معاون وزیر آموزش و پرورش:

صدمه های اجتماعی از طبقات خاص جامعه عبور كرده است

صدمه های اجتماعی از طبقات خاص جامعه عبور كرده است به گزارش كنكور هنر ایسنا/بوشهر معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: امروز صدمه های اجتماعی آنقدر فراگیر شده و از حدومرزها عبور كرده كه همه آحاد جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است. صدمه های اجتماعی فقیر و غنی، معلم و روحانی و غیر نظامی نمی شناسد و از طبقات خاص یك جامعه عبور كرده و بیخ گوش همه ما است.


علیرضا كاظمی در افتتاحیه همایش ملی علمی آموزشی جلوگیری از صدمه های اجتماعی در بوشهر با تاكید بر برنامه ریزی دقیق برای اثربخشی فعالیت ها عنوان كرد: ما احتیاج به تبیین سیاست ها، یك درك مشترك و انسجام تیمی داریم كه واقعا در این ۶ ماه اخیر اتفاق افتاد، و هرچند كه دوستان زحمت بسیار كشیدند ولی نیاز بود تا با این همایش با برنامه ریزی به یك درك مشترك برسیم و امیدواریم با اجرای این برنامه ها گامی مهم برداریم.
وی اضافه كرد: كارگاه های خوبی كه در روز دوم پیشبینی شده هم افزایی خوبی را در حوزه تربیتی ایجاد خواهد نمود.
این مسئول بیان كرد: نقشه راه و فعالیت هایمان را برای یك دوره كوتاه مدت و میان مدت ترسیم كرده ایم و این مساله ای است كه در این همایش به آن دست خواهیم یافت.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار نمود: مقام معظم رهبری به سه نكته كلیدی اشاره كرده اند كه ما ۲۰ سال در این عرصه عقب هستیم و احتیاج به یك تلاش جهادی برای جبران عقب افتادگی های گذشته داریم.
كاظمی خاطرنشان كرد: امروزه صدمه های اجتماعی بعنوان یكی از مهمترین اولویت های كشور و بزرگترین مشكل مورد توجه دست اندركاران نظام و به صورت ویژه نظام تعلیم و تربیت بعنوان مهم ترین و موثرترین دستگاه فرهنگی قرار بگیرد.
وی افزود: نكته دوم كه رهبری اشاره كرده اینكه برای مبارزه با صدمه های اجتماعی حتی كسانی كه به دین اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید برای با همه توان وارد میدان شوند.
این مقام مسئول عنوان كرد: امروز صدمه های اجتماعی آنقدر فراگیر شده و از حدومرزها عبور كرده كه همه آحاد جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است. امروز خانواده ای نیست كه از صدمه های روانی و اجتماعی رنج نبرد، امروز صدمه های اجتماعی فقیر و غنی، معلم و روحانی و غیر نظامی نمی شناسد؛ از طبقات خاص یك جامعه عبور كرده و بیخ گوش همه ما است. اگر قرار باشد برای صدمه های اجتماعی فكری بكنیم احتیاج به شكل گیری نهضت جلوگیری از صدمه های اجتماعی داریم.
علیرضا كاظمی اضافه كرد: این مفهوم كلام مقام معظم رهبری است، امروز ما با طرح های "نماد" و "یاریگران زندگی " می خواهیم نهصت ملّی جلوگیری از صدمه های اجتماعی را راه اندازی نماییم. نكته دیگری كه مقام معظم رهبری اشاره دارند اقدامات اثربخش بوده كه شاه بیت تحقق سند تحول بنیادین است.
وی بیان كرد: مهم ترین استراتژی مقام عالی وزارت در تحقق سند تحول بنیادین و پیاده سازی اهداف متعالی سند كه آموزش و پرورش هم بر این مورد تكیه دارند و آنرا دنبال می كنند و ما باید از مجموعه فعالیتهای انجام شده به دنبال حصول نتیجه باشیم. این مورد آنقدر اهمیت دارد كه ما نمی توانیم بحث سند تحول بنیادین را بدون اطمینان از سلامت روانی و اجتماعی دانش اموزان دنبال نماییم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: به جهت اینكه مهارت های سازه ای و پایه ای بخصوص در دوره ابتدایی شكل بگیرد احتیاج به تغییر نگرش هم در خارج و هم در درون سیستم آموزش و پرورش داریم. تغییری ك در درون و در درجه اول به آن نیاز داریم پرداختن به ریشه ها و عوامل بروز صدمه های اجتماعی و تهدیدات سلامت روان دانش اموزان است.
این مسئول تصریح كرد: همانطور كه می دانید صدمه های اجتماعی علل مختلف و عوامل پیچیده و گوناگونی دارد كه عوامل اقتصادی بعنوان یكی از مهمترین ها، و عوامل اجتماعی و خانوادگی، مسائل فرهنگی و فضای بی در و دروازه مجازی كه امروز صدمه های زیادی را به همكاران و دانش آموزان ما وارد می نماید.
وی اظهار نمود: صاحب نظران تربیت و كارشناسان اصلی ترین عامل صدمه های اجتماعی را مشكلات و معضلاتی كه در خانواده شكل می گیرد و بعد از آن فقدان مهارت های لازم و آگاهی دانش آموزان در مقابل این صدمه ها می دانند.
كاظمی خاطرنشان كرد: ما نمی توانیم همه صدمه ها را محو نماییم بلكه نیاز است توانمندی های لازم در برخورد و رویارویی با آنها را كسب نماییم، این هنر ما است و البته نگرش دیگری كه به نظرم باید شكل بگیرد و یكی از صدمه های جامعه به حساب می آید، بخصوص در نظام تعلیم و تربیت كه نوع نگرش به فعالیتهای فرهنگی است كه آنرا یك فعالیت هزینه بر و دیر بازده می بینند و علاقه ای به سرمایه گذاری در این عرصه ندارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: باید بدانیم كه ۱۲ سال زمان نیاز است تا بتوانیم یك انسان تحویل جامعه بدهیم و این طراحی یك ساختار علمی است كه با اجرای یك و یا دو برنامه صورت نمی گیرد.
این مسئول اضافه كرد: زمانی می توانیم برای صدمه های اجتماعی فكری نماییم كه نگرش ها تغییر كند و در كنار هم دست به دست هم دهیم تا اقدامات موثری انجام داده و نتایج اثر بخشی را شاهد باشیم. هم اكنون دو برنامه محوری و استراتژیك با رویكرد اثربخشی دنبال می شود و مورد تاكید است، اول طرح یاریگران زندگی با رویكرد مشاركتی كه ایده و فكر سردار مومنی بود، باید با استفاده از ظرفیت های تشكیلاتی و چهره های موثر مدرسه شامل تشكل های دانش آموزی و نقش پذیری دانش آموزان كه مهمترین رویكرد تربیتی در كسب مهارت های لازم است و همینطور با پشتیبانی های مهم و خوب ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان امور اجتماعی كشور كه مسئولیت صدمه های اجتماعی در سطح كشور را بر عهده دارند.
وی تصریح كرد: باید دانش آموزان را ترغیب كرده و با تنظیم كارگاه ها، كانون های خوبی را در مدارس بیاوریم تا خود بچه ها مسئول رصد، تبیین و توصیف صدمه های اجتماعی در فضای مدرسه هایشان باشند.
كاظمی عنوان كرد: طرح دوم نماد یا نظام یكپارچه مراقبت از سلامت دانش آموزان و بحث صدمه های اجتماعی است كه در حال پشت سر گذاشتن یك دوره چند ساله است اما امسال با رویكرد اثربخشی دنبال می شود. كاری كه امسال انجام شده باآنكه رویكرد اصلی طرح نماد درمانی و مداخله فوری در صدمه های اجتماعی در بین دانش آموزان است اما یك بسته كامل تربیتی شامل غربالگری، ارجاع، مددكاری و استفاده از ظرفیت همه دستگاه ها در آن قرار داده شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: امسال به جهت اینكه طرح به نتیجه بهتری برسد میز نماد را راه انداختیم و از همكاران تربیتی خواهش می نماییم كه میز نماد را جدی گرفته و مبحث را به شكل جدی تری دنبال كنند. همه دستگاه ها باید پای كار رسیدگی و مددكاری و خدمات مربوط به صدمه های اجتماعی در فضای آموزشی باشند.



1398/09/17
21:28:25
5.0 / 5
3640
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر