طرح رتبه بندی معلمان قطعه ای از پازل تحول در آموزش و پرورش

طرح رتبه بندی معلمان قطعه ای از پازل تحول در آموزش و پرورش به گزارش کنکور هنر چهارمحال و بختیاری از چند سال قبل مبحث رتبه بندی معلمان در حوزه تعلیم و تربیت کشور مطرح و مورد بحث قرار گرفته است، این طرح موافقان و منتقدان جدی خویش را دارد، در یکسال گذشته به صورت مداوم پیرامون اجرایی شدن این طرح مسائل و موضوعات مختلفی مطرح بوده است.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، از آغاز آذرماه سال ۹۸ اجرای طرح رتبه بندی معلمان در کشور کلید خورد، اما اجرای این طرح در اسفندماه همان سال با صدور بخشنامه ای متوقف گردید، حال بعد از گذشت یکسال و چندماه از صدور این بخشنامه، اصلاحات تازه ای برای احکام فرهنگیان اعمال شده است، بر مبنای اعلام مسؤلان وزارت آموزش و پرورش، رتبه بندی فرآیندی است که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در این مجموعه خواهدشد، طبق این طرح، فرهنگیان باید به تناسب سه صلاحیت عمومی، مهارت های معلم و صلاحیت تخصصی در رده های مختلف قرار گیرند.
در بحث اجرای طرح رتبه بندی معلمان مبحث بهبود معیشت این قشر دیده نشده است، اما در اذهان این گونه به نظر می آید که اجرای این طرح به صورت مستقیم بر دریافتی معلمان اثرگذار خواهد بود، در واقع هدف اصلی از اجرای این طرح، افزایش جایگاه و شان معلمان و همینطور بالا بردن سطح پویایی در میان این قشر است، باید اظهار داشت که فرهنگیان از نظر حقوق، خیلی از معلمان از وضعیت پرداخت حقوق، مزایا و مسائل در ارتباط با معیشتشان گلایه مند هستند، طبیعتا زمانی که حقوق معلم کفاف مخارج زندگی اش را ندهد، به دنبال کسب درآمد از شغل دوم و سوم می رود و نمی تواند به مطالعه و افزایش توانمندی خود بپردازد،
اجرای این طرح هیایوی بسیاری در سرتاسر کشور به پا کرد، عده ای مخالف و عده ای هم موافق اجرای این طرح بود، اما عمدتا معلمان بسیاری موافق اجرای این طرح هستند، متولیان امر معتقدند اجرای این طرح باعث خواهد شد معلمان برای ارتقای توانمندی خود در حوزه های مختلف همگام با تکنولوژی های روز حرکت کنند و کیفیت آموزش هم ارتقا پیدا کند، اما باید دید اجرای این طرح در زندگی حرفه ای و معیشتی معلمان تغییری بوجود می آورد یا نه؟ باید برای رسیدن به پاسخ این سوال باید تا گذشت مدتی از اجرایی شدن این طرح منتظر ماند.
اجرای طرح رتبه بندی سبب افزایش توانمندی معلمان خواهد شد
محمدی دبیر مقطع متوسطه در گفتگو با ایسنا در مورد مزایای اجرا شدن طرح رتبه بندی معلمان، اظهار نمود: اگر این طرح به درستی اجرا شود بطور قطع آزمون های صلاحیت علمی از معلمان گرفته می شود، اگر صرفاً مسائل مالی در اجرای این طرح مدنظر نباشد، بطور قطع سبب تغییرات مثبت خواهد شد.
وی ادامه داد: در این طرح معلمان بر مبنای توانمندی درجه بندی می شوند، ازاین رو این قشر برای رسیدن به رتبه بالا باید خویش را برای آزمون آماده کنند، معلمان برای کسب آمادگی شرکت در این آزمون باید حداقل چند کتاب تخصصی مطالعه و اطلاعات خویش را به روز کنند، همینطور برای تدریس دروس خود از روش های جدید بهره ببرند و با تکنولوژی های جدید از قبیل تولید کلیپ آشنا گردند.
این دبیر مقطع متوسطه ضمن اشاره به این که هر معلمی تمایل به رشد و ترقی دارد، اظهار داشت: اگر معلمی مخالف اجرای طرح رتبه بندی است، به صورت یقین این فرد حوصله کسب مهارت و افزایش توانمندی را ندارد، البته باید اظهار داشت که این معلمان اندک هستند.
در طرح رتبه بندی، تلاش معلمان دیده خواهد شد
سلیمانی معلم مقطع ابتدایی با اشاره به اینکه طرح رتبه بندی معلمان سبب افزایش انگیزه در بین این قشر می شود، اظهار نمود: تعداد معلمان محقق و مولف زیاد است، اما نوشتن این آثار تاثیری در روند کارشان ندارد و نهایتا به دریافت یک تقدیرنامه ختم می شود، تالیف آثار مختلف، تفاوتی در روند کار معلمان برای سالهای بعد ندارد، پس طبیعی است که کاهش انگیزه را در بین معلمان مولف به دنبال داشته باشد.
وی ادامه داد: بعنوان مثال در اجرای این طرح، اگر تولید محتوایی توسط معلم صورت بگیرد و او دوره خاصی را طی کند، تمامی این تلاش ها دیده می شوند، ازاین رو انگیزه در بین این قشر افزوده می شود و آنها به دنبال انجام فعالیتهای متنوع می روند و تلاش می کنند تا به روز باشند.
سلیمانی افزود: در آغاز کرونا ورود به فضای مجازی برای بعضی از معلمان سخت بود، اما آنها ملزم شدند که در این فضا فعالیت کنند و با تکنولوژی های جدید برای تدریس در فضای مجازی آشنا گردند و آنان را به کار گیرند، در شرایط عادی هم اگر معلمان بدانند که تلاش آنها دیده می شود، قبل از وقوع اتفاقات جدید خویش را برای شرایط جدید مهیا می کنند، آنان شور و حرارتی برای رفتن به سمت ابداعات و خلاقیت ها پیدا کرده و علم جدید را به دانش آموزان هم عرضه می دهند و صرفاً به کتب درسی بسنده نمی کنند.
این معلم مقطع ابتدایی تصریح کرد: اگر معلمان از لحاظ معیشت تأمین باشند با خیالی آسوده به دنبال یادگیری روش های جدید می روند و این مساله برای هر انسانی خوشایند است.
رتبه بندی به ضرر معلمان مناطق محروم و کارمندان ادارات آموزش و پرورش است
امامی یکی از کارمندان مجموعه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با ابراز گلایه مندی نسبت به اجرای طرح رتبه بندی معلمان، اظهار نمود: بنده سابقه تدریس در مناطق دورافتاده چهارمحال و بختیاری را دارم، امکاناتی که از لحاظ علمی، پژوهشی و منابع علمی در اختیار یک نیروی شاغل در استان های بزرگ است، اصلا قابل قیاس با استان های کم برخوردار و بخصوص نقاط صعب العبور نیست، به صورتی که معلمی که در مناطقی مانند لردگان و کوهرنگ خدمت می کند به ساده ترین امکانات مانند اینترنت به سختی دسترسی دارد و معلمان در این مناطق حتی برای بهره مند شدن از امکانات کتابخانه ای هم با مشکل مواجهند.
وی ادامه داد: باید شرایط معلمان برای اجرای این طرح به صورت کامل سنجیده شود، بطور قطع شرایط فردی که در حال خدمت در مناطق محروم است با شرایط یک معلم در استان بزرگ از نظر دسترسی به منابع علمی و دسترسی به دوره های آموزشی متفاوت می باشد.
این کارمند آموزش و پرورش در انتها خاطرنشان کرد: مساله ای دیگر که سبب ایجاد نارضایتی نسبت به این طرح شده این است که مقرر شده این طرح تنها برای معلمان اجرا شود و در این صورت میان معلمان و کارکنان ادرات آموزش و پرورش اختلافاتی از نظر درجه و حقوق دریافتی ایجاد می شود و ازاین رو وزارت خانه باید قبل از اجرا شدن این طرح تمام جوانب کار را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.
طرح رتبه بندی معلمان به مجلس عرضه شده است
در ادامه فرحناز قائدامینی، مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم اکنون طرح رتبه بندی معلمان به مجلس عرضه شده است، اظهار نمود: امید آن می رود که این طرح با قید فوریت در مجلس تصویب شود و معلمان فعال و توانمند شناسایی و به شکلی دیده شوند و نتایج این طرح در زندگی معلمان خویش را نشان دهد.
وی ادامه داد: سرمایه گذاری بر آموزش و توانمند ساختن معلمان، مساله ای که بر کیفیت کار معلمان اثرگذار است و طرح رتبه بندی هم به نوبه خود در بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس تأثیر دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سؤال که آیا طرح رتبه بندی معلمان سبب تحول در آموزش و پرورش می شود، اظهار داشت: این طرح می تواند سبب تحول در سیستم آموزشی شود اما به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد.
قائدامینی افزود: آموزش، همراه شدن گام به گام با معلم و همراه کردن معلمان در تصمیم گیری ها دیگر عامل های مهم در توانمندسازی معلمان و در نتیجه تحول در آموزش و پرورش هستند، به صورتی که هرچه ارتباط بدنه وزارت خانه و ادارات آموزش و پرورش با معلمان بیشتر باشد، انگیزه آنها هم افزایش پیدا خواهد کرد، همینطور استفاده از نظرات، خلاقیت ها و ابتکارات معلمان در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش بسیار راهگشا است.
وی تصریح کرد: این طرح به بهبود معیشت معلمان کمک می نماید به هر حال وقتی معلم دغدغه مالی داشته باشد در پیشبرد کارش تأثیر دارد، چونکه حرفه معلمی باید در صدر همه شغل ها قرار بگیرد.



1400/02/30
22:31:26
5.0 / 5
322
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر