راه اندازی اولین مدرسه كشور با بهره وری سبز در پایتخت

راه اندازی اولین مدرسه كشور با بهره وری سبز در پایتخت به گزارش كنكور هنر مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهار داشت: اولین مدرسه كشور با فاكتورهای بهره وری سبز در تهران بازطراحی و افتتاح شد.


به گزارش كنكور هنر به نقل از ایسنا، ماموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهره وری كشور، دستیابی به سهم بهینه بهره وری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار می باشد كه یكی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، «بهره وری سبز» منظور شده است.
بهره وری سبز بعنوان راهبردی استراتژیك برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع با ملاحظات زیست محیطی مورد تاكید قرار گرفته است.
اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در امتداد نیل به اهداف راهبردی مدیریت سبز و «استفاده بهینه از منابع و انرژی» در مدارس كشور فعالیت هایی را آغاز نموده است.
علی شهری مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینكه «بهره وری سبز» در سه حوزه پیگیری و دنبال می شود، اظهاركرد: طراحی این مدارس با رویكرد «صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی»، «تبدیل مدرسه در حال ساخت به مدرسه با بهره وری سبز» و «تبدیل مدرسه در حال بهره برداری به مدرسه با بهره وری سبز» بعنوان سه راهبری برای نیل به این اهداف دنبال می شود.
وی با اشاره به اینكه تنها پروژه پایلوت كشور در حوزه مدیریت بهره وری سبز در استان تهران انجام شده است، اشاره كرد: مدرسه شهید حسن باقری یكی از مدارس در حال بهره برداری موجود در تهران و مربوط به منطقه ۵ آموزش و پرورش بود كه تصمیم گرفته شد تا مدرسه مذكور با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهره وری سبز، بازسازی شود.
وی ادامه داد: در ابتدا وضعیت فعلی ساختمان اصلی و محوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاخص هایی كه در حوزه این مدارس قابلیت اجرایی داشت، احصاء شد. در این بخش از یكی از مشاوران ذیصلاح در حوزه مدیریت سبز كه در بین دانشگاه های برتر كشور زمینه فعالیت داشت نیز كمك گرفته شد.
شهری با اشاره به اینكه در ابتدا تبدیل تأسیسات و اجزائی كه در حوزه بهره وری سبز در مدرسه مذكور مورد اهمیت بود، بررسی گردید، عنوان كرد: ساختمان اصلی مدرسه با عنایت به قدمت آن فاقد تأسیسات الكترونیكی و مكانیكی موثر و مفید بود و هیچ یك از فاكتورهای توسعه پایدار را شامل نمی شد و همین تأسیسات الكترونیكی و مكانیكی علاوه بر هدر رفت منابع انرژی و تخریب محیط زیست، آسایش مطلوبی را برای بهره بردار (دانش آموزان) تأمین نمی كرد.
وی به برخی موارد فاكتورهای در رابطه با بهره وری سبز كه مدرسه مذكور از آنها بی بهره بود اشاره و اظهار داشت: «فقر فضای سبز و پوشش گیاهی به منظور طراوت و شادابی»، «عدم وجود مبلمان و محل استراحت و تماشای بازی و فعالیت های آموزشی و پرورشی»، «عدم وجود كلاس های روباز»، «تردد خودرو از محوطه اصلی»، «سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری كه در آن هدر رفت منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود» و «تولید، جمع آوری و تفكیك پسماند» از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود.
به گزارش روابط عمومی اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به اینكه انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، كیفیت هوای داخلی و سایت بعنوان فاكتورهای مدارس با بهره وری سبز هستند، اشاره كرد: برای انجام فاكتورهای بهره وری سبز در مدارس، با دانشگاه های مطرح كشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفت و گو شدیم كه در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و بعنوان مشاور ذیصلاح برای پیشبرد این امور انتخاب گردید.
وی ادامه داد: بطور كلی برای تبدیل یك مدرسه به مدرسه با خصوصیات و فاكتورهای مد نظر در حوزه بهره وری سبز موارد مختلفی مورد بررسی قرار گرفت كه در نهایت مدرسه شید حسن باقری كه بعنوان طرح پایلوت برگزیده شد و در حوزه های انرژی الكتریكی، معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی مورد بازبینی كلی قرار گرفت.
شهری به اصلاحاتی كه در مدرسه طرح پایلوت شهید حسن باقری تا قبل از شروع سال تحصیلی صورت گرفت اشاره و اظهار داشت: «جمع آوری یا هدایت آب باران و جمع آوری آب خاكستری به منظور بازچرخانی منابع آبی برای پر كردن فلاش تانك سرویس های بهداشتی و آبیاری فضای سبز» طراحی شد، «تأسیسات الكتریكی مدرسه با روش های نوین و بهره مندی از تجهیزات كم مصرف و دوستدار محیط زیست همچون چراغ های ال ای دی» مجهز شد، «تأسیسات گرمایشی مدرسه با روش های نوین و بهره مندی از تجهیزات كم مصرف و دوستدار محیط زیست همچون دیگ چگالشی» مجهز و «كولرهای آبی با كولرهای جدید و كم مصرف از نظر آب و برق و با امتیاز دوكاره بودن (دهش و مكش هوا)» نصب گردید.
وی ادامه داد: همچنین، «آبگرمكن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس های بهداشتی دانش آموزان» نصب گردید، «اجرای بام وارونه به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی» اجرایی شد، «پنجره های فلزی با پنجره های دوجداره» تعویض شد، «اجرای درب دوم در ورودی برای كنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج»، «طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت و تماشای بازی و مسابقات، كلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پاركینگ خودرو» و «ایجاد دسترسی دانش آموزان به فضای سبز» نیز پیش بینی شد.
مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: «ارتقای كیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای دانش آموزان در كلاس درس» پیش بینی و «سایبانی به منظور بهره مندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای كلاس های درس» تعبیه شد.
گفتنی است، مدرسه شهید حسن باقری در منطقه ۵ آموزش و پرورش شهر تهران بعنوان طرح نمونه و پایلوت كشوری با تغییرات ساختاری به یك مدرسه با بهره وری سبز تبدیل و با استفاده بهینه از انرژی و ایجاد آسایش و آرامش برای دانش آموزان در هنگام حضور در مدرسه اجرایی و الان مشغول فعالیت است. تمام امور فوق الذكر در مدت زمانی كوتاه در فصل تابستان توسط اداره كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اجرایی شد.




منبع:

1398/08/01
17:26:21
5.0 / 5
4378
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر