در گزارش كنكور هنر مطرح شد؛

جان وتن اثری قصه گوست

جان وتن اثری قصه گوست کنکور هنر: سردبیر جان وتَن می گوید هدف این برنامه ترکیبی این بود که مخاطب جوان تری را که چند دهه از جنگ فاصله گرفته و قصه های دفاع مقدس برایش ناآشناست با این فضا آشنا کند.



به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، «جان وتَن» عنوان برنامه ترکیبی بود که در هفته دفاع مقدس از شبکه سه سیما روی آنتن رفت و از یکم مهرماه نیز میزبان مخاطبان خود در شبکه افق شد.
این برنامه که محصول مشترک مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه ای نهضت است که به تهیه کنندگی مهدی مستوفی، و کارگردانی علی فراهانی صدر روی آنتن رفت و با اجرای محمدجعفر خسروی در گفتگو با قهرمانان هشت سال دفاع مقدس به مضامین تازه و برآمده از دل مردم درباره ی جنگ پرداخت. در حقیقت سازندگان این مجموعه بدنبال آن بودند با نگاهی جدید و زبانی قابل فهم آنچه را که مردم از متن جنگ تجربه کردند، بازگو کنند.
یکی دیگر از نکات قابل توجه این برنامه علاوه بر روایت های مردمی این بود که قسمتی از آن توسط راوی اصلی و در داخل استودیو روایت و همزمان بخش های دیگر قصه در قالب مستند بازسازی شده برای مخاطب به تصویر کشیده شد.
علی رستم آبادی سردبیر «جان وتَن» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی این برنامه و همین طور تجربه ساخت مستندی در زمینه دفاع مقدس سخن گفت و بیان کرد: حدود یک سال پیش قصد ساخت مستندی درباره ی زندگی شهید صیاد شیرازی را داشتیم که هنوز تولید آن به انتها نرسیده است. این مستند بصورت کمیک موشن به زندگی شهید صیاد شیرازی از زمان انقلاب تا زمان شهادتش می پردازد و فکر می کنم تا سالروز شهادت این شهید، آماده پخش خواهد شد.
دست به ابتکار جدیدی در فرم و ایده روایی زدیم
سردبیر «جان وتَن» درباره ی تفاوت این برنامه ترکیبی با سایر آثار در بخش فُرم و محتوا توضیح داد: در انتخاب ایده روایی برنامه، مساله ما این بود که دست به ابتکار جدیدی بزنیم و فُرم برنامه تلویزیونی قالب را از گفتگوی تلویزیونی معمول داخل استودیو به ساختار مستندهایی که می سازیم، نزدیک نماییم تا یک جلوه پویاتر و روایتی با ریتم بالاتر را عرضه نماییم.
رستم آبادی اضافه کرد: هدف ما این بود مخاطب جوان تری را که چند دهه از جنگ فاصله گرفته است و شاید قصه های دفاع مقدس برایش ناآشنا باشد؛ با برنامه ای با ریتم تندتر که در سلیقه جوان امروز است، آشنا نماییم. بنا بر این دست به ابتکار جدیدی زدیم که در ابتدا برای عملی شدن آن شک داشتیم که آیا کات های ممتد و لوکیشن های خارج استودیو در کنار هم جواب می دهد یا نه. برای اثبات آن ابتدا در یک برنامه دیگر تحت عنوان «ابد» فُرم را تست و در برنامه «جان وتَن» بصورت استودیویی و همراه با مجری آنرا اجرائی کردیم که در نهایت اطمینان حاصل شد که این فرم جواب می دهد و با استقبال مخاطبان واقع می شود.

وی اشاره کرد: در بحث محتوایی نیز قصد داشتیم از فضای سنتی و کلاسیک پرداختن به جنگ فاصله بگیریم و به روایت افرادی بپردازیم که در زمان جنگ نقش مهمی در زمینه فرماندهی و طراحی راهبردی نداشتند، اما اتفاقات جذابی برای آنها رخ داده که شنیدنی ست ؛ سوژه هایی که هم به لحاظ قصه می تواند جذاب باشد و هم یک پس زمینه تاریخی و اجتماعی را از آن زمان به مخاطب ارائه کند. بنا بر این به سراغ سوژه هایی از دل کوچه و بازار رفتیم که روایت های دسته اول تری برای مخاطب داشتند.
سردبیر برنامه «جان وتَن» با اشاره به این که تحقیق و پژوهش این پروژه حدود دو ماه زمان برده است، توضیح داد: پژوهش این برنامه ترکیبی به این صورت بود که با افراد در رابطه با دفاع مقدس که دراین زمینه کار کرده اند و می توانستند راه های ارتباطی مختلفی را به ما معرفی کنند، ارتباط برقرار کردیم و در ادامه این راه به نویسندگان جنگ وصل شدیم که آنها سوژه های مختلفی داشتند که برخی از آنها تبدیل به کتاب و رمان شده اما روایت برخی هنوز نوشته نشده است.
آینه ای که مخاطب را به دهه ۶۰ و روزهای جنگ برد
رستم آبادی افزود: به سراغ سوژه های مختلف رفتیم، با آنها به گفتگو نشستیم و با مولفه هایی که قصه و مدل روایت فرد را شیرین و جذاب می کرد، سوژه های مورد نظرمان را انتخاب کردیم.
وی با اشاره به این که سوژه های انتخاب شده افرادی را برای توضیح بیشتر روایتشان معرفی کردند که مکمل روایت اصلی بود، توضیح داد: با سوژه های مکمل معرفی شده نیز ارتباط گرفتیم تا بدین مساله پی ببریم که کدام قصه ظرفیت داستان گویی در برنامه را دارد. حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر را ملاقات کردیم و قصه آنها را شنیدیم که بیشتر این موضوع ها از شهرهای کرمانشاه، یزد، آبادان، همدان، تهران، ایلام و… بودند و در نهایت توانستیم سوژه های مختلف را با تنوع جغرافیا پیدا نماییم.
رستم آبادی در آخر درباره ی خاصیت منحصر به فرد این اثر نسبت به سایر آثار توضیح داد: خاصیت منحصر به فرد «جان وتَن»، قصه گو بودن آنست. همه ما دوست داریم قصه بشنویم پس بر این اساس ما برای این برنامه ترکیبی قصه هایی از جنگ را انتخاب کردیم که برای مخاطب آینه ای باشد تا از دل آن بتواند به دهه ۶۰ و روزهای جنگ برود و حال و هوای سوژه های مختلف کوچه و بازار را در آن آیینه ببیند.


منبع:

1401/07/09
08:24:01
5.0 / 5
153
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , تصویر , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر