پیگیری مصوبات سفر هیئت دولت-۳

تدبیردولت برای راه آهن شیراز-بوشهر

تدبیردولت برای راه آهن شیراز-بوشهر کنکور هنر: دولت سیزدهم در مسافرت استانی خود به فارس تصمیماتی برای راه آهن گرفت تا هم گره از پروژه نیمه تمام قطار شیراز- بوشهر گشوده شود و هم فارس از بن بست ریلی بیرون بیاید.


خبرگزاری مهر - گروه استان ها: یکی از مشکلاتی که همیشه در استان فارس وجود داشته، نبود سیستم حمل و نقل ریلی مناسب و ارتباط آن با شبکه حمل و نقل کشوری است به همین خاطر این مشکل سالیان زیادی است که فارس را گرفتار مشکلات اساسی کرده است و استان نتوانسته نقش مؤثری در زمینه حمل و نقل ریلی کشور داشته باشد. دولت سیزدهم برای اختتام دادن به طرح های نیمه تمام به طرحی رسید که سالیان زیادی از عمر آن گذشته ولی اهتمام ویژه ای برای بهره برداری از آن وجود ندارد. یکی از این پروژه ها، طرح راه آهن شیراز به بوشهر است. بگفته مسئولین میانگین عمر پروژه های نیمه تمام در استان فارس و کشور نزدیک به ۱۴ سال است و و پروژه راه آهن شیراز به بوشهر نیز از زمان شروع کارهای اجرائی آن تا حالا نزدیک به ۱۴ سال سن دارد ولی این پروژه هنوز هم به سرانجام نرسیده است. دولت در تلاش است تا این طرح بزرگ مقیاس ملی را به سرانجام برساند اما سوال اساسی اینجاست که طرحی که نیاز به حداقل ۵ سال فعالیت مستمر برای بهره برداری دارد آیا در طول دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد یا خیر؟
استاندار فارس قبل تر در جریان مراسم نامگذاری ایستگاه راه آهن شیراز به نام آیت الله حائری شیرازی، گفته بود که راه آهن شیراز - بوشهر در مسافرت رییس جمهور به فارس قطعی شده و اخیراً نیز توافقنامه ای با قرارگاه خاتم الانبیاء و استاندار بوشهر امضا شده است. محمد هادی ایمانیه با یادآوری این که برنامه راه آهن شیراز بوشهر در مسافرت رییس جمهور به این ۲ استان، قطعی شده است، اظهار داشت: تا حالا دو جلسه جدی با وزرای نفت و راه و شهرسازی و معاون اول رییس جمهور برگزار شده و اخیراً نیز توافقنامه ای با قرارگاه خاتم الانبیاء و استاندار بوشهر امضا شده است. تهاتر ۷۰۰ میلیون دلاری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس به خبرنگار مهر اظهار داشت: باتوجه به مشکلات تامین مالی که در این طرح وجود داشته است راه حل دیگری برای برطرف نمودن مشکلات مالی این طرح بزرگ مقیاس در نظر گرفته شده و آن تهاتر با نفت می باشد و در این راستا نیز برمبنای تفاهم نامه های صورت گرفته ۷۰۰ میلیون دلار تهاتر با نفت برای تامین اعتبار این طرح در نظر گرفته شده است.
محمود رضایی درباب راه آهن شیراز به بوشهر افزود: این طرح یکی از طرح های بزرگ کشوری است که دو استان مهم کشور را تحت تأثیر قرار می دهد بدین جهت اعتباراتی که برای این طرح در نظر گرفته شده است باعث شده تا این طرح ملی با مشکلات و تأخیر مواجه شود. وی افزود: این طرح نزدیک به ۱۰ سال است که مقدمات آن در حال انجام می باشد و برمبنای برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است ۱۲ قطعه عملیاتی نیز برای راه آهن شیراز و بوشهر در نظر گرفته شده است و هر استان مکلف به انجام تعهدات خود در قبال این طرح ملی است. رضایی افزود: تا حالا ۴ قطعه از این طرح در دستور کار قرار گرفته و سهم استان فارس از قطعات درحال انجام ۲ قطعه و سهم استان بوشهر نیز به همین اندازه بوده است. این مقام مسئول در زمینه عمران استان فارس درباب تخصیص بودجه به این طرح نیز افزود: بودجه ای که برای این طرح در نظر گرفته شده بود امکان بهره برداری از این طرح را طی سه یا چهار سال نمی داد بدین جهت با توافقاتی که صورت گرفته و همکاری دولت مقرر شده تا تهاتر با نفت یکی از روش های تامین مالی است طرح بزرگ صنعتی باشد تا بتوان بودجه لازم برای این طرح را از این طرح تامین نمود این در حالیست که باتوجه به اینکه این مسیر ریلی از میان شهرهای مختلفی عبور کرده و واحدهای اقتصادی مختلفی نیز از این طرح بهره مند می گردند انتظار می رود که سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این طرح همکاری لازم را داشته باشند.
معاون استاندار فارس افزود: طرح راه آهن شیراز به بوشهر علاوه بر این که سهم فارس را در حل و نقل ریلی کشور می افزاید می تواند نقش مؤثری در افزایش حمل و نقل ریلی مسافر نیز داشته باشد و کمک قابل توجه ای به این صنعت کند باتوجه به جایگاه ویژه استان فارس در کشور امید است با بهره برداری از این طرح بتوان زمینه توسعه سیستم حمل و نقل ریلی مسافر را فراهم نمود. راه آهن شیراز- بوشهر ۴ تا ۵ سال آینده آماده بهره برداری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس درباب زمان بهره برداری از این طرح نیز اظهار داشت: اگر مشکلات موجود در زمینه تامین مالی این طرح برطرف گردد انتظار می رود این طرح بزرگ ملی طی ۴ الی ۵ سال آینده آماده بهره برداری باشد. رضایی افزود: مهم ترین چالش این پروژه مشکلات مالی است بدین جهت روش های متفاوتی برای این طرح در نظر گرفته شده تا تامین مالی این طرح صورت بپذیرد و مشکلاتی که در زمینه تامین مالی این طرح وجود دارد برطرف گردد البته در این میان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تامین مالی این طرح در استان فارس یکی از اولویت های تامین مالی این طرح است.


منبع:

1400/10/04
12:54:38
5.0 / 5
604
تگهای خبر: اجرا , ساز , سفر , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر