملی نسبت به مسائل آموزش و پرورش دارند و این را در بیانات سنوات پیش ایشان که با فرهنگیان دیدار می کردند هم شاهد بودیم اظهار داشت: اگر به مجموعه منویاتی که ایشان بیان نمودند عمل شود به تحول نزدیک می شویم.
وی ادامه داد: رهبری در این دیدار فرمودند که معلمان از آزمون های متعدد سربلند بیرون آمده اند. ایشان اشاره ای به ۴۹۰۰ شهید فرهنگی داشتند و این که خودشان را موظف می دانند هرسال از معلمان تکریم کنند؛ چونکه معلمان، معماران آینده و سربازان گمنامی هستند که مشغول مجاهدت در دورترین نقاط کشورند و کاری که معلم برعهده گرفته، مهم ترین کار در کشور است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به این که رهبر انقلاب کار معلم را مهم ترین کار در کشور می دانند، چونکه تربیت نونهالان و ساختن فردای کشور را برعهده دارند اظهار داشت: بنا به فرمایشات ایشان هم از معلم توقع هست که احساس مسئولیت کند و هم باید در برابر معلم احساس مسئولیت داشته باشیم و این یک جاده دوطرفه است که هم از معلم توقع داشته باشیم و هم انتظارات معلم را پاسخ دهیم، در توجه به منزلت و معیشت، نظام باید تأمین کننده باشد و از سویی تحول در نظام جذب و ارتقای معلم هم خیلی مهم می باشد.
وی ادامه داد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش قبل از سخنان مقام معظم رهبری نکات مهمی در این خصوص بیان کرد؛ اولا انتخاب و جذب معلم باید از بهترین های جامعه صورت پذیرد. دوم این که نباید طوری باشد که وقتی معلم فارغ التحصیل و جذب شد ۳۰ سال به صورت تضمین شده و بدون به روزآوری در آموزش و پرورش حضور داشته باشد بلکه دانش او باید هر سال به روز شود. آموزش ضمن خدمت ضروریست و لازم است معلمین با شرکت در کلاس ها و کارگاه های حضوری ضمن خدمت با تازه های تخصص خود آشنا گردند تا به کلاس خود خدمت بهتری عرضه کنند.

خسارات کوچک انگاری آموزش و پرورش
هاشمی نکو افزود: همانطور که در سخنان رهبر معظم شنیدیم، جایگاه آموزش و پرورش در نظام مدیریت کشور هم حائز اهمیت می باشد. نگاهی که برخی مسئولین گذشته به آموزش و پرورش داشتند و خسارت به بارآورده، کوچک انگاری دستگاه آموزش و پرورش بوده است؛ چونکه آموزش و پرورش را مجموعه مصرفی می دیدند و به دنبال برون سپاری و باز کردن آن از سرخود بودند. در دولت قبل هم شاهد بروز این تفکر بودیم که به دنبال خصوصی سازی مدارس دولتی رفتند این در شرایطی است که آموزش و پرورش امری حاکمیتی و زیربنای رشد و ارتقای همه جانبه در کشور است.
وی با تکیه بر لزوم سرمایه گذاری مناسب در حوزه تعلیم و تربیت اظهار داشت: رهبری فرمودند که اگر ۲۵ سال قبل به مدارس رسیدگی درستی کرده بودیم، امروز شاهد خیلی از مشکلات جامعه نبودیم. علاج خیلی از بیماری های اجتماعی و اقتصادی امروز ما، اصلاح مدرسه است. عبور از گردنه دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست.
این کارشناس آموزش و پرورش و دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت اضافه کرد: اگر نکات مطرح شده از جانب رهبری سبب تغییر در نگرش مسئولین و جامعه شود، آینده بهتری رقم خواهد خورد و با این تغییر نگرش نخستین گام مهم نسبت به تحول در آموزش و پرورش برداشته خواهد شد.


اختصاص ۴۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در دولت سیزدهم

تحول با سهم ۲ درصدی از بودجه به سرانجام نمی رسد
هاشمی نکو با اشاره به اینکه پشتیبانی مالی از آموزش و پرورش، امری لازم است اظهار داشت: سهم ۱۱، ۱۲ درصدی که آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور دارد، سهم مناسبی نیست. کشورهایی که آموزش و پرورش موفق تری دارند، سهمشان از بودجه عمومی کشور زیر ۲۰ درصد نیست. این درصورتی است که از بودجه تخصیصی به آموزش و پرورش، ۹۸ درصد صرف پرداخت حقوق و مزایای پرسنلی می شود و تنها دو درصد باقی می ماند که هم باید با آن مدرسه ساخت و مقاوم سازی کرد، هم سرانه مدارس را داد و هم امور پرورشی و غیره را اداره کرد. عیان است که تحول با ۲ درصد بودجه به سرمنزل مقصود نمی رسد. البته دور از انصاف است که گفته نشود که در این دولت حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومن برای رتبه بندی اختصاص یافت.


تغییرات پی در پی مدیریتی؛ یک علت روی زمین ماندن سندتحول
وی در رابطه با تاثیر بی ثباتی مدیریتی در آموزش و پرورش بر پیشبرد اهداف مترقی نظام و تربیت که رهبر انقلاب هم در بیاناتشان به آن اشاره فرمودند اظهار داشت: برای دستگاه تعلیم و تربیت که اساساً دیربازده هم هست باید برنامه ریزی بلندمدت داشته باشد اما وقتی با تغییرات مدیریتی پی در پی روبه رو می شود و هر مدیری می خواهد سلیقه و دیدگاه خودش را حاکم کند، معلوم است که نباید پیشرفت چندانی توقع داشت. طی ۱۰ سال گذشته، پنج وزیر و چهار سرپرست تغییر کرده و این تغییرات گاها سبب شده هر وزیری که منصوب می شود، مسئولین آموزش و پرورش تا سطح ادارات کل ستادی و استان ها و مناطق و گاهی فراتر تغییر یابند. همین تغییرات مکرر است که سبب شده برنامه های بلندمدت اجرا نشوند و اجرای سند تحول بنیادین بیشتر از ۱۰ سال روی زمین بماند. در هر سیستمی برای آنکه طرح های بلندمدت به سرانجام برسد، نیازمند ثبات نسبی است.


مدارس نیازمند مربیان تربیتی جوان و انقلابی

ضرورت اجرای طرح های نو برای احیای امور تربیتی
مشاور وزیر آموزش و پرورش همینطور به یکی دیگر از محورهای بیانات رهبری پیرامون اهتمام به امور پرورشی در مدارس و تقویت هویت ملی در دانش آموزان اشاره و اظهار نمود: معاونت پرورشی در سال ۸۰ با یک شعار نسبتاً جذاب که تعمیم فعالیتهای تربیتی بود تعطیل شد و پس از آن هم تعمیمی اتفاق نیفتاد تا آنکه در نهایت چند سال قبل امور تربیتی با مصوبه مجلس شورای اسلامی احیاء شد؛ اما احیای واقعی صورت نگرفت و هم اکنون خیلی از مدارس ما معاون پرورشی و مربی تربیتی ندارند. از سوی دیگر شماری از معلمان پرورشی در شرف بازنشستگی اند و سالهای پایانی خدمت را می گذرانند و قرابت سنی با نسل جوان و نوجوان ندارند.
هاشمی نکو اضافه کرد: کار پرورشی باید جذاب باشد. رهبر انقلاب بر تقویت هویت ملی، عشق به میهن، احترام به پرچم ملی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و تشویق بچه ها به حضور در مراکز برکت آفرین چون مسجد و هیئات تاکید فرمودند. تحقق این موارد نیازمند آن است که امور تربیتی، نیروی خودش را داشته باشد. مدارس نیازمند مربیانی جوان و به روز و انقلابی هستند. اخیراً جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی جدید با صدور مجوزهای لازم، در دستور کار قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه مربیان امور تربیتی باید به صورت تخصصی آموزش ببینند اظهار داشت: امور تربیتی باید برنامه های نو برای احیای واقعی امور تربیتی داشته باشد و تلاش کند کلاس های درس به کلاس های چند ساحتی تبدیل شوند نه کلاس هایی که صرفا کتاب محور و امتحان محورند و کتاب درسی حجیم بچه ها را زده می کند.


برنامه درسی حجیم، فرصت بروز خلاقیت به معلم و دانش آموز نمی دهد
مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: رهبری هم فرمودند که کتاب های درسی باید جذاب، به روز و مبتکرانه باشند و نسلی که این کتاب ها را می خواند از خواندن آنها سر شوق بیاید. ایشان قبلاً به لزوم علم نافع اشاره کرده بودند. آموزش و پرورش باید اقدامات مناسبی در این حوزه داشته باشد. البته برنامه ریزی هایی انجام و اقداماتی در همین راستا در دست است. مهارت آموزی و متناسب سازی حجم کتب درسی باید مورد توجه جدی باشند.
هاشمی نکو ضمن اشاره به این که حجم کتاب های درسی ما در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است اظهار نمود: برنامه درسی حجیم، فرصت خلاقیت را به معلم و دانش آموز نمی دهد. هم اکنون معلم باید همه زمانی که در اختیار دارد صرف تدریس کند تا به بودجه بندی کتاب برسد این در حالیست که باید وقت کافی در اختیار داشته باشد تا فعالیتهای گروهی و پژوهشی در کلاس طراحی و اجرا نماید و آموزشی چند ساحتی ارائه نماید. باید از کتاب محوری عبور و بیشتر محتوای تخصصی را به دانشگاه ها واگذار نماییم. دوران حضور در مدرسه، دوران آموزش های عمومی است و دانش آموز باید در مدرسه زندگی کند و چگونه زندگی کردن را بیاموزد.
وی افزود: معرفی مفاخر در کتاب های درسی هم الان وجود دارد ولی باید نحوه معرفی مفاخر جذاب تر از گذشته باشد باشد.


پیگیری جدی برای تجهیز و توسعه هنرستان ها
این کارشناس آموزش و پرورش و دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه محور دیگر فرمایشات رهبری انطباق نظام آموزشی با نیازهای کشور بود اظهار داشت: ایشان فرمودند که کشور به همان اندازه که به نیروی متفکر احتیاج دارد به نیروی کار ماهر هم نیاز دارد، آیا امروز نسبت متعادلی میان آموزش های رایج در دبیرستان ها با آموزش های فنی و مهارتی برقرار است؟ باید اظهار داشت که نظام آموزشی ما به سمت دانشگاه تنظیم شده، زمانی آموزش و پرورش افرادی را تربیت می کرد که کارمند شوند، ولی این میزها حالا پر هستند. اگر کشوری به تولید و کار اهمیت دهد باید آموزش و پرورش را متناسب با آن کوک کند.
هاشمی نکو اضافه کرد: ۶۰۰ هزار نفر پشت کنکور تجربی هستند که اغلب این ها پذیرفته نمی شوند و ضربه روحی می خورند. اگر هنرستان ها را تجهیز و دانش آموزان را به این سمت هدایت نماییم آنها بلافاصله وارد بازار کار می شوند و زندگی حرفه ایشان زودتر شروع می شود. ارتقا آموزش های فنی حرفه ای هم کمک به خود دانش آموز و هم کمک به امر تولید است. برنامه جدی باید تجهیز هنرستان های فعلی وتوسعه هنرستان های جدید باشد و البته قدم های خوبی در این خصوص برداشته شده است.
وی افزود: علوم انسانی هم باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد چونکه برای آینده کشور مدیر تربیت می کند. باید استعدادهای ویژه علوم انسانی کشف و برای رفتن به رشته انسانی ترغیب شوند و آن مدارس هم مورد توجه قرار بگیرد تا مدیران آینده تأمین شوند.


دغدغه «کیفیت مدارس دولتی»؛

ضرورت تدبیر برای تراکم بالای دانش آموز در کلاس درس
مشاور وزیر آموزش و پرورش به مبحث تقویت مدارس دولتی هم اشاره و اظهار داشت: رهبری فرمودند عین بی عدالتی است دانش آموزی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد. باید مدارس دولتی از فضای خوبی برخوردار شوند. وزارت آموزش و پرورش، قرارگاه نصیب آموزشی برابر را به منظور توجه بیشتر به مناطق محروم و مرزی بوجود آورده است. از سویی کیفی بخشی مدارس دولتی هم مورد توجه قرار دارد.
هاشمی نکو تصریح کرد که نباید کیفیت خروجی مدارس دولتی تفاوت زیادی با سایر مدارس داشته باشد و لازم است مدارس دولتی توان اجرای برنامه های کیفی خودشان را داشته باشد. همینطور لازم است تدبیری برای میزان تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس ها شود. در بعضی مناطق تراکم بالاست و روی کیفیت تدریس معلم اثر می گذارد. باید جمعیت کلاسی را به نرم استاندارد نزدیک نماییم که یکی از طریق ها تخصیص بودجه برای راه اندازی مدارس بیشتر است.


مدارس، ویترین نظام هستند و باید دارای امکانات خوبی باشند
وی ضمن اشاره به لزوم همیاری و مشارکت سایر نهادها و دستگاه ها در تجهیز و پشتیبانی از مدارس اظهار نمود: آموزش و پرورش بسیار گسترده است؛ بیشتر از یک میلیون معلم در ۱۰۰ هزار مدرسه حتی در نقاط مرزی و روستاهای دور دست مشغول کار هستند و ۱۶ میلیون دانش آموز دارد این مدارس ویترین نظام هستند و باید هر طور شده امکانات در اختیار داشته باشند. همه نهادها باید کمک کنند و هر نهادی سهمش را ایفا کند. اگر همه تأمین کننده امکانات باشند، در واقع به فرزندان خودشان و استعدادیابی آنها کمک کرده اند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل های فرهنگیان در خاتمه به پنج سفارش رهبر انقلاب در زمینه اجرای سندتحول اشاره نمود و اظهار داشت: سندتحول بنیادین طی ۱۰ سال قبل بازبینی نشده است. این مهم باید به صورت جدی در دستورکار باشد. همینطور تهیه نقشه راه برای اجرای سند و مشخص کردن شاخصهای قابل اندازه گیری اجرای سند لازم است. ضمنا نباید سندهای جدیدی در این رابطه تولیدشود تا سند تحول محوریت خویش را حفظ کند و از همه مهمتر بودجه کافی برای اجرای سند در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد ضمنا همانطور که صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش اشاره نمود چشمه جوشان تحول در اتاق وزیر یا مدیران کل نیست، بلکه در مدرسه است و خیلی از موارد اجرای سند به مدیران و معلمین مدارس واگذار شود تا شاهد ورود سند به مدرسه و اجرای تربیت چند ساحتی که مورد تاکید سند تحول بنیادین هست، باشیم.




منبع:

1402/02/16
13:41:30
5.0 / 5
334
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر