آغاز دیپلماسی آموزشی آموزش و پرورش با کشورهای همسایه
به گزارش کنکور هنر، وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: باتوجه به شرایط و سیاست جدید در دولت سیزدهم در خصوص ارتباط با کشورهای نزدیک و هم پیمان، وزارت آموزش و پرورش دیپلماسی آموزشی با کشورهای دیگر را شروع کرده است.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یوسف نوری در جلسه دیدار با آکف کرچی، رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) که در سالن جلسات دفتر وزیر در ساختمان شهید رجایی برگزار شد با اشاره به اینکه ایران، ترکیه و پاکستان از پایه گذاران اکو بوده اند، باآنکه کشورهای دیگری هم ملحق شدند اما به دلیل اشتراکات فرهنگی و آموزشی ارتباطات نزدیکی با همدیگر دارند اظهار داشت: باتوجه به شرایط و سیاست جدید در دولت سیزدهم در خصوص ارتباط با کشورهای نزدیک و هم پیمان، وزارت آموزش و پرورش هم دیپلماسی آموزشی با کشورهای دیگر را شروع کرده است.
وی اضافه کرد: ما پیشرفت های خوبی در حوزه دانش آموزان و معلمان در جمهوری اسلامی ایران داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموزان ما جزو سرآمدان المپیادهای جهانی هستند اظهار نمود: در حوزه های فرهنگی هم معلمان و دانش آموزان ما رتبه های اول رقابت های قرآنی را از آن خود کرده اند.
نوری افزود: در حوزه تدوین و چاپ کتب درسی جزو قدیمی ترین ها هستیم وبه نظر می رسد زمینه های همکاری خوبی فراهم باشد که با ترسیم یک چشم انداز از این ظرفیت ها استفاده نماییم. کشور ترکیه هم ظرفیتهای خوبی دارد و می توانیم با برنامه ریزی مشترک به نقاط خوبی برسیم. امیدواریم سریع تفاهمنامه منعقد شود تا بتوانیم اقدامات مشترکی را با یکدیگر ترتیب داده و به سرانجام برسانیم.
وی افزود: برنامه آموزشی که به توافق ما دو کشور ایران و ترکیه برسد به دلیل سنخیت فرهنگی بین کشورهای عضو اکو، قابلیت استفاده در کشورهای یگر را هم دارد.
گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه باتوجه به تربیت نیروی متخصص در حوزه توسعه نیروی انسانی و همینطور تأثیر این آموزش ها در جهت توسعه اقتصادی، آموزش های فنی و حرفه ای در ایران شکل گرفت و قدمت ۱۰۰ ساله دارد اظهار داشت: در همین راستا و با هدف اجرای سیاست های دولت، توسعه آموزش های مهارتی با کشورهای همسایه تحت عنوان دیپلماسی مهارتی برنامه ریزی شد.
وی اضافه کرد: هدف ارتباط و تعامل بیشتر در حوزه تربیت نیروی انسانی است. ایجاد هنرستان های مشترک با کشورهای همسایه، برگزاری جشنواره ها و المپیادهای دو و چندجانبه، همینطور ارتباط کلان در حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای در این خصوص مدنظر است و دنبال می شود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم ضمن اشاره به فعالیت های هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: این فعالیتها عموما برای کودکان در محیط غیررسمی اما مکمل عرضه می شود و می توانیم تجارب خویش را در این حوزه در اختیار بگذاریم.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم ضمن اشاره به برنامه های مختلف حوزه پرورشی اظهار داشت: شرکت دانش آموزان در سفرهای تربیتی از سفرهای علمی و پیشرفت تا بازدید از مناطق مختلف همچون برنامه های ماست. پویش هایی با هدف مقابله با صدمه های اجتماعی، حفظ محیط زیست، نظم اجتماعی و کنترل مصرف انرژی برگزار می گردد.
وی اضافه کرد: آموزش و پرورش ایران، فعالیتهای فرهنگی پرورشی در داخل و خارج از مدرسه عرضه می دهد که فعالیتهای داخل مدرسه در چارچوب شوراهای دانش آموزی، عضویت در تشکل های دانش آموز، خبرنگاران دانش آموز، اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی، برگزاری کارگاه های پرورشی و تربیتی و استعدادیابی و برگزاری مسابقات قرآنی و پرورشی و فرهنگی اجرا می شود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، آکف کرچی، رئیس موسسه آموزشی اکو (ECO) هم در این دیدار با اشاره به اینکه اکو یک موسسه بین المللی است که معاهده های بین المللی در آن به امضاء رسیده و در سال ۲۰۱۷ عملیاتی شد و شروع به کار کرد اظهار داشت: اما این که آنرا به شکل یک موسسه واقعی در بیاوریم زمان می برد. سال قبل تفاهمنامه کشور میزبان را منعقد کردیم و آذربایجان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، پاکستان و ترکیه همچون کشورهای عضو اکو هستند. این موسسه از راه یک هیئت امنا فعالیت می کند که از کشورهای عضو در آن هیئت امنا حضور دارند.
وی اضافه کرد: برنامه تحصیلات تکمیلی برای میهمان شدن دانشجویان به کشورهای عضو اکو تدوین کرده ایم. دو دانشجوی دکترا مقرر است از ایران بازدید و کتاب راهنمای بین المللی دانشجویان را برای دانشجویان خارجی تبعه کشورهای عضو تهیه کنند. همینطور برنامه ای برای تبادل مدرسین موسیقی داریم. همینطور وبسایتی را برای دانشجوها طراحی کردیم و درحال جمع آوری اطلاعات از دانشگاههای کشورهای عضو هستیم تا همه این داده ها را در این سامانه واحد قرار دهیم.
کرچی افزود: ایجاد واحد تدریس زبان کشورهای عضو اکو را هم در دستورکار قرار داده ایم، مثلاً نحوه آموزش زبان فارسی در ترکیه و مانند آن؛ همینطور بررسی وضعیت آموزش علوم پایه را در کشورهای عضو شروع کرده ایم. طی دو سه سال گذشته گزارش هایی را تهیه و به وزرای کشورهای عضو عرضه کرده ایم.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در قسمت دوم سخنانش و در جمع بندی این جلسه اظهار داشت: در این نشست اشاره شد که وضعیت آموزشی علوم پایه در اکو در دست پیگیری است، باید بگویم علیرغم توطئه های استکبار جهانی بخصوص تحریم های ظالمانه نظام سلطه با همت معلمان و اساتید دانشگاه و اولیای دانش آموزان، جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف موفقیت های بزرگی به دست آورده است که در سطح جهانی هستند بخصوص در حوزه هایی چون نانو تکنولوژی، انرژی صلح آمیز هسته ای، سلول های بنیادی و دیگر تکنولوژی های جدید از این جمله هستند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان ما همپای دانشمندان حرکت کرده و بنیانگزار این موفقیت ها هستند. ما در سال میلادی گذشته ۲۰مدال طلای جهانی و ۱۲ مدال طلا و نقره در حوزه علوم پایه داشتیم. پیشنهاد می کنم با عنایت به ظرفیت های موجود کشورهای عضو یک برنامه آموزشی مشترک داشته باشیم. ما آماده ایجاد شبکه یادگیری بین همه کشورهای عضو اکو هستیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب