شهریه مدارس سمپاد چقدر است؟

شهریه مدارس سمپاد چقدر است؟ کنکور هنر: رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برنامه کوتاه مدت دوساله دوم این سازمان را تشریح نمود.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، الهام یاوری در نشستی خبری با اشاره به اینکه سمپاد گذشته ای به قدمت بیش از ۴۰ سال دارد، اظهار داشت: در گذشته های دور خردمندان این آب و خاک که دلسوز وضعیت آموزش و پرورش کشور بودند سازمانی را تاسیس کردند تا در آن کودکانی که استعداد بیشتر و آمادگی و علاقه بیشتری برای تلاش دارند دور یکدیگر جمع شوند و یک شبکه هم افزایی ایجاد و به یکدیگر کمک کنند و از رهگذر این هم افزایی بتوانند تعدادی از مسئله های کشور را حل کنند. این تلاش به بار نشست و امروز ستاره هایی در زمینه سمپاد داریم که در زمینه های مختلف هرکدام تلاش می کنند تا کشورمان به موفقیت های بیشتری در عرصه حل مسایل و پیشرفت و شکوفایی برسد.

وی افزود: در دوره ای، سمپاد گرفتار ضعف ساختاری و بنیادی شد تا این که در سال ۹۷ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان که از بین رفته بود با دستور مستقیم رهبری باردیگر احیاء شد و اساسنامه جدید باشگاه به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید؛ سال ۹۸ توسط رئیس جمهور ابلاغ گردید و در سال ۹۹ نخستین رئیس سمپاد به صندلی نشست و سازمان موجودیت خودرا باردیگر کسب نمود.
یاوری با اشاره به اینکه سه هدف بلندمدت در برنامه دیده شد که جهت گیریهای کلان سمپاد برای سال های پیش رو را تعیین می کند، اظهار داشت: هدف اول تعلیم و تربیت متوازن و فراگیر و باکیفیت است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از آن به تربیت چند ساحتی یاد می شود. هدف دوم، گسترش چتر خدمات برای استعدادهای درخشانی است که بیرون از مدارس سمپاد هستند اما در آزمون پذیرفته نشده اند یا اصلا آزمون نداده اند و یا در مواردی در شهرها و مناطق کوچکتر هستند؛ اینها باید از خدمات سمپاد بهره مند شوند و همین مورد را یکی از ماموریتهای خود قرار دادیم تا راهی پیدا نماییم که خدمات سمپاد به دست این افراد نیز برسد.
وی همین طور سومین هدف را بهسازی شیوه های استعداد عمومی بین دانش آموزان عنوان نمود.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن اشاره به این که این اهداف بلندمدت به دو سری اهداف کوتاه مدت شکسته شدند، تصریح کرد: در اهداف کوتاه مدت دو سال اول (از شروع مهر ۹۹ تا مهر امسال) قرار بود به این اهداف کوتاه مدت بپردازیم؛ هدف اول سازمان سازی، هدف دوم نیروسازی و پرورش نیروهای توانمند برای ستاد بود.
یاوری ضمن اشاره به برنامه کوتاه مدت دوساله دوم اظهار داشت: برنامه کوتاه مدت دوساله دوم که در آستانه شروع آن هستیم به سه حوزه دیگر می پردازد.
ادامه دارد.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: هدف اول ارزیابی مدارس و مدیران است؛ هدفگذاریهای تربیتی خوبی کردیم و در بخش سازمان سازی که در دو سال اول به آن پرداختیم، مدل های مفهومی خوبی تدوین کردیم. در آنجا جهت گیری ها و سمت و سوی تربیتی سمپاد را مشخص کردیم اما تا زمانی که وارد پروسه ارزیابی نشود و مدیران و مدارس خودشان را در عملیاتی شدن این برنامه ریزیهای سطح کلان تر متعهد ندانند، محقق نمی گردد. در این دو ساله باید نظام ارزیابی درستی از مدارس و مدیرانمان داشته باشیم و سپس بتوانیم به مدارس و مدیرانی که از اهداف تربیتی عقب تر هستند کمک نماییم.
وی هدف دوم کوتاه مدت برای دو سال آینده را برقراری انضباط مالی و شفاف سازی در این عرصه ها و هدف سوم را توانمندسازی نیروهای صف عنوان نمود.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن اشاره به تعلیم و تربیت باکیفیت و چندساحتی اظهار داشت: برنامه های مختلفی حول این مساله شکل گرفته است. کارسوقهای علمی که میراث ۴۰ ساله سمپاد هستند گسترش جدی پیدا کرده و در زمینه های دیگر هم وارد شده است.


پایش تحصیلی دانش آموزان سمپادی/ صدور کارنامه به تفکیک هر درس و شهرستان

ایشان در ادامه کار مهم دیگر در این عرصه را برنامه ملی پایش تحصیلی عنوان نمود و اظهار داشت: دوبار در سال کل دانش آموزان مدارس سمپاد را در آزمونی مشابه و هم زمان از جهت پیشرفت تحصیلی پایش و رصد می نماییم سپس کارنامه های مشخصی به تفکیک هر درس و هر شهرستان و مدرسه در اختیار تصمیم گیران حوزه کاری قرار می دهیم.
وی افزود: در این بخش هدف این است که رقابت را از سطح دانش آموز به سطح مدرسه و سطح شهرستان برسانیم. همین طور کمک نماییم بجای رقابت کورکورانه، مناطق و مدارس بتوانند بر طبق نتایج به دست آمده، نقاط قوت و ضعف خودرا پیدا و نسبت به بهبود وضعیت خود اقدام نمایند.
یاوری در ادامه ضمن اشاره به ساحت زیستی دانش آموزان اظهار داشت: در این ساحت ما المپیادهای ورزشی داشتیم که با وجود کرونا تمهیداتی اندیشیدیم که بچه ها فعالیت کنند. این المپیادها با حضور بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز برگزار شده است. همین طور جشنواره هنری سمپاد را برگزار کردیم که ۱۰ هزار شرکت کننده داشت. جشنواره ملی فردوسی نیز با حضور ۱۰ هزار دانش آموز برگزار گردید.


عمومی سازی خدمات درسی سمپاد برای تمامی دانش آموزان

یاوری درباب عمومی سازی خدمات سمپاد برای استعدادهای درخشان بیرون از مدارس نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اضافه کرد: فهرستی از برنامه ها وجود دارد که نخستین مورد، عمومی سازی محتوای درسی مدارس است. به صورتی که صفر تا صد کلاسهای مدارس سمپاد برای دوره اول متوسطه را ضبط و در سایت سمپاد در اختیار همه دانش آموزان کشور قرار دادیم. کار دوم برنامه تلویزیونی علمی نو است.
ایشان در ادامه به برنامه همیار سمپاد اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در تمام استان های کشور دانش آموزان سمپاد تلاش کردند تا به افرادی که دسترسی به تحصیلاتِ باکیفیت کم دارند، کمک و مشکل درسی شان را مرتفع کنند.


افزایش ۱.۸ برابری حضور دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد در مدارس استعدادهای درخشان
وی ضمن اشاره به همکاری این سازمان با کمیته امداد نیز اظهار داشت: پروژه ای داشتیم که ثبت نام دانش آموزان کمیته امداد و ورود آنها به پروسه پذیرش را تسهیل کردیم. تعداد افرادی که از خانواده کمیته امداد وارد آزمون پذیرش شدند بطور قابل توجهی افزایش یافته؛ نتیجه این شد که حضور دانش آموزان کمیته امداد در مدارس سمپاد ۱.۸ برابر شده است.


۲۹ تن از رتبه های برتر کنکوری جزو دانش آموزان استعدادهای درخشان هستند


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یاوری در بخش دیگری از نشست در پاسخ به این سؤال که در کنکور امسال چند نفر از رتبه های زیر ۱۰۰ متعلق به این مدارس بودند، اظهار داشت: از ۴۰ نفر برگزیده رتبه های کنکوری، ۲۹ نفر جزو استعدادهای درخشان هستند.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در پاسخ به پرسشی درباره ی تعدادی از اظهارات که مدارس سمپاد شبیه به موسسات تست زنی شده اند، بیان کرد: برنامه های متنوع فرهنگی، تربیتی برای دانش آموزان اجرا می نماییم.


سمپادی ها به جز درس خواندن چه کارهایی انجام می دهند؟

وی افزود: در سال تحصیلی گذشته از ۱۸ هزار دانش آموز سمپاد پرسیده شد که به جز درس خواندن چه فعالیت دیگری انجام می دهید؟ ۶۸ درصد مهارتهای زبان و برنامه نویسی یا هر دو را کار می کنند. ۶۵ درصد کارهای جدی و حرفه ای بیش از یک ساعت در هفته در زمینه ورزشی و فرهنگی داشتند و ۵۰ درصد بیش از یک ساعت از وقت خودرا صرف کارهای ادبی و قرآنی کرده اند.
به نقل از ایشان، در المپیاد درصد دانش آموزان سمپادی بیش از ۷۵ درصد است.


رقابت سالانه ۳۰۰ هزار دانش آموز برای ورود به مدارس سمپاد

رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه در المپیادهای علمی در مجموع رشد خوبی را شاهد می باشیم، اظهار داشت: در المپیاد ریاضی سه طلا و سه نقره و در المپیاد زیست شناسی چهار طلا، در المپیاد فیزیک دو مدال نقره و سه برنز و در المپیاد شیمی دو مدال طلا و دو مدال نقره داشتیم.
یاوری در پاسخ به سوال دیگری درباب تعداد مدارس سمپاد و تعداد دانش آموزان نیز توضیح داد: حدود ۷۰۰ مدرسه داریم که نیمی از آنها دخترانه و نیمی پسرانه هستند. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر با هم رقابت می کنند که حدود ۳۰ هزار نفر از آنها پذیرفته می شوند. مجموع دانش آموزان در این تعداد مدرسه حدود ۱۲۰ هزار نفر است.


شهریه مدارس سمپاد چقدر است؟


وی درباره ی شهریه این مدارس نیز اظهار داشت: آنچه مصوبه است و ما به لحاظ قانونی برمبنای آن عمل می نماییم این است که سمپاد نیمی از شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی همتراز خودرا دریافت می کند. واقعیت این است که ما بسیار کمتر دریافت می کنیم؛ بطورمثال در تهران که شهریه حدود ۵۰ میلیون است ما کمتر از ۱۰ میلیون دریافت می نماییم، اما تلاشمان این است که با حداکثر راندمان این مدارس را اداره نماییم و با همین میزان شهریه خدماتی متناسب با نیاز و استعداد دانش آموزان به آنها ارائه دهیم.
وی افزود: درصد قابل توجهی از این شهریه به دانش آموزان تخفیف داده می شود. این تخفیف دولتی نیست بلکه دانش آموزان به یکدیگر کمک می کنند. یعنی شهریه ای که بچه های دیگر می پردازند صرف تحصیل و پرورش استعداد فردی می شود که نیاز تخفیف دارد. مرجع تصویب این تخفیف انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و با حفظ کرامت است.
یاوری با اشاره به اینکه حدود یک سوم دانش آموزان سمپادی کشور پارسال از تخفیفها با درصدهای متفاوت استفاده کردند، تصریح کرد: شعار ما در پرداخت حق ثبت این است که هیچ استعداد درخشانی نباید از تحصیل در مدارس سمپاد به دلیلهای اقتصادی محروم بماند.
وی تصریح کرد: مدارس سمپاد، دولتی و تابع قوانین مدارس دولتی هستند.
یاوری درباب این که چند درصد از دانش آموزان سمپاد از مدارس دولتی می آیند؟ اظهار نمود: در کل کشور تقریباً ۵۰ درصد از این دانش آموزان از مدارس دولتی می آیند. شغل ۵۸ درصد والدین آنها کارمند است.
رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان همین طور درباب ابلاغ اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان اظهار داشت: ما ساختاری تحت عنوان باشگاه دانش پژوهان جوان داشتیم که اساسنامه آن مصوب سال ۱۳۷۳ است که نقش بسیار پررنگی در پشتیبانی علمی و پژوهشی داشته است. متاسفانه در اواخر دهه ۸۰ این ساختار بسیار تضعیف و نهایتاً منحل شد.
وی ادامه داد: تلاش بسیار زیادی کردیم و الان یک سال است که با کمک بچه های باشگاه، کمیته ها و فارغ التحصیلان، این باشگاه را احیاء نماییم و موفق شدیم اساسنامه باشگاه دانش پژوهان جوان را به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی برسانیم.




منبع:

1401/05/26
10:03:23
5.0 / 5
408
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر