روند کوتاه سازی دوره تحصیل در گروه علوم انسانی باید مستقل بررسی شود

روند کوتاه سازی دوره تحصیل در گروه علوم انسانی باید مستقل بررسی شود به گزارش کنکور هنر، وزیر علوم ضمن اشاره به آغاز این روند (کوتاه سازی دوره تحصیل )در سایر گروههای تحصیلی اظهار داشت: علوم انسانی ظرفیت بالایی برای تحول دارد و به سبب خصوصیت های خاص خود باید به شکل مستقل بررسی شود.



به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، نشست مدیران کارگروه های تخصصی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با حضور سعیدرضا عاملی رئیس این شورا و سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل وزارت علوم برگزار گردید.
سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، در این جلسه بر ضرورت پذیرش اصل تغییر در نظام آموزشی و خصوصاً علوم انسانی تاکید کرد و این رویکرد را راهکاری کلیدی برای حل چالش های کشور و پیشرفت کیفیت آموزش دانست.
وی ضمن اشاره به ماده ۱۱۹ برنامه هفتم توسعه که تکالیفی را برای روزآمدسازی برنامه های آموزشی، بومی سازی رشته ها و پیشرفت کیفیت تعیین کرده است، بیان داشت: هم اکنون هم زمان سه کار را پیش می بریم؛ اول، تدوین آئین نامه ارتقاء اعضاء هیأت علمی مستقل، برای علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر که فصلی جدید در این عرصه شمرده می شود و کارشناسان بسیاری در تدوین آن مشارکت داشته اند. دوم، تدوین برش علوم انسانی در روزآمدسازی سند نقشه جامع علمی کشور با مشورت اساتید و سوم، روزآمدسازی رشته های علوم انسانی.
عاملی با استناد به گزارش مک کینزی بر اساس حذف ۵۰ درصد مشاغل تا سال ۲۰۳۰ به علت پیشرفت تکنولوژی های جدید، عنوان کرد: ما در رشته های کاربردی، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آموزش می دهیم، اما اگر نیمی از این مشاغل از بین برود، باید رویکرد خودرا تغییر دهیم. فناوری های جدید، تحولات بزرگی به وجود آورده اند.
وی در ادامه، به سخنان خود در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس جمهوری اشاره نمود و اظهار داشت: در شرایطی که وضع مالی خوب نیست، باید به دنبال تغییرات مؤثر و یافتن راهبردهای اثربخش باشیم. هوش مصنوعی یکی از این راهبردهاست که می تواند خیلی از مشکلات را حل کند، همچون ناترازی آب، انرژی، از بین رفتن خاک و محیط زیست. مطالعات دقیق نشان میدهد که هوش مصنوعی می تواند ۴۰ درصد مصرف آب در عرصه خانگی و تا ۷۰ درصد مصرف آب در کشاورزی را کاهش دهد؛ بنابراین، ما باید رشته های خودرا تغییر دهیم. تغییر، امری گریزناپذیر است.
عاملی درباب کوتاه کردن دوره تحصیل، به ملاحظات دقیق مدیران محترم کارگروه ها اشاره نمود و اضافه کرد: این ملاحظات به نظر دقیق می رسد و باید به آنها دقت نماییم. ما باید به یک جمع بندی از مطالعات برسیم و سپس آنرا با همفکری خود پیش ببریم تا ببینیم تا کجا می توانیم جلو برویم.
وی با اشاره به اینکه کوتاه کردن دوره در عرصه های مهندسی و روانشناسی دشوار است و خیلی از کشورها هم این کار را بصورت کلیشه ای برای همه رشته ها انجام نداده اند، اضافه کرد: بنابراین، اگر کمی انعطاف داشته باشیم، امکانپذیر است. شخصاً معتقدم که طرح کوتاه کردن دوره هم در مقطع کارشناسی، هم کارشناسی ارشد و هم دکتری، با عمیق شدن یادگیری و کوتاه کردن زمان، امکانپذیر است.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، ضمن اشاره به تیزهوشی دانشجویان امروزی اظهار داشت: حرف هایی که ما سر کلاس می زنیم، گاهی برای دانشجویان خسته کننده است و کشش لازم را ندارد. لذا، نباید دوره را بیش ازحد طولانی نماییم.
عاملی از همکاران خود خواست تا فرض "امکان پذیری تغییر" را محکم بگیرند و جلو بروند. وی عنوان کرد: فکر می کنم وزیر هم الزامی برای همه رشته ها ایجاد نمی کنند؛ این حوزه، حوزه ای منعطف است و باید این انعطاف را دنبال نماییم.
وی همین طور به چهار مؤلفه اصلی بومی سازی، کارآمدی، اسلامی شدن و روزآمدی در علوم انسانی اشاره نمود و تاکید کرد: هر چهار مورد قابل پیاده سازی در بازبینی فعلی هستند؛ یعنی ما یک بازبینی چندمنظوره انجام خواهیم داد که کوتاه کردن دوره هم قسمتی از آن خواهد بود.
در پایان، عاملی بر ضرورت سودجستن از فرصت ها و استفاده از تخصص کارشناسان و اساتیدی که در علوم حوزوی و علوم انسانی تخصص دارند، برای پیشبرد تغییرات مورد نظر در آموزش عالی کشور تاکید کرد.
در پی طرح کوتاه سازی دوره کارشناسی در دانشگاه ها، سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بر ضرورت تحول در علوم انسانی تاکید کرد.
وی از عاملی به عنوان رئیس شورای تحول درخواست نمود که هدایت مسیر کوتاه سازی رشته های علوم انسانی و اجتماعی و هنر را راهبری کنند.
سیمایی ضمن اشاره به آغاز این روند در سایر گروههای تحصیلی عنوان کرد: علوم انسانی ظرفیت بالایی برای تحول دارد و به علت خاصیت های خاص خود باید بصورت مستقل بررسی شود. ضروری است رشته به رشته پیش برویم و اصل تغییر را بپذیریم. هرچند قبل تر بازبینی در دروس و واحدها انجام شده است، اما این مسیر نباید متوقف شود؛ حال می توان با توانایی بیشتر اصلاحات را مؤثرتر پیش برد.

1404/07/18
12:41:53
5.0 / 5
195
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تخصص , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر

با کنکور هنر، دکترای هنر را به حقیقت تبدیل کنید! راهنمای طلایی دکترای هنر!