علی محبی در گفت و گو با ایسنا درباره روند اختصاص سرانه پژوهشی به مدارس، معلمان و دانش آموزان اظهارکرد: اکنون هیچ اعتباری به این منظور اختصاص داده نمی شود و این سرانه صفر است.
وی افزود: بند قانونی مربوط به پژوهش وجود دارد که همه دستگاهها به صورتی دارند به آن عمل می کنند و برمبنای آن باید یک درصد اعتبارات هردستگاهی (غیر از ردیف حقوق و مزایا) به امر پژوهش اختصاص یابد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متاسفانه این بند قانونی طی سال های قبل در وزارت آموزش و پرورش به طور کامل عملیاتی نشده و در اختیار پژوهشگاه مطالعات قرار نگرفته است، گفت: خوشبختانه از شروع سال جاری برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم متناسب با برنامه ها منابعی را جذب نماییم.
محبی اضافه کرد: اما تا حالا چیزی به نام سرانه پژوهشی برای معلم، دانش آموز و مدرسه وجود نداشته است و ما بتازگی در حال رایزنی و انجام اقدامات لازم هستیم تا آن را لحاظ نماییم که اگر منابع آن تامین گردد از سال آینده در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد و عدد سرانه نیز بستگی به همین مبلغ تخصیصی خواهد داشت.
وی همچنین برخی ماموریت های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش را برشمرد و گفت: توسعه فرهنگ پژوهش و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده نظام تعلیم و تربیت همچون وظایفی است که بردوش داریم. در همین راستا باید به آینده پژوهی، روندپژوهی و پژوهش های کاربردی توجه داشته باشیم.
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در آخر اظهارکرد: این در حالیست که ظرفیت های موجود پاسخگوی نیازهایمان نیست. لازم است از ظرفیت های موجود در کشور استفاده گردد. به عنوان مثال در دانشگاه های علوم انسانی ظرفیت های خوبی در بدنه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید وجود دارد که می توان در امتداد تحقق اهداف مدنظر در سند تحول بنیادین و ارتقای نظام تعلیم و تربیت از آنها بهره جست.