در نمای نقره ای مطرح شد؛

پاشنه آشیلی كه اكران آنلاین را با سر به زمین زد!

پاشنه آشیلی كه اكران آنلاین را با سر به زمین زد! كنكور هنر: محمدرضا لطفی كارگردان فیلم سینمایی تعارض در یك گفتگوی رادیویی ضمن لطمه شنایی جریان اكران اینترنتی فیلم ها، قاچاق را مهمترین پاشنه آشیل در این عرصه توصیف كرد.



به گزارش کنکور هنر به نقل از روابط عمومی رادیو نمایش، دومین قسمت از برنامه «نمای نقره ای» با اجرای محمدرضا مقدسیان شامگاه جمعه ۱۶ آبان از شبکه رادیو نمایش پخش گردید.
پرونده نخست این برنامه به موضوع «اکران برخط در دوران شیوع کرونا» اختصاص داشت که با حضور محمدرضا لطفی، کارگردان و احسان هوشیارگر، فعال رسانه اجرا شد.
آسیب شناسی اکران آنلاین در دوران کرونا
در ابتدای این جلسه محمدرضا لطفی منتقد و کارگردان سینما اظهار داشت: من طرفدار اکران برخط هستم، اکران برخط مقرر است در کنار اکران حضوری و نمایش فیلم ها در سالن سینما حضور داشته باشد، سینما به هیچ وجه تعطیل شدنی نیست.
او افزود: ما دو نگاه داریم، یک نگاه کوتاه مدت به دوران کرونا و دوم نگاه بلندمدت به بعد از کرونا، ما باید با ویروس کرونا زندگی خودرا وفق دهیم. امروز مردم تمایل چندانی به سینما رفتن ندارند، ما در چنین شرایطی دو راه پیش رو داریم، یا سینما را تعطیل نماییم یا راهکاری برای آن پیدا نماییم که اکران آنلاین و برخط است.
کارگردان «تعارض» بیان کرد: ما نمی توانیم جلوی تکنولوژی، پیشرفت و تغییر را بگیریم، اکران آنلاین در همه نقاط دنیا بسیار موردتوجه است. ما الان سالن سینما در اختیار نداریم و اگر اکران آنلاین را به شکل درست اجرا می کردیم امروز چرخه اکران از حرکت باز نمی ایستاد و دو میلیون مخاطب گذشته سینما را از دست نمی دادیم. ضمن اینکه وقتی دوران کرونا تمام می شد و سالن های سینما باز می شدند، یک اتفاق بزرگ و درخشان برایمان رخ می داد و آن هم حضور یک پلت فرم قابل و خوب برای اکران آنلاین فیلم ها بود تا از حجم فیلم های در صف نمایش در سینما هم کاسته شود.
لطفی درباره جنبه صنعت سینما توضیح داد: ما وقتی راجع به سینما صحبت می نماییم، سینما یک ماهیتی دارد که دارای دو سر ریشه و صنعت است. فیلم بعد از گذر از فرآیند تولید وارد مقوله صنعتی می شود و با این تعریف وقتی بستر جدیدی برای عرضه فراهم می شود باید برای آن تبلیغات گسترده و درست صورت بگیرد تا مخاطب با آن آشنا شود. نخستین و مهم ترین کاری که ما باید انجام می دادیم و متاسفانه محقق نشد رسمیت بخشیدن به اکران آنلاین و معرفی درست آن به مخاطبان بود. ما آغاز خوبی در اکران آنلاین داشتیم که با فیلم «خروج» هم شروع شد، حتی فیلم «طلا» هم اثری تازه و بدیع بود. اما بعد از دو سه فیلمی که به صورت آنلاین نمایش داده شدند، فیلم های ضعیف که از زمانشان گذشته بود را در بستر آنلاین به نمایش گذاشتیم که اگر سالن های سینما هم باز بودند فروش چندانی نمی کردند، این اتفاق مخاطبان سینما را زده کرد.
این کارگردان در پاسخ به اینکه بعنوان کارگردان به بازگشت سرمایه فیلم خود در بستر اکران آنلاین اعتماد دارد یا نه اظهار داشت: بله، یادمان نرود که از یک صنعتی صحبت می نماییم که در دوران غیرکرونا هم ۹۰ درصد فیلم ها هم قادر به بازگشت سرمایه اولیه خود نبودند. یک فیلمی که ۱۰ میلیارد تومان هزینه تولید آن شده است باید ۳۰ میلیارد تومان بفروشد تا سرمایه اولیه آن بازگردد.
لطفی درباره قاچاق فیلم ها در بستر اینترنت بیان کرد: این دقیقاً همان پاشنه آشیلی است که اکران آنلاین را با سر به زمین زد. ما در کشوری هستیم که از لحاظ انتظامی، امنیتی و قضایی قدرت بالایی داریم و واقعاً برای من بسیار عجیب است که نتوانیم جلوی قاچاق فیلم ها در چند کانال تلگرامی و شبکه های اجتماعی را بگیریم.
سپس احسان هوشیارگر فعال رسانه اظهار داشت: طبق آمار رسمی سامانه های اینترنتی پخش فیلم اعلام نموده اند، بیشترین تعداد مخاطبانی که به تماشای فیلم ها نشسته اند، کمتر از پنج هزار نفر است. در طول هشت ماه اخیر مخاطبان سینمای ایران کجای تصمیمات اکران آنلاین فیلم ها بوده است؟ در سال ۹۷ و ۹۸ فیلم های سینمایی روی پرده قاچاق شدند و با تمهیداتی این بحران برطرف شد و دیگر شاهد قاچاق فیلم در حال اکران نبودیم. سه ماه پیش فیلم «خرس» که توقیف بود و مالکیت آن به بنیاد سینمایی فارابی واگذار شده بود، با حساب کاربری تقلبی در اینترنت قاچاق شد. در چنین شرایطی ما چه راهکاری برای حفظ امنیت فیلم در بستر اینترنت داریم؟
وی افزود: به نظرم اگر سینماها باز بود، فیلمی که در اکران آنلاین چهار هزار مخاطب داشت بطور قطع می توانست در صورت باز بودن سالن های سینما این میزان و حتی بیشتر هم تماشاگر داشته باشد، پس به نظرم وقتی امکان حفظ امنیت فیلم ها در فضای اکران آنلاین وجود ندارد چرا باید نمایش اینترنتی آنها را داشته باشیم؟
سپس محمدرضا لطفی اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل ما این است که انگیزه و همتی برای صیانت از فیلم ها نیست، اما من آمار پنج هزار مخاطب اکران آنلاین فیلم ها را جایی نشنیده ام و آماری که دیدم بسیار بیشتر از این تعداد بود. بعنوان مثال یک فیلمی مانند «زن ها فرشته اند ۲» در شرایطی که فیلم بکر و تازه است، رقیب سرسختی ندارد، در بیشتر سالن ها به نمایش در می آید و تبلیغات گسترده ای هم دارد اما ۶۰۰ میلیون تومان می فروشد. همین فیلم در اکران آنلاین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخت. همین اتفاق برای فیلم «بی حسی موضعی» هم رخ داد. حال اگر ما از این سیستم صیانت درستی می کردیم و فیلم های بدیعی را نمایش می دادیم بطور قطع می توانستیم بهره کافی و خوبی از آن ببریم اما متاسفانه این فرصت خوب را با سیاست گذاری اشتباه سوزاندیم.
بررسی وضعیت تولیدات سینما در عصر کرونا
بخش دوم این برنامه به مقوله تولید در سینما باتوجه به شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت که محمد صابری روزنامه نگار و کارشناس رسانه درباره پروسه تولید اظهار داشت: هالیوود با شیوع ویروس کرونا کمیته ای را بمنظور بررسی وضعیت تولید فیلم ها و همین طور قوانین جدید تولید تشکیل داد. در سینمای ایران هم، چنین اتفاقی رقم خورد، کمیته ساماندهی کرونا در خانه سینما تشکیل شد، دانش اقباشاوی متولی اطلاع رسانی کارهای این ستاد بود و در همان آغاز هم اطلاع رسانی بسیار دقیقی درباره پروژه های در دست تولید در سینما و تلویزیون هم ارائه کردند. بعد از دو ماه در اردیبهشت، این کارگروه اطلاعیه ای منتشر نمود و از منحل شدن خود آگاهی داد. انحلالی که حکایت از عدم هماهنگی بین صنوف سینمایی بر سر موضوعی چنین حیاتی داشت و نگاهی که می توانست نتایج مطلوبی داشته باشد به سرانجام نرسید.
او اضافه کرد: اساساً در همه دنیا این اتفاق باید توسط اصناف مدیریت شود چون باید با روند امور آشنایی داشته باشند. در دو سه ماه اخیر همه اتفاقات در حالت تعلیق وجود دارد و چندان اتفاق مطلوبی رخ نداده است. در تمام تصمیماتی که ستاد کرونا درباره فرآیند تولید در زمان شیوع ویروس کرونا گرفت، منوط کردن وضعیت پروژه به تصمیم تهیه کننده بود و سپس در تابستان بعضی از پروژه ها فعالیت خودرا باتوجه به پروتکل های بهداشتی ادامه دادند که اتفاقات خوبی هم رخ داد.
در ادامه محمدرضا مقدسیان اظهار داشت: وزارت بهداشت سازوکار را تبیین کرده است و باب مشورت و راهنمایی هم باز است، صنوف خود باید چه اقدامی کنند؟
صابری در این زمینه توضیح داد: بعد از ابتلای چهره هایی چون محمدرضا گلزار، نوید محمدزاده و… به کرونا و درگذشت آقای کریم اکبری مبارکه، خانم معتمدآریا به دکتر علیرضا زالی نامه ای نوشتند و از وضعیت نگران کننده پروژه های سینمایی گفتند. سپس آقای زالی هم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس صداوسیما نامه ای نوشت و درخواست تعطیلی دو هفته ای پروژه ها را کرد. اما نکته این است که نگاه واحدی از طرف اصناف سینمایی برای عملکرد پروژه ها در دوره شیوع ویروس کرونا وجود ندارد و برخی موافق و برخی مخالف تعطیلی فرآیند ساخت آثار هستند. سازمان سینمایی هم حلقه مفقوده این ماجراست که انتظار می رفت در شرایط چند وقت اخیر واکنشی نشان دهند اما این طور نبود.
بخش نقد فیلم این برنامه هم که با حضور محمدرضا مقدسیان و امیررضا تجویدی برگزار شد، به فیلم «بی حسی موضعی» ساخته حسین مهکام اختصاص داشت.


منبع:

1399/08/17
19:47:21
5.0 / 5
2074
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر