رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور خبر داد

تحصیل 80 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی

تحصیل 80 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی به گزارش كنكور هنر ایسنا/همدان رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور با اشاره به اینكه 80 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی تحصیل می كنند، اظهار داشت: مدارس ما باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شود بدین سبب به دنبال این هستیم تا در هر استانی یك مدرسه فراگیر ایجاد نماییم.


سیدجواد حسینی دوشنبه ۱۱ آذرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در همدان، اظهار نمود: جامعه ما زمانی تبدیل به جامعه ای توسعه یافته و تكامل یافته خواهد شد كه جامعه ای دوستان انسان باشد و در نگاه نخست این جامعه دوستان معلولان، كودكان و كتاب است و بزرگ ترین وظیفه تعلیم و تربیت ایجاد چنین جامعه ای است.
وی پذیرا شدن و اجرای سه اصل تفاوت، تطابق و تقابل برای ایجاد جامعه توسعه یافته را ضروری دانست و افرود: باید بپذیریم خداوند انسان را با تفاوت آفریده است، در قرآن كریم فضلیت انسان با سه عنصر علم، تقوا و جهاد معرفی شده و در هیچ قسمت از این كتاب نورانی ذكر نشده اگر انسان نقصی در جسم یا ذهنش داشت از دیگری كمتر است بلكه تفاوت در منش، روش، ظاهر و خُلقیات را یك اصل جذاب در جامعه تعیین كرده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: همچنان كه در جنسیت، جغرافیا، سنین، استعدادها و ظرفیت های روانی و هوشی تفاوت وجود دارد نباید به انسان ها با نگاه كمبود و مشكلاتشان نگاه نماییم بلكه باید افراد را با دارایی ها و استعدادهایشان سنجید همین طور اصل آموزه های دینی در فرهنگ و تربیت به ما می گوید كه باید بر دارایی ها توجه و تاكید داشت.
وی افزود: معلولان دارایی هایی زیادی دارند كه باید جامعه تمركز بر آن داشته باشد چونكه رشد جامعه را به دنبال دارد، در كنكور سال قبل نزدیك به ۳۰۰ نفر از معلولان گوی سبقت را در بهترین دانشگاه های كشور از داوطلبان سالم ربودند و شروع به تحصیل كردند.
حسینی با اشاره به اینكه وظیفه ما این است كه برای تحقق و رشد این دارایی ها بستر مورد نیاز را ایجاد نماییم و این همان اصل تطابق است، تصریح كرد: مناسب سازی در جامعه را باید شیوه عمل خود قرار دهیم تا این استعدادها شكوفا شود، در صورت تحقق این استعدادها توسعه پایدار صورت خواهد گرفت و در این راستا مهمترین رویكرد ما فراگیرسازی و مناسب سازی است.
وی با تاكید بر اینكه مدارس ما باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب سازی شود، اشاره كرد: در امتداد این مناسب سازی ۷۳ هزار دانش آموز در ۱۲ هزار مدرسه درس می خوانند و به دنبال این هستیم تا در هر استانی یك مدرسه فراگیر ایجاد نماییم كه البته این طرح مراحل پایانی خودرا سپری می كند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه كرد: هر چه بیشتر دانش آموزان معلول ما با دانش آموزان معمولی درس بخوانند به نفع هر دو گروه خواهد بود؛ حتی در امتداد رابطه بیشتر این دو گروه كتابی به چاپ و توزیع رسیده كه در آن به دانش آموزان عادی یاد می دهند تا چگونه با دارایی های یك دانش آموز معلول تطابق پیدا كنند همین طور پدر و مادر دانش آموزان معلول باید به غیر از نقش والدینی خود، شایستگی های حرفه معلمی داشته باشد.
وی ادامه داد: اصل سوم اصل تعادل و عدالت است؛ یعنی باید با رویكرد عادلانه كاری نماییم كه هیچ دانش آموزی از سیطره آموزش دور نماند و همانطور كه سرمایه های وجودیشان اقتضا می كند تحصیل كنند در جهت اجرای این اصل طرح سنجش سلامت آمادگی تحصیلی برای همه دانش آموزان در ۲۸۰۰ پایگاه تخصصی اجرا می شود.
حسینی با اشاره به اینكه ۸۰ هزار دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی تحصیل می كنند، افزود: این دانش آموزان متناسب با نیاز ویژه ای كه دارند سرمایه هایی مالی، روانی و فیزیكی خاصی را طلب می كنند و برای شرایط خاص آنها باید پنج برابر درآمد سرانه را بیشتر قرار دهیم همین طور معلم این دانش آموزان باید پنج برابر معلم عادی تخصص داشته و برای آنها و حوصله وقت بیشتری بگذارد به همین علت پنج برابر آن باید حقوق و مزیت داشته باشد.
وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته كاركنان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی از میانگین كاركنان و معلمان كشور از تخصص بیشتری بهره مند بوده و این معلمان از میانگین معلمان عادی انگیزه بیشتری دارند همین طور از كارآیی بیشتری برخوردار می باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینكه باید بپذیریم این دانش آموزان از همه متفاوت تر هستند و با رویكرد تعادل بخشی استعدادهای آنان را بیشتر نماییم، اظهار نمود: وجود ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی، ۴۷ مدرسه خاص اوتیسم و ۶۸۰ مدرسه آموزش توانبخشی مشكل یادگیری نشانگر این است كه امروز نظام جمهوری اسلامی برای تحقق این اصل اهتمام ویژه ای دارد.
وی بیان كرد: مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هرچه در امروز جامعه ها می گذرد در روز گذشته گذشته است و هرچه در فردا رخ دهد از امروز ما ناشی می شود به همین علت باید به شكلی آنرا رمزگشایی نماییم كه آینده ما توسعه یافته شود همین طور هیچ جامعه ای از سطح معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت و به همین علت باید معلمانی با سطح بالاتر و توسعه یافته داشته باشیم.



1398/09/12
22:08:11
5.0 / 5
4786
تگهای خبر: اجرا , تحصیل , دانشگاه , داوطلب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر