وزیر علوم:

طول دوره دکتری به 3 سال کاهش پیدا می کند

طول دوره دکتری به 3 سال کاهش پیدا می کند به گزارش کنکور هنر، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در قسمت آموزش طرح کاهش سنوات تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: با اقدامات جدید، طول دوره کارشناسی ارشد یک سال می شود و ترم سوم باید رساله داده شود. تعداد واحدها هم کم می شوند. دکتری هم از ۴ سال به ۳ سال تقلیل داده خواهد شد و بناست بجای امتحان جامع، ۳ جایگزین به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد باید امتحان جامع دهد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، دکتر حسین سیمایی صراف در جمع نمایندگان تشکل ها، انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی اظهار داشت: برای فناوری نخستین بار فصلی را گشوده ایم که اگر استادی دو مقاله خوب و یک اختراع خوب داشت یا بحرانی مانند کرونا پیش آمد و واکسنی را کشف کرد؛ آن واکسن را که اختراع استاد دانشگاه است، باید ببینیم در واقع ما باید تأثیرگذاری اجتماعی اساتید دانشگاه را مشاهده نماییم.

کاهش سنوات تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در بخش آموزش طرح کاهش سنوات تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: با اقدامات جدید، طول دوره کارشناسی ارشد یک سال می شود و ترم سوم باید پایان نامه داده شود. تعداد واحدها هم کم می شوند. دکتری هم از ۴ سال به ۳ سال تقلیل داده خواهد شد و بناست بجای امتحان جامع، ۳ جایگزین به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد باید امتحان جامع دهد.

وی افزود: بجای آزمون جامع، دانشجو در دوره دکتری یک مقاله پژوهشی یا اختراع می تواند داشته باشد؛ چونکه دانشجو یک سال وقت می گذارد تا آماده امتحان جامع شود؛ همین زمان را می تواند وقت بگذارد و تولید علم انجام دهد.

سیمایی صراف با انتقاد از انبوه مقررات زائد در دانشگاه ها اظهار داشت: من خیلی متأسفم از اینکه دانشگاه هم مثل برخی از سازمان های اداری کشور پر از مقررات دست وپاگیر است. یک کارگروه «تسهیل و مقررات زدایی» به وجود آورده و گفته ایم در این کارگروه خود دانشجویان باشند؛ ۳ دانشجو، یک معاون آموزشی و یک حقوق دان در این کارگروه گرد هم بیایند و ببینند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند.

وی ادامه داد: بیشترین شکایتی که به من می شود، از همین مقررات زائد است که من می بینم حق با دانشجوست. مثال های فراوانی در ذهن دارم که برای دانشجویان و خانواده ها هزینه مالی ایجاد می کند، وقت شان را می گیرد و اعصاب شان را خرد می کند.
وی سپس در رابطه با وضعیت پژوهشگاه ها اظهار داشت: از برکات انقلاب اسلامی این بود که پس از انقلاب پژوهش به دانشگاه ها آمد و جایگاه مهمی در کنار آموزش پیدا کرد و یکی از شاخصهای ارزیابی استادان قرار گرفت. نشریه ها به روی کار آمدند، پژوهشگاه ها درست شدند. اما الآن به جایی رسیدیم که فکر می نماییم یک خلا داریم. این تحقیق ها قرار بود خروجی شان حل مسایل کشور شود؛ضمن اینکه خیلی از این تحقیق ها لازم و ضروری است؛ اما یک نقطه ضعف دارد که برخی از این ها برون دادشان حل مساله نیست.

وزیر علوم، فناوری و تحقیقات اضافه کرد: به این علت با بهره گیری از ظرفیت قانونی ماه ها کار کردیم و قوانین و سیاستهای نهادی جدید که البته در دنیا وجود دارد اما در کشور ما جدید است، به نام اندیشکده تدوین کردیم. اندیشکده با پژوهشکده فرق دارد؛ اندیشکده مساله و پروژه محور است. یک مساله می آید و حل می شود، مساله بعدی می آید.
نهاد علم از مدت ها قبل بحران آب را پیش بینی نمود و چاره داد

وی در رابطه با حوزه حکمرانی آب اظهار داشت: سال ها دانشگاه ها هشدارها را داده بودند اما چون حکمرانی علمی نبوده است حرفی گوش داده نشده است. یا همین امروز در رابطه با صدمه های اجتماعی مطالعات و پژوهش های فراوانی انجام شده شده است؛ اما خارج از دانشگاه گوش داده نمی گردد. قبول نماییم صدای دانشگاه ها را خوب گوش نمی دهیم.

دکتر سیمایی در رابطه با موفقیتهای فناوری اظهار داشت: امروز ۲ هزار محصول تحریمی ما در پارک های علم و فناوری درحال تولید هستند و دانشگاه ها ۴ هزار قرارداد با صنایع دفاعی بسته اند. از نمایندگان تشکل های دانشجویی درخواست می کنم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری راوی نقاط قوت آموزش عالی و دانشگاه ها باشند. حکمرانی ما گاهی اوقات حکمرانی عالمان بوده است؛ اما علمی نبوده است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وی ادامه داد: در همین کشورهای منطقه، یک دانشگاه ½ میلیارد دلار بودجه دارد در صورتیکه بودجه کل آموزش عالی ما حدود ۷۰۰ میلیون دلار است و این ۲۵ صدم از GDP ما بر اساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس است؛ درحالی که رژیم اشغالگر صهیونیستی ۵ درصد GDP خودش را به دانشگاه مختص کرده است.

وی تاکید کرد: کمی با دانشگاه ها مهربان تر باشید. دانشگاه برای ارتقاء فرهنگی و دینی هم برنامه دارد و باید توجه داشته باشیم اختلاف نظر اشکالی ندارد اما باید به دور از برچسب زنی با هم گفت و گو نماییم. بیاییم برای منافع ملی و چاره ها توافق نماییم. این مشکل وجود دارد که گاهی روی کلان پروژه های کشور توافق نیست.

او در آخر اظهار داشت: امروز مشاهده می نماییم دانشجو نمی خواهد در دانشگاه حضور مستمر داشته باشد و می خواهد وقت خودش را بیرون از دانشگاه بگذارد، در صورتیکه ما باید شرایطی را در دانشگاه فراهم نماییم که تفریح در دانشگاه برای دانشجو تعریف شود. نکته دیگر اینکه دانشگاه را با اتفاقات استثنا و خاص هویت سازی نکنیم و اگر اتفاقی رخ می دهد آنرا تبدیل به هویت دانشگاه جمهوری اسلامی نکنیم. دشمن پس از جنگ دوازده روزه برای اغتشاش و به هم ریختن کشور برنامه ریزی نموده است که باید از دانشگاه مراقبت کرد که این اتفاق اتفاق نیافتد. نباید از رشد، تعالی و پیشرفت علمی کشور غفلت نکنیم؛ بخصوص این که رقبای ما با سرعت درحال پیشرفت هستند.

خلاصه اینکه دکتری هم از ۴ سال به ۳ سال تقلیل داده خواهد شد و بناست بجای امتحان جامع، ۳ جایگزین به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد باید امتحان جامع دهد. یک کارگروه تسهیل و مقررات زدایی به وجود آورده و گفته ایم در این کارگروه خود دانشجویان باشند؛ ۳ دانشجو، یک معاون آموزشی و یک حقوق دان در این کارگروه گرد هم بیایند و ببینند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند. یک مسئله می آید و حل می شود، مسئله بعدی می آید.

1404/09/02
13:22:00
5.0 / 5
9
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , تحصیل , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر

با کنکور هنر، دکترای هنر را به حقیقت تبدیل کنید! راهنمای طلایی دکترای هنر!