برنامه آموزش وپرورش برای بازبینی در فعالیت مدارس هیئت امنایی

برنامه آموزش وپرورش برای بازبینی در فعالیت مدارس هیئت امنایی به گزارش کنکور هنر، رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به فعالیت مدارس هیئت امنایی اظهار داشت: سند تحول آموزش وپرورش به تربیت چند ساحتی می پردازد و تعامل مدرسه و خانواده نیز باید بر محور تربیت چند ساحتی باشد و ما هم در برنامه های خود به این سمت در حرکت هستیم که فعالیت مدارس هیئت امنایی نیز در این راه قرار گیرد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، احمد محمودزاده در گردهمایی انجمن های اولیاء و مربیان و مدیران برتر کشور که با شعار «تربیت حکیمانه، حکمرانی خانواده» برگزار شد، اظهارکرد: یکی از ارکان تربیت، خانواده است که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش تاکید بسیاری برآن شده و ما نیز نباید از این رکن مهم تربیتی غافل شویم؛ بلکه به سمت برجسته سازی آن حرکت نماییم. مسئله تربیت به عنوان هدف و غایت نهایی آموزش و پرورش، امر پیچیده ای است.
وی با اشاره به موضوع مشارکت و خانواده اظهار داشت: بیش از ۶۰ موضوع درباره ی خانواده و مشارکت در سند تحول آموزش وپرورش مطرح شده است؛ همین طور در سند تحول دولت که به عنوان سند انتظار ابلاغ گردید، چرخش ها و نگاه های خوبی به خانواده و تعامل و مدرسه شده است. تربیت در متن تعلیم است و تعلیم، پیش نیاز و مقدمه آن می باشد، پس جریان تربیت مصون از تأثیرپذیری از منابع مختلف نیست.
محمودزاده با اشاره به این که در گذشته نگاه به مشارکت خانواده عمدتاً مشارکت مالی بوده است، اشاره کرد: حالا این نگاه کاملا تغییر کرده است و در اسناد بالادستی نیز از مشارکت خانواده به مشارکت چند وجهی و اجتماعی تعریف می شود و تربیت مستلزم مشارکت فعال تمامی عوامل اجتماعی سهیم و مؤثر در آن خصوصاً پشتیبانی عناصر اصلی اجتماع و ارکان این پروسه یعنی خانواده، مدرسه، رسانه، سازمان ها و نهادهای غیردولتی در دوران معاصر است.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اعلان اینکه بحث خانواده در انجمن اولیاء و مربیان پیگیری می شود، اضافه کرد: انجمن اولیاء و مربیان نیز با برنامه های گوناگون و چرخش های تحولی و همین طور همراهی و هماهنگی با معاونت ها و سازمان ها، برای برجسته سازی خانواده به عنوان رکن تعلیم و تربیت قدمهای خوبی را برداشته است. بدین جهت ایجاد هماهنگی، همکاری و تعامل مثبت و سازنده بین نهاد خانواده و مدرسه بمنظور رسیدن به اهداف تربیتی ضروریست.
محمودزاده با بیان این سؤال که چگونه با منابع تأثیرگذار در تربیت دانش آموزان مانند خانواده و رسانه تعامل کنیم؟ اظهار داشت: نخستین موضوع در چگونگی تعامل خانواده و مدرسه مفهوم پردازی نهادها و انجام پژوهش های اجتهادی است. چگونگی تعاملات خانواده و مدرسه کمتر مورد اندیشه و نظرورزی قرار گرفته است و بایستی انجمن اولیاء و مربیان با همکاری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، خصوصاً پژوهشکده خانواده و مدرسه بصورت جدی به این مساله ورود پیدا کند.
وی دومین موضوع را رفع موانع پیش روی ایجاد تعامل دانست و اظهار داشت: یکی از موانع اساسی، وجود مجریان ناکارآمد در میان متولیان و ارکان این تعامل است و باید مدیران بی انگیزه و در سطح کلان تر، نگرش های غلط و نادرست سیاستگذاران این عرصه اصلاح شود؛ برای اینکه در غیر این صورت تعاملی سازنده شکل نخواهد گرفت.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اعلان اینکه در ارتباط با چگونگی تعامل نیازمند راهبردهای ایجاد تعامل هستیم، اضافه کرد: همچون این راهبردها، دادن نقش در محیط مدرسه و وجود مجموعه ای از نظام های تشویقی برای والدین و فرزندان بصورت مجزا است بطوریکه با طراحی یک نظام تشویقی برای والدین آنها را در تعامل بین مدرسه و خانواده در امتداد تربیت دانش آموزان و فرزندانشان فعال نگه داشت.
وی ادامه داد: حاصل این نوع نظام های تشویقی و موارد مشابه اقناع فکری والدین است و انجمن اولیاء و مربیان به عنوان یکی از ارکان مهم، کلیدی و حساس، می تواند در امتداد این نگاه و رویکرد و مشارکت مؤثر خانواده در آموزش وپرورش که به عنوان سومین موضوع مد نظر است، نقش آفرینی کند و این بستر را فراهم آورد.
معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به فعالیت مدارس هیئت امنایی اظهارکرد: متأسفانه نظام کنکور محور و تک بعدی، موجب شد که خانواده نیز نگاه تک بعدی به نظام تعلیم و تربیت داشته باشد؛ در صورتیکه سند تحول آموزش وپرورش به تربیت چند ساحتی می پردازد و تعامل مدرسه و خانواده نیز باید بر محور تربیت چند ساحتی باشد و ما هم در برنامه های خود به این سمت در حرکت هستیم که فعالیت مدارس هیئت امنایی نیز در این راه قرار گیرد.
طبق گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده با اشاره به این که یکی از اقدامات اصلی ما در آینده، مشارکت اولیاء، دانش آموزان، خیرین و گروههای جهادی در فعالیت مدارس هیئت امنایی و تعامل چند جانبه آنها در این مدارس است، اشاره کرد: انجمن اولیاء و مربیان می تواند نقش پررنگی در زمینه مسائل تربیتی مدارس داشته باشند.



1401/12/06
13:37:16
5.0 / 5
349
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , ساز , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر