ایجاد بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید هنرستانی از سال ۹۸ تا كنون

ایجاد بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید هنرستانی از سال ۹۸ تا كنون به گزارش کنکور هنر مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بیش از 20 رشته مهارتی جدید، از سال 98 تا حالا در تعامل با دستگاه های متولی مهارت خارج از آموزش و پرورش برمبنای نیاز سنجی بازار کار و مبتنی بر آخرین فناوری های موجود تعریف و تصویب شده است.



به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، مصطفی آذرکیش در نشست تخصصی و هم اندیشی که با عنوان ستاد هماهنگی و پشتیبانی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش با حضور وزیر آموزش و پرورش بمنظور بررسی مسائل مربوط به ارتقا و توسعه عملکرد آموزشی فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد، به ارائه گزارش اهم اقدامات انجام شده در این عرصه پرداخت و اظهار نمود: خوشبختانه با کوشش های صورت گرفته از طرف این مرکز، در سال ۹۹ موفق شدیم ۱۰۰ درصد از اعتبارات پیش بینی شده در بودجه سنواتی برون سپاری را از خزانه دریافت نماییم و به استانها تخصیص دهیم، در صورتیکه این میزان در سال ۹۸ در حدود ۷۰ درصد و در سال ۹۷ تنها ۳۰ درصد بود و البته تعهدات و بدهی انباشته از سالهای قبل نیز درحال پیگیری برای پرداخت است که امیدواریم به زودی شاهد تسویه این مبالغ و بدهی نیز باشیم.

وی اضافه کرد: در سالهای ۹۸ و ۹۹، بیش از ۱۵ تفاهم نامه همکاری آموزشی با دستگاه های متولی مهارت، بروزرسانی و تمدید اعتبار شده و بیش از ۱۲ تفاهم نامه همکاری جدید با دستگاه های اجرائی منعقد شده است که راهگشای استفاده از ظرفیت های آموزش این دستگاهها برای وزارت آموزش و پرورش بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره محصولات تولیدی هنرستان های کشور در سال قبل اشاره کرد: در سال ۹۹ توانستیم بیش از ۴۰۰ هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش مستقل فعال در برنامه آموزش همراه با تولید را شناسایی و با حمایت این هنرستان ها نخستین جشنواره محصولات تولیدی هنرستان های کشور را با بیش از ۴۰۰۰ نوع محصول تولیدی رشته های مختلف مهارتی برگزار نماییم.

وی درباب کارهای این دفتر در دوران شیوع ویروس کرونا و آموزش های مهارتی بصورت مجازی اظهار داشت: ایجاد ۱۶۷۰ کانال آموزشی برای بارگذاری محتوای رسمی دروس تخصصی ۱۰۲ رشته فنی و حرفه ای و کاردانش، در سامانه شاد و بارگذاری بیش از ۲۰ هزار محتوای الکترونیک از طرف بیش از۱۱۴۰ هنرآموز سراسر کشور با همکاری گروه های آموزشی و دبیرخانه های راهبری کشوری نشان دهنده حضور فعال و بسیار موفق دفتر فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در سامانه آموزشی دانش آموزان (شاد) در سالهای ۹۸ و ۹۹ و اوج دوران شیوع ویروس کرونا و عدم آموزش حضوری در مدارس است این در حالیست که تعداد کانال های به وجود آمده در سال ۹۷ کمتر از ۳۰۰ کانال بود.

آذرکیش افزود: درباب آموزش های مدرسه تلویزیونی، تا اختتام خردادماه ۹۹، ۵۲۴ برنامه تخصصی آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش توسط شبکه های چهار و آموزش روی آنتن رفت و تنها از ۱۵ شهریور ۹۹ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۰، یک هزار و ۳۱۱ جلسه ۲۵ دقیقه ای (۳۲۷۷۵ دقیقه) برنامه تخصصی آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش در شبکه آموزش ضبط و پخش شده است.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افزایش مشارکت در ایجاد هنرستان های وابسته به دیگر دستگاه های اجرائی کشور اظهار داشت: در سال ۹۹ به افزایش ۲۰۰ درصدی مشارکت وزارت جهاد کشاورزی در حوزه ایجاد هنرستان های وابسته کشاورزی (از هشت واحد آموزشی به ۲۴ واحد) دست یافتیم که در ۲۰ سال اخیر بی سابقه بوده و نیز برنامه ریزی هایی برای توسعه هنرستان ها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۵۰ واحد آموزشی انجام شده است.

وی اضافه کرد: هنرستان های وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان هنرستانهای «هنرهای زیبا»، به میزان پنج واحد آموزشی در سال ۹ بالا رفته که نسبت به دو سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ که صفر بوده است افزایش توسعه شایان توجهی را نشان میدهد واین عدد به ۵۴ هنرستان وابسته خواهد رسید.

آذرکیش در ادامه اظهار داشت: بمنظور توسعه صلاحیت های حرفه ای نیروی انسانی این حوزه، بیش از ۱۵ دوره آموزش تخصصی برای هنرآموزان، مدیران و کارشناسان حوزه فنی و حرفه ای و کاردانش در سال های ۹۸ و ۹۹ بصورت آنلاین و غیر حضوری (در مجموع ۳۲۹ ساعت دوره برای ۱۷۵۸۴ نفر به میزان ۳۷۸۴۸۶ نفر ساعت آموزش) برگزار شده است که این مقدار در سال ۹۷ کمی بیش از ۵۰ هزار نفر ساعت بوده است.

مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از ۲۰ رشته مهارتی جدید، از سال ۹۸ تا حالا در تعامل با دستگاه های متولی مهارت خارج از آموزش و پرورش برمبنای نیاز سنجی بازار کار و مبتنی بر آخرین فناوری های موجود در حوزه های صنعت (تعمیر دستگاه های اداری)، کشاورزی (کشت بافت، کشت هیدروپونیک، طراحی و اجرای تراریوم) و خدمات (خدمات فروشگاهی، بازیافت پسماند، اموربازاریابی و تبلیغات) تعریف و تصویب شده است که نقش بسیار مهمی در تنوع بخشی حرفه، مهارت ها، جذب دانش آموزان و تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: برای برگزاری دوره های دانش افزایی و مهارت افزایی هنرآموزان هنرستان ها، از ظرفیت نیروهای تخصصی دستگاه های متولی مهارت بهره برده ایم. برای مثال توانستیم دوره تخصصی ضمن خدمت کشوری برای هنرآموزان رشته های «فرش دستباف شاخه کاردانش» را از طرف «مرکز ملی فرش ایران» و دوره تخصصی «بورس» برای هنرآموزان «رشته حسابداری فنی و حرفه ای و کاردانش» را از طرف «سازمان بورس و اوراق بهادار» و دوره های تخصصی «مکانیک خودرو»، «الکتروتکنیک» و «ساخت و تولید» را از طرف «سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور» برای هنرآموزان هنرستانی برگزار نماییم.

آذرکیش افزود: موفق به استفاده از امکانات و تجهیزات دستگاه های متولی مهارت برای تجهیز کارگاه های عملی هنرستان ها (ارسال بیش از ۲۰۰ موتور، گیربکس و جعبه فرمان از شرکت خودروسازی ایران خودرو به هنرستان های بیش از ۲۷ استان کشور جهت تجهیز و به روز کردن کارگاه های مکانیک خودرو هنرستان بعد از انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت، راه اندازی هنرستان و تجهیز آن در سه استان خوزستان، هرمزگان و بوشهر توسط وزارت نفت و... ) شده ایم.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آذرکیش در این جلسه تخصصی درخواست هایی مینی بر افزایش سهم اعتبارات تجهیزات هنرستان ها و تخصیص بهنگام آن، افزایش سهم استخدامی هنرآموزان و استادکاران، اولویت ساخت و ساز به ساخت هنرستان ها، بررسی اولویت ورود دانشجویان دانشگاه شهید رجایی از فارغ التحصیلان هنرستان ها، پیگیری افزایش حق مدیریت هنرستان ها به جهت فعالیت ۴۰ ساعت درهفته، ارائه لایحه برای افزایش مشوق ها برای فارغ التحصیلان هنرستان ها در اشتغال خوداشتغالی، استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش استانها و مناطق با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران و... مطرح و توضیحاتی ارائه کرد.





منبع:

1400/04/19
11:32:17
5.0 / 5
946
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اجرا , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر