استاندارد زدایی از آموزش وپرورش با رشد جمعیت و فشارهای دهه ۶۰ و ۷۰
به گزارش كنكور هنر معاون برنامه ریزی و توسعه منابع از شروع به كار كارگروه تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش وپرورش در این معاونت و از آغاز سال ۹۹ اطلاع داد.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، علی الهیار تركمن بامداد امروز در دیدار وزیر آموزش پرورش با كاركنان معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع كه در سالن اجتماعات برگزار شد، اظهار نمود: معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع یكی از اصلی ترین معاونت ها و شالوده های وزارت آموزش وپرورش است كه اگر ذره ای كوتاهی در كار صورت گیرد، تمام وزارتخانه گرفتار مشكل خواهد شد.
وی ادامه داد: بنابرتعریف وزیر آموزش وپرورش «معلم جانشین تمام نداشتن ها است» و این معاونت مسئول همه نداشته های آموزش وپرورش است و نخستین مخاطب جامعه هدف این معاونت، یك میلیون معلم آموزش وپرورش است چونكه با سلایق و نیازهای مختلف معلمان روبرو است.
۳۰ هزار درخواست در سال در مبحث نیازهای فردی و صنفی به ما ارسال می شود
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع تصریح كرد: سالانه سی هزار درخواست از افراد در مبحث نیازهای فردی و خواسته های صنفی داریم كه محدودیت های قانونی اجازه نمی دهد تمام این درخواست ها محقق شود.
الهیار خاطرنشان كرد: كاركنان معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع با هجمه های زیادی مواجهند و در پرداخت های مالی، در هر بخشی از آموزش وپرورش كوچك ترین اشتباهی صورت بگیرد به معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع ارجاع می دهند و كاركنان این معاونت از این لحاظ در شرایط سختی كار بیشتری قرار دارند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع بابیان اینكه برنامه ریزی های خویش را بر علت یابی قرار داده ایم، اظهار داشت: در این معاونت نگاه علت یابی داریم و نگاه روزمرگی و گذراندن امور نیست و اگر این غبارها را كنار بزنیم اساسا نسل بعدی مدیریتی در آموزش وپرورش با شناسایی مسائل و مشكلات می توانند بهتر برنامه ریزی و كار كنند.
وی اذعان كرد: سعی كردیم تا به زبان و فهم مشترك برای شناسایی مسائل آموزش وپرورش دست پیدا نماییم و خوشبختانه امروز هركدام از دفاتر این معاونت لیست مشخصی از مسائل را دارند كه با نگاه حكمرانی خوب و راهبردی وزیر آموزش وپرورش مشكلات حل خواهد شد و زمینه های پیشرفت مهیا خواهد شد.
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، الهیار با اشاره به كارهای در دست اجرا در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، اظهاركرد: از آغاز سال ۱۳۹۹ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه را در این معاونت تشكیل می دهیم كه كار برنامه ریزی خویش را برای نظام تعلیم و تربیت آغاز خواهد نمود تا جایگاه مناسبی برای آموزش وپرورش پیشبینی نماییم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع بیان نمود: با وجود۱۱۰سال سابقه قانون گذاری در آموزش وپرورش هنوز الگوی توسعه ای برای عرضه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم و نظام برنامه ریزی توسعه آموزش وپرورش را شكل نداده ایم.
رشد جمعیت دانش آموزی و فشار توسعه كمی دهه های ۶۰ و ۷۰ سبب استاندارد زدایی از آموزش وپرورش شد
وی ادامه داد: رشد جمعیت دانش آموزی و فشار توسعه كمی در دهه ۶۰و ۷۰منجر به استاندارد زدایی در آموزش وپرورش شد و آموزش و پرورش به همین علت در شرایط كنونی با استاندارد شرایط كاری معلم، كلاس، تجهیزات و منطقه آموزشی فاصله دارد.
الهیار اظهار داشت: در آموزش هزینه دریافت می شود و هزینه انجام می گیرد، درحالی كه فرآیند تبدیل هزینه به سرمایه گرفتار مشكل است و روند شكل گیری سرمایه انسانی در آموزش وپرورش ملموس نیست.
وی با اشاره به اینكه جامعه شناسان و اقتصاددانان معتقدند كه آموزش وپرورش منافع اجتماعی ایجاد می كند، اظهار نمود: هم اكنون خانواده ها به سمت مدارس غیردولتی و مافیای كنكور برای دریافت كیفیت آموزشی می روند و در چنین شرایطی بیشتر منافع فردی در نظر گرفته می شود.
ایشان در ادامه افزود: بی ثباتی مدیریتی سبب شده غلبه راهكارهای موقت به جای راهكارهای اساسی افزایش پیدا كند و علت مسائل و مشكلات گم شده است بنابراین در تعریف مساله گرفتار مشكل هستیم چونكه نشانه های مشكل را به جای مشكل می گیریم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع تصریح كرد: آموزش وپرورش باید شغل محور برنامه ریزی و فعالیت كند اما هم اكنون شاغل محور است.
الهیار تاكید كرد: به دلیل عدم هماهنگی كامل بین قوایی كه در كار اجرا و قانون گذاری و در برخورد با مسائل آموزش وپرورش وجود دارد، سبب شده است تا آموزش وپرورش قربانی این عدم هماهنگی بین دو قوه یاد شده شود.
وی خاطرنشان كرد: در معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع با سیاست گذاری ها و محدودیت های خارج از وزارت آموزش وپرورش مواجه هستیم كه در خیلی از موارد ما را مسئول این سیاست گذاری ها می دانند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع بابیان اینكه برنامه هفتم توسعه تا سال۱۴۰۵ در مجموعه اجرایی كشور خواهد ماند، اظهار داشت: برنامه هفتم توسعه اساسا مطالبه نظام آموزش وپرورش از مجموعه اجرا و قانون گذاری كشور است و اگر كمك فكری و ورود جدی كاركنان این معاونت نباشد نمی توانیم در این برنامه حضور جدی داشته باشیم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب