وزیر آموزش و پرورش:

برای دانشگاه فرهنگیان هیات علمی جذب می شود

برای دانشگاه فرهنگیان هیات علمی جذب می شود به گزارش کنکور هنر همدان وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در دانشگاه های دیگر نسبت دانشجو به استاد 20 به یک است اما در دانشگاه فرهنگیان بیش از 90 به یک است که قرار شده هیات علمی جذب نماییم با اولویت دکتر معلم ها و دانشگاه پیام نور کمک می نماید تا تعداد دانشجویان را از 25 هزار نفر به 50 هزار نفر برسانیم.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یوسف نوری پنجشنبه ۱۲ خردادماه در شورای اداری استان همدان، مطرح کرد: در سال ۸۷ و ۸۸ در قسمت بودجه وزارتخانه بودم، همیشه می خواستم بدانم آموزش و پرورش چه عایدی برای مملکت دارد؟ مدتی کارشناس اقتصاد بودم، گفتیم ارزش افزوده و بازگشت سرمایه آموزش و پرورش را به دست آوریم، ببنیم چقدر است. این پژوهش را به دست بخش اقتصاد دانشگاه تهران سپردیم و بر طبق داده های مرکز آمار، بانک مرکزی و داده هایی که از قسمت های دیگر اقتصادی جمع آوری شده بود، از سال ۷۱ تا ۸۵ بازگشت سرمایه آموزش و پرورش در بدترین حالت ۱۰ درصد بود، هیچ کدام از بخش های اقتصادی ما بازگشت سرمایه اش ۱۰ درصد نیست.
وی افزود: ارزش افزوده آموزش و پرورش پس از معدن که استثناست و هزینه ای ندارد، بالاترین ارزش افزوده است که بصورت های مختلف بروز پیدا می کند، بطورمثال بچه ها یاد می گیرند که بهداشت را رعایت نمایند، ماسک می زنند و مراعات می کنند و بیمار نمی شوند بدین سبب هزینه های دارو و واردات را پرداخت نمی نماییم و ارز از مملکت خارج نمی گردد، محیط زیست آلوده نمی گردد.
نوری افزود: ما اشتغال را داریم به طوریکه ۸۵ درصد فارغ التحصیلان هنرستان ها وارد بازارکار می شوند، دو تا سه درصد به سبب شرایط خاص وارد نمی گردد و مابقی وارد دانشگاه می شوند. بدین سبب می توان گفت عایدی بچه ها برای آینده در زمینه های مختلف اجتماعی، امنیتی و... است.
وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که بارها تاکید کرده اند "هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است"، اشاره کرد: لازم است فرهنگسازی نماییم که آموزش و پرورش حتی در تولید ملی نقش دارد اما دانش بنیان است، هیچ کجا مثل آموزش و پرورش نمی تواند بچه ها را شکل دهد. ما در دانشگاه سرمایه گذاری می نماییم که باور کنید اشتباه است، نه این که نکنیم اما تا زمانیکه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری نکردیم نتیجه اش را در دانشگاه کامل نمی گیریم.
وی تصریح کرد: اشتباه اینجاست که ما از پایه شروع نمی نماییم، بچه عادت نمی کند به محیط دانش بنیان و در دانشگاه هزینه های بیشتری باید پرداخت گردد در حالی که اگر از پایه و در آموزش و پرورش هزینه ها صورت گیرد، هزینه ها در آینده کمتر و آورده بیشتری خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد: یکی از کارهای ما در امتداد تحول بنیادین این است که حکمرانی شایسته برای حضور در جامعه دانش بنیان را داشته باشیم و بچه های ما این امکان برایشان برقرار است. اگر به دانش آموزان فرصت یادگیری داده شود و در موقعیت ها او را قرار دهیم، در آینده می توانند در جوامع دانش بنیان نقش آفرینی و کارآفرینی کنند.
ایشان سپس به مخالفت صددرصدی اش با عدم حضوری بودن مدارس در دوران شیوع ویروس کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: از اول هم گفتم باید مدارس باز شود، در هیچ کجای دنیا مدارس تعطیل نشد چونکه خود سازمان بهداشت جهانی هم گفته بود که مدارس آخرین جایی هستند که در اپیدمی ها و پاندمی ها تعطیل می شوند و اولین جایی هستند که باز می شوند. تست کردیم دی ماه امتحانات را حضوری کردیم و شکست خوردیم.
وی افزود: بدین سبب خود رییس جمهور حضور جدی پیدا کرد و ستاد کرونا را قانع کردیم که مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی باز شود و خدا را شکر این صورت گرفت و متأسفانه متوجه شدیم دانش آموزان ما گرفتار اُفت تحصیلی شده اند که برای جبران این کمبودها و جاماندگی از تحصیل ستاد کرونا تصویب کرد با ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از اول تیرماه تشکیل کلاس های جبرانی از نظر آموزشی، تربیتی، اجتماعی و... را داشته باشیم که شیوه نامه آن ابلاغ خواهد گردید.
وی از دستگاه های دیگر، حوزه ها و جامعه روحانیت و مداحان نیز درخواست همکاری داشت و اشاره کرد: شرکتها اجازه بازدید به دانش آموزان دهند که کلاس های جبرانی فقط در داخل مدارس نباشد و مدرسه یک جایگاه چندوجهی تربیتی، آموزشی و اجتماعی باشد.
نوری از دیگر چالش های وزارت آموزش و پرورش را نیروی انسانی دانست و اعلام نمود: چندین سال بود نیرو گرفته نشده بود یا کم بود، تعداد بازنشسته ها زیاد شده بود، تعداد دانش آموزان از سال ۹۰ که ۱۲ میلیون بوده به ۱۶ میلیون در مهرماه سال جاری می رسد، مدارس فرسوده، فرسوده تر می شوند و برخی از عوامل طبیعی همچون سیل، زلزله و نشست زمین در دشت اصفهان، دشت تهران و دربرگیری مناطقی چون اسلامشهر و پاکدشت و دشت فارس هم مزید بر علت شد که نیاز ما به کلاس های درس بیشتر شود و هر سال تراکم بیشتر شد. از طرفی هم تعداد بازماندگان از تحصیل در دوره کرونا بیشتر شد.
وی افزود: ۳۴ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی استخدامی تا اسفندماه سال قبل را وارد چرخه کردیم و باقی که سرکلاس نیستند در مهرماه و سال تحصیلی آینده در مدارس حضور می یابند. در ضمن حدود ۱۵ هزار نفر دانشجوی سال چهارم دانشگاه فرهنگیان داریم که چند واحد نظری داشتند که تابستان می گذرانند و سال آخر کاروزی خودرا در مدارس خواهند گذراند که بهترین نیروها هستند و باید از آنها استفاده نمائیم و ۲۵ هزار نفر نیز از فارغ التحصیلان دانشگاه ها وارد چرخه می شوند.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه اگر چند سال به جذب نیرو ادامه دهیم، کمبود نیرو جبران می شود، اضافه کرد: از سال ۱۴۰۵ جمعیت کم می شود و بعد سیر نزولی قطعی را خواهیم داشت به طوریکه خروجی ها از مدارس بیشتر از ورودی ها خواهد بود و به نقطه ای می رسیم که کمبود نیروی انسانی ما جبران شود.
وی افزود: در این بین نیروی انسانی بلاتکلیف هم داشتیم مثل قراردادهای پیمانی که کد پرسنلی یا کد کارمندی نداشتند که تعدادشان به ۶۱ هزار نفر می رسد و تیرماه برایشان آزمون می گذاریم، تعدادی نیرو بعنوان سرایدار جذب خواهیم کرد تا به مدارس بدهیم در ضمن سال قبل ۷۱ هزار نفر بازنشسته داشتیم و بنظر می رسد امسال بیشتر هم خواهد بود، یعنی هر کاری می نماییم نه به ساختمان می رسیم نه به نیروی انسانی فعلاً، این دویی که داریم خیلی سخت شده است اما باید وضعیت موجود را جدی تر حفظ نماییم.
نوری در ادامه بیان کرد: اگر می توانستیم از برنامه های متنوع خارج از مدرسه استفاده می کردیم خیلی بهتر بود اما متأسفانه مردم ما می ترسند، این جزئی از اشتباهات است که من همیشه در یک کلاس حضور داشته باشم و همیشه یک کتاب در دستم باشد، اینها باید تغییری کند. در سند تحول بنیادین باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از برنامه درسی بیرون از مدرسه باشد که تا ۵۰ درصد هم جا دارد اما اینها را نداریم و بدین ترتیب دستیابی به اهداف سند تحول سخت می شود.
وی با اشاره به این که ساخت فضای فیزیکی برای دانش آموزان و همکاران از دیگر چالش هایی است که با آن دست به گریبان هستیم، اظهار نمود: تا حالا ۶۵۰۰ میلیارد تومان به جز فروش املاک، مصوبات سفر برای تکمیل پروژه های حوزه آموزش و پرورش بوده است، پروژه هایی که زیاد داریم و مانده اند، قسمتی از این پروژه ها در مسافرت رییس جمهور به استان همدان تکمیل خواهد شد و به بهره برداری می رسد.
نوری به ظرفیت خیرین مدرسه ساز اشاره نمود و تصریح کرد: با ارتباط و تعاملی که با خیرین داشتیم، قول دادند تعهداتشان را دو برابر کنند یعنی از ۳۴۰۰ میلیارد تومان به حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان برسانند و من مطمئنم این کار انجام می شود. بخش دیگری از منابع هم از ذخیره ارزی تامین می شود و روی سایر منابع هم داریم کار می نماییم که به نتیجه برسانیم.
وی در بخش دیگری با اعلان اینکه قسمتی از نیروهای انسانی آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تامین خواهد شد، اشاره کرد: در دانشگاه های دیگر نسبت دانشجو به استاد ۲۰ به یک است اما در دانشگاه فرهنگیان بیش از ۹۰ به یک است که قرار شده هیات علمی جذب نماییم با اولویت دکتر معلم ها و دانشگاه پیام نور کمک می نماید تا تعداد دانشجویان را از ۲۵ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر برسانیم تا بدین ترتیب نیروی انسانی و دانشگاه رشد بهتری داشته باشد و فضای بیشتری برایشان تامین شود چونکه فضای موجود در شأن دانشگاه فرهنگیان نیست.
وزیر آموزش و پرورش به معضل قطع تغذیه دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: ما باردیگر این مساله را برقرار کردیم و قرار بود پنج میلیون نفر با همکاری ستاد فرمان امام و بنیاد مستضعفان از اول مهرماه تحت پوشش قرار گیرند اما باتوجه به افزایش قیمت ها برای تعدادی که می رسد دو وعده تغذیه مختصر تقدیم دانش آموزان خواهد شد چونکه تغذیه مناسب دانش آموزان را زودتر در موقعیت یادگیری قرار می دهد.
وی افزود: علاوه بر تغذیه دانش آموزان، پژوهش سراها و اردوگاه ها که گفته می شد به سبب محدودیت های مالی تعطیل یا نیمه تعطیل شده بود که من می گویم به سبب محدودیت روش های مدیریتی بوده را احیا می نماییم. بحث رفاهی معلمان هم در حال انجام می باشد.
وزیر آموزش و پرورش به طرح رتبه بندی معلمان اشاره نمود و اظهار داشت: بحث رتبه بندی هنوز هم زمان دارد، نظر ما بر کیفی سازی رتبه بندی است اما برخی از دوستان در کمیسیون می گویند آزمون بگیرید. یکسری مراجع در بخشنامه ها هست مانند دوره های آموزشی، راهبردهای آموزشی، مدیر مدرسه، مدیر منطقه، هیات ممیزی و انجمن اولیا و مربیان که برای رتبه بندی کفایت می کند، مدارک در رابطه با تجربه را هم بیاورند، کافی است.
وی ادامه داد: یک مقدار اختلاف مالی داریم اما بنظر می رسد تا هفته آتی کارش در کمیسیون تمام و اختلافات حل شود و دولت هم طی یکی دو جلسه تصویب می کند، معلمان از اجرای این طرح مطمئن باشند، این مساله قولی است که دولت و مجلس انقلابی داده اند.
نوری تصریح کرد: طرح رتبه بندی در گذشته با ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار آن هم از منبع ناپایدار بود اما هم اکنون به ۳۸ هزار میلیارد تومان آن برای یک سال و نیم رسیده است بدین سبب همکاران اصلاً نگران این مساله نباشند.
وی از اختصاص ۱.۵ میلیون یورو اعتبار از سازمان انرژی اتمی برای کارهای صلح آمیز هسته ای در مدارس آگاهی داد و اظهار نمود: مؤسسات دانش بنیان اعلام نموده اند که فضای خودرا در اختیار دانش آموزان و دانشجویان آموزش و پرورش قرار می دهند به طوریکه رویان آمادگی دارد از هفته آتی برخی از معلمان زیست شناسی و علوم تجربی را برای حضور در جامعه دانش بنیان آموزش دهد و پژوهش سراها به مراکز رشد و خانه های خلاق تبدیل می شوند تا آموزش و پرورش را از این وضعیتی که ما در ستاد برای برنامه درسی به وجود آورده ایم، خارج نماییم.




منبع:

1401/03/13
17:44:08
5.0 / 5
400
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر