هنر ۹۸ در آینه مهر -۱۰؛

پنج چهره خبرساز سینمای ۹۸

پنج چهره خبرساز سینمای ۹۸ كنكور هنر: میان چهره های خبرساز سینمای ایران در سال 98 یكی از وجوه اشتراك اعتراض است؛ سینماگرانی كه هر یك به سبك و سیاق خود اعتراضشان را مطرح نمودند و در مواردی حاشیه ساز هم شدند.



خبرگزاری مهر -گروه هنر- نیوشا روزبان: سال ۹۸ با فراز و نشیب های بسیاری به انتها رسید و هرچند می توان و باید «مردم» را به علت تحمل امیدوارانه این سال پرتلاطم چهره اصلی سال ۹۸ نامید، اما در بخش های مختلف نیز بودند چهره های شاخصی كه از در هیاهوی «اخبار» توانستند توجه رسانه های را به خود جلب كنند و به تعبیری خبرساز شوند.
سینمای ایران هم سال پرفرازونشیبی را پشت سرگذاشت كه همچون همیشه با حواشی بسیاری هم همراه بود و این دفعه نیز این هنرصنعت از جریان تحولات مستثنی نماند؛ در این گزارش از پنج چهره شاخص سینمای ایران در سال ۹۸ نام برده ایم كه هركدام بواسطه اظهارات و اقدامات خود به دلایلی در طول سال قبل نقشی خبرساز ایفا كردند. شهاب حسینی؛ شوالیه معترض به تحریم
یكی از چهره های شاخص سینمای ایران در سال ۹۸ شهاب حسینی بود. بازیگر شناخته شده ای كه علاوه بر دو فیلم در چرخه اكران، در هنگامه جشنواره فجر هم با یك فیلم در بخش رقابتی و یك فیلم دیگر كه تنها یك نمایش برای اهالی رسانه ها داشت، حضور پیدا كرد تا از سینماگران پركار سال قبل باشد. «آن شب» به كارگردانی كوروش آهاری و «شین» به كارگردانی میثم كزازی بود، ۲ فیلم سینمایی كه در ادامه دغدغه سال های اخیر حسینی، هر ۲ توسط كارگردان های فیلم اول یكی در آمریكا و دیگری در ایران ساخته شده بود.
البته تا قبل از این شهاب حسینی در چند پروژه سینمایی كارگردان های فیلم اول چه بعنوان بازیگر و چه بعنوان تهیه كننده حضور داشت و اتفاقاً دو تا از همین فیلم ها یعنی «نبات» و «هزارتو» در سال قبل فرصت اكران عمومی نیز پیدا كردند؛ فیلم اولی هایی كه قبل تر در گزارشی به دلیلهای ناكامی آنها در پروسه اكران اشاره كرده بودیم.
یكی از نكات جالب دیگر درباره دو فیلمی كه شهاب حسینی در ویترین جشنواره سی وهشتم رونمایی نمود، این بود كه هر دو اثر در ژانر وحشت ساخته شدند. فیلم هایی كه شاید نتوانستند نظر مثبت همه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب كنند اما به بطور قطع قدمی رو به جلو برای احیای سینمای وحشت در ایران بودند. به خصوص كه سینمای ایران فاصله بسیاری نسبت به فیلم های ژانر وحشت در دنیا دارد و همین گام اول پس از سال ها در سینمای ایران خود اتفاق مهمی به شمار می رفت.

البته خبرسازی شهاب حسینی در جشنواره فجر گذشته فراتر از این دو فیلم بود. او كه در نشست خبری «آن شب» به علت اینكه در ایران حضور نداشت شركت نكرد، برای نشست خبری فیلم سینمایی «شین» در بخش خارج از مسابقه خودرا به پردیس ملت رساند تا در مقابل رسانه ها قرار بگیرد و یكی از شب های پرحاشیه جشنواره فجر را رقم بزند. و در همین راستا هم نیازی به برگزاری نشست خبری هم نبود، به ایران آمد تا بتواند از فیلم خود در مقابل اهالی رسانه و البته بعنوان بازیگر و تهیه كننده دفاع كند. نشستی كه نفس برگزاری آن برای یك فیلم خارج از مسابقه با انتقاد رسانه ها مواجه گردید و مسئولان جشنواره هم توضیحی درباره این بدعت ارائه نكردند.
اما اتفاق جالبی كه در این جلسه خبری رخ داد و بازتاب بسیاری در فضای رسانه ای پیدا كرد این بود كه شهاب حسینی بجای صحبت درباره پروژه سینمایی خود، به طرح دیدگاه های خود درباره مسائل سیاسی و اجتماعی هفته های منتهی به جشنواره پرداخت و با ارجاع به اطلاعیه ای كه قبل از جشنواره در نقد مدعیان «تحریم فجر» در فضای مجازی منتشر نموده بود، این دفعه تندتر و صریح تر از حضورش در «فجر» دفاع كرد و به تحریم كنندگان تاخت.
در این جلسه خبری شهاب حسینی با اشاره مستقیم به مسعود كیمیایی كارگردان پیشكسوتی كه از پیشگامان موج تحریم جشنواره فیلم فجر بود، حواشی بسیاری را بوجود آورد تا جایی كه برخی موافقان موضع انتقادی حسینی هم لحن و ادبیات وی در خطاب قرار دادن یك سینماگر پیشكسوت را قابل انتقاد دانستند.
شهاب حسینی قبل از جشنواره و در زمانی كه پیوستن به جریان مدعیان تحریم فجر داشت تبدیل به یك «مد» می شد، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اعتراض به تحریم فجر، بیان كرده بود: «این انصراف ها دامن زدن به افتراق جامعه بین خودی و ناخودی است. وقتی كه جامعه و مردم به همبستگی و دل داری نیازمندند، این تفكر كه كسانی كه انصراف نمی دهند هم درد و شریك حال مردم نیستند، اشتباه است.»
این بازیگر غالباً كم حاشیه سینمای اینگونه سال ۹۸ را در اوج حاشیه ها به انتها رساند. در همین شرایط هم بود كه خبر دریافت نشان شوالیه از طرف دولت فرانسه به پاس كارهای هنری باردیگر شهاب حسینی را در معرض موضع گیری دو گانه موافقان و مخالفان قرار داد. شهاب حسینی پس از دریافت این نشان در صفحه اینستاگرام خود نشوت: «در راه پر پیچ و خم زندگی حرفه ای این بنده كوچك هر ره آوردی حاصل شد افتخار آنرا به یكایك مردم سرزمینم تقدیم می كنم. چه آنان كه از من نفرت دارند و چه آنان كه دوستم می دارند. برای اینكه من یكایك آنان را از دل دوست می دارم و ماوایی جز میعادگاه اعتلا و سر افرازیشان نمی شناسم.»
فارغ از این حواشی باید دید شهاب حسینی تا چه اندازه در اكران ۹۹ با دو فیلم «آن شب» و «شین» موفق ظاهر خواهد شد و تا چه اندازه مخاطبان سینما را با خود همراه می كند.
مجید مجیدی؛ حامی نان آوران كوچك
مدت ها بود كه مجید مجیدی بواسطه مشغله تولید و كارگردانی دو پروژه بین المللی «محمدرسول الله» و «آن سوی ابرها» از سینمای اجتماعی كه سال ها در آن فعالیت نموده بود فاصله گرفته بود و همه منتظر بودند تا این كارگردان قدیمی سینما باردیگر فیلمی در حوزه تخصصی خود یعنی سینمای اجتماعی بسازد.
مجیدی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «خورشید» به این انتظار پاسخ داد، فیلمی كه البته نمایش و رونمایی آن در جشنواره با حواشی بسیاری همراه شد. در واقع در مراسم قرعه كشی فیلم های سینمایی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، قرار شد «خورشید» در ایام اول جشنواره برای اهالی رسانه و مخاطبان جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود كه این نوبت اكران با درخواست صاحبان فیلم به روز آخر جشنواره موكول شد و همین درخواست نخستین نشانه از آماده نبودن نسخه نهایی فیلم بود.
داستان به همین جا ختم نشد، فیلم سینمایی «خورشید» به دلیلهای طولانی شدن مراحل بعد از تولید در سینماهای مردمی نیز نمایش داده نشد، به شكلی كه شایعاتی در خصوص نرسیدن تازه ترین پروژه مجید مجیدی به جشنواره فیلم فجر منتشر گردید. با تأخیر در نمایش این فیلم در سینماهای مردمی، «خورشید» نخستین ضربه را از طرف عوامل خود خورد، چونكه بر طبق قانون با گذشت ۳ روز از جشنواره فیلم فجر، اگر فیلمی در سینماها نمایش داده نشود، از بخش آرای مردمی كنار گذاشته می شود و اینگونه فیلمی كه می توانست نظر خیلی از مخاطبان و سینماروها را به خود جلب نماید شانس خود برای شكار این سیمرغ باارزش را از دست داد.
در نهایت اما «خورشید» به جشنواره رسید و در روز آخر برای اهالی رسانه به معرض نمایش گذاشته شد؛ فیلمی كه توانست در دقیقه ۹۰ نظر مثبت خیلی از اهالی هنر و رسانه را به خود جلب نماید.

فیلم سینمایی «خورشید» درباره كودكان كار است و مصائب این قشر از جامعه را به تصویر می كشد، فیلمی كه در آن بازیگران نقش اصلی در عالم واقع هم كودك كار بودند. مجید مجیدی با این هنرمندان كوچك در نشست خبری فیلم خود در كاخ جشنواره حضور پیدا كرد و آنها را «نان آوران كوچك» خطاب كرد. حضور این نابازیگران كوچك نیز موردتوجه اصحاب رسانه و سینمادوستان قرار گرفت.
البته مجید مجیدی این كودكان را رها نكرد و با آنها به اختتامیه جشنواره فیلم فجر هم آمد و جوایزی نیز به این هنرمندان جوان اهدا شد.
اما مجیدی كودكان كار را فراموش نكرد و درست در زمان شیوع كرونا با انتشار دلنوشته ای از مدیران دولتی درخواست نمود تا این كودكان را فراموش نكرده و از آنها برای مقابله با ویروس كرونا حمایت كنند.
مجید مجیدی چندماه قبل از این دل نوشته، باردیگر هم دست به قلم شد تا حرف دل خودرا با مردم در بین بگذارد؛ متنی كه درست در اولین ساعات انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در رسانه ها منتشر گردید و مجیدی در آن آورده بود: «شهادت شجاعانه سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی و رجعت روح والایشان به درگاه ابدیت را تبریك و تسلیت عرض می نمایم. به راستی در این وانفسا زیبنده ترین لباسی كه بر تن ایشان می توانست مزین شود و قامت بگیرد، لباس زیبای شهادت بود. یادش گرامی و نامش بلند باد كه در سرتاسر عمر پر بركت شان همیشه ضربان قلبش برای ایجاد امنیت در كشور پهناور ایران اسلامی تپید و مانند سربازی بی ادعا ذره ای از هدف متعالی اش پا پس نكشید. بدون شك خون مطهر ایشان پایمال نمی گردد و از بركت این عروج، فانوس پر فروغی روشن می شود كه تأثیر شایان توجهی خواهد داشت بر قدرت یافتن و شكوفایی ایران اسلامی.»
مجید مجیدی در سالی كه گذشت علاوه بر درخشش در جشنواره فیلم فجر با حضور در جشنواره جهانی قونیه هم خوش درخشید و با دو فیلم سینمایی «بید مجنون» و «بچه های آسمان» توانست جایزه ویژه جشنواره جهانی قونیه را از آن خود كند.
سعید ملكان؛ غایب جشنواره فیلم فجر
سعید ملكان سال ها بعنوان طراح چهره پرداز در سینمای ایران فعالیت نموده بود و در سال های اخیر دامنه فعالیت خودرا گسترده تر كرد و تهیه كنندگی چندین اثر سینمایی با پروداكشن های بزرگ را برعهده گرفت كه از آن جمله می توان به «غلامرضا تختی» و «تنگه ابوقریب» اشاره نمود كه هر كدام توانستند موافقیت های قابل توجهی را در جشنواره فیلم فجر بدست آورد.
این هنرمند تنها به تهیه كنندگی فیلم بسنده نكرد و این دفعه در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بعنوان كارگردان با فیلم سینمایی «روز صفر» حضور پیدا كرد، فیلمی كه با موضوع متفاوت آن یعنی ماجرای دستگیری عبدالمالك ریگی توسط یكی از نیروهای گمنام، ساخته شد و كنجكاوی خیلی از منتقدان، هنرمندان و اهالی رسانه را پیش از شروع جشنواره فیلم فجر به خود جذب كرد.

سعید ملكان در نشست خبری كه برای این فیلم در جشنواره فیلم فجر برگزار شده بود، از شخصیت اصلی «روز صفر» دفاع كرد و اصرار كرد كه این شخصیت ما به ازای بیرونی دارد و یك شخصیت تخیلی نیست.
البته در بخش دیگر نیز بعضی از اهالی رسانه تاكید كرده بودند كه ملكان به دنبال شكل گیری یك ابرقهرمان همه فن حریف در سینمای ایران بوده و همین رویكرد خروجی فیلم را به نمونه ای مشابه قهرمانان هالیوودی تبدیل نموده كه شاید انطباق كاملی با سربازان گم نام ایرانی نداشته باشد.
اما حواشی كه سعید ملكان را درگیر خود كرد، تنها به این چند مورد محدود نشد و این هنرمند گویا به دنبال ایجاد حاشیه و بیشتر دیده شدن فیلم خود بود به شكلی كه در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نكرد و به رغم فیلم خوش ساختش كه تنور جشنواره را حسابی گرم كرده بود، خود در دقیقه ۹۰ جدی ترین ضربه را به اعتبار «فجر» زد و خود و عواملش برای دریافت سیمرغ فجر در آئین اختتامیه حاضر نشدند.
سعید ملكان و عوامل این فیلم طی اطلاعیه ای اعلام نمودند كه به نشانه اعتراض در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نكردند و تاكید نمودند كه به علت سیاست های غلط مدیران دولتی و فاصله گرفتن از قوانین جشنواره فیلم فجر تمایلی به حضور در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نداشته اند! این بیانیه واكنش های بسیاری را به همراه داشت كه نوك پیكان این واكنش ها مستقیم به سعید ملكان نشانه رفته بود.
ماجرا به جایی كشیده شد كه هیأت داوران تصمیم داشتند كه ۵ سیمرغی كه برای «روز صفر» در نظر گرفته شده بود به عوامل داده نشود. در این میان ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز ساكت ننشست و در فضای مجازی علت اعتراض سعید ملكان و تیمش را انتقاد به داوری و نامزدی بعضی از فیلم های سینمایی كه عوامل آن جشنواره فیلم فجر را تحریم كرده بود و قرارد دادن فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی در بخش مسابقه آن هم در ایام آخر جشنواره دانست.
البته نكته جالبی كه وجود دارد این است كه سعید ملكان و تیمش هرچند در اختتامیه جشنواره فیلم فجر حضور پیدا نكردند اما در بخش اختتامیه تجلی اراده ملی شركت كرده و جوایز خودرا از این بخش كه از طرف نهادهای دولتی تعیین شد ه بود را دریافت نمودند.
با توجه به اینكه این تهیه كننده و كارگردان سینما طی سال های اخیر فیلم های پرفروشی را روانه پرده سینماها كرده است، باید دید در سال ۹۹ و با طرح قرعه كشی فیلم ها چه زمانی «روز صفر» در سینماهای كشور اكران می شود و تا چه اندازه در جلب نظر مخاطبان در اكران عمومی موفق ظاهر می شود.
اشكان رهگذر؛ اعتراض به اكران
اشكان رهگذر كارگردان جوان انیمیشن در سال ۹۸ با انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به سینماها آمد. انیمیشنی كه توانست در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم انیمیشن را از آن كند. این كارگردان جوان زمان بسیار زیادی را برای ساخت «آخرین داستان» صرف كرد و نتایج بین المللی كه از حضور در جشنواره های خارجی بدست می آورد نشان از تولید یك انیمیشن متفاوت داشت كه می توانست در گیشه نیز موفقیت هایی را بدست آورد. رهگذر برای این فیلم سینمایی از شناخته شده ترین چهره های سینمای ایران بعنوان صداپیشه بهره برد كه خود می توانست در جذب مخاطب موفق باشد.
«آخرین داستان» برداشتی آزاد از داستان «ضحاك» در شاهنامه فردوسی بود و به خوبی نشان داد كه ادبیات كهن ایران می تواند منبع مناسبی برای نگارش فیلمنامه های سینمایی و انیمیشن باشد.

این انیمیشن درست در زمانی اكران شد كه این امید می رفت بتواند در اكران عمومی مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد، اما ارائه اكران نامناسب برای این انیمیشن و نبود تبلیغات مناسب شهری و تلویزیونی نتوانست مخاطبان بسیاری را به سینما جذب نماید و این مساله سبب شد تا این كارگردان جوان كه سال ها برای ساخت این انیمیشن تلاش نموده بود ناامید شده و نامه ای را به نشانه اعتراض به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بنویسد.
این كارگردان در این نامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان كرده بود كه برای انیمیشنی مانند «آخرین داستان» كه توانسته موفقیت های بسیاری در سطح بین المللی كسب كند و جزو انیمیشن های برتر راه یافته به اسكار باشد، چرا در اكران تا این اندازه مظلوم مانده و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان حمایت شد.
این درحالی است انیمیشن دیگری كه همزمان با اكران «آخرین داستان» رو پرده سینما رفته بود بمراتب بهتر از اكران «آخرین داستان» بود چونكه از تبلیغات خوب و از حمایت وزارت آموزش و پرورش برخوردار بود.
اكران نامناسب این انیمیشن نشان داد كه سینمای ایران هنوز فاصله بسیاری با استانداردهای اكران مطلوب انیمیشن هایی از این دست دارد و باید برای آن فكری كرد.
البته این هنرمند جوان و خوش آتیه سینمای ایران در حوزه ساخت انیمیشن های كوتاه نیز فعال است در واقع استدیو هورخش با مدیریت اشكان رهگذر در عرصه تولید انیمیشن های كوتاه فعال است و این امكان نیز وجود دارد كه به زودی تازه ترین پروژه سینمای انیمیشن خودرا كلید بزند.
محمدمهدی طباطبایی نژاد؛ چالش های یك مدیر سینمایی
محمدمهدی طباطبایی نژاد كه قبل تر بعنوان مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی در سینما فعالیت می كرد در تیرماه سال قبل از طرف حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی بعنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برگزیده شد تا این دفعه به صورت مستقیم با سینماگرانی كه به دنبال ساخت پروژه های سینمایی هستند روبرو شود، معاونتی كه هر تصمیمی بگیرد در نهایت با اعتراض بعضی از سینماگران مواجه می شود!
شاید اگر یك مدیر سینمایی بخواهد محبوبیت خودرا در سینما حفظ كند باید دور معاونت ارزشیابی و نظارت را یك خط قرمز بكشد، اما طباطبایی نژاد این ریسك را پذیرفت و در این مدت تلاش نموده است تا بتواند به وظایف خود به خوبی عمل كند.
صدور مجوز برای ساخت و نمایش فیلم های سینمایی و كوشش برای رفع توقیف فیلم همچون مواردی است كه این معاونت با آن دست و پنجه نرم می كند، در همین راستا طباطبایی نژاد با حضور در این سمت نخستین كاری كه انجام داد كوشش برای رفع توقیف فیلم سینمایی «خانه پدری» به كارگردانی كیانوش عیاری و ایجاد فضای مناسب برای اكران عمومی این فیلم بود، اثر سینمایی كه ۱۰ سال پیش ساخته شد و به سختی پروانه نمایش گرفت. فیلمی كه در همان روزهای اول به علت سكانس های خشن توقیف شد و هر چقدر عوامل این فیلم تلاش كردند نتوانستند آنرا باردیگر روی پرده سینما ببرند.
طباطبایی نژاد اما با تلاش و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایط اكران این فیلم سینمایی را در سال ۹۸ فراهم نمود، البته با این قرار كه نسخه ای جدیدی از فیلم آماده شود و در آن بعضی از سكانس های فیلم حذف شود، اما باز هم «خانه پدری» در حوزه اكران با مشكل برخورد كرد و قوه قضائی خواهان توقیف این اثر سینمایی شد.
در چنین شرایطی بود كه نخستین چالش این مدیر سینمایی شروع شد تا بتواند از تصمیم خود درباره «خانه پدری» دفاع كند، او این دفعه با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خودرا كردند تا نظر قوه قضائیه را نسبت به این فیلم سینمایی تغیر دهند در امتداد همین پیگیری هم بود كه «خانه پدری» با دریافت محدودیت سنی ۱۵+ و نمایش محدود در بعضی از سینماهای كشور، باردیگر رنگ پرده سینما را به خود گرفت.

چالش های طباطبایی نژاد اما به رفع توقیف فیلم ها محدود نشد و موج جدید قاچاق فیلم های روی پرده به خصوص در فضای مجازی هم به چالشی نو برای او تبدیل شد، چه اینكه محمدمهدی طباطبایی نژاد علاوه بر پست مدیریتی خود در معاونت ارزشیابی و نظارت طی سال قبل عهده دار دبیری شورای صیانت و قاچاق فیلم در سازمان سینمایی هم بود. هرچند تا پیش از حضور طباطبایی نژاد در شورای صیانت و قاچاق فیلم، مدتی بود كه فیتیله قاچاق فیلم های سینمایی پایین كشیده شده بود و كمتر شاهد اعتراض و شكایت سینماگران در این عرصه بودیم اما با شروع فعالیت طباطبایی نژاد گویی جریان قاچاق فیلم ها هم جانی تازه گرفت و در بازه زمانی كوتاهی نسخه ۵ فیلم سینمایی مهم در فضای مجازی منتشر گردید كه با اعتراض های بسیاری همراه بود.
از جمله این ۵ فیلم سینمایی می توان به «متری شش و نیم» به كارگردانی سعید روستایی، «رحمان ۱۴۰۰» به كارگردانی منوچهر هادی، «رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش، «سرخپوست» به كارگردانی نیما جاویدی و «شبی كه ماه كامل شد» به كارگردانی نرگس آبیار اشاره نمود.
البته انتشار نسخه قاچاق هركدام از این فیلم ها متفاوت بود، بعنوان مثال «متری شیش و نیم» نسخه بازنگری آن كه به سازمان سینمایی ارائه شده بود، در دسترس عموم قرار گرفت. همین طور فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» كه قبل تر به علت رعایت نكردن ممیزی ها از اكران در سینماهای كشور منع شده بود، نسخه اصلی و بدون سانسور آن در فضای مجازی منتشر گردید كه برخی معتقد بودند نسخه انتشار یافته تنها در اختیار صاحبان فیلم بوده است. البته منوچهر هادی كارگردان این فیلم سینمایی تماشای این فیلم در فضای مجازی را حرام اعلام كرد! اما در نهایت مشخص نشد كه این فیلم سینمایی چگونه و چطور در اختیار مخاطبان قرار گرفت.
طباطبایی نژاد درباره ارائه نسخه قاچاق این فیلم در فضای مجازی در رسانه ها بیان كرد كه اقدامات لازم برای شناسایی افراد خاطی دراین زمینه انجام می شود و بوسیله مراجع قضائی از پخش كننده این فیلم در فضای مجازی شكایت می نماییم. البته طباطبایی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به این مساله نیز اشاره می كند كه نسخه انتشار یافته از این فیلم سینمایی با كیفیت و بدون آرم بوده و این مساله برای اهالی فن به اندازه كافی گویا است.
در كنار این فیلم، نسخه ای از فیلم «روز رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش با نام «القربان» كه سال ها است سرنوشت اكران آن معین نمی باشد نیز در فضای مجازی بارگذاری شد كه این امر نیز با اعتراض كارگردان فیلم همراه بود، علاوه برآن فیلم های «سرخپوست» و «شبی كه ماه كامل شد» نیز در زمان اكران نسخه بی كیفیت و ضبط شده از روی پرده سینما نیز بیرون آمد كه با اعتراض صاحبان این آثار همراه شد.
هرچند تنها ۹ ماه است كه محمدمهدی طباطبایی نژاد بعنوان معاون ارزشیبی و نظارت سازمان سینمایی و دبیر شورای صیانت و قاچاق فیلم انتخاب شده است، با چالش های بسیاری مواجه گردید باید دید این مدیر سینمایی در سال ۹۹ تا چه اندازه با اتكا به پست مدیریتی خود می تواند از رقم خوردن اتفاق های بد در سینمای ایران ممناعت كند.
طباطبایی نژاد كه دبیری شورای عالی اكران در سازمان سینمایی را هم برعهده دارد در ماه پایانی سال هم با چالش انتخاب فیلم های اكران نوروز مواجه بود كه هرچند سرانجام تركیب فیلم های مدنظر سازمان سینمایی برای این فصل نهایی و منتشر گردید اما بحران «ویروس كرونا» و تعطیلی سینماها همه برنامه ریزی ها را برهم زد. حالا این مدیر سینمایی هم در كنار دیگر مدیران و فعالان صنفی حوزه سینما سال جدید را با جدی ترین بحران این سال ها آغاز نموده است؛ بحران كرونا كه طبق اعلام رسمی مسئولان ذی ربط هنوز هیچ نقطه اختتام قطعی ای برای آن نمی توان متصور بود.


منبع:

1399/01/15
21:45:24
5.0 / 5
3374
تگهای خبر: اجرا , بازیگر , پروانه , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر