چرا برخی دانش آموزان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند؟

چرا برخی دانش آموزان انگیزه ای برای درس خواندن ندارند؟ به گزارش کنکور هنر یک مشاور ضمن اشاره به بازیگوشی برخی دانش آموزان هنگام درس خواندن و بی انگیزگی آنها برای مطالعه، اظهار داشت: سیستم ارزش گذاری برای تحصیل در هر خانواده ای سبب بروز تفاوت هایی در نوع مطالعه دانش آموزان می شود که برخی پر انگیزه آغاز به مطالعه دروس می کنند و برخی انگیزه ای برای درس خواندن ندارند. در این راستا لازم است دانش آموزان برای افزایش انگیزه خود به درس خواندن معنا دهند.


مریم فولادی در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: درس خواندن هم مانند هر رفتار دیگری احتیاج به معنا دهی دارد، برای مثال معنایی که به رفتار غذا خوردن می دهیم در جهت حفظ بقا است، درس خواندن هم با عنایت به محیطی که فرد در آن رشد کرده معنا دهی می شود و لازم است دانش آموزان برای افزایش انگیزه مطالعه به درس خواندن خود معنا دهند.
این مشاور با اشاره به اینکه انسان از بدو تولد تمایل ذاتی برای تحرک و یادگیری دارد و در عین حال از جانب محیط هم حمایت می شود، افزود: این تمایل ذاتی برای یادگیری همان انگیزش درونی است اما در عین حال هر فردی تحت تأثیر انگیزش بیرونی بر مبنای پاداش های بیرونی که دریافت می کند هم قرار دارد و این گونه خویش را مجبور به انجام تکلیفی در امور مختلف می کند.
به نقل از ایشان، علاقه به درس خواندن می تواند بر مبنای معنایی باشد که نوجوان به درس خواندن می دهد و این معنا هم بر مبنای انگیزش درونی و بیرونی شکل می گیرد.
فولادی افزود: فردی که برای درس خواندن بی انگیزه است درواقع ارزشمندی درونی و مشوق بیرونی برای انجام فعالیتهای تحصیلی و آموزشی خود دریافت نکرده و در نتیجه از انجام آنها اجتناب می کند.
این مشاور با اشاره به اینکه درس خواندن نوعی رفتار بیرونی است که ورای این رفتار بیرونی باورها و ارزش های دانش آموز نهفته است، اضافه کرد: این باورها و ارزش ها توسط خانواده و اجتماع به افراد آموخته می شود و اگر در خانواده و اجتماع تحصیل بگونه ای خاص ارزش گذاری شده باشد نتایج آن در رفتار نوجوان نمایان می شود. درواقع اگر ارزشی که والدین به مطالعه می دهند ناچیز باشد بطور قطع فرزندان هم همین روش را در پیش خواهند گرفت چونکه فرزندان تحت تأثیر یادگیری مشاهده ای قرار می گیرند و از والدین و اطرافیان خود الگو برداری می کنند.
فولادی در انتهای سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت رفتار والدین در افزایش یا کاهش انگیزه دانش آموزان برای درس خواندن، به والدین سفارش کرد: نیاز است والدین محدودیت هایی را برای ساعات استفاده از تلفن همراه و کارهای غیر تحصیلی به شیوه سالم برای دانش آموزان ایجاد کنند تا دانش آموزان بتوانند به شیوه درست درس بخوانند و در عین حال از مقایسه و سرزنش دانش آموز با هم سالان و هم کلاسی ها پرهیز کنند، چونکه مقایسه و سرزنش صدمه بسیار جدی به عزت نفس دانش آموزان وارد می نماید و در نتیجه فرایند درس خواندن را تحت تأثیر قرار می دهد.







منبع:

1400/07/13
12:00:56
5.0 / 5
125
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , سیستم , كلاس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر