مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی :
سازمان سنجش تفسیر خاص خویش را از قانون حذف كنكور دارد
كنكور هنر: تهران- ایرنا- مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری معتقد است سازمان سنجش آموز كشور با وجود گذشت پنج سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی با عنوان قانون حذف كنكور، تفسیر خاص خویش را از این قانون دارد.
محمود امانی طهرانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا تصریح كرد: این سازمان با تولید تعاونی سنجش و گزینش كنكور، به شكلی درگیر مسائل حاشیه ای كنكور شده است كه این اقدام شایسته یك دستگاه دولتی نیست.
وی ادامه داد: معتقدیم اگر قانون اولیه مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 86 درباره حذف كنكور اجرا می شد تا امروز مساله كنكور حل شده بود.
امانی طهرانی با اشاره به اینكه قانون اولیه مجلس حدود پنج سال بدون هیچ اقدامی باقی مانده و عملیات اجرایی روی آن انجام نشده است، خاطرنشان كرد: اكنون بعد از پنج سال از اتمام مهلت تعیین شده قانونی، كه مجلس پیگیر علت اجرایی نشدن این قانون است سازمان سنجش اعلام می كند قانون مذكور قابلیت اجرا ندارد.
وی ادامه داد: این در حالیست كه پیش از هر گونه اظهار نظر در مورد این قانون باید چند اقدام اساسی انجام می شد اول اینكه باید برای اجرای آزمایشی آن تلاش و ثابت می شد كه آیا موفق آمیز بوده و یا اینكه با شكست مواجه شده است.
مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی ابتدایی و متوسطه نظری بیان داشت: حالت دوم این است كه با انجام كارهای پژوهشی باید مطالعات تطبیقی بین المللی انجام می شد در خصوص اینكه آیا چنین سیستمی قابلیت اجرا دارد و اگر نتایج نشان داد كه قابلیت اجرا ندارد گزارش های لازم عرضه می شد.
امانی طهرانی افزود: در حالت سوم باید گروهی متشكل از كارشناسان، افراد خبره و معتقد یا مخالف این قانون تشكیل می شد و بعد از بررسی و تنظیم صورت جلسه به جمع بندی می رسیدند كه آیا چنین قانونی قابلیت اجرا دارد یا خیر.
وی تصریح كرد: این در شرایطی است كه در طول پنج سال از تصویب قانون حذف كنكور، چنین اتفاقی نیفتاد و بعد از این مدت اعلام گردید كه این قانون قابلیت اجرا ندارد.
مدیر كل دفتر تالیف كتاب های درسی ادامه داد: مصوبه اولیه مجلس شورای اسلامی معروف به قانون حذف كنكور مربوط به نهم آبان ماه سال 1386 است و در قانون بعد كه دهم شهریور سال 1392 به تصویب رسید قرار بود ضریب اعمال سابقه تحصیلی در نتیجه كنكور از 25 درصد در سال 92 آغاز شود و بعد از پنج سال به 85 درصد برسد.
امانی طهرانی با اشاره به اینكه این موضوعی است كه باید بعنوان مطالبه عمومی مطرح شده و سازمان سنجش باید فهرست پژوهش هایی كه در طول 40 سال اخیر درباره خصوصیت های گزینش دانشجو داشته را عرضه دهد تا مشخص شود كه این سازمان تا چه اندازه به دنبال بهبود فضای سنجش دانشجو بوده است.
به گزارش كنكور هنر به نقل از ایرنا، در قانون مصوب سال 86 مجلس شورای اسلامی معروف به «قانون حذف كنكور» قرار شد نمرات امتحانات نهایی سراسری در سه سال دوره متوسطه و یك سال پیش دانشگاهی كه به صورت سراسری برگزار می گردد بعنوان ملاك پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی قرار گیرد و برگزاری كنكور به شیوه فعلی، كنار گذاشته شود.
با توجه به عملیاتی نشدن این قانون مصوب، قانونگذار در اصلاحیه قانون حذف كنكور در سال 91، وزارت آموزش و پرورش را مكلف به عرضه سوابق تحصیلی با استفاده از آزمون های نهایی و سراسری استاندارد، مطابق اصول سنجش و اندازه گیری كرد.
طبق تكلیف دیگری كه در این قانون به وجود آمد، تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان كنكور باید از 25 درصد شروع می شد و بعد از افزایش صعودی، انتظار می رفت كه بعد از چهار سال، این پوشش به 100 درصد برسد.
مطابق قانون، سوابق تحصیلی داوطلبان باید شامل نمرات 10 درس از سه سال آخر دوره متوسطه و 5 درس از مقطع پیش دانشگاهی باشد كه امتحانات آنها به صورت سراسری و نهایی برگزار شده است و این درحالیست كه تابحال فقط نمرات 5 درس دوره پیش دانشگاهی از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش اعلام می گردد.
در این میان، دو مجموعه آموزش عالی و آموزش و پرورش، هر یك دیگری را مسئول اجرایی نشدن قانون حذف كنكور می دانند.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب كارگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب