مروری بر عملكرد آموزش و پرورش در سال كرونا

فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی كرونائی

فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی كرونائی کنکور هنر: تعطیلی بی سابقه مدارس کشور به سبب شیوع ویروس کرونا یک ساله شده؛ یک سال تحصیلی پر افت و خیز که روزهای اندکی شاهد حضور دانش آموزان در مدرسه بود و یکی از متفاوت ترین و البته سخت ترین سالهای نظام آموزشی کشور و همین طور خانواده ها را رقم زد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، طی یک سال قبل با وجود تاکید و تلاش مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس ولو به صورت محدود به سبب مزیت ها و کارکردهایی که آموزش حضوری و چهره به چهره در یادگیری و تربیت خصوصاً در مقطع ابتدایی دارد، خیلی از خانواده ها آموزش های غیرحضوری را به سبب حفظ سلامت و امنیت خانواده خود بر حضور مداوم در مدرسه ترجیح دادند و امر آموزش دانش آموزان همچنان بوسیله فضای مجازی و به صورت غیرحضوری در جریان است.
در این میان از با اهمیت ترین و شاخص ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تداوم آموزش، راه اندازی شبکه شاد بود که نمی توان بسادگی از این اقدام عبور کرد؛ ظرفیت گسترده ای که با وجود تمام کاستی هایش، اساسا در دوران پساکرونا نیز کمک حال نظام آموزش کشور خواهد بود.


تعطیلی مدارس و آموزش حضوری، نخستین اقدام در امتداد پیش گیری از اپیدمی کرونا

زهرا علی اکبری، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در گفت و گو با ایسنا، درباره عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک سال قبل اظهار نمود: یک سال از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس به مفهوم عدم حضور دانش آموزان در فضای آموزشی می گذرد. اسفندماه سال قبل در امتداد پیش گیری از اپیدمی کرونا و حفظ سلامتی جامعه تصمیماتی گرفته شد که یکی از آنها تعطیلی مدارس بود.
وی اضافه کرد: به دنبال این تصمیم نظام آموزشی تمهیداتی را فراهم نمود تا آموزش دانش آموزان تداوم پیدا کند و از این حیث صدمه ای نبیند. در همان روزهای ابتدایی اسفندماه آموزش تلویزیونی به همراه آموزش مجازی در پیام رسان های خارجی، توانست تا حدودی تعطیلی مدارس را جبران کند اما جبرانی که کافی نبود و به سبب عدم پوشش حداکثری فرکانس های تلویزیونی و اینترنت و گاهی عدم برخورداری معلمان از سواد رسانه ای در تمامی مناطق کشور نمی توانست پاسخگوی برقراری عدالت آموزشی باشد.
این کارشناس آموزش و پرورش با اعلان اینکه بدین سبب آموزش و پرورش به دنبال آموزش مهارتی معلمان و روش های جایگزین بهتر رفت و نسبت به تهیه و تدوین بسته های آموزشی و طراحی و راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان اقدام نمود اظهار داشت: البته در این میان بعد از دوره ای کوتاه برخی معلمان با رعایت پروتکل های بهداشتی خصوصاً در مناطق عشایری و روستایی کلاس های درس خودرا دایر کردند تا دانش آموزان لطمه بیشتری نبینند.


رونمایی از شبکه آموزشی دانش آموزی «شاد» در فروردین ۹۹

فاصله شاد با برترینهای فناوری آموزشی
علی اکبری افزود: سرانجام با سیاستگذاری نظام آموزشی پیرو تداوم پروسه آموزش، در فروردین ماه از شبکه آموزشی دانش آموز با نام اختصاری"شاد" رونمایی گردید. شبکه ای که می توان از آن بعنوان یک پیام رسان داخلی نام برد. هرچند با گذشت زمان و رونمایی از نسخه های بعدی با قابلیت های جدید، شاد توانست تا حدودی مشکلات و مسائل خودرا حل کند و به یک اپلیکیشن آموزشی تبدیل گردد اما هنوز تا دست یابی به برتری های فناوری آموزشی فاصله دارد.
وی با تاکید بر اینکه لازم است شاد، پروسه رو به پیشرفت خودرا ادامه دهد برای اینکه باتوجه به نیازهای آموزش نوین، بستر آموزش مجازی برای نظام آموزشی کشور حتی بعد از کرونا لازم و لازم است اظهار داشت: اما آنچه باید مورد بررسی قرار بگیرد ارزیابی فعالیت ها و اقدامات نظام آموزشی در یک سال اخیر است که آیا توانسته با شرایط جدید جهانی سازگار شود و در کنار آن وظایف و تعهدات آموزشی و پرورشی خودرا نسبت به جامعه انجام دهد یا خیر؟.


آموزش مجازی جایگزین خوبی برای آموزش حضوری نیست
این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: بدون تردید آموزش مجازی نمی تواند جایگزین خوبی برای آموزش حضوری باشد هرچند می تواند در کنار و مکمل آن استفاده گردد اما نمی تواند بطور کامل و جامع کارکردهای تعلیم و تربیتی مدرسه را در موارد مختلفی همچون یادگیری، مهارت آموزی، نوآوری، پرسشگری و... پوشش دهد. البته برای کسانی که به تجهیزات فناوری مناسب دسترسی دارند، شواهدی وجود دارد که یادگیری آنلاین را می توان به روش های مختلفی موثرتر دانست.


دانش آموزان هنگام یادگیری آنلاین ۲۵ تا ۶۰ درصد بیشتر حفظ می کنند/این مقدار در کلاس ۸تا۱۰ درصد است

علی اکبری با اشاره به اینکه برخی مطالعات نشان می دهد دانش آموزان هنگام یادگیری آنلاین بطور متوسط ​​۲۵ تا ۶۰ درصد بیشتر حفظ می کنند در صورتیکه این مقدار در کلاس فقط هشت تا ۱۰ درصد است اظهار داشت: در یادگیری الکترونیکی به ۴۰ تا ۶۰ درصد زمان کمتری برای یادگیری نیاز است تا در یک کلاس سنتی برای اینکه دانش آموزان می توانند با سرعت خود یاد بگیرند، محتوا انتخاب کنند، به عقب برگردند و باردیگر بخوانند، عبور کنند یا بوسیله پردازش مفاهیم، یادگیری را تسریع کنند. با وجود این، اثر بخشی یادگیری آنلاین در گروه های سنی متفاوت می باشد.


سختی آموزش خردسالان با روش آنلاین
وی افزود: اتفاق نظر کلی در مورد کودکان، خصوصاً خردسالان این است که در یادگیری الکترونیکی به محیط ساختاریافته نیاز است، برای اینکه کودکان به آسانی حواسشان پرت می شود و تمرکز کمتری دارند. برای بهره مندی کامل از یادگیری آنلاین، باید تلاشی هماهنگ برای تهیه این ساختار و فراتر از تکرار یک کلاس فیزیکی- سخنرانی بوسیله قابلیت های ویدئویی با بهره گیری از طیف وسیعی از ابزارهای آموزشی و روش های تعامل صورت گیرد.


نمود بارز عدم دسترسی به آموزش برابر و عدالت آموزشی در دوران کرونا

این کارشناس آموزش و پرورش با اعلان اینکه در یک سال قبل در بحث پروسه آموزش مجازی، معلمان مدارس دولتی تلاش کردند کاستی های "شاد" را با برنامه های و اپلیکیشن های دیگر برطرف کنند عنوان کرد: در مدارس غیر دولتی نیز با فراهم آوری بالاترین بسترهای آموزش مجازی فرایندیاددهی – یادگیری در حال انجام و اجراست که البته همین جا شکاف های به وجود آمده از آموزش مجازی و عدم دسترسی برابر به آموزش در یک سال قبل نمود پیدا می کند. البته معلمان با وجود سختی های زیادی که این آموزش به همراه دارد و با مشکلاتی همچون"صدا نداریم، تصویر نداریم، فایل بارگذاری نمی گردد، اینترنت قطع شد و... " دست و پنجه نرم می کنند، همچنان با انگیزه و متعهدانه کار خودرا به خوبی پیش می برند.


نگرانی از آسیبهای آموزش مجازی برای سه پایه اول ابتدایی

علی اکبری اضافه کرد: شاید بتوان از کاستی های آموزش و نیازهای مهارتی در متوسطه دوره اول و دوم چشم پوشی کرد که نباید هم اغماضی شود و متاسفانه در این دوره نیز مشکلاتی گریبانگیر آموزش دانش آموزان بوده، اما لطمه های آموزش مجازی در دوره ابتدایی و خصوصاً پایه های اول، دوم و سوم که در ابتدای مسیر آموزشی و پرورشی هستند، بسیار نگران کننده است.


و اما تشکر از والدین
وی با اعلان اینکه صاحبنظران براین باورند که بستر مجازی و اپلیکیشن "شاد" آنطور که باید نمی تواند در دوران ابتدایی موفق عمل کند و در سنینی که حساسیت های خودش را برای تعلیم و تربیت می طلبد، همراه باشد اظهار داشت: در یک سال قبل باید از حضور و مشارکت والدین در امر آموزش به نیکی یاد کرد چونکه خانواده ها در این دوران قسمتی از پروسه آموزش، بازخورد و ارزشیابی را متحمل شدند و در کنار معلمان به سبب دغدغه هایی که داشتند مسیر تحصیل فرزند خودرا هموارتر کردند.


نمایان شدن نقش وزارت ارتباطات و سازمان برنامه در آموزش مجازی دانش آموزان

این کارشناس آموزش و پرورش اشاره کرد: در هر صورت برای نظام آموزشی ما که قبل از دوران شیوع ویروس کرونا به سبب ضعف های عملکردی و محتوایی که داشت مورد نقد متخصصان و صاحبنظران بوده، نمی توان انتظار داشت در آموزش مجازی که بستری تازه و جدید است عملکردی عالی ارائه کرده باشد. البته آموزش مجازی بستری می خواهد که به جز آموزش و پرورش باید نهادهای مختلف دولتی همچون وزارت ارتباطات در موضوع فراهم آوری فناوری و اینترنت و سازمان برنامه و بودجه در موضوع حمایت های مالی نقش های خودرا به خوبی ایفا کنند.


کمرنگ شدن پیشنهاد بازگشایی مدارس به دنبال بی اعتماد خانواده ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس

علی اکبری با تصریح این مطلب که باید پذیرفت به سبب برخی ضعف های ساختاری و سیستمی که از گذشته تا کنون با آموزش و پرورش همراه بوده و برای آن برنامه ریزی نشده، نظام آموزشی ما در سالی که گذشت در بخش هایی نتوانسته با قدرت و توان فراگیر و جامع ورود پیدا کند اظهار داشت: همین طور در مقطعی از زمان هم که بازگشایی مدارس پیشنهاد شد، به سبب عدم اعتماد جامعه و والدین به تجهیزات و امکانات مدارس برای رعایت پروتکل های بهداشتی، این پیشنهاد کمرنگ و در نهایت بدون بازخورد باقی ماند.


لزوم آینده نگری برای تبدیل تهدیدها به فرصتهای آموزشی
وی در آخر اظهار نمود: هم اکنون با وجود حمایت های کمی که در بحث های مختلف مالی و مدیریتی از نظام آموزشی می شود، متولیان امر تعلیم و تربیت تلاش می کنند تا نقاط ضعف را به قوت ها و از تهدیدها فرصت بسازند و یقینا در این راه با مشکلات و سختی هایی روبرو هستند که باید از پیش برای آنها آینده نگری و برنامه ریزی کنند.




منبع:

1399/12/10
22:19:37
0.0 / 5
169
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اجرا , تحصیل
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر