ورود ۴۰ هزار معلم جدید به آموزش وپرورش

ورود ۴۰ هزار معلم جدید به آموزش وپرورش کنکور هنر: رییس دانشگاه فرهنگیان از افزایش 250 هزار مترمربعی فضاهای دانشگاه فرهنگیان آگاهی داده و گفته است که این دانشگاه امسال 40 هزار معلم تحویل آموزش وپرورش داده و هم اکنون تربیت بیش از 95 هزار دانشجومعلم را برعهده دارد.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، معلم به عنوان محوری ترین و مؤثرترین عنصر در آموزش وپرورش، نقش اساسی در کیفیت و عدالت آموزشی دارد و تامین معلمان توانمند و با انگیزه متناسب در یک محدوده کیفی همچون فاکتورهای عدالت محوری نظام آموزشی شمرده می شود.
در حال حاضر و برمبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، جذب نیرو برای آموزش وپرورش باید از مسیر دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد. جهت تامین و تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان، از دو روش دوره چهارساله با پذیرش از دیپلم و دوره مهارت آموزی یک ساله با پذیرش از کارشناسی و بوسیله آزمون استخدامی استفاده می شود و هر دو گروه پذیرفته شده، دوره های معلمی در دانشگاه فرهنگیان را می گذرانند.
دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ با ظرفیت پذیرش ۲۵ هزار دانشجو شروع به کار کرد. در ابتدای تأسیس دانشگاه فرهنگیان امید زیادی وجود داشت که این دانشگاه بتواند با ارتقای توانمندی، مدارج تحصیلی و تربیت معلم مورد نیاز، تحول عظیمی در شأن و جایگاه علمی و منزلت معلمان ایجاد کند؛ اما این دانشگاه طی چند سال فعالیت، نه گام مؤثری در ارتقای مدارج علمی معلمان برداشت و نه حتی توانست معلمان مورد نیاز را بطور تخصصی تربیت کند.
بر اساس آمارها در سال ۱۴۰۰، از حدود ۴۰۰ هزار معلم جذب شده طی ۱۰ سال اخیر، حدود ۳۰ درصد آنها (کمتر ۱۳۰ هزار نفر) بوسیله دوره چهارساله تربیت شدند و مابقی آنها (بیش از ۷۰ درصد) بوسیله جذب و تبدیل وضعیت آموزشیاران، معلم حق التدریس و آزمون استخدامی جذب شده اند.
چندی پیش وزیر آموزش وپرورش در گفت وگویی با ایسنا، خبر از برنامه وزارت آموزش وپرورش برای احیای دانشگاه فرهنگیان داد و در ترسیم وضعیت این دانشگاه در زمان ورودش به این وزارتخانه اظهار داشت که «دانشگاه فرهنگیان را در شرایطی تحویل گرفتیم که حدود ۵۰ هزار دانشجو را جذب کرده بودند و برایش جا نداشتند؛ دوسال در وضعیت کرونائی بودیم و آموزش ها غیرحضوری بودند. کار خوبی برای جذب دانشجو انجام داده بودند، اما فضا و ظرفیت دانشگاه برای پذیرش هم مهمست.»
یوسف نوری از در اختیار قرار دادن بیش از ۱۰۰ هزار مترمربع از فضاهای آموزش و پرورش در اختیار دانشگاه فرهنگیان برای حل مشکل خوابگاه و کلاس های آموزشی دانشجویان آگاهی داده و گفته بود که «امسال هم ۲۵ هزار دانشجوی جدید جذب کردیم و روند پذیرش دانشجو را متوقف نکردیم.»

۲۵۰ هزار مترمربع فضا به دانشگاه فرهنگیان افزوده شد
رضا مراد صحرایی، رییس دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه ساختمان شماره ۲ ورامین پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان استان تهران اخبار خوبی دراین زمینه داشت و اعلام نمود که در مدت پنج ماه با همت تمامی ارکان آموزش وپرورش ۲۵۰ هزار مترمربع فضا به این دانشگاه اضافه گردید، خرسندم که با این افتتاح، فضایی برای تربیت معلم به وجود آمد که لحظه لحظه کارکردن درآن خیر برای فرد و آینده کشور است.
وی اضافه کرد: اگر کشور بخواهد در امر تربیت معلم به حدی برسد که مدنظر رهبر معظم انقلاب است ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید سالی۵۰ هزار دانشجو بوده و همزمان ۲۰۰ هزار دانشجو داشته باشد. این در حالیست که با سطحی نگری قریب ۱۰ سال، مراکز تربیت معلم تعطیل شد بهر دلیلی از امر تربیت معلم، تربیت معلم الخیر که امری تخصصی است، غفلت کردیم و سال ها انجامید تا درک نماییم عالم با معلم متفاوت می باشد.


تحویل ۴۰ هزار معلم به آموزش وپرورش در سال جاری

بیش از ۹۵ هزار دانشجومعلم مشغول به تحصیل اند
طبق اعلام رییس دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه امسال ۴۰ هزار معلم تحویل آموزش وپرورش داده است و هم اکنون بیش از ۹۵ هزار دانشجومعلم درحال تربیت دارد.
سیاست جاری وزارت آموزش وپرورش طبق اظهارات یوسف نوری، حرکت به سمت تبدیل شدن از سطح یک دانشگاه معمولی به یک دانشگاه جامع تربیت معلم است. وی در این زمینه گفته «پیش بینی کرده ایم که از این پس اگر کسی بخواهد از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شود، شش مهارت را کسب کرده باشد که در حیطه ساحت های تربیتی شش گانه ما قرار می گیرد.»
صحرایی نیز در این زمینه اظهار داشت: خاصیت ‎های معلم تربیت شده در دانشگاه فرهنگیان متفاوت از دانش آموختگان دیگر دانشگاه ‎ها است. معلم این دانشگاه باید دست کم شش مهارت ویژه، متناسب با شش ساحت تحول بنیادین را کسب کند. کسب مهارت ‎های نرم، اهل ارتباط، گفت و گو، مناظره و نقد بودن از صفات مورد نیاز معلم شایسته است. در دانشگاه فرهنگیان و خصوصاً برای دانشجومعلمان مهارت‎ های نرم همانند سخنرانی، مناظره، نقد و نظریه پردازی بطور ویژه مورد توجه خواهد بود.
وی معلم را تولید کننده قدرت نرم و دانشگاه فرهنگیان را محل تولید قدرت نرم جمهوری اسلامی دانست و اظهار داشت: ساخت آینده کشور در گروی ساخت مراکز تربیت معلمان است. تربیت معلمی که فرزندان به عنوان بزرگترین سرمایه زندگی را بدون هیچ دغدغه ای به او بسپارید، در این دانشگاه اتفاق می ‎افتد و چه سرمایه بالاتر از دانشگاه فرهنگیان. مراکز تربیت معلم محلی است که می‎ توان از امروز آن، آینده ایران را فهمید. مراکز تربیت معلم را جدی بگیریم، هر کشوری این کار را کرده، ثمره آنرا نیز دیده است.

معلمِ تربیت معلمی، حالا یک برند است

واکنش رییس دانشگاه فرهنگیان به اتفاقات اخیر
وی با تأکید بر این که تربیت معلم باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت گیرد، اظهار داشت: معلمِ تربیت معلمی، حالا یک برند است، چون مراکز تربیت معلم، در این جهت سرمایه گذاری شده و معلم را برای این کسب مهارت تربیت می‎ کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اتفاقات اخیر با اعلان اینکه این روزها بیش از هر زمان دیگری به اهمیت تعلیم و تربیت پی می ‎بریم اشاره کرد: اهمیت تعلیم و تربیت اجتماعی باید در دانشگاه فرهنگیان بطور جدی مورد توجه قرار گیرد.




منبع:

1401/07/24
23:41:28
5.0 / 5
657
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تخصص , دانش آموختگان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر