همه دستگاه های اجرائی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند

همه دستگاه های اجرائی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند به گزارش کنکور هنر، مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه یک الزام مهم مدیریتی در عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاهها و تقویت تعاملات و ارتباطات است اظهار داشت: همه دستگاه های اجرائی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می کنند، آنها باید وظایفی که در قبال آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، آیت الله اعرافی در دومین روز از سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که در سالن اجلاس سران از روز گذشته شروع شده و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد اظهار داشت: به عنوان شخصی که در ۴۰ سال قبل هیچ هفته اش بدون دغدغه تعلیم و تربیت سپری نشده است از خدمات اززنده معلمان، مربیان، مدیران و راهبران نظام تعلیم و تربیت در کشور قدردانی می کنم.

وی نکاتی پیرامون الزامات مدیریت در آموزش و پرورش بیان و اظهار نمود: در پروسه تعلیم و تربیت طیفی داریم که در یک سر آن سیاستگذاران هستند و آن سوی طیف معلم و مدرسه و دانش آموز قرار دارند. در میانه این طیف، رده های مدیریتی قرار دارند. راهبری، هدایت، جهت دهی و ساماندهی نظام تعلیم و تربیت به سمت اهداف و آرمان های تعیین شده در رده های مدیریتی دنبال می شود.

اعرافی اضافه کرد: پیاده شدن سیاست ها و طراحی برنامه ها برای تحقق اهداف در کلاس درس و مدرسه در سطوح مدیریتی مورد توجه است. نظام مدیریتی در سطوح مختلف از مدیریت های عالی تا مدیریت مدرسه در نظام اسلامی و در جهان جدید افزون بر نکات کلی که در دانش مدیریت گفته شده، الزاماتی دارد که باید آنها را مهم برشماریم. وقتی مدیریت در قلمرو دانش باشد، هیچ مدیریتی به پیچیدگی، حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی نیز حساسیت های خودرا دارد اظهار داشت: رویکرد نامتوازن به ساحت های تربیتی یک لطمه است و مدیر تعلیم و تربیت باید از نگاهی همه جانبه به تمام قلمروها برخودار باشد. گاهی مدیر نرم افزار و گاهی سخت افزار را برجسته می بیند، چنین فردی یک مدیر تراز نیست. مدیر تراز از نگاهی متوازن و همه جانبه برخوردارست.

وی ادامه داد مدیر باید نگاهی فراگیر به همه قلمروها داشته باشد. رویکرد راهبردی و کلان نگر و جامع و مبتنی بر نگاه های راهبردی دومین الزام مدیریت در تعلیم و تربیت است. مدیر باید در شعاع اسناد کلان و هم دایره ای که خود به آن وورد میکند باید راهبرد مشخصی داشته باشد.

اعرافی با اعلان اینکه سومین الزام مدیریت تعلیم و تربیت، نگاه و راهبرد پژوهشی است اظهار داشت: در نظامات اداری کشور بیش از ۵۰ درصد تصمیمات مبتنی بر تحقیق و مطالعات نیست و نهایتاً ۲۰ درصد بر پایه پژوهش های میدانی مسئله محور است. ارتقای مستمر دانشی و بینشی، چهارمین الزام است. مدیر در فضای تعلیم و تربیت باید دائم اهل مطالعه باشد و ساعاتی در روز را به مطالعه اختصاص دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش های پیش رو باید در قالب مطالعات عمیق و جامع از طرف مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پاردوکس هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این پاردوکس هاست.

وی با اشاره به این که ۱۰ نکته و نگاه در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها نگاه تمدنی است که باید در کالبد آموزش و پرورش رسوب کند اظهار داشت: یک الزام دیگر مدیریتی عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاهها و تقویت تعاملات و ارتباطات است. همه دستگاه های اجرائی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می کنند، آنها باید وظایفی که در قبال آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.

اعرافی افزود: یک الزام دیگر مدیریتی، رویکرد امیدبخشی و شوق آفرینی است. رویکرد توجه به استعدادها و نخبگان جوان و رویکرد کادرسازی و مدیرپروری نیز باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اعلان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، معماری ایرانی، اسلامی و فضای مناسب مهم برای آموزش بسیار است و تعلیم و تربیت در یک فضای بسته و بی روح نمی تواند به خوبی جلو برود اظهار داشت: شعر و ادب فارسی و هنر نیز در تعالی روح و شخصیت تاثیر بی نظیری دارد. توجه به تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه نیز مهم می باشد. باید ارتباط میان نظام تعلیم و تربیت و نظام عبادی را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: حوزه علمیه، سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید ما خودرا موظف به همکاری می دانیم. آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.

اعرافی افزود: ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می دانیم. حوزه در کنار آموزش و پرورش خواهد بود.



1401/05/30
23:58:23
5.0 / 5
380
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر