وزیر آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش، پیشران جامعه دانش بنیان است

آموزش و پرورش، پیشران جامعه دانش بنیان است به گزارش کنکور هنر وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش، «پیشران جامعه دانش بنیان» است.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یوسف نوری در جلسه مشترک شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها که بصورت ویدیو کنفرانسی برگزار شد، درباب شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، اظهار نمود: بی شک آموزش و پرورش، «پیشران جامعه دانش بنیان» است؛ اگر در زمینه های دانش بنیان، عوامل را به دو دسته پیش برنده و بازدارانده تقسیم نماییم، به یقین می توان گفت آموزش و پرورش نقش بی بدیلی در عوامل پیش برنده تسهیم دانش دارد.
نوری با اشاره به این که تحقیقات بسیاری درباب نقش آفرینی آموزش و پرورش در جوامع مختلف انجام شده که همگی تاثیر دستگاه تعلیم و تربیت را اثبات نموده است، اضافه کرد: برای رسیدن به «ایران قوی» باید به نتایج تحقیقات و پژوهش های انجام شده، دقت نماییم. البته هم اکنون هم شاهد ظهور و بروز نیروهای قوی و کاردان انسانی در زمینه های مختلف و پیشرفت فناوری در کشور، هستیم و من معتقدم اگر این ها نبود امروز، دارای کشوری پیشرفته و صاحب علم و فناوری نبودیم.
وی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱، اشاره کرد: بدون تردید، تولید دانش بنیان می تواند منجر به اشتغال آفرینی حداکثری شود. برای مثال در حالت عادی بازگشت سرمایه در خوشبینانه ترین زمان، در حدود ۳۰ درصد است در صورتیکه وقتی تولید، دانش بنیان می شود بازگشت سرمایه به ۱۰۰ درصد و گاهی بیشتر هم خواهد رسید و این مسئله را در دوران کرونا در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات تجربه کرده ایم که این شرکتها با تولید محتوا، بیشتر از چندین برابر سرمایه اولیه سود کرده اند و این نشان میدهد که در تولید دانش بنیان، راندمان بصورت کامل اتفاق می افتد.
عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: در راه تحقق شعار سال باید در درجه اول بپذیریم که هر یک از ما نقش «پیش برنده و محور» را داریم و برای ایفای نقش خود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
وی اظهار داشت: اگر بخواهیم جامعه ای دانش بنیان داشته باشیم، باید در مصوبات جلسات و کارهای برنامه ریزی شده در هر حوزه، بیشتر از هر مسأله ای به علم، دانش و آموزش دقت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اعلان اینکه یکی از مولفه های اقتصادی «تولید ناخالص داخلی» است که دارای سه رکن «نرح بازگشت سرمایه»، «شاخص های انسانی» و «شاخص های عدالت» است، بیان کرد: امروزه برمبنای تحقیقات انجام شده در تولید ناخالص داخلی و ارکان آن، تمام محققان و صاحبنظران بر بازگشت سرمایه و ارزش افزوده در آموزش و پرورش اعتقاد داشته و بر این نکته واقفند که باآنکه قبل از این نرخ بازگشت سرمایه در آموزش و پرورش در حدود ۱۰ درصد تخمین زده شده بود ولی در دنیای امروز، خیلی بیشتر از اینها ثابت شده است.
نوری با تاکید بر این که دستگاه تعلیم و تربیت باید «دانش بنیان» باشد، اشاره کرد: امروزه، تنها پوشش تحصیلی دانش آموزان، ما را به هدف مطلوب تعلیم و تربیت نمی رساند بلکه «پوشش تحصیلی با کیفیت» مطرح است و یکی از طریق های رسیدن مطلوب به این هدف، انجام کارهای دستگاه تعلیم و تربیت بر پایه دانش است.
وی ادامه داد: تلاش نماییم، هر کاری که در زمینه آموزش و پرورش انجام می شود؛ دارای فلسفه و روش «دانش پایه» باشد. نظام آموزشی امروز، تنها مبتنی بر «شبه تربیت» است و برای دانش پایه شدن آن، باید نظام آموزشی را مبتنی بر فلسفه، استعداد و توانایی ها نماییم و برای آن برنامه ای درست و منطقی داشته باشیم که اگر اینطور شود به دانش آموزانی در تراز سند با تربیتی تمام ساحتی خواهیم رسید.
وی با اشاره به این که باید در طول زمان با ایجاد زمینه مناسب و لازم دانش آموزان را به این نقطه برسانیم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند «فلسفه را در آموزش و پرورش در هر موضوعی روشن کرده و بگویید»، بنابراین دانش آموزان باید چیستی، چرایی و فلسفه هر مساله ای را در زمینه های آموزشی و درسی خود بدانند چون که در این صورت خیلی از مشکلاتشان حل شده و در نهایت دانش آموز با ارتقای مهارت های زندگی، کارآفرین و خلاق خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش، اشاره کرد: در جایی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند «آموزش و پرورش می تواند اشتغال آفرینی های زیادی ایجاد کند»، این سخن مقام معظم رهبری تنها به استخدام نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت و حوزه های ذی ربط اشاره نمی کند بلکه منظور ایشان از این فرمایش این است که آموزش و پرورش می تواند با پرورش درست دانش آموزان، سبب تربیت نسلی خلاق، ایده پرداز و کارآفرین شود و از این طریق در جامعه اشتغال آفرینی را افزایش دهد.
وی با تاکید به نقش آموزش های ترکیبی و مهارتی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال، بیان کرد: یکی از اهداف آموزشی در هنرستان ها، بهبود توانایی های فردی و تخصصی هنرجویان است. آموزش های هنرستانی می تواند بوسیله افزایش دانش و مهارت در هنرجویان، سبب ارتقای سطح اشتغال زایی و کارآفرینی در جامعه شود.
نوری با اشاره به تعدادی از طرح های اجرا شده در مدارس اظهار داشت: یکی از این طرح ها که از سالهای قبل در روزهای نوروز توسط دانش آموزان اجرا می شود، «طرح پلیس همراه» بود که شاهد تاثیر مثبت آن در کاهش آمار تصادفات جاده ای در روزهای تعطیلات بودیم و یا طرح صیانت از محیط زیست که در آن هر دانش آموز، مسئولیت صیانت از محیط زیست و طبیعت را در گردش های خانوادگی بر عهده داشت. اجرای اینطور طرح ها به صورتی مبین نقش درآمد زایی آموزش و پرورش در کشور است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که علم برای یک کشور، سرمایه لایتناهی و تمام نشدنی است، اظهار داشت: وقتی جامعه ای دانش بنیان می شود، به قدرت اقتصادی، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به درآمد ارزی کشور، خواهد رسید در چنین جامعه ای افراد به جای بهره برداری از درآمدهای مالی کشور نظیر نفت و... خود خالق شده و خلق درآمد می کنند که دستیابی به چنین جامعه ای و استقرار جامعه دانش بنیان، جامعه فرهیخته و توانا علاوه بر مطالبه رهبری، در اسناد تحولی و بالادستی ما هم نظیر سند چشم انداز ۱۴۰۴ آموزش و پرورش، سند برنامه ششم توسعه سیاست های علم و فناوری، بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه جامع ملی کشور و.... مورد تاکید قرار گرفته است.
نوری اظهار داشت: یکی از طریق های رسیدن به آموزش و پرورش دانش بنیان، شناخت آینده و آینده پژوهی است. با ظهور و بروز فناوری های جدید، جهان دائما درحال تغییر است؛ بنابراین باید تلاش نماییم مسیرهای آینده را بشناسیم چونکه که آینده دانش آموزان در دستان ماست و نمی توان از این مسأله به آسانی عبور کرد و خطای ما در این راه می تواند منجر به صدمه اجتماعی دانش آموزان گردد.
وی با اعلان اینکه لازم است مسئولان، مدیران و معلمان دستگاه تعلیم و تربیت با مفاهیم جدید اجتماعی-فرهنگی آشنا گردند، بیان کرد: تسلط بر باورها، ارزش ها و رفتارها بعنوان مفاهیم اجتماعی- فرهنگی و درک این مطلب که بروز هر رفتار تابع یک ارزش است، سبب می شود بتوانیم بفهمیم که چرا یک رفتار خاص در وضعیت ویژه ظهور می کند و برای کنترل آن چه کاری باید انجام دهیم؟ و بعد از شناسایی این مساله می توانیم با بهره گیری از ظرفیت دانش آموز و بهره برداری از الگوهای نوین، بهترین و مناسب ترین روش را برای برخورد با آن انتخاب و اجرا نماییم.
بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، نوری اظهار داشت: شهید باهنر فرمودند: «در امر آموزش، از آنجایی شروع نماییم که متربّی می خواهد و به جایی ختم نماییم که نظام تعلیم و تربیت می خواهد»، این جمله یعنی آرام آرام دانش آموزان را به سمت تربیت تمام ساحتی و اهداف اسناد بالادستی که مطالبه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در اجرایی سازی سندتحول بنیادین بعنوان نقشه راه دستگاه تعلیم و تربیت است، هدایت نماییم و بعد از تحلیل شرایط آینده و درک بهتر موانع، راهبردها را تدوین کرده و به صورت سنجیده و گام به گام اجرا نماییم تا در نهایت به هدف مطلوب برسیم.




منبع:

1401/01/11
13:21:19
5.0 / 5
373
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر