جزئیات قانون رتبه بندی معلمان

جزئیات قانون رتبه بندی معلمان نظام رتبه بندی معلمان که طی ماه های اخیر، با فراز و فرودهای بسیاری رو به رو و به دلیل ابهامات و اشکالات از جانب شورای نگهبان به مجلس برگشته بود، بعد از انجام اصلاحات و تایید آن از جانب شورای نگهبان، نهایی و شانزدهم اسفندماه از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردید.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، از سال ۱۳۸۳ به این سو، سه مبحث مهم اجرای «رتبه بندی»، «سنجش صلاحیت ها» و «نظام پرداخت معلمان» با عناوین مختلف در مراجع گوناگونی همچون مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزش و پرورش مطرح بود و به صورت یک مجموعه بارها به دولت (آموزش و پرورش) تکلیف شد، اما به صورت مطلوب و اثربخش به اجرا در نیامد.
آخرین اقدام در جهت اجرای نظام رتبه بندی معلمان، تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۹ بود که کلیات آن در هجدهم خردادماه سالجاری در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید و بعد از بررسی دو شوری آن، گزارش شور دوم در اختیار هیئت رئیسه مجلس قرار گرفت.
بررسی نهایی لایحه نظام رتبه بندی معلمان، ۲۴ آذرماه جاری در مجلس شورای اسلامی انجام و در نهایت به تصویب نمایندگان و به شورای نگهبان ارسال شد که برای رفع ابهامات و اشکالات باردیگر به مجلس شورای اسلامی برگشت. در نهایت لایحه نظام رتبه بندی معلمان ابتدای اسفندماه از جانب نمایندگان مجلس و جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح و به تصویب رسید.
در نهایت طی روزهای گذشته لایحه نظام رتبه بندی معلمان که در مجلس شورای اسلامی اصلاح و باردیگر به شورای نگهبان برگشته بود، به تایید این شورا رسید و از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردید.
بر این اساس، آئین نامه اجرایی این قانون باید حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش و با همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برسد.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، متن نهایی قانون نظام رتبه بندی معلمان به شرح زیر است:
در ماده ۱ این قانون آمده است که در اجرای جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و به منظور افزایش کیفی فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای کرامت و منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداختها برپایه تخصص و شایستگی ها، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی، توسعه مستمر و نظام مند شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت مندی شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان برپایه نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می شود.
در ماده ۲ این قانون به عرضه تعاریف زیر پرداخته شده است:
- معلمان: به افرادی اطلاق می شود که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنائی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی
- شایستگی: ترکیبی است از دانش، مهارت، نگرش، بینش، خلاقیت، نوآوری و خصوصیات فردی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که به فرد معلم این امکان را می دهد تا وظایف در ارتباط با شغل را به صورت موفقیت آمیز انجام دهد.
- صلاحیت معلمی: مجموعه ای از شایستگی های ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم باید در جهت تقویت و ارتقای توانمندیهای ضروری در رابطه با فرایند تعلیم وتربیت کسب و برای بهبود مستمر آن تلاش نماید و برآیند شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.
- شایستگی عمومی: مجموعه ای از صفات و خصوصیت های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می کند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از شایستگی ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می گیرد.
- شایستگی تخصصی: مجموعه ای از توانمندیهای در رابطه با تسلط بر فرایند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی در رابطه با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
- شایستگی حرفه ای: مجموعه ای از توانمندیهای در رابطه با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
- تجربه: توانمندیهایی است که افراد مذکور در بند (۱) این ماده در طول سال های خدمت در حیطه تعلیم و تربیت و مدیریتی در رابطه با معلمی کسب کرده اند.
- نظام رتبه بندی معلمان: نظامی مستقل و ویژه معلمان وزارت آموزش و پرورش است، شامل مجموعه ای از اصول، قواعد و فرآیندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون مبتنی بر ارزشهای اسلامی در چهارچوب این قانون طراحی و اجراء می شود.
- رتبه: سطحی از دانش، تواناییها، مهارتها، تجربیات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که بر اساس نتایج ناشی از فرایند ارزشیابی تعیین می شود.
تبصره- ارزیابی بند (۱ ـ ۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر مبنای معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ خواهد بود.
در ماده ۳ قانون آمده است که معلمان برپایه شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای و تجربه خود در رتبه های پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می گیرند.
فرایند رتبه بندی برای کلیه معلمان در ماده 4 به این شرح ذکر شده است: در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آئین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه بعد از ابلاغ قانون، بر اساس امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود:
۱ ـ شایستگی عمومی
۲- شایستگی تخصصی
۳ ـ شایستگی حرفه ای
۴ ـ تجربه
تبصره ـ افراد مبحث لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده اند از طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۳۵۸/۹/۱۷ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، هم مشمول این قانون می شوند.
در ماده ۵ تاکید گردیده است که کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آئین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
تبصره ۱- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاسته می شود.
تبصره ۲- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان مبحث سند استراتژیک کشور در امور نخبگان مصوب ۱۳۹۱/۷/۱۱ شورای معین شورایعالی انقلاب فرهنگی صرفا برای یکبار حداقل سه سال می باشد.
تبصره ۳- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود.
در ماده ۶ آمده است که برای رتبه های مبحث این قانون، فوق العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد (۴۵ ٪)، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵ %)، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد (۶۵ %)، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد (۷۵ %) و استاد معلم حداقل نود درصد (۹۰ ٪) مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق العاده شغل است.
تبصره ۱- فوق العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست.
تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای مبحث فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی مبحث این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است و مشمول کسور بازنشستگی هم می شود.
تبصره ۳- فوق العاده رتبه بندی مبحث این قانون، از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ اعمال می گردد. معلمان بازنشسته پیش از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.
بر مبنای ماده ۷ قانون نظام رتبه بندی معلمان، به منظور اجرای صحیح نظام رتبه بندی، هیئت های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه ای و ناحیه با ترکیب زیر تشکیل می شود:
الف- اعضای هیئت ممیزه مرکزی:
۱- وزیر آموزش و پرورش (رئیس هیأت)
۲- معاون برنامه ریزی و توسعه منابع (نائب رئیس)
۳- رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴- دبیرکل شورایعالی آموزش و پرورش
۵- دو نفر از معاونان وزارت آموزش و پرورش به انتخاب رئیس هیأت
۶- مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۷- دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
۸- رئیس دانشگاه فرهنگیان
۹- رئیس مرکز حراست
ب- اعضای هیأت ممیزه استانی:
۱- مدیرکل آموزش و پرورش استان (رئیس هیأت)
۲- معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع استان (نائب رئیس)
۳- مدیر منابع انسانی و امور اداری (دبیر)
۴- یکی از مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه به انتخاب مدیرکل
۵- دو نفر صاحب نظر موثق و امین به انتخاب مدیرکل
۶- معاونان اداره کل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره استثنایی
۷- رئیس اداره حراست
۸- مدیر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات
۹- مدیر پردیس دانشگاه فرهنگیان استان
پ- اعضای هیئت ممیزه شهرستان / منطقه / ناحیه:
۱- رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه (رئیس هیأت)
۲- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی (نائب رئیس)
۳- کارشناس امور اداری و تشکیلات (دبیر)
۴- معاونان آموزش و پرورش شهرستان / منطقه / ناحیه و نماینده اداره استثنایی استان
۵- یک نفر از مدیران واحدهای آموزشی با انتخاب رئیس هیأت
۶- دو نفر صاحب نظر موثق و امین با انتخاب رئیس هیأت
۷- کارشناس حراست
۸- کارشناس ارزیابی
به باعث ماده ۸ این قانون، معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه های مبحث این قانون کسب کرده اند، هر سه سال یک مرتبه مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرند. درصورتیکه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند، با عنایت به امتیازبندی مکتسبه به رتبه های پایین تر تنزل می یابند. دو بار تنزل رتبه، باعث خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می شود.
همینطور بر مبنای ماده ۹، آئین نامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه می شود به تصویب هیأت وزیران می رسد.




منبع:

1400/12/21
12:11:50
5.0 / 5
393
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر