شرایط تأسیس و نحوه اداره پژوهش سراهای دانش آموزی

شرایط تأسیس و نحوه اداره پژوهش سراهای دانش آموزی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اطلاع داد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، عباس سلطانیان اظهار نمود: در اجرای ماده ۱۶اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی مصوبه جلسه ۹۳۲شورای عالی آموزش و پرورش، شیوه نامه اجرایی پژوهش سراهای دانش آموزی تهیه و در جلسه شورای سیاستگذاری وزارت آموزش و پرورش مطرح و بعد از بررسی، به تصویب رسید.
وی ادامه داد: این شیوه نامه، مشتمل بر شرایط تأسیس و نحوه اداره، ارتباطات سازمانی و فراسازمانی، وظایف و اختیارات، منابع و مصارف مالی، نحوه توسعه پژوهش سراهای دانش آموزی و شاخص ها، ملاک ها و استانداردهای نظارت و ارزشیابی از این مراکز می باشد که طی بخشنامه ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها، ابلاغ گردیده است.
سلطانیان ضمن اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۱تاکنون تعداد ۶۷۱پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق آموزش و پرورش کشور، راه اندازی و تأسیس شده است، به نقش مهم پژوهش سراهای دانش آموزی در کشف استعدادها و علائق دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: هدف از راه اندازی پژوهش سراهای دانش آموزی تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش های فردی و گروهی در میان دانش آموزان؛ شناسایی، جذب و هدایت دانش آموزان مستعد و علاقه مند متناسب با نیازهای کشور؛ تلفیق دانش نظری و فعالیتهای عملی و کاربردی؛ تسهیل دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی، پژوهشی و فناوری؛ پرورش خلاقیت و تقویت بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان؛ پشتیبانی از دانش آموزان و هنرجویان پژوهشگر برتر و کارآفرین؛ ایجاد زمینه و تقویت انگیزه حضور مؤثر دانش آموزان مستعد در عرصه های علمی، فرهنگی، هنری و فناوری در سطح ملّی و بین المللی (جشنواره ها، المپیادها و... ) است.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری اظهار داشت: تنوع بخشی به محیط های یادگیری، از مهم ترین راهکارهای توسعه و غنی سازی محیط مدرسه، برای عرضه خدمات و تسهیلات آموزشی و تربیتی بر پایه تنوع استعدادهای تمام دانش آموزان در همه دوره های تحصیلی(بدون تفکیک و جداسازی آنان)، در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است. پژوهش سراها، اردوگاه ها، خانه های فرهنگ، کتابخانه های عمومی، نمایشگاه ها و موزه های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه ها و سایر مراکز مشابه، شبکه ای از این محیط های یادگیری هستند؛ که تعامل اثربخش مدارس با این محیط ها، علاوه بر فراهم آوردن زمینه مشاهده و تجربه افزون تر و عینی ترکردن محتوای آموزشی کتب درسی، در تقویت و توسعه روحیه پژوهشگری، خلاقیت، کارآفرینی و مهارت آموزی در دانش آموزان علاقه مند، تأثیرگذار است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سلطانیان به اهمیت نقش پژوهش سراها در ترویج، آموزش و ایجاد انگیزه برای حضور دانش آموزان در مسابقات علمی-پژوهشی اشاره نمود و اظهار داشت: در دومین دوره مسابقات علمی-پژوهشی بیشتر از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان دوره دوم ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه نظری و فنی و حرفه ای و کاردانش سراسر کشور در ۱۰ محور علوم نوین، علوم انسانی و علوم پایه شرکت کرده اند.




منبع:

1400/06/02
22:06:53
5.0 / 5
215
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر