ایران دارای كمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی، ضعف یك سوم ابتدایی ها در خواندن و نوشتن

ایران دارای كمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی، ضعف یك سوم ابتدایی ها در خواندن و نوشتن كنكور هنر: عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینكه برمبنای تحقیقات انجام شده ایران همچون كشورهایی است كه كمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد اظهار داشت: كودكان ایرانی در یك سال تحصیلی بطور متوسط در دوره ابتدایی ۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند، در حالیكه استاندارد یونسكو ۱۰۰۰ ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، مسعود كبیری، با اشاره به چالش های باسوادی دانش آموزان اظهار داشت: عدالت آموزشی و استانداردهای آموزشی همچون ابعاد سواد یا كیفیت آموزش هستند. تا چند سال قبل عدالت آموزشی به مفهوم خوب نوشتن و خواندن و رسیدن به میانگین دانش آموزانی بود كه بتوانند خوب بخوانند و بنویسند، اما حالا رسیدن تك تك دانش آموزان به این مفهوم مد نظر است. همانطور كه در سال ۲۰۰۵ بحث "آموزش برای همه" مطرح بود اما حالا بحث "آموزش باكیفیت" مطرح است.
وی با اشاره به اینكه لزوما نمی توان با در نظر گرفتن یك بعد، آموزش و پرورش كشورها را به لحاظ كیفیت آموزش با یكدیگر مقایسه كرد اظهار داشت: نكته بعد این است كه آیا دانش آموزان با چیزهایی كه به آنها یاد می دهیم می توانند در عمل كار كنند یا باید به كلاس ها و دوره های تكمیلی در خارج مدرسه بروند؟.
كبیری درباره برخی نظرات در خصوص آنكه روش ارزشیابی توصیفی باعث شده تا دانش آموزان بیسوادتر شوند اظهار داشت: شاید این تعبیر سختی باشد كه بگوییم ارزشیابی توصیفی بچه ها را بیسوادتر می كند، یك مولفه به تنهایی نمی تواند تعیین كننده كیفیت آموزشی باشد. باید دقت كنیم پیش از ارزشیابی توصیفی چه اتفاقی می افتاد و پس از آن چگونه شده است؟.
وی افزود: پیش از ارزشیابی توصیفی می توانستیم با برآوردی بعنوان مثال بگوییم كه ۱۰ درصد از بچه ها افت می كردند، اما الان در ارزشیابی توصیفی این ۱۰ درصد تا پایه ششم بالا می آیند و در آنجا یك آزمون و امتحانی برگزار می گردد و وارد پایه های بعدی می شوند. اتفاقی كه رخ می دهد این است كه اگر برخی به تكرار پایه نیاز داشتند و این اتفاق برایشان نیفتاد، بار تراكمی اش به پایه های بالاتر می رود و عده ای هنوز مجهز به مهارت های پایه اولیه نیستند.
مدیر داده پردازی مطالعات تیمز و پرلز درباره آزمون های بین المللی تیمز و پرلز و منحنی بهتر یا بدتر شدن وضعیت آموزشی ما در مقایسه با دنیا اظهار داشت: آخرین آزمون ۲۰۱۵ اجرا شد. نتایج نشان داده است عملكرد در درس ریاضی در حد قبل است ولی در مهارت علوم و خواندن كاهش شدید ۳۰ نمره ای دارد. منتها نمی توان خیلی راحت آنرا به ارزشیابی توصیفی ربط داد. كتاب ها و برنامه های درسی و ساختار نظام آموزشی تغییر كرده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: مثلا نتایج نشان داده است اگر میانگین نمره این آزمون ۵۰۰ باشد، میانگین نمره ایران هم پایه چهارم و هم پایه هشتم حدود ۴۳۰ است. حدود ۷۰ كشور در این آزمون شركت می كنند و درس ریاضی، علوم و سواد خواندن را می سنجد. در درس علوم پایه هشتم میانگین مان به ۴۷۷ رسیده بود كه در سال ۲۰۱۵ به ۴۵۰ كم شد. دو نكته وجود دارد اول آنكه همیشه در منطقه ای قرار داریم كه عملكردمان به میانگین نمی رسد. دوم آنكه در نسبت كشورهای منطقه، اول نیستیم و بسیاری كشورهای منطقه از ما بهترند كه كمی نگران كننده است.
وی در پاسخ به اینكه آیا اصلا تیمز و پرلز ملاك خوبی است و باید برویم در این آزمون ها شركت نماییم یا خیر؟ اظهار داشت: بحث اینكه باید برویم یا خیر را خود كشور تصمیم می گیرد، البته یكسری ملاك ها را برای اسناد بالادستی تعریف كرده ایم. در ایران ۱۴۰۴ این چشم انداز دیده شده كه باید كشور اول منطقه باشیم، خب از كجا می توان آنرا دریافت؟ البته نمی توان هم به قطعیت گفت حتما تیمز بهترین روش سنجش و استناد است، تیمز هم اشكالاتی دارد ولی مسئله این است كه اگر قرار باشد همه كشورها با یك ملاك سنجیده شوند آزمونی مانند تیمز لازم است.
وی افزود: مطالعات دیگری باز در جهان انجام می شود كه حوزه هایی چون سواد شهروندی، فناوری و... را می سنجد. همه اینها یك روش شناسی دارند.
كبیری با اشاره به اینكه شكی نیست كه ارزشیابی توصیفی تغییر نگاهی به وجود آورده و در آشنایی معلمان با حوزه های مختلف سنجش تاثیر داشته است اظهار داشت: منتها اجرای آن در سطح كشور با خوش بینی كه در ابتدای آن تصور میشد همراه نبود.
وی ادامه داد: ایده های بسیاری برای بچه ها داریم، ایمنی، امنیت و... برمبنای تحقیقات انجام شده ایران همچون كشورهایی است كه كمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد، كودكان ایرانی در یك سال تحصیلی بطور متوسط در دوره ابتدایی۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند. در حالیكه استاندارد یونسكو ۱۰۰۰ ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است.
وی با اشاره به اینكه ما امسال كه تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا در تهران نداشتیم بچه ها خوشبینانه ۱۶۵ روز به مدرسه می روند اظهار داشت: در حقیقت در هفت و نیم ماهی كه بچه ها به مدرسه می روند انتظارات زیادی داریم. در سند تحول بچه ها باید ۹۲۵ ساعت آموزش ببینند اما بسیار كمتر از این مقدار است. كیفیت آموزش دستخوش تغییر است و از هر سه دانش آموزی كه در دوره ابتدایی اختیار داریم یك نفر به حداقل استانداردهای ما نمی رسد یعنی خواندن و نوستن و یا چهارعمل اصلی را بطور كامل بلد نیست.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، ابراهیم طلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس باز در پاسخ به اینكه دانش آموزان ما نسبت به گذشته باسواد تر شده اند یا بیسوادتر؟ اظهار داشت: جای تاسف است كه در آموزش و پرورش ما موسسه و مركز سنجش ملی نداریم و ناچاریم خودرا با مقیاس بین المللی تیمز و پرلز و... قیاس نماییم.

طلایی با شاره به نتایج یك سنجش ملی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: نتایج این سنجش نشان داده است كیفیت برآیند آموزش و پرورش كیفیت قابل دفاع نیست؛ حتی در حیطه سنجش حوزه های شناختی؛ البته كل سنجش در همه حوزه ها را ۱۸۰ درجه را در نظر گرفتیم كه مشخص شد ۳۰ درجه در آموزش و پرورش انجام شده و هنوز ۱۵۰ درجه باقی مانده است و در مباحثی چون تاب آوری و غیره نتایج خوبی به دست نیامده است.

وی اشاره كرد: علاوه بر اینها اینجا از سنجش برآیند صحبت می شود و سنجش پروسه صحبت نمی گردد متوجه شدیم روی این بخش باید بیشتر كار شود. برخی معلم ها هنوز نمره ها را تبدیل به گزاره خوب، بسیار عالی و... می كنند. ما استاد ساخت طرح هایی با عناوین و مفاهیم زیبا هستیم، اما فرهنگ بعضی از این مفاهیم ها را نهادینه نكردیم. بعنوان مثال در كارنامه توصیفی برای درس علوم چهار قسمت در نظر گرفته شده اما در نهایت معلم باید همه را تجمیع و یك گزاره را ارائه نماید. اما كارنامه توصیفی در كشور سنگاپور فقط درباره خواندن و نوشتن بطور میانگین چهار و نیم صفحه توصیف درباره هر دانش آموز وجود دارد.

وی با اشاره به اینكه موافق اصلاحاتی هستم كه برروی ارزشیابی توصیفی انجام می شود اظهار داشت: اگر اثربخشی مفاهیمی در دنیا اثبات شده است باید ملزومات آن باز فراهم گردد. آموزش و پرورش سال قبل تصمیم به حذف آزمون مدارس سمپاد گرفت اما باردیگر ناچار شد آنرا برگرداند. تعبیر بنده آن است كه آموزش و پرورش از ارزیابی درست به سمت حذف ارزشیابی رفت. در تكالیف مهارت محور باز به سمت حذف رفتیم. ایده ها در بافت ایران باید بازتعریف شوند و پیش از اجرا ظرفیت سنجی روی آنها صورت گیرد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر اضافه كرد: در سواد خواندن و نوشتن هم مشكل داریم، سواد عاطفی و ارتباطی و... بماند. بچه های كلاس ششمی داشتیم كه نمی توانستند كتاب چهارم را بخوانند. در ارزشیابی توصیفی، سنجش نكاتی وجود دارد و در مواردی موجب مسامحه گری در سنجش شده است.




1398/01/24
15:33:11
5.0 / 5
4416
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , تحصیل , تلویزیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر