تشكیل كارگروه ویژه مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱
به گزارش كنكور هنر مدیركل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه به تازگی با همكاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای كارگروهی را تشكیل دادیم كه برای مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شود اظهار داشت: با این وجود احتیاج به قوانین و مشوق هایی داریم كه بنگاه های اقتصادی را پای كار بیاورد و زیرساخت های توسعه آموزش های مهارتی فراهم گردد.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، مصطفی آذركیش در پاسخ به این پرسش كه پل ارتباطی سازمان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش در اعزام افراد به مسابقات جهانی مهارت چیست؟ اظهار داشت: پل ارتباطی ما در شاخه كاردانش است. هم اكنون ۶۵ درصد استانداردهای مهارتی ما برگرفته از استانداردهای سازمان فنی و حرفه ای است.
وی ادامه داد: در مسابقات جهانی مهارت افراد زیر ۲۱ سال شركت می كنند كه بعضی از آنها كارآموزان سازمان فنی و حرفه ای، برخی دانشجویان فنی و برخی دیگر می توانند دانش آموزان ما باشند.
مدیركل دفتر آموزش های كاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره چرایی رنگ و بوی جدی نداشتن مسابقات جهانی مهارت برای آموزش و پرورش اظهار نمود: شورایعالی مهارت تشكیل شده و یكی از اهداف آن كاهش فاصله سطح استاندارد نیروی كار كشور با استانداردهای جهانی است كه لازمه آن ارتباط تنگاتنگ با بخش صنعت است.
آذركیش افزود: به تازگی با همكاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای كارگروهی را تشكیل دادیم كه برای مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱برنامه ریزی شود. با این وجود احتیاج به قوانین و مشوق هایی داریم كه بنگاه های اقتصادی را پای كار بیاورد و زیرساخت های توسعه آموزش های مهارتی فراهم گردد.
وی ادامه داد: دغدغه دیگر رفع بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است، نیاز داریم در مجلس و دولت كه حالا با عنایت به اراده خوبی كه در حال شكل گیری است قوانینی وضع شود تا بهای بیشتری به فارغ التحصیلان فنی و كاردانش داده شود.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، محمدامین سازگار نژاد، مشاورعالی وزیر كار و رئیس سابق سازمان فنی و حرفه ای هم با اشاره به اینكه از هر زوایه ای بنگریم روزبروز بر اهمیت مهارت افزوده می شود اظهار داشت: امروز مفهوم كار تغییر كرده است، قبلا رویكرد حاكم بر كار، سنتی بود اما حالا تحت تاثیر فناوری های نوین متحول شده است.
وی ادامه داد: هرچه قدر كار پیچیده میشود انتقال مهارت به نیروی انسانی هم پیچیده تر می شود. مسابقات جهانی مهارت فرصتی است كه به مثابه آینه به آن بنگریم تا ببینیم نقاط ضعف و قوت ما كجاست.
مشاور عالی وزیر كار درباره علت تعداد پایین شركت كنندگان ایرانی در مسابقات جهانی مهارت اظهار داشت: اساسا در بحث آموزش و به تبع آن آموزش مهارتی در كشور با چالش اساسی مواجهیم. آموزش به شدت دولتی است. نقش صنعت در پشتیبانی از مهارت و همینطور بخش خصوصی با تسهیلگری بخش دولتی در كشورهای شركت كننده مسابقات جهانی مشهود است. آنجا پل ارتباط بین آموزش، صنعت و بازار مستحكم است.
سازگار نژاد با اشاره به اینكه مهارت دو عنصر سرعت و دقت را برای ما به ارمغان می آورد اظهار نمود: در كشورهای دیگر صنایع، پشتیبان آموزش هستند و تاروپود آموزش و صنعت در هم تنیده اند و در سطح كلان حائز اهمیت می باشد. در همان مسابقات جهانی مهارت رئیس جمهور روسیه حمایت های خوبی داشت. با وجود همه اشكالات، باید از افراد اعزامی كه در این مسابقات افتخار آفریدند و مدال كسب كردند تقدیر و قدردانی نماییم.
مشاورعالی وزیر كار با اشاره به اینكه اگر مالكیت معنوی مهارت آموزی قوی تر شود و قرائت مشتركی از مهارت و نقش آن در رشد، توسعه و رقابت پذیری داشته باشیم وضعیت بهتر می شود اظهار داشت: فاصله ما با دنیا زیاد است، اما بطور قطع استعداد رشد داریم. با جامعه ای فربه و دولتی كم بودجه روبروییم، باید تقسیم كاری با جامعه یعنی خانواده ها، بخش خصوصی و.... داشته باشیم. به علت فقدان امكانات دولتی و كمبود مشاركت بنگاه ها و بخش خصوصی نمی توانیم پیشرفت نماییم.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، علی زرافشان، معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم با اشاره به اینكه آموزش مهارت از مسائل جدی همه كشورهاست اظهار داشت: مسابقات ملی مهارت نشان دهنده عزم جهانی برای توجه به مبحث مهارت است.
وی با اشاره به رشد اقتصادی كشورها كه در گروی آموزش های مهارتی است اظهار داشت: آموزش و پرورش، وزارت كار و سازمان فنی و حرفه ای به شكلی سامان دهنده هرم اشتغال هستند. بیكاری فارغ التحصیلان ناشی از عدم توجه به هرم جمعیتی است.
وی ادامه داد: از دو منظر می توان به مسابقات ملی مهارت نگریست؛ نخست نفس و ماهیت خود مسابقه به جهت ارتقاء، اصلاح و شناسایی استعدادهای برتر است. منظر دوم، دستاوردها، پیامدها و تاثیر این مسابقات بر آموزش مهارت در كشورهای شركت كننده است. این مسابقات جهت گیری های مشخصی برای كشورها دارند.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و تاكید آن برای رسیدن آموزش و پرورش به آمار ۵۰ درصدی ثبت نام و تحصیل در دوره فنی و حرفه ای در دوره متوسطه اظهار داشت: این آمار حالا حدود ۳۶ درصد است. یك اشكال كار هم این است كه دستگاه های ذیربط در حوزه مهارت، انسجام، سیاست گذاری و هماهنگی شان كامل نیست. البته یكی دو اتفاق خوب رخ داده كه شكل گیری نظام جامع مهارت از آن جمله است.
وی با اشاره به اینكه آمادگی دانش آموزان در آموزش و پرورش و شركت آنها در مسابقات جهانی مستلزم برگزاری مسابقات ملی و شناسایی افراد برتر است اظهار داشت: هرساله چهارنوع المپیاد علمی، عملی و جشنواره هایی در شاخه كاردانش و فنی و حرفه ای برای دانش آموزان برگزار می گردد.
وی توضیحی درباره عدم اعزام كارشناسان و مدیران حوزه آموزش مهارتی به مسابقات جهانی هم اظهار داشت: برای سفرهای خارجی مكانیزمی وجود دارد و یك كارگروهی تشخیص میدهند چه كسی برود و برایشان پذیرفته نیست كه دستاورد حضور دو مدیر در مسابقه جهانی مهارت چیست، امسال هیچ كدام از مدیران نتوانستند بروند، حالا تصور كنید ۶۳ كارشناس قرار باشند به مسابقات اعزام شوند.
زرافشان به مسابقات جهانی مهارت در سال ۲۰۲۱ اشاره نمود و اظهار داشت: احتیاج به هم افزایی در بخش آموزش های مهارتی داریم. خوشبختانه برای مسابقات ۲۰۲۱ كارگروهی شكل گرفته و چهار دستگاه متولی عضو آن هستند كه باید كار را از حالا شروع كنند.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، پارسا یوسفی، مدال آور مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۹ هم در واكنش به این جمله كه ای كاش نگاه به مهارت آموزی به اندازه یك رشته ورزشی كم اهمیت باشد اظهار داشت: كاش این حركت از مدارس شروع شود.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اضافه كرد: دولت ها در كنار شركت های صنعتی بزرگ از مهارت آموزی حمایت می كنند و به این باور رسیده اند كه باید به نخبگان مهارتی توجه كرد. متاسفانه یكی از ابتدایی ترین مشكلات ما این است كه ما را بعنوان نخبه در بنیاد ملی نخبگان به رسمیت نمی شناسند. ما ایده هایی داریم كه می توانیم چرخ های كارآفرینی را بچرخانیم. امیدوارم این باور در كشور ما هم ایجاد شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب