درویشیان:

سازمان بازرسی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با جدیت دنبال می كند

سازمان بازرسی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را با جدیت دنبال می كند رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیگیری تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رفع مشکلات اقتصادی این وزارتخانه، ساماندهی کنکور و کوتاه شدن دست سودجویان این عرصه و ساماندهی مهدهای کودک تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش را از مهمترین مسائل مورد تاکید این سازمان در وزارت آموزش و پرورش اعلام نمود.



به گزارش کنکور هنر به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در جلسه شورای معاونین و مدیران کل استانی و مدیران مناطق وزارت و آموزش و پرورش که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، به اهمیت و لزوم تعلیم و تربیت در قرآن کریم و روایات مختلف اشاره نمود و یکی از زیرساخت های اصلی پیشرفت هر جامعه را تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دانست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، همچون رویکردهای این سازمان را ارزیابی و رصد دستگاه‎ها نسبت به وظایف خصوصاً وظایف کلان و مهمی که برعهده دارند، عنوان نمود و اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در برنامه داریم، شناسایی موانع و بسترهای عدم تحقق اهداف عالی دستگاه ها همچون آموزش و پرورش با کمک خود آنها است که در این خصوص ممکن است؛ بخشی مرتبط به قوانین و مقررات و قسمتی دیگر ساختارها و فرایندهایی ناکارآمد باشد که نیازمند اصلاح است که می توانیم از راه دولت و مجلس شورای اسلامی رفع آنها را پیگیری نماییم.

عضو شورایعالی قوه قضاییه با اشاره به اینکه تکالیفی بر عهده دستگاههای اجرایی مختلف در قبال آموزش و پرورش نهاده شده است که بدلیل عدم انجام آنها وظایف و مأموریت های آموزش و پرورش مختل شده است و امکان انجام مطلوب آن وجود ندارد، عنوان کرد: مثلاً درمورد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خیلی از دستگاه ها تکالیفی بر عهده دارند که هم در آن سند بیان و هم در قانون برنامه ششم توسعه یادآوری شده که باید دنبال شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به اینکه بخشی از اقدامات هم توسط خود وزارت آموزش و پرورش باید انجام می شده که نیازمند پیگیری است، اظهار داشت: اهداف این سند در افق 1404 باید محقق شود که با عنایت به اقدامات انجام نشده، این امر بسیار بعید به نظر می آید.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را از معدود سندهای متقن و مورد تایید مقام معظم رهبری در کشور دانست و تصریح کرد: با عنایت به این موضوع، همه باید برای تحقق و اجرای آن اهتمام داشته باشند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، بخش های بازرسی و مدیریت عملکرد دستگاه ها را یکی از بازوان ضروری مدیران دستگاه ها عنوان نمود و اظهار داشت: ما هم به دنبال رابطه بیشتر با دفتر بازرسی مدیریت عملکرد و رسیدگی به شکایات دستگاه ها هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: خیلی از تخلفات و انحرافات از قوانین و مقررات در بازرسی ها روبرو می شویم، ناشی از بی اطلاعی مدیران از قوانین و مسائل مالی است و با عنایت به این که عدم اطلاع رافع مسئولیت نیست، باید برگزاری جلسات آموزشی برای مدیران و کارکنان از سر گرفته شود. چون که اگر مدیران آموزش های لازم را طی کنند، تخلفات اداری به میزان قابل توجهی کاسته می شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه روی کمک این سازمان در پیگیری رفع مشکلات و موانع حساب کنید، عنوان کرد: یکی از مواردی که آموزش و پرورش را رنج می دهد، وضعیت اقتصاد آن است. 99درصد از اعتبارات آموزش و پرورش مختص هزینه‎های جاری و حقوق و مزایا است که یک صدمه جدی است. معتقدیم باید راهکارهای دیگری برای افزایش درآمدی این وزارتخانه و همینطور بررسی راهکارهای کاهش هزینه ها شناسایی و دیده شود.

وی ضمن اشاره به معضلات و مشکلاتی که کنکور برای دانش آموزان و خانواده های آنان ایجاد می کند، اظهار داشت: برگزاری کنکور به شیوه فعلی تبعات زیادی دارد و برخی موسسات با سوءاستفاده از شرایط به وجود آمده درآمد نجومی دارند و بر همین مبنا سالها است مبحث حذف کنکور مطرح شده اما کماکان این معضل جدی ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان با تکیه بر اینکه پیش دبستانی ها و مهد کودک ها حتما باید در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد، اظهار داشت: مهمترین مرحله تعلیم و تربیت، دوره مهد کودک و پیش دبستانی است. خیلی از شخصیت کودک در این دوره شکل می گیرد. بنابراین ما حاضریم کمک نماییم تا این حوزه به صورت کامل در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره فراگیری آموزش های مجازی و غیر حضوری در دوره شیوه بیماری کرونا، اظهار داشت: درست است که تأثیر آموزش حضوری با آموزش غیر حضوری قابل قیاس نیست اما پس از گذر از بحران انتشار کرونا هم می‎توان از آموزش مجازی استفاده نمود. البته پایین بودن سرعت اینترنت در بعضی مناطق کشور مشکلاتی را برای معلمین و دانش آموزان بوجود آورده که باید از راه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیری شود. مشکل دیگر عدم دسترسی همه دانش آموزان به گوشیهای هوشمند است که باید از راه نهادهای حمایتی این مورد برطرف شود.

وی در مورد مبحث هوشمندسازی مدارس هم عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در ماده 69 قانون برنامه ششم بر آن تاکید شده، هوشمندسازی مدارس است. در این حوزه اگر مشکل و مانعی وجود دارد، می توانید روی کمک ما حساب کنید.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان ضمن اشاره به یکی از مشکلاتی که خانواده ها در زمان ثبت نام دانش آموزان با آن روبرو هستند، عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که اولیا دانش آموزان با آن روبرو هستند، اجبار مدارس به پرداخت وجه هنگام ثبت نام است. همه ساله مسؤلان مرتبط اعلام می کنند پرداخت وجه الزامی نیست اما در عمل برخی از مدارس تا وجهی را دریافت نکنند، دانش آموزان را ثبت نام نمی کنند. ازاین رو بررسی جامعی در این حوزه باید صورت بگیرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه همه اعتبار و پشتیبانی باید در خدمت انجام مأموریت اصلی دستگاه باشد که در وزارت آموزش و پرورش، مأموریت تعلیم و تربیت است، خاطرنشان کرد: حتما رصد می نماییم این دستگاه در حوزه تعلیم و تربیت و پرورش چه میزان موفق بوده و یا نبوده و موانع آن چه بوده است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هم در این نشست با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین مهمترین مبحث روز ماست و بیشترین وقت ما را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: در گذشته به هر علتی زمان سوزی هایی انجام شده و به همین علت در جریان اجرای واقعی سند با مشکل روبر هستیم. یکی از مهمترین مشکلات در اجرای سند تحول، آشفتگی در وضع نیروی انسانی وزارتخانه بود که پس از سفارش مقام معظم رهبری تصمیم خوبی در جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گرفته شد.

وی ضمن تشکر از حمایت های سازمان بازرسی کل کشور در انجام مأموریت های وزارتخانه متبوع خود، اضافه کرد: از کمک شما در اجرای قوانین معطل مانده استفاده می نماییم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پس از شیوع بیماری کرونا، از اسفندماه گذشته بخش عظیمی از مدیران ما به مرخصی نرفتند و از تعطیلات استفاده نکردند و روزانه حداقل 12 ساعت کار کردند تا آموزش دانش آموزان لنگ نماند.

حاجی میرزایی سامانه شاد را نخستین و تنها ظرفیت داخلی و مبتنی بر ظرفیت بومی دانست و اظهار داشت: هم اکنون بین همه ابزارهای ایرانی که مورد استفاده قرار می گیرد، هیچ ابزاری به این اندازه از حجم کاربر و میزان استفاده برخوردار نیست و حتی برخی ابزارهای خارجی را پشت سر گذاشته ازاین رو باید از آن حمایت کرد.

وی اضافه کرد: سامانه شاد فرصت طلایی برای ما ایجاد و بخش مهمی از مساله ما را حل کرد. حدودا 65 تا 70 درصد دانش آموزان را تحت پوشش قرار داده است اما چون همه دانش آموزان نمی توانند از آن استفاده کنند و شرایط اقتصادی بگونه ای نیست که همه افراد را مجبور نماییم، سخت افزار آنرا تهیه کنند و بسیاری توانایی آنرا ندارند، برنامه های آموزشی از راه صداوسیما را هم پیشبینی کردیم و با همکاری صمیمانه صداوسیما همه دروس همزمان با سامانه شاد در شبکه های سیما آموزش داده می شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر روز 3، 4 شبکه سیما بخش اعظمی از آنتن خویش را به آموزش اختصاص داده اند و در کنار اینها بسته های خودآموز را هم پیشبینی کردیم. در بعضی مناطق روستایی هم کلاس حضوری تشکیل می شود.

حاجی میرزایی اضافه کرد: به ستاد ملی کرونا هم اعلام کردیم متقاضی آموزش حضوری هستیم. چون که مطالعات جهانی موید آن نیست که بازگشایی مدارس تاثیری در روند شیوع بیماری کرونا دارد. همینطور در بعضی از پایه ها مانند اول ابتدایی آموزش غیر حضوری جوابگو نیست.

وی با اشاره به اینکه ما به رسالت سازمان بازرسی کل کشور عمیقاً ایمان داریم و موفقیت خویش را در گرو همکاری و هماهنگی 100 درصدی با آن می دانیم، اظهار داشت: معتقدیم اگر این وجه از کار ایفا نشود، کار ما ناقص خواهد بود. ما در مقابل قانون به صورت کامل خاضع هستیم و شفافیت را به صورت کامل باور داریم و به دنبال اجرای آن هستیم.

در این دیدار که با حضور سرپرست معاونت نظارت و بازرسی بر امور فرهنگی و اجتماعی و بازرس کل آموزش و تحقیقات سازمان بازرسی برگزار شد، برخی از معاونان ومدیران کل مرکز و استان های این وزارتخانه به بیان دیدگاه های خود پرداختند.





منبع:

1399/09/23
14:07:28
5.0 / 5
402
تگهای خبر: اجرا , ثبت نام , دستگاه , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر