اجرای رتبه بندی بر مبنای شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان

اجرای رتبه بندی بر مبنای شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان به گزارش کنکور هنر دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از نقصها نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی آموزش و پرورش است اظهار داشت: به دلیل تغییرات و عدم ثبات مدیریتی، یک فهم واحد و مشترک پیرامون سندتحول به وجود نمی آید و یک خوانش رسمی از سندتحول در بین مجریان سند شکل نمی گیرد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، محمود امانی طهرانی در نشستی خبری با اشاره به اینکه عرصه تعلیم و تربیت و آموزش، عرصه تربیت فرزندان این مرز و بوم است اظهار داشت: معتقدم مدرسه بسیار مهم می باشد و باید مدرسه را در صدر نشاند بیشتر از آنکه فکرش را می نماییم.
وی ادامه داد: مدرسه پایدارترین و عقلایی ترین راه برای رسیدن به همه آمالی است که بشر در این سرزمین و حتی در جهان دارد.
نهضت سوادآموزی خویش را مجهز کند وگرنه تعطیل می شود دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درمورد فعالیت سازمان نهضت سوادآموزی اظهار داشت: سازمان نهضت سوادآموزی یا باید خویش را برای مأموریت های جدید تجهیز کند و یا تعطیل شود. آموزش بزرگسالان همانند آموزش کودکان یک امر مستمر است که انتها ندارد.
امانی افزود: انسداد مبادی بی سوادی وظیفه همه ماست. پوشش تحصیلی مدت هاست که وضعیت خوبی پیدا کرده است. آنچه که اهمیت دارد ارتقای کیفیت آموزش است. آنطور نیست که پوشش تحصیلی امری رها شده باشد و به اشکال مختلف در وزارت آموزش و پرورش دنبال می شود و حتی برای بازگرداندن تک تک بچه های بازمانده ایفای نقش می کنند. طبق آئین نامه اجرایی مدارس، مدیران مدارس کنشگر محله هستند و بر این اساس، صرفاً در مدرسه نمی نشینند تا هرکه آمد ثبت نام کنند بلکه پیگیر حضور بچه های لازم التعلیم هستند.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش درباره شان و منزلت معلمی اظهار داشت: شان و منزلت مهمی مهم می باشد و همه افراد در مقام صحبت و سخنرانی به آن اهتمام دارند اما در عمل باید بگونه ای رفتار کنند که مقام معلم در کشور تکریم شود. همه ما هم خود معلمین و مدارس و هم خانواده ها و رسانه ها مسئولیت داریم این فضا را بهبود بخشیده و از کاهش منزلت معلمان جلوگیری نماییم.

امانی به اقدامات شورایعالی آموزش و پرورش در دوران کرونا اشاره نمود و اظهار داشت: سیاست ها و دستورالعمل هایی در روزهای کرونا از جانب شورایعالی تدوین و ابلاغ گردید. ما باید از فرصت های آموزشی فراهم شده در روزهای کرونا در دوران پساکرونا استفاده نماییم. نامه ای به وزیر نوشتم و خواستم نتایج امتحانات و توانمندی و شایستگی های دانش آموزان مورد ارزیابی دقیق معلمان و مدارس قرار بگیرد و تجویزهای انفرادی از جانب مدارس برای همه دانش آموزان صورت گیرد و در ابتدای شروع سال تحصیلی آینده مورد توجه قرار بگیرد، همینطور در تابستان دوره های آموزشی لازم برای جبران افت کیفیت یادگیری درنظر گرفته شود. این اقدام از جانب معاونت های آموزش و پرورش در دست پیگیری و انجام است.
پیشنهادی برای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمان وی درباره سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمی در رتبه بندی معلمان اظهار داشت: کیفیت باید مورد سنجش و مبنای جبران خدمت همکاران قرار بگیرد. درباره ملاک های کیفیت ما سه زمینه اصلی را مطرح کردیم که شایستگی های حرفه ای معلمی از این جمله است. پیشنهاد ما این است که با عنایت به این که امکان دارد ابزارهای لازم برای سنجش این خصوصیت ها فراهم نباشد در مرحله اول ملاک های سه گانه به شکل ساده تری سنجش شود و سپس در مراحل بعدی ارتقاء یابد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از نقصها نظام اجرایی ما ناشی از عدم ثبات مدیریتی آموزش و پرورش است اظهار داشت: به دلیل تغییرات و عدم ثبات مدیریتی، یک فهم واحد و مشترک پیرامون سندتحول به وجود نمی آید و یک خوانش رسمی از سندتحول در بین مجریان سند شکل نمی گیرد. اگر به خود سند رجوع نماییم عمده زمینه های اجرا را در شش زیرنظام مشخص کرده که این زیرنظام ها تصویب شده اند و اگر مبنای عمل باشند میتوان به صورت دقیق تر و مشخص تری شاخص بندی انجام و آنرا اجرا کرد.
وی افزود: البته برخی اقدامات اجرایی هم در سنوات گذشته صورت پذیرفت که اثرگذاری لازم را نداشت و تغییر سریع و شتاب زده ساختار نظام آموزشی از این جمله است.
امانی با اشاره به اینکه شورایعالی آموزش و پرورش در بعضی مقاطع زمانی به نیابت از وزارت خانه و نه بعنوان وظیفه ذاتی خود مبادرت به تدوین زیرنظام ها و صیانت از سندتحول کرد اظهار داشت: در این دوره وزیر آموزش و پرورش یک مشاور برای اجرای سندتحول منصوب کرده و قرارگاهی برای اجرای سندتحول تشکیل داده اند که اقدامات لازم درباب اجرای سند در وزارت خانه در دست انجام است.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره درخواست وزیر آموزش و پرورش از شورایعالی در خصوص حذف قوانین اضافی و کمتر قانون نوشتن اظهار داشت: تقاضاهایی از بدنه آموزش و پرورش می رسد و بدنه، نیازمند قانون است. این دستگاه چرا شورایعالی دارد؟ در تمام کشورهای جهان وقتی نظام های آموزش رسمی و در کنارش نهادهای قانونگذار شکل گرفتند به این نتیجه رسیدند که نظام تعلیم و تربیت رسمی نیازمند قوانین تخصصی لست و این چنین بود که شوراها بعنوان شعبه های مجلس در کشورهای مختلف شکل گرفتند و در ایران هم سابقه ۱۰۰ ساله دارد و ۱۰ سال پیش از مشروطیت، انجمن معارف با همین مأموریت شکل می گیرد و تا امروز ادامه دارد.
وی ادامه داد: کار قانونگذاری و نظارت، تعطیلی بردار نیست و در عین حال باید دائم پالایش قوانین را داشته باشیم. ما هم پالایش دائمی داریم و هرسال برخی از مصوبات را انتخاب و رویش پایش ملی انجام می دهیم و یکبار هم مطالعه کلانی سفارش داده شد. پایش دائمی وجود دارد و اگر زمان قوانینی به پایان رسیده باشد، تاریخ انقضایش اعلام می شود.
فرمول تعطیل نشدن "شاد" امانی در پاسخ به این که استراتژی ما بعد از کرونا چه باید باشد؟ اظهار داشت: در گذشته و پیش از کرونا معلمان وقت کلاس را صرف اموری می کردند که از جنس تدریس و تفهیم محتوای درسی بود و تعدادی تکالیف می دادند و ادامه راه یادگیری در خانه انجام می شد. در دوره آموزش غیرحضوری با روی کار آمدن مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد، ویدئوی تدریس معلمان برتر در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.
وی افزود: پیشنهاد ما این است آنچه قبلا در کلاس درس برای تقویت یادگیری عرضه می شد در بیرون از کلاس تداوم یابد و گروههای یادگیری در کلاس شکل گرفته و منابع مجازی یادگیری از جانب معلم به دانش آموزان معرفی شود تا وقتی به کلاس درس برمی گردند حاصل یادگیری خویش را در کلاس در بین بگذارند. با این فرمول شبکه شاد ارتقا پیدا می کند و رها نمی گردد.
چرا بهترین دانشگاه ها دولتی اند اما بهترین مدارس دولتی نیستند؟ دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش درباره کیفیت مدارس دولتی اظهار داشت: باید این سوال را پرسید که چرا بهترین دانشگاه های ما دولتی اند اما بهترین مدارس ما لزوما مدارس دولتی نیستند؟ ۱۰۰ سال به دانشگاه های دولتی رسیده ایم و برایشان کم نگذاشته ایم اما در آموزش و پرورش در مقاطع زمانی مختلف با وضعیتی مواجه شدیم که تعداد دانش آموز در منطقه ای بالا رفته و مدارس را دوشیفته کرده ایم و وقتی چنین عمل کرده ایم، همه روز و فرصت دانش آموز را برای انجام سایر امور گرفته ایم و نظم خواب و زندگی اش را به هم زده ایم.
امانی افزود: چرا نیامده ایم استانداردهای تشکیل کلاس درس را رعایت کنیم؟ سقف دانش آموز در کلاس درس ابتدایی باید طبق قوانین ۲۶ نفر باشد، اما این گونه نشده است. یک علت این است که پیشبینی لازم را به عمل نیاورده و به اندازه کافی فضای فیزیکی نساخته ایم. مقصر هم تنها وزیر آموزش و پرورش نیست. ما باید مدرسه را بر صدر بنشانیم. در مساله آموزش و پرورش باید ببینیم که این وضعیت کنونی ما حاصل کدام تصمیم های بنیادی ماست. چرا مثلاً سهم آموزش و پرورش در درآمد ناخالص ملی به اندازه دیده نمی شده است؟
وی ادامه داد: دغدغه تغذیه، پوشاک، آموزش، بهداشت و بسیاری موارد دیگر باید موردتوجه قرار بگیرد و عزم ملی برای آن وجود داشته باشد. باید دقیق و بنیادی بیاندیشیم و در باب آموزش و پرورش تمهیدات جدی داشته باشیم. بعنوان مثال باید ساختمان آموزش و پرورش در محله، ساختمان خوب و ایمنی باشد.
وی ضمن اشاره به این که برای ایمن شدن مدارس، کشور باید بسیج شود و در بازه زمانی مشخص همه مدارس ایمن سازی شوند اظهار داشت: مدرسه باید به گفتمان ملی تبدیل گردد.
دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش درباره مبحث علم نافع و غیرنافع که در فرمایشات رهبری به آن اشاره شده بود اظهار داشت: آموزش و پرورش سه مأموریت اصلی دارد. نخست آنکه باید شایستگی های پایه یادگیری را در بچه ها ایجاد نماییم تا در طول ۱۲ سال به افرادی تبدیل شوند که از پس نیازهای یادگیری خود برمی آیند. در بخش شایستگی های پایه زبان آموزی محاسبه کردن، مهارت های تفکر، مهارتهای فرایندی مانند مشاهده کردن، فرضیه سازی و... را داریم و یک بخش جدی است که مهارت های پایه یادگیری از همین جا بنا گذاشته می شود.
امانی اضافه کرد: دومین مأموریت این است که به یک سطح متوازن و متعادلی از رشد در ساحت های شش گانه برسند. مأموریت سوم این دوره که مأموریت ویژه ملی هم هست هویت بخشی ملی ایرانی اسلامی بر پایه فرهنگ و تمدن غنی ایران و اسلام است و هر محتوایی به این سه وصل شود مفید و نافع است و خارج از آن باشد باید کنار گذاشته شود. باید موقعیت های یادگیری مفید و رشد دهنده ای در مدارس ایجاد نماییم.
وی ضمن اشاره به این که برخی سوال می کنند محفوظات مورد تایید شماست؟ اظهار داشت: فقط بحث محفوظات مطرح نیست، آن محفوظات، ملاک سنجش هایی است. باید فهم عمومی را در دانش آموزان بالا ببریم. سازمان پژوهش باید برنامه های خویش را در قالب این ملاک ها تنظیم کند.





منبع:

1401/03/09
21:32:25
5.0 / 5
443
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر