معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران:

توسعه پزشکی بدون زیرساخت، تهدیدی برای سلامت جامعه است

توسعه پزشکی بدون زیرساخت، تهدیدی برای سلامت جامعه است به گزارش کنکور هنر، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تکیه بر اهمیت حفظ کیفیت آموزش پزشکی، در رابطه با دستاوردهای جدی افزایش بی رویه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور اخطار داد و اظهار داشت: مهم ترین نکته در نظام آموزش پزشکی، حفظ کیفیت است.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر سید فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: مهم ترین نکته در نظام آموزش پزشکی، حفظ کیفیت است. آنهایی که بدون توجه به زیرساخت ها و امکانات آموزشی، با فشار به وزارت بهداشت و دانشگاه ها سبب افزایش ظرفیت پذیرش می شوند، باید در مقابل خدا و آینده پزشکی کشور پاسخگو باشند؛ چونکه جان مردم در دستان پزشکان آینده است و این مساله با هیچ رشته دیگری قابل قیاس نیست.
وی ضمن اشاره به محدودیت فضاها و امکانات آموزشی اضافه کرد: وقتی ظرفیت کلاس ها پاسخگوی حضور تمام دانشجویان نیست، ما عملا نمی توانیم حضور و غیاب انجام دهیم، چون خیلی از دانشجویان ناچارند روی زمین بنشینند. این وضعیت به افت جدی کیفیت آموزش منجر می شود. در قسمت های بالینی هم شرایط سخت تر است؛ چونکه تعداد اساتید محدود است و نمی توان هم زمان گروههای بزرگ دانشجویی را در قسمت های تخصصی مانند گوارش یا ارتوپدی آموزش داد. از طرفی، رعایت کرامت بیمار برای ما اصل است. نمی توان از یک بیمار انتظار داشت بارها معاینه شود تا نیاز آموزشی همه دانشجویان تأمین شود.
دکتر علامه با اعلان اینکه توسعه آموزش پزشکی نیازمند زیرساخت و منابع مالی پایدار می باشد، خاطرنشان کرد: ایجاد کلاس ها و بیمارستان های آموزشی جدید هزینه بر است، اما هیچ نهاد یا دستگاهی حاضر به پرداخت این هزینه ها نیست. نتیجه آن، فشاری مضاعف بر دانشگاه ها و افت استانداردهای آموزشی است. تعدادی از منتقدان ما نیت خیر دارند و دغدغه کمبود پزشک در مناطق محروم را مطرح می کنند، اما چاره آن افزایش ظرفیت در دانشگاه های بزرگ نیست. بلکه باید امکانات ضروری جهت استقرار پزشکان در مناطق کم برخوردار فراهم گردد تا فارغ التحصیلان بتوانند در آن مناطق ماندگار شوند.
وی با رد افترا «تضاد منافع» به استادان دانشگاه تاکید کرد؛ من و همکارانم هیچ نفع شخصی از کاهش یا افزایش ظرفیت نداریم. دغدغه ما فقط حفظ کیفیت آموزش است. این تصمیمات باید مبتنی بر حقیقت های آموزشی و نیازهای سیستم سلامت باشد نه فشارهای بیرونی.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه چاره مساله را «نگاه جامع» دانست و توضیح داد: برای تأمین نیاز کشور به پزشک، باید هم به انگیزه مالی و هم به جایگاه معنوی پزشکان مناطق محروم توجه گردد. صرف افزایش ظرفیت، بدون تأمین امکانات و حمایت های لازم، نه فقط مشکل را حل نمی کند بلکه بر بحران های آموزشی و خدمات درمانی می افزاید.
او در آخر به چالش های اعضای هیأت علمی هم اشاره نمود و اظهار داشت: یکی از اشکالات اساسی، تعرفه ها و حقوق های غیرواقعی اعضای هیأت علمی است. استادان با سال ها تجربه و تعهد، نقش اصلی را در آموزش و تربیت نسل جدید پزشکان دارند. وقتی دریافتی آنها متناسب با مسئولیت و جایگاهشان نباشد، دلسردی و افت انگیزه اجتناب ناپذیر است و این مساله بر کل سیستم آموزشی تاثیر منفی می گذارد؛ بدین سبب باید نگاه سیاست گذاران به مبحث آموزش پزشکی، نگاهی کل نگر و واقع بینانه باشد؛ چونکه این حوزه زنجیره ای از عوامل به هم پیوسته است و هر تصمیم عجولانه ای می تواند این زنجیره را مختل کند.

وی در آخر به چالش های اعضای هیات علمی هم اشاره نمود و گفت: یکی از اشکالات اساسی، تعرفه ها و حقوق های غیرواقعی اعضای هیات علمی است. وقتی دریافتی آنها متناسب با مسئولیت و جایگاهشان نباشد، دلسردی و افت انگیزه اجتناب ناپذیر است و این مسئله بر کل سیستم آموزشی تأثیر منفی می گذارد؛ به این دلیل باید نگاه سیاست گذاران به مبحث آموزش پزشکی، نگاهی کل نگر و واقع بینانه باشد؛ چراکه این حوزه زنجیره ای از عوامل به هم پیوسته است و هر تصمیم عجولانه ای می تواند این زنجیره را مختل کند.

1404/08/12
10:56:41
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر

با کنکور هنر، دکترای هنر را به حقیقت تبدیل کنید! راهنمای طلایی دکترای هنر!