تعیین سه نوع شهریه ثابت، فوق برنامه و سرویس و غذا برای مدارس غیردولتی

تعیین سه نوع شهریه ثابت، فوق برنامه و سرویس و غذا برای مدارس غیردولتی به گزارش کنکور هنر رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار نمود: در امتداد قانون تعارض منافع؛ مدیران آموزش و پرورش باید بین مدرسه داری و مسئولیت یکی، را انتخاب کنند.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، احمد محمودزاده با اشاره به این که برنامه های جدید سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، متناسب با سند تحول بنیادین، سیاست های تحولی برنامه دولت سیزدهم و برنامه های وزیر آموزش و پرورش تدوین شده است، اظهار نمود: در حال حاضر ۲ نگاه به مدارس غیردولتی در کشور وجود دارد؛ یکی این که می گویند مدارس غیر دولتی کمک کننده به عدالت آموزشی هستند چونکه ما با چالش هایی همچون کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی و تراکم دانش آموزی در بعضی از استانها مواجه هستیم و مدارس غیر دولتی قسمتی از ماموریت های آموزش و پرورش را دراین زمینه ها بر عهده دارند و آنرا انجام می دهند.
ایشان سپس با اعلان اینکه نگاه دوم به مدارس غیر دولتی طبقاتی شدن آموزش است، اظهار داشت: باتوجه به رویکرد مردمی دولت سیزدهم به دنبال این هستیم که کار تلفیقی انجام بدهیم تا افراد علاقمند که دارای صلاحیت های حرفه ای مدرسه داری هستند، بتوانند دراین زمینه مشارکت کنند.


۱۸ درصد مدارس دنیا بصورت غیردولتی اداره می شوند
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، اشاره کرد: مطالعات تطبیقی نشان میدهد که به طور متوسط ۱۸ درصد از مدارس در جهان به شکل غیردولتی اداره می گردند که از این آمار حدود ۱۳ درصد مدارس غیردولتی وابسته و ۵ درصد مدارس مدیریت حقیقی دارند و ما تلاش می نماییم باتوجه به بوم، اجرائی سازی این مطالعات را بررسی نماییم.
محمودزاده با اشاره به این که می خواهیم مدارس وابسته به موسسات را گسترش بدهیم، اذعان کرد: تفاهم نامه هایی با تعدادی از سازمان ها با رویکرد های مشخص منعقد کرده ایم تا برمبنای آنها اهداف آموزشی و پرورشی به شکل ویژه تری پیگیری شود، به عنوان مثال در مدارس وابسته به دانشگاه علوم قرآنی تربیت دانش آموزان حافظ قرآن و درمدارس سما، موضوع آموزش های فنی حرفه ای و کاردانش را دنبال می نماییم.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی، اظهار داشت: اگر صلاحیت مدرسه داری را افراد حقیقی نداشته باشند، این امتیاز از آنان گرفته می شود؛ مدرسه داری از این پس به آن دسته از افراد حقیقی داده می شود که صلاحیت حرفه ای مدرسه داری داشته باشند.


رویکرد سازمان، اداره مدرسه غیر دولتی بدون انتفاع شخصی است
ایشان سپس افزود: رویکرد بعدی که در مدارس غیردولتی داریم برمبنای سیاست های تحولی دولت سیزدهم است و بدون انتفاع شخصی است و فرد نفع زیادی در مدرسه داری ندارد؛ البته در سالهای قبل نیز مدارس به این شکل وجود داشته است، اما به دنبال گسترش این نوع از مدارس هستیم و در هفته آتی یک مدرسه در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی با این رویکرد افتتاح می گردد.
محمودزاده اظهار نمود: یکی از خیّران مدرسه ساز در شهر مشهد، تا حالا ۶۰ مدرسه ساخته است و برای نخستین بار از وی خواستیم مدرسه هم اداره کند.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اعلان اینکه این مدارس نفع شخصی ندارند؛ اظهار داشت: این مدارس تنها به میزان هزینه های خود از والدین و خانواده ها شهریه دریافت می کنند. در دو سال آینده در تلاشیم ۲۰۰۰ مدرسه با این شیوه مدیریت شوند و بیشتر تمرکز ما روی مدارس متوسطه اول، دوم و هنرستان های فنی حرفه ای است.


تا اختتام برنامه ششم باید ۱۶ درصد مدارس به شکل غیر انتفاعی اداره می شد
محمودزاده درباب ضرورت وجود مدارس غیر انتفاعی در کشور اظهار داشت: طبق قانون باید تا اختتام برنامه ششم ۱۶ درصد مدارس به شکل غیر انتفاعی اداره می شدند که این امر محقق نشد؛ پس تلاش می نماییم تا ۴ سال آینده این امر محقق شود.


مدیران آموزش و پرورش باید بین مدرسه داری و مسئولیت یکی را انتخاب کنند
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با اشاره به مصادیق قانون تعارض منافع در آموزش و پرورش، اشاره کرد: هیچ یک از مدیران مناطق و مدیران کل در آموزش و پرورش نباید صاحب مدرسه باشند، آنان باید بین مدرسه داری و مسئولیت یکی را انتخاب کنند و تلاش می نماییم این اتفاق بیفتد، پس مدیرانی که مدرسه غیردولتی داشتند مدرسه خودرا واگذار کردند.


بسیاری از مدیران فرزندان خودرا به مدارس دولتی می فرستند
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از مدیران آموزش و پرورش فرزندان خودرا در مدارس غیردولتی ثبت نام می کنند، اظهار داشت: آمار دقیقی نداریم، اما تعداد کمی از مدیران فرزندان خودرا در مدارس غیر دولتی ثبت نام کرده اند؛ دلیل ثبت نان در مدارس غیر دولتی فقط کیفیت بالاتر نیست؛ گاهی یک مؤسسه بصورت تجمیعی همه آموزش ها و خدمات را بصورت متمرکز انجام می دهد و به همین خاطر مدیران فرزندان خودرا در این مدارس ثبت نام می کنند. ینگونه مدارس فقط ۳ درصد مدارس کشور را ایجاد کرده و عمدتا در تهران هستند.
ایشان سپس اضافه کرد: نباید این مساله را به همه مدیران در سراسر کشور تعمیم دهیم چونکه خیلی از مدیران فرزندان خودرا به مدارس عادی می فرستند.


اگر به دنبال مدارس باکیفیت غیردولتی نباشیم، افرادی بیرون از مرزها برای ما مدرسه داری خواهند کرد
محمودزاده اشاره کرد: باید تمرکز خودرا بیش از هر چیز بر افزایش کیفیت مدارس دولتی بگذاریم، پس نمی توانیم به مدارس غیر انتفاعی بگوییم کیفیت خودرا پایین بیاورند تا با مدارس دولتی اختلاف کیفی زیادی نداشته باشید؛ اگر به دنبال مدارس باکیفیت غیردولتی نباشیم، افرادی بیرون از مرزها برای ما مدرسه داری خواهند کرد.


سفرهای استانی برای پیگیری چالش های مدارس غیردولتی در دستور کار قرار دارد
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اعلان اینکه مدیران آموزش و پرورش باید در بین مردم باشند و از مشکلات آنها آگاه باشند، اظهار داشت: سفرهای استانی برای پیگیری چالش های مدارس غیردولتی در دستور کار قرار دارد و در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته در مسافرت به استان فارس به دو مدرسه در حاشیه شهر شیراز مراجعه کردم و در گفت و گو با مسئولان مدرسه و بررسی همه جانبه امور از مشکلات دو مدرسه غیر دولتی در آن منطقه با خبر و آگاه شدم.


تدریس موظف معلمان مدارس غیر دولتی ۲۴ ساعت در هفته، منتظر طرح در صحن علنی مجلس
وی در پاسخ به این پرسش که آیا معلمان مدارس غیردولتی، رسمی می شوند، اذعان کرد: در مدارس غیر دولتی نیروهای خارج از استخدام دولت داریم و طبیعی است که نمی خواهیم این نیروها را از دست بدهیم اما به دنبال اقداماتی برای بهبود معیشت آنان خواهیم بود.
محمودزاده اضافه کرد: در گام اول این تصمیم را داریم که معلمان ۲۴ ساعته شوند یعنی در هفته ۲۴ ساعت موظف به تدریس باشند و بیش از آن ساعت تدریس، اضافه کاری برای آنان محاسبه شود؛ این پیشنهاد خوشبختانه در کمیسیون آموزش مجلس هم مورد تأیید قرار گرفت و هم اکنون منتظر تأیید در صحن علنی مجلس هستیم.
وی با اشاره به مدارس شیشه ای، اظهار نمود: به دنبال آن هستیم تا قراردادهای مدارس غیر دولتی بصورت شفاف به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود تا برای بیمه گر مشخص باشد که معلمان مدارس غیردولتی هر یک چند ساعت و به چه میزان در مدرسه حضور داشته اند.


تعیین سه نوع شهریه؛ ثابت، فوق برنامه و سرویس، غذا و لباس برای مدارس غیر دولتی
محمودزاده درباب نارضایتی تعدادی از والدین از شهریه های مدارس غیر انتفاعی، اظهار داشت: در سال جدید و به همت دولت مردمی شفافیت ایجاد کردیم و قرار ما با موسسین مدارس غیر دولتی بر این است که عددی که به عنوان شهریه اعلام می نماییم، توسط مسئولان مدارس و خانواده ها اعلام گردد و این شهریه قطعی باشد.
رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اعلان اینکه در همین خصوص جلسات مختلفی گذاشته شده است، اشاره کرد: به عنوان مثال ۸ جلسه با مدیران مدارس شهر تهران داشتیم و به سه عدد در حوزه شهریه دست پیدا کردیم؛ یکی مبلغ شهریه ثابت و دیگری شهریه امور فوق برنامه است. عدد سوم هزینه های ایاب و ذهاب، تغذیه و لباس دانش آموزان است که با صلاحدید مدیران مدارس و پذیرش خانواده ها دریافت می شود.


حداقل و حداکثر شهریه مدارس غیر دولتی از ۴ تا ۳۵ میلیون تومان است
وی با اعلان اینکه در سایت https: //mosharekatha.ir شهریه هر مدرسه به تفکیک اعلام شده است، اظهار داشت: شهریه ثابت مدارس در کل کشور از ۴ میلیون تومان آغاز می شود و تا ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مشخص شده است و به تعدادی از مدارس اجازه دادیم تا ۳۸ درصد از شهریه ثابت را متناسب با برنامه های فوق برنامه اعلامی به عنوان شهریه امور فوق برنامه از خانواده ها دریافت کند.


تابلو شهریه مدارس غیر دولتی باید در مدارس نصب شود
محمودزاده با تاکید بر این مطلب که شهریه ثابت هر مدرسه به تفکیک در سامانه مشارکت اعلام شده است، اظهار نمود: هر مدرسه موظف است تابلو میزان شهریه ثابت و امور فوق برنامه را در معرض دید مراجعه کنندگان نصب کند.
محمود زاده بیان کرد: در سامانه مشارکت امکان اعتراض و شکایت برای خانواده ها، مدیران و موسسین مدارس غیردولتی فراهم گشته است و ادارات مشارکت استانها و اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل استانها، بصورت حضوری آماده دریافت اعتراضات و شکایات هستند.




منبع:

1401/04/21
10:33:02
5.0 / 5
391
تگهای خبر: آموزش , اجرا , ثبت نام , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر