رئیس سازمان مدارس و مراكز غیردولتی و مشاركت های مردمی تاكید كرد
ضرورت بازبینی جدی مدارس غیردولتی
به گزارش کنکور هنر، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: شاخصهای الگوی شهریه مدارس غیردولتی سال جاری تغییر می کند و به مدلهای سند تحول بنیادین و سند استراتژیک سازمان مدارس غیردولتی مرتبط می شود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا احمد محمودزاده در سلسله نشستهای تبیین برنامههای فرهنگی، تربیتی سند تحول مدارس غیردولتی، همایش مدیران مدارس غیردولتی مناطق یک و سه شهر تهران با اشاره به اینکه تشکیل بسیج با صدور فرمان تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی که سبب حضور مردم و مشارکت آنان در سرنوشت اجتماعی جامعه خویش برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی شده است، اظهار داشت: امیدوار هستم همه ما بخصوص در سنگر نظام تعلیم و تربیت در ادامه مسیر و در امتداد منویات مقام معظم رهبری قدردان عطیه الهی بسیج و ادامه دهنده این مسیر بخصوص زمانی که در معرض آزمونهای سخت قرار میگیریم، باشیم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: برپایه فرمایش مقام معظم رهبری سند تحول به عنوان نقشه راه و نسخه شفابخش نظام تعلیم و تربیت نامگذاری شده است و باید اجرایی سازی سند تحول بنیادین را برپایه تربیت دانش آموز شش ساحتی پیش ببریم؛ تربیت دانش آموزی با مشخصههای اعتقادی، علمی و اخلاقی که مزین به شاخصهای مختلف است.
وی اضافه کرد: نگاه به سرمایه انسانی در تمام اسناد بالادستی بخصوص بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه ویژهایست و نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و مهمترین سرمایه کشور قلمداد میشود. نیروی انسانی عامل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است، بنابراین آموزش وپرورش و نظام تعلیم و تربیت همواره مهم بوده و تضمین کننده آینده جامعه کشور است.
معاون وزیر آموزش وپرورش اظهار داشت: نیروی انسانی عامل توسعه کشور است. تداوم، استمرار و حفظ دستاوردهای انقلاب و گسترش آن به وسیله نیروی انسانی شکل میگیرد. آینده انقلاب اسلامی در کلاسهای درس و در لحظه لحظه حضور دانش آموز در کلاس درس به وسیله معلم و دانش آموز مهندسی و طراحی میشود.
وی افزود: چرخهای سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه به وسیله نیروی انسانی حرکت میکند و باید طوری برنامه ریزی نماییم دانش آموزی که آینده ساز نظام است دارای هویت ملی و اسلامی، مانوس به آرمانهای انقلاب و شهدا، آشنا به افتخارات جمهوری اسلامی ایران و دارای اعتماد به نفس و علاقهمند به دستاوردهای انقلاب و مزین به آداب اسلامی و باورها و اعتقادهای اسلامی باشد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه اظهارکرد: بخشی از این مأموریت عظیم از جانب مدیران در مدارس غیردولتی انجام میشود. نظام جمهوری اسلامی ماموریتی دارد که تعلیم و تربیت باید با تمام قوت آنرا در حوزه مسایل آموزشی و پرورشی انجام دهد تا تربیت در تمام حوزهها شکل بگیرد.
محمودزاده اضافه کرد: مدیران مسئولیت دارند در حوزه مدارس غیردولتی بازبینی جدی صورت دهند. در آموزش وپرورش در تمام عناصر برنامه ریزی درسی و آموزشی باید این امر صورت بگیرد و مدارس غیردولتی هم در این بین باید بتوانند نقش آفرینی کنند.
وی افزود: بخشی از این فرآیند در مدارس باید اتفاق بیفتد و معلمان باید نقش پیشتازی، مرجعیت، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را در مدارس داشته باشد، بنابراین امروز در راه پیشرفت و داشتن ایران قوی مهم می باشد که نقش آفرینی نماییم.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی افزود: باید با تمام قدرت در میدان بود. دشمن در صحنه با تمام توان حضور دارد بنابراین جنگ ترکیبی وجود دارد و عوامل خویش را به کار بسته است بدین سبب وظیفه داریم به نسل حاضر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جدی از دستاوردهای انقلاب داشته باشیم و آنرا با زمانهای قبل مقایسه نماییم. نیازمندیم یک برنامهریزی جدی داشته باشیم چونکه نسل امروز مطالبهگر و پرسشگر است و باید با تاکید بر منطق، تبیین محتوایی از اهداف، دستاوردها و ماموریتهای انقلاب اسلامی داشته باشیم و باب گفتوگو در مدارس را با نسل جدید باز نماییم.
محمودزاده افزود: این نسل باهوش است، بنابراین باید اقناع درست برای آنان صورت بگیرد. اقناع ظاهری جواب نمیدهد. خوشبختانه آوردههای خوبی در انقلاب اسلامی در حوزه ارزشها و اعتقادات داریم، بنابراین نیازمندیم توجیهاتی برای خود و دیگران داشته باشیم، باید معلم و مدیر مدرسه مسلح به این نگاه و رویکرد باشند.
وی در ادامه اظهارکرد: مبحث نمایشگاه دستاوردهای مدارس و اجرایی سازی سند تحول بنیادین جز سیاستهای اجرایی مدارس غیردولتی است که بزودی در شهر تهران برگزار میشود و انتظار داریم مدارس غیردولتی با الگوبرداری از سند تحول بنیادین حضوری در خور توجه و بر پایه توانمندیهای دانش آموزان - که یاوران نسل چهارمی انقلاب هستند - داشته باشند و یکی از اهداف اصلی آن، تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اضافه کرد: برخی مدارس غیردولتی را عین عدالت آموزشی میدانند، برخی هم می گویند مبحث طبقاتی شدن در حال شکل گیری است، بنابراین باید سنجه خوبی برای کارهای مدارس غیردولتی داشته باشیم. سنجهها نباید تک بعدی باشد، مدرسهای که آموزش محور است و تست زنی میکند، موفق نیست چونکه این مدرسه تک ساحتی است و باید شش ساحتی شود.
معاون وزیر آموزش وپرورش افزود: مبحث اصلی در سازمان مدارس غیردولتی اینست که برپایه اینکه امر آموزش وپرورش یک امر حاکمیتی است و واگذاری به غیر، ممنوع می باشد، سیاستهایی را تدوین نماییم.
محمودزاده اشاره کرد: یک رهاشدگی در مدارس غیردولتی و حتی مدارس دولتی در سالهای گذشته داشتهایم، بنابراین کارهای مشترکی را باید با همراهی مدیران مدارس برای جبران این نقصها انجام دهیم که البته بخشی از فعالیتها آموزشی و تربیتی شروع شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی اظهار داشت: شاخصهای الگوی شهریه سال جاری تغییر میکند و به مدلهای سند تحول بنیادین و سند استراتژیک سازمان مستند میشود و سنجههای شهریه سال آینده متغیر میشود همینطور بارگذاری شاخصهای رتبه بندی مدارس غیردولتی در حال انجام می باشد.
وی اضافه کرد: در مدارس غیردولتی باید نیروی انسانی متخصص، با صلاحیت حرفهای وجود داشته باشد و برای معلمی که آموزش دیده، توانمند شده و صلاحیت حرفهای گرفته است، امتیاز قائل میشویم.
معاون وزیر آموزش وپرورش در ادامه اظهارکرد: در سند استراتژیک سازمان سه برنامه جدی داریم که محورهای سازمان در تدوین برنامههاست و عبارتند از اجرای برنامههای تقنینی یا قانونگذاری، اجرای برنامههای مدیریتی که در این خصوص اعمال حاکمیت و سنجش از مدارس یکی از رویکرد های ماست. در مبحث برنامه سوم، برنامههای مشترک با سایر معاونتهای آموزش وپرورش را مدنظر داریم.
وی توضیح داد: آمادگی داریم به مدارس غیردولتی کمک نماییم و این علاقه مندی در دولت و مجلس هم دیده میشود. فعالیتهای ما حالا مدرسهای است، بنابراین در حوزههای آموزشی و پرورشی همه مدارس غیردولتی باید نقش آفرینی کنند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمودزاده اظهار داشت: روند علمی کشور پرشتاب در حال حرکت است، بنابراین در فرآیند تعلیم و تربیت باید نقش آفرینی نماییم، این رویکرد در برنامههای سال آینده ما هم خواهد بود. باید بخشی از فعالیتها به صورت محتوایی در کتب درسی صورت بگیرد تا این نگاه که مدارس غیردولتی آموزش محور هستند از بین برود. ما این کار را شروع کردیم و نیازمند کمک مدیران مدارس هستیم.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب