عضو شورای عالی حوزه های علمیه:

ظرفیت علمی حوزه در اوج است

ظرفیت علمی حوزه در اوج است به گزارش کنکور هنر، عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: ظرفیت علمی حوزه در اوج است و باید با برنامه ریزی، هدایت نخبگان، تقویت آموزش و گسترش پژوهش، این فرصت را به سود آینده اسلام و امت اسلامی به کار گرفت.



به گزارش کنکور هنر به نقل از مهر، آیت الله سیدمحمد غروی در دوازدهمین اجلاسیه معاونان پژوهش حوزه های علمیه که در مشهد برگزار گردید، با تکیه بر این که هر تشکیلات هدفمندی باید از پشتوانه پژوهشی قوی برخوردار باشد، اظهار داشت: آموزش و تبلیغ ما اگر بخواهد علمی و اثربخش باشد، باید چارچوب و ساختار پژوهشی داشته باشد. این که چرا چیزی را می آموزیم؟، چرا به یک شیوه خاص تبلیغ می کنیم؟ همه نیاز به تحلیل پژوهشی دارد.
وی با انتقاد از این که گاهی کارهای تبلیغی تنها برمبنای سلیقه فردی یا گروهی به انجام می رسد، تاکید کرد: این مسیر صحیح نیست. ما باید در عرصه آموزش، تبلیغ و پژوهش، بر بنیان های علمی و ساختارهای دقیق پژوهشی استوار باشیم. باید خودمان را مرتب رصد نماییم، برای اینکه ممکنست بدون آنکه متوجه باشیم، مسیر به انحراف رود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با مرور تاریخ حوزه های علمیه شیعه، اظهار داشت: کار بزرگان ما همیشه با مطالعه و پژوهش همراه بوده است. اگر درسی در عرصه رایج شده و کتابی محور قرار گرفته، به سبب پشتوانه علمی آن بوده است. پژوهش در شیعه یک سنت اصیل است که باید آنرا تقویت نماییم.
وی با اشاره به کتاب «آموزش فلسفه» اثر مرحوم آیت الله مصباح یزدی، اضافه کرد: این کتاب با وجود محتوای قوی و ارزشمند، در نگاه اولیه ممکنست ساده به نظر برسد؛ اما در حقیقت دارای نوآوری های عمیق است. برخی اساتید بزرگ وقتی فقط به لیست آن نگاه کردند، تصور کردند کتاب ساده ای است. این نشان میدهد که ما باید ساختارهای جدید پژوهشی را جدی بگیریم تا کار ما دست کم گرفته نشود.
وی اضافه کرد: مقاله و کتاب علمی باید ساختارمند باشد. خلاصه، هدف، روش مطالعه و نتایج آن باید مشخص باشد. امروزه بدون توجه به پروتکلهای علمی پذیرفته شده، کارها یا پذیرفته نمی شوند یا ارزش آنها نادیده گرفته می شود.
آیت الله غروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاستگذاری های کلان و چشم اندازهای تدوین شده در عرصه پژوهش، گفت: کارهای خوبی در عرصه سیاستگذاری پژوهشی انجام شده و ریل گذاری مناسبی صورت گرفته، اما مهم تحقق آن هاست. مرحله اجرا نیازمند پیگیری و برنامه ریزی دقیق است.
وی با اعلان اینکه کمتر فرصت حضور در جمع معاونان استانی پژوهش را داشته است، اظهار داشت: نقش معاونت های پژوهشی در استانها بااینکه ممکنست در ظاهر محدودتر از سطح کلان باشد، اما در حقیقت بسیار کلیدی و اثرگذار است. متناسب با شرایط هر منطقه، سیاستها و برنامه ها باید طراحی شود.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور تاکید کرد: ما امروز با نسلی از مخاطبان مواجه ایم که با ساختارهای علمی روز آشنا هستند. اگر تولیدات علمی و پژوهشی حوزه با این ساختارها هم خوانی نداشته باشد، اثرگذاری نخواهد داشت؛ ما باید بتوانیم میراث گران سنگ حوزه را با ابزارهای نوین به درستی عرضه نماییم.
آیت الله غروی با انتقاد از کم توجهی به علوم پایه حوزوی اظهار داشت: ما متاسفانه علم صرف و نحو را خیلی کوچک کردیم. در صورتیکه اگر درست و دقیق اعمال شود، می تواند جواب بدهد. همین که یک طلبه مراجعه ای پژوهش محور به متون اولیه داشته باشد، خودش زمینه ساز رشد علمی است.
وی اضافه کرد: اگر مراجعه ای دقیق به کتاب هایی مثل صرف ابن عقیل یا متون نحوی صورت گیرد و به تغییرات معنایی و نحوی توجه گردد، پژوهش شکل می گیرد؛ ممکنست ابتدا معنای بعضی عبارات به خوبی درک نشود، اما همین مورد بهانه ای برای تأمل بیشتر است. با استاد کار کردن، با متن درگیر شدن، این یعنی پژوهش زنده است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، سطح بندی آموزشی در عرصه را از ضرورت های تحول دانست و اظهار داشت: سطح دو باید متفاوت باشد. این سطح باید با برنامه ای مناسب و دقیق طراحی شود؛ همین مقدار فاصله در سطوح می تواند اثرگذار باشد. باید دانش سراهایی داشته باشیم و حتی پژوهش سراهایی ایجاد نماییم که در آن افراد مستعد، در حوزه های خاص مطالعه کنند، بدون این که آموزش شأن لطمه ببیند.
وی اضافه کرد: فرض بر این است که آموزش همراه با پژوهش ارائه شود. طلبه ای که همزمان آموزش ببیند و پروژه تحقیقاتی انجام دهد، آمادگی بیشتری برای ورود به مسایل عمیق پیدا می کند؛ به شرط آنکه ساختار منسجم باشد و پژوهشگاه ها هم هدفمند عمل کنند. ممکنست حوزه بجای داشتن هیات علمی فراگیر، مراکزی برای پژوهش تخصصی در حوزه های فقه، اصول، فلسفه یا علوم انسانی بوجود آورد.
آیت الله غروی با تکیه بر لزوم گذار از متن محوری صرف به مسئله محوری در پژوهش اظهار داشت: امروز برخی تحقیقات فقط بر متون تمرکز دارند؛ اما باید به مسئله هایی که در جامعه و اندیشه وجود دارد پاسخ داد. پژوهش خوب، پژوهشی است که ساختار داشته باشد، با هدف، روش علمی و نتیجه گیری مشخص و این نیاز به بازطراحی کلی دارد.
وی در ادامه، از نبود انسجام در بعضی مدیریت های پژوهشی حوزه انتقاد نمود و گفت: باید بررسی نماییم چند درصد پژوهش های ما واقعی است و پشتیبانی می شود؟ همچنین بی برنامه جلو رفتن فایده ندارد. مجموعه های کوچک ولی با هدف هستند، مؤثرتر از سازوکارهای عریض و پراکنده اند.
وی در ادامه با هشدار نسبت به از دست دادن استعدادهای علمی طلاب تاکید کرد: طلاب مستعد را نباید فقط برای کارهای اجرائی به کار گرفت. باید بیشترین زمان و توانشان را در اختیار پژوهش گذاشت. اگر لازم بود در بعضی کارهای جانبی هم مشارکت داشته باشند، باید با رعایت مصالح علمی باشد. به همین دلیل طلاب باهوش، نگذارید فقط درگیر امور اجرائی شوند.
آیت الله غروی با اشاره به تجربه های گذشته، پیشنهاد داد: در دوره ای عنوان شد که تا سقف ۲۰ درصد از طلاب توانمند، با فاصله حداقل دو پایه، بتوانند دروس حوزوی مثل فقه و اصول را تدریس کنند. این طرح آموزشی و تقویتی بود؛ حتی اگر کسی غایب بود، سفر یا بیماری داشت می شد از این نیروهای علمی بهره برد اما متاسفانه اجرا نشد. عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: شرایط فعلی حوزه بسیار مناسب می باشد. این شرایط را باید قدر دانست. انقلاب اسلامی فرصت بزرگی برای ما فراهم آورده است؛ ظرفیت علمی حوزه در اوج است و باید با برنامه ریزی، هدایت نخبگان، تقویت آموزش و گسترش پژوهش، این فرصت را به سود آینده اسلام و امت اسلامی به کار گرفت.

1404/02/03
12:08:42
5.0 / 5
83
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر

با کنکور هنر، دکترای هنر را به حقیقت تبدیل کنید! راهنمای طلایی دکترای هنر!