نوری:
دانش آموز را وجه المصالحه ارتقای خودمان نمی دانیم
وزیر آموزش وپرورش از طراحی و اجرای طرح «ارتقای مهارت برنامه نویسی و سواد دیجیتالی دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی» در امتداد ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت های تربیتی تشکر و اصرار کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش آموز را وجه المصالحه ارتقای خودمان نمی دانیم، باید این کار به جد و همه جانبه پیگیری شود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، یوسف نوری در مراسم افتتاحیه و تبیین «طرح ارتقای مهارت برنامه نویسی و سواد دیجیتالی دانش آموزان و معلمان دوره ابتدایی»، ضمن گرامیداشت سالروز حماسه ۱۹ دی ماه اظهار نمود: از مدیران و معلمان عزیز که در خط مقدم آموزش تلاش می کنند قدردانی می کنم. آنها کار سختی در این شرایط بیماری فراگیر جهانی کرونا که دو سال است با آن درگیر هستیم انجام دادند.
وی با اشاره به طرح ارتقای مهارت برنامه نویسی و سواد دیجیتالی اظهار نمود: فرصتی فراهم گشته است تا به یکی از حلقه های مفقوده آموزش که به آن توجه نشده بود، توجه کرده و برای آن برنامه داشته باشیم. در سال ۹۰ یک سخنرانی درباره فناوریِ همراه داشتم و این مساله را مطرح کرده بودم که در آینده نه چندان دور دگرگونی هایی رخ داده و باید از شیوه های جدید آموزش استفاده نمائیم.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: علت در این است که در عصر رسانه نمی توان مانند عصر کشاورزی کار کرد. آموزه های دینی ما هم تاکید دارد که باید فرزندانتان را برای عصر خود تربیت کنید. در آموزش وپرورش باید یک آینده نگری وجود داشته باشد و زمان آینده را در نظر داشته باشد.
نوری با اعلان اینکه در دنیا از روش هایی که برای دانش آموزها جذاب باشد برای این آموزش ها بهره برده اند اظهار داشت: ما به میل خودمان دانش آموزان را سوژه، ابژه یا کنشگر اجتماعی می بینیم، ولی امروز می گویند دانش آموز باید همراهِ پژوهشگر بوده و در دانش بنیان ها حضور داشته باشد و محیط آموزشی اش، شرکت های دانش بنیان باشد. این موارد مربوط به سال ۲۰۰۰ است و نه حالا. حالا باید پیش بینی های مربوط به آینده را مطالعه کرد.
وی افزود: سواد دیجیتال منجر به پر کردن شکاف های ارتباطی و اطلاعاتی می شود و لازم است جدی گرفته شود. نباید به سمت سواد اسمی برویم؛ سواد اسمی یعنی یک موضوع را انتقال می دهیم و در لایه اول، "دانش" قرار می گیرد در صورتیکه در طبقه بندی های جدید علوم، عمق یادگیری زیاد شده است.
وزیر آموزش وپرورش با طرح این پرسش که در این شرایط اجرای طرح "سواد دیجیتالی" چه اهمیتی برای ما دارد؟ اظهار نمود: وقتی این آموزش برای دانش آموز جذاب است، به یک رویداد تبدیل می شود و دانش آموز نتیجه کار خودش را می بیند. یکی از رسالت هایی که ما داریم تربیت شش ساحتی است که همچون آنها می توان به تربیت علمی و فناوری اشاره نمود. مهم ترین موضوع در این طرح تحولی این است که دانش آموز از این کار لذت ببرد. بنظر می رسد طرح مذکور گام خوبی برای شروع تربیت در ساحت های دیگر باشد. متاسفانه در ساحت آموزش، متوقف شده ایم.
نوری افزود: رشد ساحت تربیتی علمی و فناوری، ما را به سمت مدارس نسل سوم یعنی مدارس کارآفرین هم می برد و سواد را از سواد اسمی به سمت سواد مفهومی و بعد سواد عملکردی سوق می دهد.
وی با اشاره به این که لازم است چند کار برای استقرار سواد چندبعدی یا دانش آموز و مدرسه با مسئولیت اجتماعی صورت گیرد اظهار داشت: نخست این که زمینه ها یعنی شخصیت، هوش، استعداد و رغبت دانش آموز را بشناسیم. باید تربیت را از جایی شروع نماییم که متربی می خواهد و به جایی ختم نماییم که او مسئولیت آفرین شود. دوم این که بعد از انتقال آموزش، مهارت را کامل به او بیاموزیم، به شکلی که برای وی جذاب و با بهره گیری از روش های نوین باشد. ضرورتی ندارد مهارت کدنویسی را در کلاس های خشک ارائه نماییم. ضرورتی ندارد حتما خود ما آموزش را اداره نماییم. اگر از بیرون مشارکت نگیرید نتیجه نمی گیرید. مراکز دانش بنیان هستند که می توانند کمک کنند. از مسئولیت اجتماعی افراد استفاده کنید، آنها کمک می کنند.
وزیر آموزش وپرورش اضافه کرد: اگر ما از مردم، طلب نماییم، مردم به آموزش وپرورش اعتماد دارند و وارد می شوند. دانشجوهای توانمند را شناسایی کنید که بیایند آموزش کدنویسی و سواد دیجیتال را برای دانش آموز انجام دهند؛ منتها با رعایت پروتکلهای آموزش وپرورش همراه باشد. آموزش وپرورش باید محل تردد مردم باشد و اگر اینگونه نباشد آب جاری و موج خروشان نخواهد بود. از ظرفیت اولیاء نیز استفاده کنید.
نوری با اعلان اینکه امید است این مدارس که برای اجرای آزمایشی طرح سواد دیجیتالی انتخاب شده اند نزدیک مراکز نوآوری باشند اظهار داشت: وزیر علوم قبلاً وعده ای برای در اختیار قرار دادن مراکز نوآوری به دانش آموزان داده بود. مهارت را حتی المقدور در مکان های جذاب و جالب به دانش آموزان، آموزش دهید.
وی اضافه کرد: مرحله بعدی، فراگیری مسئولیت اجتماعی است. حالا بحث مسئولیت اجتماعی شرکتی مطرح است که باید از آن استفاده کرد؛ مخصوصاً از شرکت هایی که در زمینه فناوری ارتباطات و اطلاعات کار می کنند بخواهیم به مدرسه بیایند و کدنویسی را آموزش دهند.
وزیر آموزش وپرورش از طراحی و اجرای این طرح در امتداد ایفای مسئولیت اجتماعی و رشد یکی از ساحت های تربیتی تشکر و اصرار کرد که این طرح یک فعالیت شعاری و تبلیغی نباشد، دانش آموز را وجه المصالحه ارتقای خودمان نمی دانیم، باید این کار به جد و همه جانبه پیگیری شود و امید است به نتایج مطلوب دست یابیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب