رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبرداد
روﻧﻣﺎﯾﯽ از پنج عنوان كتاب راهنمای ویژه والدین دارای دانش آموز اتیسم
به گزارش كنكور هنر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از رونمایی پنج ﻋﻧوان ﮐﺗﺎب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم به مناسبت روز جهانی اتیسم در ﻓروردین ۹۹ خبرداد.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا سید جواد حسینی اظهاركرد: این كتاب ها شامل آﺷﻧﺎﯾﯽ ﺑﺎ اتیسم، رفتن به آرایشگاه، ﻋوض ﮐردن ﻣﻧزل، رفتن به ﻣطب ﭘزﺷﮏ و نحوه ﺑرﺧورد ﺑﺎ ﭼﺎﻟش های رفتاری ﻣﻌﻣول درﮐودﮐﺎن ﺑﺎاﺧﺗﻼل طیف اتیسم است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه اوتیسم اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شكل گیری سیستم عصبی است، اظهاركرد: اتیسم اختلالی است كه پردازش اطلاعات و ادراك را مختل می كند و بر شكل گیری تعامل اجتماعی، ارتباط گیری و رفتارهای انسانی اثر می گذارد.
وی اضافه كرد: علائم اوتیسم كه تا قبل از سه سالگی آشكار می شوند و در سه عرصه مناسبات اجتماعی با اطرافیان، شكل ارتباط گیری و تكرار رفتارهای كلیشه ای و ماشینی قابل مشاهده می باشد.
حسینی در اظهار داشت: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تكان دادن مكرر دست ها، بی قراری و اضطراب، ترس از صداها یا اشیاء، تاخیر در گفتار یا تكان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه های عمومی اوتیسم هستند و اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه مبتلا شدن شدت و ضعف دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه آمار دقیقی از تعداد افراد دارای اختلالات اوتیسم با تفكیك پراكندگی در تك تك كشورهای جهان موجود نیست، اظهاركرد: تحقیقات كشورهای اروپایی، كانادا و آمریكا نشان داده است كه در هر ۱۰۰۰تولد، شش الی هفت مورد طیف اوتیسم وجود دارد.
حسینی در ادامه اظهار داشت: افراد اوتیستیك دنیا را متفاوت تر از بقیه می بینند، می شنوند و حس می كنند. جهان آنان با دیگران فرق دارد. آنان حالتی از بی قراری دارند و به محیط اطراف بی توجهند. حواس پنجگانه اوتیست ها بسیار حساس تر از سایرین است مثلا صدای ضعیف جارو یا هم زن برقی كه برای دیگران یك صدای پس زمینه است، می تواند برای یك اوتیست ده برابر قویتر از صدای فردی باشد كه با او گفتگو می كند.
وی با اشاره به اینكه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می تواند كمك بزرگی به منظور زندگی مستقل افراد اوتیستیك باشد، اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۸۴ تابحال با استفاده از آزمون های تخصصی مبادرت به شناسایی، تشخیص جای دهی و عرضه خدمات آموزشی، توانبخشی و پرورشی به نوآموزان و دانش آموزان با طیف اتیسم كه توانایی یادگیری مفاهیم آكادمیك و مدرسه ای را دارند كرده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان كرد: هم اكنون آموزش و پرورش استثنایی به ۲ هزار و ۵۲۴ نوآموز و دانش آموز طیف اتیسم در مدارس ویژه و ۲۲۲ نفر دانش آموز اتیسم در طرح تلفیقی فراگیر خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی عرضه می كند.
حسینی با تاكید بر نقش موثر سه ضلع مثلث نیروی انسانی، دانش آموزان و والدین در آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه خاطرنشان كرد: برگزاری دوره های ضمن خدمت كشوری ویژه مدیران، معلمان، نیروهای توانبخشی و مشاوران در مورد آشنایی با اتیسم باعث ارتقای كیفیت خدمات عرضه شده به این گروه از نوآموزان ودانش آموزان شده است.
وی اضافه كرد: استفاده از نظرات متخصصان حوزه اتیسم در چارچوب طرح رصد و كاربست مطالعات ملی و بین المللی و برگزاری نشست های تخصصی با وزارتخانه ها، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد در رابطه با اتیسم از دیگر برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی است كه اجرایی شده است.
حسینی با اشاره به اقدامات دیگر سازمان در جهت توجه به ضلع دوم آموزش یعنی دانش آموزان اتیسم تصریح كرد: پارسال ۹ جلد كتاب مهارت آموزی تصویری با تاكید بر مهارت های خودیاری، ارتباطی و تعاملی دانش آموزان با طیف اتیسم تدوین و وارد چرخه آموزش این دانش آموزان شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینكه از سال ۲۰۰۸سازمان ملل دوم آوریل را روز جهانی آگاه سازی درباره اوتیسم نامیده است، اظهار داشت: در این سال مجمع عمومی سازمان با تصویب یك قطعنامه از جامعه جهانی خواست برای افزایش آگاهی مردم درباره اوتیسم تلاش كنند. مهم ترین هدف این نام گذاری، آشنایی با مشكلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افكار عمومی به همیاری در فرآیند رشد و هم پیوندی آنها با جامعه است.
وی با اشاره به اینكه شعار جهانی روز اتیسم در سال ۲۰۲۰ " انتقال به بزرگسالی" است، اظهاركرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۹۰ توجه به انتقال به بزرگسالی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم را در دستور كار خود قرار داده است و همچون اقدامات صورت گرفته شده در این راستا، تدوین پودمان دو رشته مهارت های باغبانی و كمك خدمات اداری و عرضه درس های مبتنی بر مهارت های روزمره زندگی است.
حسینی اضافه كرد: این دانش آموزان در صورت داشتن توانایی ارتباطی و تعاملی مناسب قادر خواهند بود در ۳۶ رشته مهارتی دانش آموزان با نیازهای ویژه هم ادامه تحصیل دهند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان كرد: پارسال پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان بااختلال طیف اتیسم در دوره دوم متوسطه حرفه ای تدوین شده است كه بعد از تصویب این پودمان در شورایعالی آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۰ در مدارسی كه شرایط لازم را داشته باشند، اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به نیاز كشور به ۱۴ مدرسه استاندارد ویژه دانش آموزان اتیسم اضافه كرد: درسال جاری و با كمك سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۱۴ مدرسه ویژه دانش آموزان با طیف اتیسم در استان هایی كه احتیاج به این مدارس دارند، ساخته خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه كرد: تنظیم و اجرایی كردن سند توسعه استانی در حوزه اتیسم با محوریت نیروی انسانی، فضا و تجهیزات از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان های كشور امسال است.
وی خاطرنشان كرد: از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان، الگوسازی مدرسه انطباقی دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم، الگوسازی مدارس انطباقی پذیرای ویژه دانش آموزان تلفیقی فراگیر بخصوص دانش آموزان طیف اتیسم و تدوین بسته مداخله طلایی وبهنگام است.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نقش ضلع سوم مثلث آموزش یعنی والدین اظهار داشت: ایجاد پارلمان مشورتی اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه در جهت بهره گیری از نظرات آنان و رونمایی از پنج عنوان كتاب راهنمای والدین دارای دانش آموز اتیسم در فروردین ۹۹ از اقدامات صورت گرفته است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب