كاهش آمار مشروطی ها با آموزش آنلاین

كاهش آمار مشروطی ها با آموزش آنلاین به گزارش کنکور هنر عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به اینکه مهم ترین مشکل آموزش آنلاین دانش آموزان و دانشجویان در دوران پاندمی کووید ۱۹، ˮارزشیابیˮ است، اظهار داشت: در شرایط پاندمی کووید ۱۹ و آموزش آنلاین با عنایت به جدی نگرفتن آموزش از جانب دانش آموزان و دانشجویان باوجود افت تحصیلی، شاهد کاهش آمار مشروطی هستیم و این امر به معنای مشکل جدی ˮارزشیابیˮ در آموزش آنلاین است.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، دکتر فریبرز درتاج در وبینار اثرات روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹ که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار نمود: متاسفانه سامانه آموزش مجازی استاد محور است و نمی توان امید داشت دانشجویان و دانش آموزان از آن بهره ببرند.
این روانشناس افزود: هیچ آموزشی جایگزین آموزش چهره به چهره نمی گردد و به دلیل عدم نظارت کافی بر حضور یا عدم حضور دانشجویان و دانش آموزان شاهد افت تحصیلی و در عین حال کاهش آمار مشروطی حتی در رشته های تحصیلی سنگین هستیم و این مسئله هیچگاه قابل کنترل نیست.
این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: ما بدون آمادگی به سمت آموزش مجازی و آنلاین رفتیم. با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در جهان حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آمادگی حضور فیزیکی سر کلاس را ندارند و مطابق با برخی پژوه ها تا ۷۱ درصد افت تحصیلی را تجربه کردیم.


۵ میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران افزود: در ایران از میان ۱۴ میلیون دانش آموز تنها ۹ میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و پنج میلیون نفر به این سامانه دسترسی ندارند. ۲۵ درصد از دانش آموزان کشور ما به اینترنت و سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر هم به تبلت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند که نهایتا به جاماندگی تحصیلی و ترک تحصیل روی می آورند.
وی ضمن اشاره به پژوهش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۰، خاطرنشان کرد: بر طبق این پژوهش دانش آموزان فرانسه، ایتالیا و آلمان در طول یک هفته بعد از پاندمی کووید ۱۹، حدود ۸۲ درصد زمان کمتری را صرف یادگیری کردند. همینطور میزان یادگیری در کشورهای اتریش، سوییس و آلمان در قیاس با زمانی که آموزش در مدارس دایر بود، چهار تا هشت ساعت در طول هفته کاهش داشته است.
به قول درتاج و بر مبنای پژوهش مورد اشاره، بعد از پاندمی کووید ۱۹ از هر پنج دانش آموز یک نفر در طول هفته کمتر از ۹ ساعت مطالعه داشته است. همینطور در فرانسه هشت درصد و در آمریکا ۱۳ درصد دانش آموزان سه هفته بعد از تعطیلی مدارس دیگر هیچگاه با معلمان خود ارتباط برقرار نکرده و به بی اشتهای تحصیلی یا ترک تحصیل روی آورده اند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همینطور ضمن اشاره به نظرسنجی از ۳۰۰۰ مدیر مدرسه در انگلیس، اظهار داشت: بر طبق این نظرسنجی مدیران مدارس گفته اند که کمتر از ۷۰ درصد برنامه تحصیلی پوشش داده شده است که همین آمار برای مناطق محروم تنها ۴۶ درصد و برای دانش آموزان استثنایی تنها ۶۲ درصد است و میتوان گفت دانش آموزان ابتدایی در این نوع آموزش آنلاین هیچ جایگاهی ندارند چونکه بخش اعظم یادگیری آنها از راه مهارت های ارتباطی و چهره به چهره شکل می گیرد.
وی درباره پژوهش "شانس دوباره" در اسپانیا، اظهار داشت: این کشور برای پیشگیری از افت تحصیلی پیگیری تلفنی و انفرادی از دانش آموزان را شروع کرده است. لازم به ذکر است حتی ۷۰ درصد معلمان اسپانیایی نسبت به بازگشایی مدارس نظیر بسیاری دیگر از صنوف اعتصاب کرده اند.
به قول این هیئت علمی دانشگاه، در کشور آلمان از خدمات معلم سیار، در نیوزیلند از بسته های آموزشی کاغذی و چاپی و برنامه های تلویزیونی، در فرانسه از برنامه های تلویزیونی و رادیویی و در پرتغال از برنامه غنی سازی آموزشی برای مقطع ابتدایی و آموزش خصوصی برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند در جهت پیشگیری از افت تحصیلی در پاندمی کووید ۱۹ استفاده می شود.
وی افزود: جالب است که در سوئد هیچگاه مدارس تا کنون تعطیل نشدند. در ایرلند هم برای برنامه بازگشایی مدارس در تابستان و عرضه کلاسهای جبرانی بعد از دریافت واکسن کرونا برنامه ریزی شده است.
این روانشناس اعتقاد دارد که در دوران پاندمی کووید ۱۹، تعاملات اجتماعی کاهش و انزوای اجتماعی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرد. همینطور نقش مسائل دینی کمرنگ شد. حدود ۳۰ میلیون دانش آموز در جهان از سرویس تغذیه مجانی مدارس استفاده می کردند که با تعطیلی مدارس در پاندمی کووید ۱۹ از این سرویس محروم و برای تأمین معاش جذب بازار کار و در نتیجه هیچگاه به مدرسه بازنگشتند.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی اظهار داشت: در پاندمی کووید ۱۹ سه برابر بیشتر از گذشته از کودکان سوءاستفاده شد و شاهد افزایش خشونت بودیم. همینطور همچون گروه های که در معرض فرسودگی شغلی قرار گرفتند روانشناسان بودند چونکه تا سه برابر بیشتر از حالت معمول خدمات خویش را آنلاین عرضه کردند.
به قول درتاج و مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹، به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها پنج روانشناس در کشور ما وجود دارد و این تعداد توان پیشگیری از فضای روانی بوجود آمده کووید ۱۹ را ندارد. همینطور به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها دو روانپزشک در ایران وجود دارد در حالیکه این آمار در کشور نروژ ۴۸ روانپزشک است. از طرفی به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها 1.5 مددکار اجتماعی در ایران وجود دارد و این در شرایطی است که همین آمار در کانادا ۱۴۵ مددکار اجتماعی است. ازاین رو توان مقابله با شرایط روانی بوجود آمده کووید ۱۹ در ایران کم است.
این عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، افزود: قرنطینه و حضور بیشتر در خانه منجر به افزایش ۱۳ درصدی مصرف مواد مخدر در جهان شد به صورتی که ۷۱ میلیون نفر در جهان اختلال مصرف مواد مخدر دارند. همینطور ۲۸۴ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به اختلال اضطراب و ۲۶۴ میلیون نفر مبتلا به اختلال افسردگی و ۱۰۷ میلیون نفر مبتلا به اختلال مصرف الکل شدند.
وی ضمن اشاره به پژوهشی در سال ۲۰۲۱، درباره ورودی دانشگاه ها که بر روی ۱۰۷ دانشگاه خصوصی انجام شد، خاطرنشان کرد: مطابق با این پژوهش ورودی دانشگاه ها ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و خیلی از دانشجویان از تحصیل انصراف دادند. بسیاری هم به علت عدم توانایی پرداخت شهریه و مسائل در ارتباط با تنهایی و بی انگیزگی از تحصیل آنلاین انصراف دادند.
به قول درتاج مطابق با آمار منتشره موسسه "سایکو"، کووید ۱۹ بر روی بیشتر از یک چهارم جمعیت دانشجویان سوئد اثر منفی گذاشته است و امکان ترک تحصیل به علت تجربه استرس بالا در ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال در سال ۲۰۲۰ در قیاس با سال ۲۰۱۷ افزایش داشته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: نرخ بیکاری دانشجویان ۱۸ تا ۲۴ ساله شاغل نسبت به سال ۲۰۱۹ هم ۱۲ درصد افزایش داشته و در استرالیا ثبت نام مقطع کارشناسی حدود ۶۴ هرار و ۱۰۰ نفر در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله کاهش داشته است.
این روانشناس همینطور این را هم اظهار داشت که بیشترین اثرات منفی یاد شده در آموزش آنلاین بر روی دانشجویان بین الملل بوده است.
این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این بین اما برخی کشورهای دارای زیرساخت قوی نظیر ژاپن و امارات به علت استفاده از تکنولوژی بسیار از این نوع آموزش بهره بردند، اما مشکل اساسی ما این بود که به صورت کلی دید منفی نسبت به آموزش مجازی در کشورمان وجود داشت و این نوع آموزش را دوست نداشتیم.
ایشان در ادامه به بیان راهکارهایی در زمینه آموزش آنلاین پرداخت و اظهار داشت: در آموزش آنلاین باید حداقل یک تعامل دو جانبه ای وجود داشته باشد. ارزشیابی باید به صورت هفته ای صورت گیرد چونکه امتحان آخر ترم اثری ندارد. برقراری ارتباط تصویری در آموزش مجازی اثربخشی را زیاد می کند. دبیران و استادان باید برای قطع شدن سامانه آنلاین یک برنامه دومی داشته باشند تا در صورت نیاز آنرا اجرایی کنند. همچینن تقسیم مطالب آموزشی به واحدهای کوچک تر و استفاده از زبان بدن و ترکیب یادگیری آنلاین و خودآموز آفلاین می تواند اثر بخش باشد.




منبع:

1400/02/09
14:45:23
5.0 / 5
1004
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اجرا , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر