رییس دانشگاه عنوان كرد:

راهکار دانشگاه تهران برای رفع نارضایتی مجریان طرح های پژوهشی

راهکار دانشگاه تهران برای رفع نارضایتی مجریان طرح های پژوهشی به گزارش کنکور هنر، رئیس دانشگاه تهران درباره ی تدبیر این دانشگاه برای رفع نارضایتی پژوهشگران دانشگاهی مجری طرح های پژوهشی اظهار داشت: صندوقی در دانشگاه ایجاد کردیم تا هر زمان محقق برگه تاییدیه آورد، وجه او پرداخت گردد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی در پنجاه و نهمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی پژوهشی و پارک های علم و فناوری سراسر کشور که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار گردید، اظهار داشت: وقتی صحبت از مدیریت بر نهادهای پژوهشی و فناوری و موسسات و گروههای تحقیقاتی می شود، سبک مدیریت و الگوهای مدیریتی آن هم جلوه های ویژه خودرا می طلبد. وی به رویکرد رئیس یک دانشکده در دانشگاه هاروارد در پاسخ به سوالی درباره ی سبک مدیریتی که برای تعامل با دانشجویان، پژوهشگران و ذی نفعان بکار گرفته است اشاره نمود و اظهار داشت: این مسؤول در دانشگاه هاروارد می گوید «من مدیریت نمی کنم چونکه فضای نهادهای تحقیقاتی و حوزه های پژوهشی در حقیقت مدیریت بر مدیریت ناپذیر است.» این عبارت کوتاه Managing the Unmanageable مدیریت بر مدیریت ناپذیر، معانی عمیقی در خود جای داده و لازم است برای الگوهای مدیریت حوزه های پژوهشی، کتاب ها و مقالات مختلفی نوشته شود. رئیس دانشگاه تهران اذعان داشت: در سطح کلان نظام آموزش عالی کشورمان فکر می نماییم همان مدیریتی که در یک دستگاه اجرائی و نهاد بوروکراتیک اعمال می شود را باید در سطح مدیریت دانشگاهی و آموزش عالی استفاده نماییم. استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران اظهار داشت: هر چند امروز مدیریت دانشگاهی در نسل سوم به عنوان یک حرفه مطرح گردیده است و حتی وقتی یک فرد یا گروهی می خواهند دانشگاه را مدیریت کنند، دیگر صحبت از این نیست که یک عضو هیات علمی یا عضو رسمی بیاید مدیریت را برعهده گیرد بلکه بحث از این است که مدیران حرفه ای باید مدیریت را به ویژه در دانشگاه های نسل سوم برعهده گیرند. مقیمی به خاصیت های کاملا متمایز حوزه پژوهش و فناوری نسبت به حوزه های آموزشی، دانشجویی، فرهنگی و اداری مالی اشاره نمود و بیان داشت: قاعدتا حوزه پژوهش و فناوری در جایگاهی قرار دارد که حتما باید حرفه ای گرایی نسبت به بقیه کارکردهای دانشگاه از اهمیت ویژه تری برخوردار باشد؛ ولی متاسفانه نه فقط به تناسب کارکردهای دانشگاه، سبک متناسب بکار گرفته نمی گردد، بلکه یک سبک عمومی بوروکراتیک برای نهاد علم بکار برده می شود. بدین سبب باید اقداماتی انجام دهیم که مدیریت حرفه ای در دانشگاه ها از رویکرد بوروکراتیک جدا شود. وی با تکیه بر این که در نظام آموزش عالی کشور بایستی عرصه پژوهش و فناوری را ویژه تر مدیریت نماییم و شایستگی ها و مهارت های بایسته مدیران حوزه پژوهش و فناوری را احصا نماییم، اضافه کرد: شایسته است در مدیریت حوزه پژوهش و فناوری، بجای سبک های دستوری و بورکراتیک، به سمت سبک های ترغیبی در رهبری پژوهش حرکت نماییم. هر اندازه که ضوابط و بخشنامه ها در کارکرد آموزش دارای نقش تعیین کننده هستند ولی در عرصه پژوهش و فناوری باید از قوانین بوروکراتیک فاصله بگیریم و انعطاف در مدیریت را بیشتر مدنظر داشته باشیم. نگرش امور مالی در عرصه پژوهش و فناوری باید متفاوت از سایر حوزه ها باشد مقیمی تصریح کرد: ما نمی توانیم یک سری قوانین ریز و تفصیلی را برای حوزه پژوهش و فناوری تعیین نماییم. هر چند که اساسا باید یک سری قواعد و قوانین کلی از پیش تعیین شده داشته باشیم، ولی در پژوهش باید نسبت به آموزش انعطاف بیشتری داشته باشیم. زبان و دیدگاهی که در معاونت پژوهش و فناوری استفاده می نمایند با آن چه که از زبان معاونت اداری و مالی بیان می شود، متفاوت می باشد و نداشتن زبان مشترک موجب برخی تنش های بین واحدی و سو تفاهمات سازمانی می شود. وی ادامه داد: بدین سبب می طلبد که یک نوع نگرش امور مالی متفاوتی را در عرصه پژوهش و فناوری با آن چه که در سایر حوزه های دانشگاه وجود دارد، در پیش بگیریم. تشکیل تیم های میان وظیفه ای؛ راه حل رفع تنش و تضاد بین واحدهای سازمان رئیس دانشگاه تهران اشاره کرد: معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها باید تلاش کنند که بر روی این چارچوب ها بیشتر گفت و گو کنند و تنش ها و تضادهایی که میان واحدها ایجاد می شود و عمدتاً ناشی از نداشتن یک زبان مشترک است را برطرف نماییم. البته ما همیشه تلاش می نماییم برای حل این چالش ها تیم های میان وظیفه ای ایجاد نماییم. راهکار دانشگاه تهران برای رفع نارضایتی پژوهشگران دانشگاهی مجری طرح های پژوهشی وی به یکی از چالش های امور مالی در عرصه پژوهش اشاره نمود و توضیح داد: اساتید که مجری طرح های پژوهشی سازمان ها و دستگاهها می شوند، وقتی طرح تحقیقاتی را به انجام می رسانند، طبیعتا انتظار دارند که چرخه منابع مالی از سازمان سفارش دهنده طرح تا واریز به حساب استاد مجری طرح در کوتاهترین زمان ممکن صورت گیرد. ولی مقررات مالی دانشگاه می گوید که این اعتبار باید یک چرخش خزانه ای را طی نماید. این در شرایطی است که این محقق انتظار دارد پول خودرا به فوریت و در حداقل زمان دریافت کند. رئیس دانشگاه تهران درباره ی تدبیر دانشگاه تهران برای حل این نقیصه نیز اظهار داشت: بمنظور حل این مشکل که سبب دلسردی پژوهشگران دانشگاهی می شود، صندوقی در دانشگاه تهران ایجاد کردیم تا هر زمانی که محقق برگه تاییدیه آن واریزی را آورد، وجه او پرداخت گردد.


منبع:

1402/11/03
15:19:54
5.0 / 5
260
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , دانشجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر