فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ کتب درسی فعال شد

فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ کتب درسی فعال شد به گزارش کنکور هنر شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تمرکز بر اقدامات انجام شده در بخش رمزینه های سریع پاسخ و راهکارهای اشاعه اقدامات تحولی برگزار گردید.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، دکتر حسن ملکی اظهار داشت: از این که همه همکاران دست به دست یکدیگر دادند، و در فاز اول کار رمزینه های سریع پاسخ و برنامه های درسی فعلی سربلند بیرون آمدیم، بسیار سپاسگزارم برای اینکه این فعالیت ها، قسمتی از اقدامات تحولی است که باید بابت آن خداوند را شاکر باشیم.
او اضافه کرد: بدیهی است که تحول یک نقطه نیست بلکه تحول یک پروسه و فرآیند است و کار مداوم و تلاش خاصیت این عرصه بشمار می رود پس ایستادن در پروسه شایسته نیست به همین خاطر نیز از حرکت و تلاش شما در این پروسه بسیار خوشحال هستم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، درباره رمزینه های سریع پاسخ، بیان کرد: فاز نخست این رمزینه ها، فعال شده و بازخوردهایی نیز از طرف معلمان و بخش های مختلف دریافت می شود که بابت آن متشکرم اما بدیهی است که باید کار ادامه پیدا کند تا فازهای بعدی این بخش چه بسا زودتر نیز تحقق پیدا کند بدین سبب تداوم این عرصه ضروری بشمار می رود.
ملکی اشاره کرد: نکته دوم حفظ تقسیم کار قبلی است که قبل از این نیز انجام شده است بدین سبب لازم است که هر کدام از بخش ها تقسیم کار و نقش های خودرا حفظ کنند و روند گذشته را بر هم نزنند برای اینکه نتیجه فعلی حاصل همین روند است. نکته دیگر نیز اشاعه و آموزش معلمان در رمزینه ها و برنامه درسی غیر حضوری است که باید بر روی آن تمرکز بیشتری شود و تلاش دراین زمینه ضرورت دارد البته الگوی اشاعه نیز در دست انجام است که امیدوار هستم هر چه زودتر کارهای آن صورت گیرد تا بعد از نقد و بررسی تبدیل به مدل کار ما شود.
او اضافه کرد: مساله توانمند سازی معلمان همچون بخش هایی است که شاید اندکی مورد غفلت قرار گرفته است پس لازم است که برای این امر نیز یک سری اقدامات را مد نظر قرار دهیم. در این راستا لازم است که پیشنهادات ارائه شده در این نشست را مد نظر قرار دهیم.
سعید بدیعی در ادامه، به قرائت دستور جلسه و اقدامات انجام شده پرداخت و اظهار داشت: برنامه ریزی برای فاز دوم رمزینه های سریع پاسخ نیز انجام شده و بناست که تا قبل از آبان ماه به انجام رسیده و بارگزاری شود.
او افزود: طبق آمار رسیده، بر روی شبکه رشد تا حالا نزدیک به ۲۵۰۷ نفر بصورت همزمان از رمزینه ها استفاده می نمایند و در سامانه چاپ و توزیع کتاب های درسی ۱۰۸۶ نفر درحال بهره برداری هستند و تا حالا ما در زمان های پیک نیز مشکلی، به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری نداشته ایم.
محمد ابراهیم محمدی نیز در این نشست، به اجرای دبیرخانه دائمی جشنواره تولید محتوا اشاره نمود و اظهار داشت: در امتداد این جشنواره ما به یک جریان سازی مناسب دست پیدا کرده ایم و دبیرخانه نیز شکل دائمی پیدا کرد. پیش بینی ما این است که این جشنواره می تواند بخش مهمی از تولید محتوا را پاسخگو باشد.
او اضافه کرد: در بخش رمزینه ها نیازمند توجه بیشتری هستیم چونکه با گذر زمان، انتظارات مخاطبان در این حوزه بیشتر می شود پس فکر می کنم که استفاده از معلمان توانمند در تولید محتوا، درون این بخش بتواند بسیار ثمربخش باشد. با توجه به این که تا حالا ۱۶ هزار معلم توانایی خودرا در این جشنواره به اثبات رسانده اند، ما می توانیم برای این بخش نیز برنامه ریزی داشته باشیم که البته در دست انجام است.
ملکی نیز در این بخش از جلسه، ارتباط با معلمان را نیازمند الگو و برنامه خواند و اظهار داشت: ارتباط با معلمان نیازمند یک الگو است برای اینکه این بخش وظیفه ذاتی ماست که وقتی برنامه درسی تحولی یا اقدام تحولی انجام می دهیم، برای توانمند سازی اقشار معلمان نیز اقدام گردد البته تا حالا در این راستا اقدام قوی و محکمی نداشته ایم بدین سبب لازم است که یک برنامه برای این بخش داشته باشیم البته بخشی نیز به نام توانمند سازی معلمان پیش بینی شده که لازم است بر روی آن یک برنامه ریزی داشته باشیم.
محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان نیز در پاسخ به این پرسش بیان کرد: در سنوات گذشته، همکاران گاهی درخواست چاپ کتاب برای معلمان داشتند که متاسفانه بودجه ای برای این بخش تعریف نشده است. در سال اخیر بعد از دریافت کتاب توسط تمام دانش آموزان، میزان مازاد چاپ شده را در اختیار افراد قرار دادیم تا علاقمندانی نظیر افراد شرکت کننده در کنکور یا معلمان، امکان تهیه داشته باشند ضمن این که تمامی فایل ها نیز بصورت PDF بر روی سایت وجود دارد و اهتمام می نماییم و در برنامه داریم که از ۲۳ مهرماه به بعد فروش تک جلدی را نیز داشته باشیم.
ملکی نیز بر لزوم تامین درخواست های جامعه اصرار کرد و اظهار داشت: نیاز به کتاب در میان اقشار مختلف طی سالهای قبل نیز وجود داشته است پس لازم است که برای کتاب های تک جلدی نیز فکری نماییم.
در ادامه این جلسه، محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، به ارائه گزارش فاز نخست رمزینه های سریع پاسخ اظهار داشت: بخش نخست این پروژه اتمام یافته است و نزدیک به ۴۵ درصد نیز بارگزاری شده است. ما به دنبال این هستیم که جلسات کارگروه را نیز برای فاز دوم دنبال نماییم و معتقدم که ترکیب شکل گرفته بسیار عالی بود و توانست پروسه سرعت، دقت و رشد کار را بیشتر کند بدین سبب لازم است که این فرم ادامه پیدا کند.
افشار بهمنی مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه ای و کاردانش نیز در بخش دیگری به ارائه گزارش اقدامات انجام شده در دفتر فنی و حرفه ای پرداخت و اظهار داشت: این اقدامات دستاورد بزرگی بود و محصولاتی که عرضه شده، نسبت به سنوات گذشته چشم گیر بوده است. ما امروز برای ۱۲۶ عنوان درسی در این بخش، بیش از ۳۵۰۰ قطعه آموزشی تولید و تامین کردیم و بصورت کامل در اختیار دفتر انتشارات قرار گرفته است. با توجه به این که آموزش های این بخش حضوری است و از شروع آبان کامل می شود و برای هر پودمان حدودا یک LO ارائه شده یعنی حدودا ۵۷ عنوان بارگزاری کامل شده است. با توجه به این که این بخش ها به یکدیگر مرتبط هستند، امیدواریم که تا اختتام هفته تمام بخش ها بارگزاری شود و بتوانیم به دانش آموزان ارائه نماییم.
او اضافه کرد: تا حالا امروز نزدیک به ۶۶۰۰ دقیقه تولید محتوای جدید داشتیم که واقعا کار بزرگی بود و در این راه کل مجموعه به ویژه کارشناسان سنگ تمام گذاشتند. در حقیقت فقط رمزینه مخاطب ما نبود و این اقدام توانست پکیج این محتوای آموزشی را کامل کند و امکان استفاده آموزشگاه های فنی و حرفه ای به شکل های مختلف برقرار شد.
دکتر معصومه نجفی پازوکی، سرپرست دفتر تالیف آموزش عمومی و متوسطه نظری نیز در این بخش به ارائه گزارش پرداخت و اظهار داشت: از بین حوزه هایی که داریم، ۷ حوزه حدودا آماده است و در این راستا برخی فاز نخست را تحویل داده و برخی میزان بیشتری را آماده کرده اند.
ملکی، در این بخش بر لزوم توجه به محتوای بخش رمزینه های سریع پاسخ اصرار کرد و اظهار داشت: برای بخش رمزینه ها باید به وجه علمی، وجه فنی و وجه ارزشی-فرهنگی کار توجه داشته باشیم و اگر مراقب این سه بعد نباشیم، ممکنست که تمام کوشش های ما از بین برود.
او اضافه کرد: ما باید بحث رمزینه ها را هم از بعد کمی و هم کیفی دنبال نماییم تا در سال آینده وضع مطلوبتر و مرغوبتری داشته باشیم. به نظر من شهید علی لندی، و تفکر جهادی و انقلابی، باید در مرکز توجه قرار گیرد.
دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی درباره الگوی طراحی شده در بخش اشاعه، توضیح داد و اظهار داشت: تلاش ما این است که از کتاب محوری به سمت برنامه محوری برویم و اقداماتی نیز در این بخش شده است اما اساسا جا افتادن و اشاعه این امر اندکی زمانبر است.
او افزود: در این راستا لازم است که در بین اقدامات مختلف سازمان یک اولویت بندی داشته باشیم ضمن این که ارزشیابی هر کدام از بخش ها در پروسه کار نیز یک ضرورت است تا امکان اصلاح و ارتقاء نیز داشته باشیم پس لازم است که برای این نوع برنامه ها وچشم انداز آن نیز یک برنامه ریزی داشته باشیم.
در ادامه این جلسه، حاضران پیشنهادات و راهکارهایی در امتداد اشاعه اقدامات تحولی سازمان برای معلمان و اقشار مرتبط ارائه کردند.
حسن ملکی، آموزش معلمان را امر مهمی خواند و اظهار داشت: بحث توانمند سازی معلمان برای ما یک راهبرد اساسی است پس از همکاران درخواست می کنم که در تحقق این امر تلاش کنند. بخش نخست اصلاح ساختار تشکیلاتی است که اقداماتی برای آن انجام شده و نیاز به تصویب دارد و زمانبر است.
مدل های توانمندسازی معلمان
او افزود: برای برنامه ریزی بخش توانمند سازی معلمان، باید به مشارکت آنان بیاندیشیم و در این راستا چند مدل می توان پیاده کرد. مدل نخست تشکیل کمیته و کارگروهی در هر دفتر است تا بتواند با کمک این گروه، یک برنامه آموزش معلمان را در یک زمان معین ارائه نماید. در این حالت ما شاهد چند کارگروه در دفتر تالیف نظری، فنی و حرفه ای و دفتر انتشارات خواهیم بود.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: مدل دومی که می توانیم برمبنای آن این کار را ارائه نماییم، مدل سازمانی، به این معناست که در سطح سازمان یک کارگروه یا کمیته تشکیل گردد، که بتوانند در سطح سازمان برنامه ریزی کرده و در نتیجه به تولید الگوی آموزش معلمان بیانجامد. طبیعی است که این کار سازمانی در مراحلی به کار دفتری تقسیم خواهد شد و افرادی ذیل کارگروه سازمانی باید کار خودرا ارائه نمایند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ملکی اضافه کرد: مدل سوم این است که ما این کار را در صورت تمایل همکاران، یک کار برون سپاری تلقی نماییم و با افرادی که مهارت و آشنایی کامل به کار دارند، همکاری نماییم. گروهی در این راستا تشکیل می شود و از داخل سازمان نیز در داخل این گروه حضور داشته باشند تا در قالب یک قرارداد امکان ارائه کار را در یک زمان معین و با نظارت سازمان داشته باشند.
او، خواهان تبادل نظر و بررسی این مدلها توسط حاضران در جلسه شد و اظهار داشت: این اقدام در بخش بسته های تربیت و یادگیری نیز می تواند موثر باشد و چنین عملکردی اساسا در قسمت های دیگر نیز کارکرد خواهد داشت.
در بخش پایانی این جلسه، دکتر حسن ملکی خواهان تمرکز بر این مبحث برای جلسه آینده شد و اظهار داشت: لازم است که بر روی راهکارهای این بخش بیشتر فکر نماییم و در جلسات بعد با بحث و بررسی به یک جمع بندی درست در امتداد طراحی الگوی اشاعه دست پیدا نماییم.



1400/07/12
10:10:16
5.0 / 5
126
تگهای خبر: آموزش , اجرا , پژوهش , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر