رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تشریح كرد

جزییات طرح نظام رتبه بندی معلمان

جزییات طرح نظام رتبه بندی معلمان آذربایجان شرقی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جزییات طرح نظام رتبه بندی معلمان را تشریح نمود.



علیرضا منادی عصر امروز یکشنبه در نشست خبری در تشریح اقدامات انجام شده در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در طول یک سال اخیر اظهار نمود: یکی از هویت های مهم آذربایجان این است که این خطه در عرصه ی سیاست همیشه پیشتاز بوده اما حالا از این عرصه عقب افتاده ایم و متاسفانه تعدادی از مسئولین که هویت های تبریز و آذربایجان همچون زبان مادری، ارک علیشاه، پروین اعتصامی، استاد شهریار، علامه های این دیار و... را فراموش کرده اند، در شان آذربایجان نیستند.

وی با اشاره به ایجاد موزه ی پارلمان در تبریز افزود: متاسفانه مردم نمی دانند که برای نخستین بار در ایران مجلس در تبریز تشکیل شد و درواقع تبریز مهد دموکراسی در ایران است و ما با هدف احیای خانه تاریخی ابراهیم کلانتر در تبریز موزه پارلمان را راه اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که در بودجه سال ۱۴۰۰ بیشترین توجه به موضوع دانش و فناوری انجام شده است، اضافه کرد: برای وزارت علوم، آموزش و پرورش، علوم پزشکی و معاونت علمی و فناوری بیش از سالهای قبل اعتبار در نظر گرفته شده است و در زمینه ی فناوری نیز برای دانشگاه های فنی و سازمان فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی عمومی، مهارت آموزی زندانیان و سربازان و البته برای ۱۳ دانشگاه معتبر کشور که دانشگاه نیز جزواین دانشگاه ها است، مبلغی حدود ۵۲۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

منادی در بخش دیگری ازسخنان خود به موضوع همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره نمود و اظهار داشت: در مرحله دوم بازگشت لایحه بودجه به مجلس، میزان این لایحه را به اندازه ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای وزارت علوم افزایش دادیم که این امر مانع خروج تعدادی از اساتید از کشور نیز شد بطوریکه حقوق ۸۵ هزار استاد دانشگاه، ۶ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش داشته است.

وی همین طور درباب لایحه ی رتبه بندی معلمان نیز اشاره کرد: بیش از ۱۰۰ سال از شروع سبک نوین آموزش در ایران می گذرد اما در طول این سال ها تنها جایگاه اساتید دانشگاه ها مشخص شده است و همچنان جایگاه معلمان در سیستم آموزشی معین نیست و شکاف زیادی بین جایگاه معلم و استاد وجود دارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: این لایحه که در ابتدا ۱۱ بند داشت، مورد قبول مجلس قرار نگرفت و ما بمنظور اعتلای کرامت معلمان و افزایش کیفیت آموزش در کشور، این لایحه را با حساسیت بیشتری در مجلس پیگیری کردیم.

وی افزود: ابتدا قرار بود معلمان در گروه های ۱ تا ۵ تقسیم بندی شوند که ما پیشنهاد دادیم بجای عدد از عناوینی مانند عناوین اساتید دانشگاه استفاده گردد و بر این اساس قرار شد تمامی معلمانی که استخدام هستند، در قالب آموزشیارمعلم، مربی معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم رتبه بندی شده و بخشنامه رتبه بندی و ارتقا نیز توسط وزارت آموزش و پرورش تدوین شود.

این نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برمبنای مصوبه کمیسیون آموزش، معلمان جدید در بدو ورود به آموزش و پرورش، در صورت داشتن مدرک لیسانس، به عنوان آموزشیار معلم، مدرک فوق لیسانس، مربی معلم و مدرک دکترا، استادیار معلم رتبه بندی شوند.

وی افزود: حالا حدود ۷۰۰ هزار معلم داریم که ۵۰۳ هزار نفر درحال تدریس هستند و باید تا آخر سال ۱۴۰۰ جایگاه و رتبه ی همه آنها مشخص شوند.

منادی یادآور شود: مدت زمان ارتقاء رتبه معلمان (به شرط کسب امتیاز لازم) حداقل پنج سال و در مناطق مرزی، محروم و عشایر چهار سال است و نخبگان نیز در این رتبه بندی درصورت انجام کاری شاخص و ملی می توانند در مدت سه سال رتبه ی خودرا ورتقاء دهند.

وی با اعلان اینکه در این طرح کمیسیون آموزش نباید حقوق ها بیش از ۲۰ درصد بین دو رتبه، فاصله داشته داشته باشند، اشاره کرد: معلمان باید برای رسیدن به رتبه دانشیارمعلم حداقل ۱۵ سال سابقه و برای رسیدن به رتبه استادمعلم ۲۱ سال سابقه داشته باشند در حالی که در لایحه ارائه شده دولت این مدت ها به ترتیب ۲۰ و ۲۶ سال بود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: مجموع حقوق و مزایای رتبه های مندرج در لایحه رتبه بندی معلمان نباید کمتر از ۸۰ درصد از حقوق اعضای هیات علمی رتبه متناظر در وزارت علوم با در نظر گرفتن استان و شهر محل خدمت باشد. یعنی استادیارمعلم باید ۸۰ درصد حقوق استادیار دانشگاه را دریافت کند.

وی درباب رتبه بندی معلمان بازنشسته نیز اعمال اظهار داشت: دولت مکلف است همه امتیازات قانون خدمات کشوری را در مورد معلمان اعمال و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز لزوم تمام وقت شدن معلمان را اجرائی کند و پس حقوق معلمان بازنشسته نباید کمتر از ۹۰ درصد معلمان همتراز شاغل باشد.

وی پیگیری و تصویب رتبه بندی معلمان را در تاریخ آموزش و پرورش ایران بسیار انقلابی دانست و اشاره کرد: تا دو هفته آتی احیانا این مصوبه کمیسیون آموزش در لایحه رتبه بندی در نوبت صحن قرار می گیرد.




1400/04/14
10:05:08
5.0 / 5
279
تگهای خبر: آموزش , اجرا , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر