۵ اكتبر، روز جهانی معلم

معلمان ابرقهرمانان روزهای کرونائی

معلمان ابرقهرمانان روزهای کرونائی خراسان رضوی یک کتاب، یک قلم، یک کودک و یک معلم می تواند جهان را تغییر دهند؛ معلمان نمادی از دانش و یکی از موثرترین نیروها برای آموزش، توسعه و منبع آگاهی و روشنگری هستند، آنان مهارت های واقعی یک زندگی موفق را به کودکان آموزش می دهند.


روز جهانی معلم همه ساله در ۵ اکتبر جشن گرفته می شود و بعنوان روزی برای به رسمیت شناختن حقوق و مسئولیت های معلمان و تمرکز بر قدردانی، ارزیابی مربیان جهان برگزار می گردد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو در سال ۱۹۹۴ این روز را بعنوان روز جهانی معلم اعلام نمود. موضوع روز جهانی معلم ۲۰۲۱ «معلمان در قلب بهبود آموزش» است. یونسکو این مساله را با عنایت به کوشش های مصمم و سخت کوشانه آنان در دوران همه گیری بیماری کووید -۱۹ ارائه کرده است. این مساله برمبنای مسائل جامعه آموزشی در جهان معاصر ارائه شده است.
هنگامی که به جامعه بعنوان مجموعه ای از افراد مختلف که نقش خودرا در ارتقاء آن ایفا می کنند نگاه نماییم، معلمان با اهمیت ترین اعضاء جامعه هستند و در صدر لیست قرار می گیرند. آنان افرادی هستند که نقش خودرا در پرورش ذهن نوجوانان و آموزش آنان ایفا می کنند. بنابراین، معلمان رهبران جامعه هستند که متعاقبا آینده آنرا نیز شکل می دهند و زندگی دانش آموز بدون معلم بی جهت خواهد بود.
معلمان از دوران کودکی «مادر دوم» شناخته شده اند که در حقیقت به افراد انگیزه می دهند تا به یادگیری علاقمند شوند. آنان آینده افراد را رقم می زنند اما تعیین قوانین و مقررات استاندارد برای وضعیت و موقعیت آنها در سراسر جهان نیز مهم می باشد. وقتی از معلمان صحبت می نماییم، پیش از هر چیز در مورد انسان ها و نه مکانیسم ایجادکننده یک پروسه آموزشی صحبت می نماییم. معلمان نقش مهمی در ایجاد جامعه دارند و ذهن جوانان را تقویت می کنند. با عنایت به این که معلمان، نقش بسیار مهمی در جامعه دارند اما حقوق آنان بطور کامل پرداخت نمی گردد این روز فرصتی برای قدردانی از خدمات آنان است. معلمان الگوی جوانان هستند اما چالش های بسیاری دارند. در بعضی از کشورهای غربی کاهش احترام به معلمان مشاهده می شود آنان گاهی با تهدید دانش آموزان و اعضاء خانواده نیز مواجهند.


اهمیت روز جهانی معلم
هدف از روز جهانی معلم، قدردانی، ارزیابی و بهبود وضعیت معلمان در سراسر جهان است. همچنین، این روز فرصتی جهت بررسی و پرداختن به مسائل مربوط به معلمان و تدریس آنان تلقی می شود. یونسکو بمنظور گرامیداشت روز جهانی معلم هر سال کمپینی را با تمرکز بر موضوعات مختلف برای درک بهتر معلمان و حرفه آنان برگزار می نماید برای اینکه نقش مهمی در پیشرفت دانش آموزان و جامعه دارند. روز جهانی معلم اهمیت زیادی دارد برای اینکه این روز برای نشان دادن پیشرفت و تامل در راه های مقابله با چالش های مربوط به حرفه معلمی جشن گرفته می شود. در این روز از معلمان با عنایت به هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد در حوزه دسترسی به آموزش و معلمان باکیفیت برای تحقق برنامه آموزش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۳۰ تجلیل می شود.
حالا برای خیلی از افراد که بتازگی وارد این حرفه می شوند، دنیای کار متفاوت می باشد و البته با عنایت به مشغله زیاد و حقوق پایین، احساس عدم تقدیر، شرایط اشتغال و فشارهای مداوم موجب می شود که تعدادی از آنان به دنبال مشاغل پردرآمدتر باشند. پس چطور می توان راهبردهای جذب و آموزش پویاتر را برنامه ریزی و حرفه معلمی را جذاب تر کرد. دولت ها باید در این مساله گام هایی بردارند تا بتوانند به افراد شاغل در این حرفه انگیزه دهند.
هدف روز معلم، افزایش آگاهی از اهمیت نقش معلمان در سراسر جهان است. آنان زندگی خودرا با حقوق بسیار ناچیز وقف می کنند تا بر نحوه یادگیری و رشد و تبدیل کودکان به بزرگسالان تاثیر بگذارند. مسئولیت آموزش نسل های آینده به هیچ وجه آسان نیست. شکل دادن به اندیشه های کوچک نیاز به قلب بزرگی دارد، بنابراین معلمان قهرمانان واقعی هستند.


بیماری همه گیر و تاثیر آن بر حرفه معلمی
بیماری همه گیر کووید -۱۹ لطمه زیادی به آموزش و پرورش وارد کرده است. فراتر از تعطیلی مدارس و از دست دادن یادگیری، تعداد بی شماری از معلمان و افراد در رابطه با این حرفه بر اثر این بیماری، جان خودرا از دست داده اند و این مساله لطمه های بسیاری به بخش آموزش وارد خواهدنمود و نتایج بررسی ها بیان می کند که کیفیت آموزش در خیلی از کشورها به دلیل عدم تامین نیروی معلمان به خطر می افتد، این کمبود جهانی معلم یک شکست برای همه کوشش های توسعه است.
از زمان شیوع بیماری همه گیر کووید- ۱۹ در جهان ابرقهرمانان زیادی مشاهده شدند که مجبور به ادامه کار و فعالیت خود بودند و معلمان نیز از این گروه افراد هستند. معلمان در سراسر جهان بیش از هر زمان دیگری برای انجام وظیفه خود در یک محیط کاملا جدید (آنلاین) کوشیده اند تا به روش های جدید تدریس روی آورند و با چالش های آن سازگار شوند و بتوانند با آنها مقابله و سپس دانش آموزان و والدین را در دنیای ناآشنای کلاس های آنلاین راهنمایی کنند.
در ابتدا آگاهی لازم برای آموزش را نداشتیم اما برنامه ریزی برای شروع کلاس های آنلاین بدون تخته یا وسایل کمک آموزشی بهترین راه حل برای آموزش معرفی گردید. البته این راه حل بسیار دشوار بود برای اینکه تمام درس ها و موارد آموزشی باید از قبل بصورت دیجیتالی آماده می شد سپس به دانش آموزان ارائه شود. معلمان ساعات طولانی کار می کردند و به افرادی که مهارت کمتری داشتند نیز کمک می کردند تا بتوانند برنامه آموزشی روز بعد را آماده کنند. آنان مجبور شدند به دنبال محیطی ساکت باشند که هیچ صدای نامرتبط در ثبت فیلم های آموزشی نباشد و گاهی این مساله در وضعیت خانه نشینی کرونائی بسیار مشکل بود. معلمان پیش از این برای آموزش آنلاین آگاهی نداشتند و این کار یک شبه شروع شد و برای افرادی که تسلط بر این موارد نداشتند بسیار دشوار بود.
از زمان تغییر ناگهانی آموزش سنتی به یادگیری از راه دور در سال گذشته، بخش های آموزشی هنوز در کوشش برای مطابقت با خواسته های یادگیری دیجیتالی هستند. در حالیکه تعدادی از افراد به شرایط آموزش آنلاین دسترسی دارند، تعدادی از آنان همچنان فاقد این شرایط هستند و بر کیفیت تحصیل دانش آموزان بسیار تاثیر خواهد گذاشت.
معلمان، در این بحران همانند گذشته رهبری و نوآوری های بزرگی را برای اطمینان از متوقف نشدن یادگیری نشان داده اند تا هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند. معلمان در سراسر جهان بصورت فردی و جمعی برای ارائه راهکار ها و ایجاد محیط های یادگیری جدید کوشیده اند تا آموزش ادامه داشته باشد. معلمان کلاس ها را ادامه می دهند، امتحانات را برگزار و جلسات دانشگاهی ارائه می کنند تا در زمان بازگشایی مدارس کلاس های درس ادامه یابد و با فشارهای شرایط عادی جدید کنار بیایند. برای مقابله با چالش های فزاینده ای که معلمان آموزش حرفه ای در عصر دیجیتال با آن روبرو هستند، ما نیاز به یک رویکرد جامع نگر و انسان دوستانه داریم.


روز جهانی معلم
بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان روز جهانی معلم را جشن می گیرند. معلمان بعد از پزشکان و پرستاران، سومین حرفه مورد اعتماد در انگلستان هستند. تنها در انگلستان بیش از نیم میلیون معلم وجود دارد. حدود ۲۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در مدارس ابتدایی مشغول هستند. بطور کلی ۶۹.۵ درصد از معلمان زن در انگلستان هستند، در حالیکه در مدارس ابتدایی این میزان بسیار بالاتر از ۸۲.۴ درصد است.
با عنایت به این که معلمان آینده در قلب بازیابی آموزش هستند و تجربیات مشترک در این بیماری همه گیر تایید کرده است که معلمان نقش مهمی در بهبود آموزش در پساکرونا خواهند داشت باید گام هایی برداشت تا اطمینان حاصل شود که همه کادر آموزش از ظرفیت خود استفاده می نمایند و نابرابری ها بر طرف خواهد شد تا دانش آموزان در سراسر جهان بتوانند از تمام توان خود استفاده کنند.
منابع

thequint.com

indiatoday.in

internationaleventday.com

internationaleventday.com

internationaleventday.com

daysoftheyear.com

twinkl.ca

ei-ie.org

globaldimension.org.uk

careerindia.com

dawn.com

news۱۸.com

bworldonline.com

unevoc.unesco.org

financialexpress.com

janbharattimes.com

tamiu.edu



1400/07/14
15:12:00
5.0 / 5
168
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , تحصیل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر