معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:
برنامه های تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی هم راستا با برنامه های تحول آفرین وزارت علوم است
به گزارش کنکور هنر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تکیه بر هم سویی و هم افزایی برنامه های تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی با نگاههای نوین وزارت علوم اظهار داشت: در معاونت آموزشی وزارت علوم مجموعه ای از برنامه های تحول آفرین درحال اجراست که جهت گیری ها و اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی به خوبی با آنها تطابق دارد.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آئین شروع سال تحصیلی جدید این دانشگاه که در مرکز آموزش علمی کاربردی شهید صیاد شیرازی برگزار شد، با گرامی داشت یاد و خاطره دانشمندان، استادان و دانشجویان شهید، بخصوص ۲۰ مدرس و دانشجوی شهید این دانشگاه در جنگ ۱۲روزه با رژیم صهیونیستی عنوان کرد: مهر ماه، بهار تعلیم و تربیت و فصل رویش و پویایی است. آرامش، امنیت و فرصت آغاز باردیگر در فضای علم و آموزش را مرهون ایثار و جان فشانی این عزیزان هستیم.
ایشان در ادامه ضمن اشاره به رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی در پیوند دادن آموزش با نیازهای واقعی جامعه و محیط کار اظهار داشت: تلفیق آموزش با محیط واقعی کار، ارتقاء مهارت و ایجاد اشتغال مؤثر، از بنیادی ترین اهداف آموزش عالی در تراز انقلاب اسلامی است. دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیشتر از ۴۸۰ مرکز آموزشی در تمام کشور و تربیت بیشتر از دو میلیون و چهارصد هزار دانش آموخته مهارت محور، نقشی بی بدیل در تحقق این هدف بر عهده دارد.
معاون آموزشی وزارت علوم ضمن اشاره به ظرفیتهای برنامه هفتم توسعه در مواد ۹۳ و ۹۵ آن و بخشنامه اجرایی آموزش های مهارتی اضافه کرد: برای توسعه واقعی آموزش های مهارتی، نخست باید نیازهای مهارتی کشور به شکل دقیق احصا شود. تحقق این امر، نیازمند هم افزایی دستگاه های دولتی و غیردولتی و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، استارتاپ ها و مراکز نوآوری است تا هر دانش آموخته، هنگام واردشدن به بازار کار، حداقل یک مهارت کاربردی و قابل عرضه داشته باشد. دانشگاه جامع علمی کاربردی در این راه، می تواند نقش راهبردی و الگوساز ایفا کند.
وی با تاکید بر هم سویی و هم افزایی برنامه های تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی با رویکرد های نوین وزارت علوم اظهار داشت: در معاونت آموزشی وزارت علوم مجموعه ای از برنامه های تحول آفرین درحال اجراست که جهت گیری ها و اقدامات دانشگاه جامع علمی کاربردی به خوبی با آنها تطابق دارد. یکی از این برنامه های محوری، حرکت به سمت هوشمندسازی آموزش بر بستر دیجیتال است.
دکتر واحدی همینطور اعتباربخشی به دوره های آموزشی را از اولویت های مهم معاونت آموزشی وزارت علوم دانست و خاطرنشان کرد: هرگاه مجوزی برای اجرای یک دوره آموزشی صادر می شود، پایش مستمر و ارزیابی مستند عملکرد آن لازم است تا اطمینان حاصل شود کیفیت آموزش و انطباق با معیارهای حرفه ای و مهارتی حفظ شده است.
وی با تبیین ارکان اصلی نظام آموزشی عنوان کرد: یک نظام آموزشی پویا بر چهار رکن استوار است: دانشجو بعنوان محور یادگیری، استاد بعنوان عامل انتقال مفاهیم، محتوای آموزشی و نرم افزاری بعنوان بستر دانایی، و زیرساخت های فیزیکی و فناورانه بعنوان پشتوانه ی اجرا. اثربخشی آموزش زمانی محقق می شود که این چهار رکن در تعامل و توازن با یکدیگر عمل کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان، بر لزوم بازبینی مداوم برنامه ها و محتوای درسی، ارتقاء کیفیت آموزش ها و توجه به بازخوردهای اجرایی و نیازهای روز جامعه تاکید کرد و اظهار داشت: حرکت در راه تحول آموزشی، نیازمند پویایی مستمر، استفاده از تکنولوژی های جدید و تقویت پیوند میان دانشگاه و صنعت است؛ امری که دانشگاه جامع علمی کاربردی در آن پیشتاز و اثرگذار می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب