۲۵ نكته در عملكرد متفاوت معلمان موفق

۲۵ نكته در عملكرد متفاوت معلمان موفق به گزارش كنكور هنر اندازه گیری موفقیت كار دشواری است و در دنیای علمی، مربیان بطور مستمر چگونگی كمیت یادگیری را بازیابی می كنند، اما نخستین و مهم ترین سؤال این است: آیا معلمان توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانش آموزان خودرا دارند؟.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، اگر از یك دانش آموز بپرسید چه چیزی موجب موفقیتش در مدرسه شده است، احتمالاً پاسخ او كتاب های جذاب جدید یا مجموعه فیلم های سخنرانی آموزشی نخواهد بود بلكه آنچه دانش آموزان را با برنامه آموزش وپرورش موفق عجین می كند، معمولاً حول محور ارتباط شخصی شان با یك معلم است كه در درس هایشان به آنها شور و انگیزه القا می كند.
اندازه گیری موفقیت كار دشواری است و در دنیای علمی، مربیان بطور مستمر چگونگی كمیت یادگیری را بازیابی می كنند اما نخستین و مهم ترین سؤال این است كه آیا معلمان توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دانش آموزان خودرا دارند؟.
در اینجا ۲۵ نكته درباره چگونگی متفاوت عمل كردن مربیان ارائه می شود:
معلمان موفق اهدافی روشن دارند
هنگام مسافرت به جایی جدید، چگونه می فهمید در راه درستی رانندگی می كنید؟ برای مثال، از علامت های جاده، نقشه و امروزه هم از جی پی اس استفاده می كنید. در دنیای آموزش، اهداف شما، برای دانش آموزانتان، همانند علامت های جاده به سمت مقصد عمل می كنند. برنامه شما نقشه است. برنامه ریزی حاكی از نبود خلاقیت در برنامه تحصیلی تان نیست، بلكه چارچوبی برای شكوفا شدن خلاقیت به آن می بخشد.
معلمان موفق نسبت به هدف خود درك دارند
همه ما آن قدر خوش شانس نیستیم كه همیشه روزهای كاری حماسی داشته باشیم. گاهی اوقات زندگی فقط پیش پاافتاده و خسته كننده است. معلمان هدفمندی كه دورنمایی از اهداف خویش دارند، قادرند روزهای سخت و خسته كننده را سپری كنند، برای اینكه چشم هایشان به چیزی در فراسوی جاده و در انتهای راه دوخته شده است.
معلمان موفق قادرند بدون بازخورد فوری ادامه دهند
هیچ چیز بدتر از سختی كشیدن برای تدریس نیست؛ آن هم در صورتیكه در نهایت دانش آموزانتان بدون لبخند یا گفتن جمله «كارت خوب بود آقای معلم!» از كلاس خارج شوند. كار كردن با تمام توان، بدون دریافت نتایج فوری، دشوار است. معلمانی كه روی رضایتمندی فوری حساب می كنند، از پا می افتند و سرخورده می شوند. یادگیری، روابط و آموزش فرایندی بی نظم و بسیار شبیه به پرورش یك باغ است. برای رشد گیاهان زمان و تلاش زیاد لازم است.
معلمان موفق می دانند چه زمانی به دانش آموزان گوش دهند و چه زمانی آنها را نادیده بگیرند
لب كلام این توصیه، مفهوم تشخیص برگرفته از بازخورد دانش آموزان است. معلمی كه هیچ گاه به دانش آموز خود گوش نمی دهد، در نهایت شكست خواهد خورد. معلمی هم كه همیشه به دانش آموز خود گوش می دهد، در نهایت شكست خواهد خورد. دانستن زمان گوش دادن به دانش آموزان و پذیرفتن آنها و زمان گفتن «نه، من این روش را ادامه می دهم، چون معلم هستم و دورنمای كار را می بینم»، ساده نیست.
معلمان موفق نگرش مثبت دارند
انرژی منفی خلاقیت را از بین می برد و زمینه را برای ترس از شكست هموار می كند. معلمان خوب خلق وخوی خوش بینانه، انرژی و زنده دلی دارند و موانع زودگذر گذشته را راهی برای نیل به هدف نهایی می بینند. مثبت اندیشی خلاقیت می آورد.
معلمان موفق انتظار دارند دانش آموزانشان موفق شوند
این مفهوم مشابه نظر والدین است. دانش آموزان به كسی نیاز دارند كه آنها را باور داشته باشد. آنها به شخصی عاقل تر و باتجربه تر نیاز دارند تا روی توانایی هایشان سرمایه گذاری كند. انتظارات را بالا ببرید و سپس محیطی ایجاد كنید كه در آن شكست هیچ ایرادی نداشته باشد. این شرایط به تقویت انگیزه در دانش آموزان كمك می نماید و می كوشند به انتظاراتی كه از آنها می رود برسند.
معلمان موفق حس شوخ طبعی دارند
شوخ طبعی و بذله گویی احساسی پایدار به وجود می آورد. از استرس ناامیدی می كاهد و به افراد فرصت می دهد شرایطشان را از دیدگاه های دیگری ببینند. اگر شما با هزار دانش آموز در مورد معلم موردعلاقه شان مصاحبه كنید، من شرط می بندم معلم مورد علاقه 95 درصد از آنها معلم های بذله گو و شوخ هستند.
معلمان موفق به درستی از پاداش استفاده می كنند
بله! دانش آموزان به تشویق نیاز دارند، اما تشویقی كه واقعی باشد. درست نیست زمانی كه می دانید تنها پنجاه درصد از كاری را كه واقعاً قادر به انجامش هستند انجام داده اند، آنها را تشویق كنید. قرار نیست محیطی ایجاد كنید كه در آن هیچ پاداش یا شناختی نیست. مقرر است در محیط شما پاداش ارائه شده باارزش باشد، برای اینكه شما عاقلانه از آن بهره می گیرید.
معلمان موفق می دانند چگونه ریسك كنند
ریسك پذیری قسمتی از فرمول موفقیت است. لازم است دانش آموزان از نزدیك ببینند وقتی فعالیت جدیدی را در كلاس درس امتحان می كنید، چگونه شكست را با پذیرش ریسك آن مدیریت می كنید. تجربه این موضوع، به اندازه درسی كه تدریس می كنید، برای پرورش دانش آموزان مهمست.
معلمان موفق ثابت قدم هستند
ثبات قدم را با «واپس گرا بودن» اشتباه نگیرید. ثبات قدم به این معنا است كه آنچه را می گویید انجام خواهم داد، انجام بدهید. قوانین را بر طبق خلق وخویتان تغییر ندهید. دانش آموزان می توانند در مواقع نیاز به شما تكیه كنند. معلمانی كه در روش های قدیمی خود گیر می افتند، ممكنست به نظر برسد به صورت مبالغه آمیزی ثبات دارند، اما در واقع آنان كله شقی شان را هوشمندانه با ماسك پوشانده اند.
معلمان موفق بازتاب دهنده روش خود هستند
بمنظور اجتناب از واپس گرایی و یك دنده بودن در معلمی، مربیان موفق روی بازتاب دادن روش خودشان و ارائه آن و راهی كه به رابطه بیشتر آنها با دانش آموزان می انجامد، وقت می گذارند. بازتاب این تفكرات برای كشف نقاط ضعف ضروری می باشد، برای اینكه می تواند با كمی درك و انعطاف پذیری تقویت شود.
معلمان موفق به دنبال مشاورانی برای خودشان هستند
معلمان متفكر، اگر كسی را نداشته باشند كه باتجربه تر و عاقل تر باشد و از آنها پشتیبانی كند، ممكنست به آسانی دلسرد شوند. شما هیچ گاه برای مدرس بودن خیلی عاقل یا بالغ نیستید. مشاوران شما می توانند صدایی باشند كه می گوید «بله، تفكرات شما درست است» یا «نه، شما اشتباه می كنید، برای اینكه...» و برایتان دیدگاه متفاوتی نمایان می كنند.
معلمان موفق با والدین ارتباط برقرار می كنند
همكاری بین والدین و معلمان برای موفقیت دانش آموزان كاملاً مهم است. یك مسیر ارتباطی باز ایجاد كنید تا والدین بتوانند با دغدغه هایشان پیش شما بیایند و شما هم بتوانید همین كار را انجام دهید. زمانی كه معلم و والدین در جبهه متحد قرار می گیرند، احتمال كمتری وجود دارد كه دانش آموز به درون شكاف سقوط كند.
معلمان موفق از كارشان لذت می برند
كشف كردن معلمی كه كارش را دوست دارد، آسان است. آنها سرچشمه انرژی های مسری اند. در این شرایط، حتی اگر موضوع درس چیزی مثل حساب دیفرانسیل و انتگرال پیشرفته باشد، موضوع درس زنده و جالب می شود. اگر شما كار یا درسی را كه تدریس می كنید دوست نداشته باشید، این حس بوسیله تدریستان آشكار خواهد شد. كشف كنید چرا احساس بی انگیزگی و ناامیدی می كنید. ممكنست مشكل به درسی كه تدریس می كنید ربطی نداشته باشد، بلكه به انتظارات شما مربوط باشد! انتظاراتتان را كمی منعطف كنید. شاید عشق به تدریس باردیگر به سمت شما روانه شود.
معلمان موفق خودرا با نیازهای دانش آموز وفق می دهند
كلاس های درس مثل سازوكاری پویا در حال تكامل دائمی هستند. بسته به روز، افراد حاضر و غایب در كلاس، و تاریخ، ممكنست مجبور به تغییر طرح ها یا برنامه ریزی خود (برای تطبیق با دانش آموز) شوید. همانطور كه آنها بزرگ می شوند و تغییر می كنند، روش های شما هم باید تغییر كنند. هدفتان را به دانش آموزتان پیوند دهید تا دیگر با تغییر آن در اثر گذشت زمان مشكلی نداشته باشید.
معلمان موفق از تغییر در كلاس درس استقبال می كنند
این مساله به نكته قبلی، ولی به روشی كمی متفاوت، مربوط می شود. آیا تاكنون شده است از خانه یا اتاق خواب خود خسته شوید و تنها با عوض كردن چیدمان، آنجا مانند یك اتاق تازه به نظر برسد؟ تغییر، موتور مغز را با هیجان و ماجراجویی روشن می كند. كلاس درس خودرا تغییر دهید تا دانش آموزان به هوش و آماده باشند. تغییرات ساده مثل تغییر چیدمان میز دانش آموزان و كارهای روزمره، می توانند زندگی جدیدی را به میانه یك سال طولانی بدمند.
معلمان موفق زمانی را برای جست وجوی ابزارهای جدید صرف می كنند
با پیشرفت فناوری، منابع جدید و ابزارهایی خلق شده اند كه می توانند قابلیت های زیادی به كلاس درس و برنامه تحصیلی اضافه كنند. بدون شك، دانش آموزانتان از فناوری هایی استفاده می نمایند كه شما تاكنون نشنیده اید. از وارد كردن فناوری به كلاس درس نترسید. غالباً موضوع مضیقه بودجه وجود دارد، اما در جهان و اقلیم كنونی، دانش آموز شما در جهانی بزرگ می شود كه فناوری در هر جای آن وجود دارد. این ارجحیت را به آنها بدهید و در كلاس درس از فناوری بهره بگیرید.
معلمان موفق از دانش آموزان خود حمایت عاطفی می كنند
روزهایی وجود دارد كه دانش آموزان شما، بیشتر از درس، به حمایت عاطفی شما نیاز خواهند داشت. ارتباط عاطفی با دانش آموز، كمك می نماید آنها به مشورت های شما گوش دهند و سفارش تان را به دل بسپارند. دانش آموزان به همان اندازه كه به معلمان نیاز دارند، به مربیان همدل هم نیاز دارند.
معلمان موفق خودرا با ناشناخته ها تطبیق می دهند
تدریس در محیطی كه آینده كلاس درس، میزان دخالت والدین یا نتیجه كار سخت خودرا نمی دانید، دشوار است. شما چقدر به ندانستن تمام پاسخ ها نیازمندید؟ معلمان خوب قادرند بدون اینكه همه چیز مرتب و منظم چیده شده باشد، عمل كنند.
معلمان موفق طرفداری والدین را تهدید نمی دانند
متأسفانه، والدین و معلمان گاهی از جانب هم تهدید می شوند. معلم نامطمئن، طرفداری والدین را تهدید فرض می كند. در صورتیكه تعداد زیادی والدین مداخله جوی وجود دارند كه منتظرند اشتباهات معلم را به او تذكر دهند، اغلب والدین هم فقط بهترین ها را برای فرزند خود می خواهند. مربیان موفق به توانایی های خود مطمئن هستند و زمانی كه والدین بخواهند در كلاس درس مداخله كنند و نظراتشان را ابراز كنند، تهدید نمی شوند. معلمان خوب می دانند كه لازم نیست همه سفارش های والدین را جدی بگیرند.
معلمان موفق كلاسشان سرگرم كننده است
بیش از اندازه جدی نباشید. بعضی روزها هدف باید «سرگرمی » باشد. زمانی كه دانش آموزان انسانیت شما را احساس می كنند و می بینند، اساس اعتماد و احترام بنا می شود. سرگرمی و آموزش با هم ناسازگار نیستند. استفاده از شوخ طبعی حتی می تواند پیش پاافتاده ترین موضوعات را جالب تر كند.
معلمان موفق با دید كلی نگر تدریس می كنند
آموزش در خلأ اتفاق نمی افتد. افسردگی، اضطراب و استرس های روانی روی پروسه آموزش تأثیر مخربی می گذارند. بسیار مهمست كه مربی (و مدل آموزشی) همه ابعاد شخصیتی دانش آموزان را پوشش دهد. ممكنست شما جالب ترین و نوآورانه ترین شیوه تدریس را داشته باشید، اما اگر به دانش آموزتان گفته باشند پدر و مادرش به زودی از هم جدا می شوند، نمی توانید او را با كلاس همراه كنید.
معلمان موفق هیچ گاه از یادگیری دست نمی كشند
معلمان خوب، زمانی را در برنامه خود پیدا می كنند تا خودشان یاد بگیرند. این كار نه فقط دانشتان را در موضوعی خاص تقویت می كند، بلكه شما را در موقعیت یك دانش آموز قرار می دهد. این مهم، ابعادی از پروسه یادگیری را برایتان روشن می كند كه اگر همیشه فقط در حال تدریس باشید، از آن غافل می شوید.
معلمان موفق حصارها را می شكنند
ممكنست خودتان حصاری ساخته باشید و به خودتان بگویید، «نه، من هیچ گاه نمی توانم فلان كار را انجام دهم». مثلاً شاید عهد كرده باشید هیچ گاه معلمی نشوید كه اجازه دهد دانش آموزانش اوراق یكدیگر را تصحیح كنند.
گاهی اوقات بزرگ ترین مانع رشد ما خودمان هستیم. آیا شما حصاری اطراف روش های تدریس خود ساخته اید؟ معلمان خوب می دانند چه زمانی وقت شكستن حصار است.
معلمان موفق استادان مبحث خود هستند
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا و به نقل از شماره ۳۷ رشد معلم، معلمان خوب به دانستن مهارت های خود احتیاج دارند. علاوه بر روش شناسی تدریس، لازم است شما استاد مبحث خود شوید. یاد بگیرید و هیچ گاه یادگیری را متوقف نكنید. مربیان موفق كنجكاو باقی می مانند.




منبع:

1399/01/11
22:15:31
5.0 / 5
3543
تگهای خبر: اجرا , تحصیل , ساز , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر