مشوق های خدمت سربازی برای هنرستانی ها
به گزارش كنكور هنر مدیركل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینكه مشوق هایی برای ورود به رشته های هنرستانی درنظر گرفته شده است اظهار داشت: بعنوان مثال تفاهم نامه ای با ستاد كل نیروهای مسلح داشتیم كه همچون بندهای آن می توان به مشوقی چون امكان تعیین محل و نهاد خدمت سربازی برای پسرها اشاره نمود. همین طور در صندوق كارآفرینی امید پشتیبانی از كسب و كار دانش آموزی هم انجام می شود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، مصطفی آذرکیش با اعلان اینکه لازم است از همکاری خوب صداوسیما جهت راه اندازی مدرسه تلویزیونی از اسفندماه قدردانی کنم اظهار داشت: از همه همکارانم در سراسر کشور و مدیران هنرستانها که این مدت برای اتمام آموزشها تلاش کردند تشکر می کنم. در آستانه هفته ملی کارآفرینی قرار داریم و امیدواریم با سیاست گذاریهای کلان، شرایط مطلوب تری را برای هدایت تحصیلی شغلی ایجاد نماییم که در توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور موثر عمل کنند.
وی ادامه داد: همچون اهداف هدایت تحصیلی میتوان به شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی و علاقه، کمک به انتخاب آگاهانه و کمک به هدایت متوازن دانش آموزان به سمت شاخهها و رشتهها برمبنای سیاستهای توسعهای اشاره نمود.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه یک نقطه بهینه میان علاقه دانش آموز، نیاز جامعه و ظرفیتها و امکان اجرا را برای هدایت تحصیلی درنظر می گیریم اظهار داشت: نقش کلیدی هدایت تحصیلی این است که پیشرفت هرکشوری نیازمند نیروی انسانی کارآمد و اثربخش است. دوم آنکه هنرجویان باید از یک آرامش و رضایت شغلی برخوردار باشند.
آذرکیش افزود: قوانین و اسناد بسیاری بر آموزش و پرورش تکلیف کرده است که دانش آموزان را به سمت آموزشهای مهارتی جهت دهی کند و یکی از اولویتهای وزارخانه هدایت صحیح دانش آموزان از دوره پیش دبستانی و ابتدایی است. حالا در هدایت تحصیلی دانش آموزان عوامل مختلفی دخیل است. نتایج آزمونهای رغبت و توانایی، نظر دانش آموز، نظر اولیا، عملکرد تحصیلی و نظر معلمان هرکدام درصد خاصی را به خود اختصاص میدهند و برایند آنها اولویتهای هدایت تحصیلی را مشخص می کند.
وی با اعلان اینکه برای داشتن یک هدایت تحصیلی موفق نیازمند همکاری و تعامل با دیگر دستگاهها هستیم اظهار داشت: گستره آموزشهای مهارتی بسیار وسیع است و تک تک دستگاههای اجرایی چه بخش دولتی و چه بخش خصوصی باید نقش خودرا ایفا کنند، برای اینکه در آینده شغلی و اقتصادی کشور موثر است. تفاهم نامههایی با دستگاهها داریم و در تدوین محتوا از بخشهای مربوط کمک میگیریم.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش به قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی و تاکید آن بر انسجام بخشی و هماهنگی بین دستگاهی در مدیریت و برنامه ریزی آموزشهای مهارتی اشاره نمود و اظهار داشت: کارگروههای متناظر در وزارتخانه تشکیل شده است و عملیاتی کردن مفادی از این قانون در دست پیگیری است.
وی به اهداف مشترک با بخشهای دیگر صنعت اشاره نمود و اظهار داشت: آشنایی دانش آموزان با مشاغل و حرف مختلف، ارتقای مهارت هنرجویان و دانش آموزان، جهت دهی در زمینه تصمیم گیری برای آینده تحصیلی و شغلی و متناسب سازی آموزش های مهارتی با نیاز بازار کار همچون این اهداف مشترک هستند.
وی افزود: تخصیص منابع و تجهیز هنرستانها در دست انجام است و ۱۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص یافت. در بودجه سنواتی سال ۹۹ نیز مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و امیدواریم به زودی تخصیص یابد. ۳۸ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستانها در بودجه دیده شده بود که تخصیص آن صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه انتخاب رشته منتهی به انتخاب شغل می شوند اظهار داشت: بدین سبب دانش آموزان باید به نیاز جامعه و آینده شغلی، موقعیت و شان اجتماعی و درآمد رشته نیز نیم نگاهی داشته باشند.
آذرکیش با اشاره به مزیتهای ورود به رشتههای هنرستانی اظهار داشت: دانش آموزان آموزش همزمان نظریه و عملی را خواهند داشت و سبب تقویت اعتماد به نفس آنها می شود. ضمن آنکه مسیر ورود به بازار کار و ارتقای تحصیلی آنها نیز بسته نخواهد بود. مهمست طوری بچه ها را آموزش دهیم که زودتر وارد بازار کار شوند و درعین حال بتوانند بعدا ادامه تحصیل هم بدهند. سطوح صلاحیت های حرفهای در قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی طراحی شده و از سطح یک که کارگر ساده است تا سطح هشت که دکترای حرفه ای است را در برمی گیرد.
وی اضافه کرد: فارغ التحصیلان کاردانش می توانند در هرکدام از این سطوح آموزش ببینند و گواهینامه صلاحیت حرفهای دریافت نمایند. فارغ التحصیلان شاخه فنی و حرفه ای هم میتوانند وارد دانشگاه فنی و حرفه ای شوند و در مجموع مسیر برای ادامه تحصیل هنرستانیها باز است.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اعلان اینکه یکی از برنامههای ویژه وزارت آموزش و پرورش برنامه آموزش همراه با تولید است اظهار داشت: رشتههای ما یا تولید محور هستند یا خدمات محور. هنرستانیها در ۲۰ روز اول بروز کرونا بیش از 3.5 میلیون ماسک و ۶۴ هزار گان پزشکی تولید کردند. آموزش همراه با تولید را امسال توسعه دادیم و بطور جدی تری در دستورکار قرار دارد.
وی در برنامه «مدرسه تابستانی ایران» شبکه هفت سیما اضافه کرد: در مجموع ۲۰۱ رشته فنی و حرفهای و کاردانش داریم که شامل ۴۱ رشته فنی و حرفهای و ۱۶۰ رشته کاردانش است. بیش از ۷۰۰۰ هنرستان در سطح کشور داریم، به عبارتی در هر منطقه آموزشی حداقل یک هنرستان وجود دارد. مشوقهایی نیز برای ورود به رشتههای هنرستانی درنظر گرفته شده است بعنوان مثال تفاهم اسامی با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم که همچون بندهای آن می توان به مشوقی چون امکان تعیین محل و نهاد خدمت سربازی برای پسرها اشاره نمود. همین طور در صندوق کارآفرینی امید پشتیبانی از کسب و کار دانش آموزی هم انجام می شود.
منبع: phdhonar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب