10 برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی تدوین شد
کنکور هنر: با برگزاری شورایعالی برنامه ریزی، چندین مصوبه مهم و همین طور ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی تدوین شد.
به گزارش کنکور هنر به نقل از وزارت بهداشت، صبری، مشاور معاون آموزشی و دبیر شورایعالی برنامه ریزی علوم پزشکی، ضمن اشاره به برگزاری جلسه اخیر این شورا با حضور وزیر بهداشت، از تصویب چندین مصوبه مهم و همین طور تدوین ۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در جلسه قبلی این شورا آگاهی داد.
وی اظهار داشت: در این جلسه، تغییرات در بخشنامه شورای معین، شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، بازبینی بخشنامه کمیته تدوین و تفسیر مقررات آموزشی و همین طور بازبینی بخشنامه مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به تصویب رسید.
صبری ضمن اشاره به اهمیت جذب دانشجویان خارجی اضافه کرد: تفویض اختیار به کمیسیون ملی توسعه آموزش بین الملل برای تصویب مقررات و بخشنامه ها و هم جذب دانشجویان و ارزیابی دانشگاه ها در این عرصه و رشد تبادلات بین المللی از طرف شورایعای برنامه ریزی داده شد.
به منظور تسهیل ورود دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، رشته های حد واسط تعریف شد تا افرادی که موفق به کسب حد نصاب علمی ضروری جهت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نمی شوند، در این رشته ها ادامه تحصیل دهند و در صورت موفقیت در آزمون نهایی، امکان ورود به رشته های علوم پزشکی برای آنان فراهم گردد.
وی همین طور در رابطه با وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اوکراین عنوان کرد: «با توجه به شرایط جنگی این کشور، قرار شد این دانشجویان بتوانند در آزمون های ورودی وبدا (مرداد و آبان) شرکت نمایند و برمبنای نتایج آن تعیین تکلیف شوند. طبق آمار مرکز خدمات آموزشی، تعداد این دانشجویان حدود ۵۰ نفر است.»
دبیر شورایعالی برنامه ریزی افزود: چند برنامه آموزشی هم در این نشست عنوان شد که برخی به تصویب رسید و برخی برای اصلاح بازگردانده شد.
وی اضافه کرد: یکی از تصمیمات مهم جلسه این بود که از این پس، مصوبات شورا با تأیید وزیر بهداشت قابلیت ابلاغ خواهد داشت و نیاز به پیگیری های طولانی برای دریافت امضا نخواهد بود.
۱۰ برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی
صبری در ادامه به برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در دولت کنونی اشاره نمود و اظهار داشت: «برنامه تحول در علوم پزشکی سابقه ای چندین ساله دارد؛ این برنامه در دوره دکتر لاریجانی با عنوان "بسته های تحول" آغاز شد، در دوره دکتر حق دوست با الگوی ۶ وجهی ادامه یافت و در دوره بعد آقای دکتر باقری فرد با عنوان "برنامه های عدالت، تعالی و بهره وری" مورد پیگیری قرار|گرفت.
وی اضافه کرد: در دولت فعلی، طبق نظرسنجی از حدود ۲ هزار نفر از اساتید و مسئولان دانشگاهی، تنها ۳۷ درصد ادامه همان مسیر قبلی را تأیید کردند. بدین سبب تصمیم گرفتیم برنامه های جدیدی طراحی نماییم که هم قابلیت اجرا داشته باشند، هم شاخص محور باشند و هم بتوانند در بازه ای کوتاه (حداقل یک سال) به موفقیت مشخص برسند.
دبیر شورایعالی برنامه ریزی با اعلان اینکه در این چارچوب ۱۰ برنامه تحول جدید پیشنهاد و تدوین شده است، اظهار داشت: تعدادی از برنامه های قبلی ادغام شده و الان در چارچوب محورهایی چون تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی، بازبینی رشته ها و تعریف رشته های جدید دنبال می شوند. همین طور مفاهیم کلیدی مانند پاسخگویی اجتماعی، همگرایی و کارآفرینی به عنوان بخش جدایی ناپذیر این برنامه ها درنظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: هدف ما این است که این برنامه ها علاوه بر داشتن پشتوانه علمی، در عمل هم به بهبود کیفیت آموزش علوم پزشکی منجر شود و مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص را متناسب با نیازهای جامعه ارتقا دهد.
بمنظور تسهیل ورود دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، رشته های حد واسط تعریف شد تا اشخاصی که موفق به کسب حد نصاب علمی ضروری جهت رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی نمی شوند، در این رشته ها ادامه تحصیل دهند و در صورت موفقیت در آزمون نهایی، امکان ورود به رشته های علوم پزشکی برای آنان فراهم شود. صبری در ادامه به برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی در دولت کنونی اشاره نمود و عنوان کرد: «برنامه تحول در علوم پزشکی سابقه ای چندین ساله دارد؛ این برنامه در دوره دکتر لاریجانی با عنوان بسته های تحول آغاز شد، در دوره دکتر حق دوست با الگوی ۶ وجهی ادامه یافت و در دوره بعد آقای دکتر باقری فرد با عنوان برنامه های عدالت، تعالی و راندمان مورد پیگیری قرار|گرفت. وی اشاره کرد: هدف ما اینست که این برنامه ها علاوه بر داشتن پشتوانه علمی، در عمل هم به بهبود کیفیت آموزش علوم پزشکی منجر شود و مسیر تربیت نیروی انسانی متخصص را متناسب با نیازهای جامعه ارتقا دهد.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب