رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور بیان كرد؛

۱۱ منطقه سیستان و بلوچستان فاقد مدرسه استثنایی

۱۱ منطقه سیستان و بلوچستان فاقد مدرسه استثنایی به گزارش کنکور هنر، سیستان و بلوچستان حمید طریفی حسینی در اولین برنامه از سفر کاری خود به استان سیستان و بلوچستان در شورای برنامه ریزی آموزش وپرورش استان اظهار داشت: از مجموع بیش از 140 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در کشور، 3300 دانش آموز در سیستان و بلوچستان تحت پوشش خدمات آموزش وپرورش استثنایی قرار دارند.


رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور ضمن گرامیداشت و تبریک شروع دهه مبارک فجر اظهار داشت: در گذشته خدمات آموزش وپرورش استثنایی به هفت گروه از دانش آموزان با لطمه های بینایی، شنوایی، محدودیت های جسمی و حرکتی، چندمعلولیتی، اوتیسم، لطمه های هیجانی و روانی شدید و اختلالات یادگیری ارائه می شد اما بتازگی دانش آموزان با لطمه های زبان و گفتار، نقص توجه و بیش فعال نیز به این طیف اضافه شده اند.
طریفی حسینی اضافه کرد: در کل کشور حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز تحت پوشش خدمات آموزش وپرورش استثنایی قرار دارند که از این تعداد ۳۳۰۰ دانش آموز متعلق به استان سیستان و بلوچستان هستند.
وی افزود: در این استان ۲۳ مدرسه مستقل بصورت مجتمع آموزشی از پیش دبستانی تا متوسطه دوم ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد، همین طور ۶۰ کلاس ضمیمه نیز در مناطقی که تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه به اندازه یک مدرسه نبود، در مدارس عادی دایر شده است.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور به محدودیت های موجود در سیستان و بلوچستان از نظر زیرساختی و همین طور مسایل فرهنگی اشاره نمود و اظهار داشت: ۱۱ منطقه آموزشی در سیستان و بلوچستان فاقد مدرسه استثنایی است که در یک سال اخیر نیازهای این مناطق شناسایی شده و هماهنگی های لازم برای جذب معلم در این مناطق انجام شده است و از سال آینده تمام مناطق این استان تحت پوشش مدارس استثنایی قرار خواهند گرفت.
طریفی حسینی اضافه کرد: در دهه فجر امسال نیز سه مدرسه استثنایی در استان سیستان و بلوچستان در شهرستان های بمپور، میرجاوه و زاهدان افتتاح می گردد.
وی اشاره کرد: در کنار مشکلات زیرساختی، مسایل فرهنگی هم وجود دارد و تعداد زیادی از دختران با نیازهای ویژه در این استان نمی توانند تحصیل کنند.
معاون وزیر آموزش وپرورش اشاره کرد: تفاوت معنادار تعداد دانش آموزان پسر و دختر با نیازهای ویژه در این استان موید این مساله است بطوریکه از مجموع ۳۳۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در این استان حدود ۲۲۰۰ دانش آموز پسر و مابقی دختر هستند.
طریفی حسینی افزود: این در حالیست که در مدارس استثنایی رشته های مختلفی ویژه دانش آموزان دختر مانند رشته هنر زندگی در خانه وجود دارد که به بهبود کیفیت زندگی این افراد در آینده کمک زیادی خواهدنمود.
وی به وجود ۳۶ رشته مخصوص کاردانش متناسب برای پسران با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی اشاره نمود و اظهار داشت: این رشته ها متناسب با زیست بوم منطقه سکونت دانش آموزان برنامه ریزی شده است تا بعد از دوران تحصیل این دانش آموزان به عضو موثری در اجتماع تبدیل شوند و با فعالیت اقتصادی بصورت مستقل زندگی خودرا اداره کنند.
رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور همین طور از راه اندازی اتاق مهارتی ویژه دانش آموزان با لطمه بینایی در زاهدان اشاره نمود و اظهار داشت: از آنجا که این دانش آموزان باید به مهارت تجسم فضایی به عنوان یک مهارت اساسی شناختی برای تحرک ایمن و مناسب در سطح شهر دست یابند، این اتاق ها طراحی شده است.
طریفی حسینی اضافه کرد: علاوه بر این اتاق های چند حسی و اتاق های تاریک برای دانش آموزان اوتیسم یا دارای مشکلات حسی نیز با وسایل خاص نیز وجود دارد تا دانش آموزان متناسب با نیاز خود مهارت های لازم را فرا گیرند.
ایجاد 33 مرکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام در سیستان و بلوچستان
معاون وزیر و رییس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور اظهار داشت: 11 مرکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که در کنار مراکز مشاوره مشکلات اختصاصی یادگیری در دانش آموزان را رسیدگی می کردند.
طریفی حسینی اضافه کرد: بتازگی بر طبق مصوبه جدید شورای آموزش وپرورش استثنایی، این مراکز ارتقا یافتند و به مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تبدیل شدند و به زودی در تمامی مناطق آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان حداقل یک مرکز جامع راه اندازی خواهد شد.
وی اشاره کرد: در این مراکز به دانش آموزانی که دارای اختلالات یادگیری خاص، نقص توجه و بیش فعالی، نقص زبان و گفتار، مشکلات شدید هیجانی و رفتاری که در مدرس عادی تحصیل می کنند اما نیاز به خدمات مشاوره و تخصصی دارند، خدمات ارائه می شود.
معاون وزیر آموزش وپرورش با اشاره به برنامه تحولی سازمان درباب برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی بدو ورود به دبستان اظهار داشت: از امسال طرح سنجش نیز در همین مراکز جامع و در طول سال تحصیلی به انجام می رسد.
طریفی حسینی اضافه کرد: سال قبل در اوایل تابستان فراخوان ثبت نام انجام می شد و نوبت گیری پایگاه سنجش بوسیله مدرسه انجام می شد یعنی در سامانه سیدا پیش ثبت نام انجام می شد و مدیر کار نوبت گیری را انجام می داد اما از امروز خانواده ها با ورود به سامانه my.medu.ir، بدون مراجعه به مدرسه می توانند ثبت نام سنجش را انجام دهند که بوسیله وارد شدن به سامانه مربوطه، احراز هویت به انجام می رسد و ثبت نام بصورت الکترونیکی صورت می گیرد؛ در حقیقت دانش آموز، اول سنجش را انجام می دهد و بعد ثبت نام کلاس اولی ها به انجام می رسد.
وی با تکیه بر این که پروسه ثبت نام ساده است و می توان بوسیله تلفن همراه نیز انجام داد، اظهار داشت: تمامی کودکان 4 تا 5 ساله می توانند در این طرح شرکت نمایند.
معاون وزیر آموزش وپرورش در بخش دیگری به ایجاد شناسنامه الکترونیک رشد و تربیت دانش آموزان اشاره نمود و اظهار داشت: در این شناسامه تمام اطلاعات رشدی، استعدادها، توانایی ها، اختلالات و... دانش آموزان از بدو تولد تا آخر دوره تحصیل وجود دارد که قسمتی از این اطلاعات موجود در این شناسنامه بوسیله مراکز جامع سنجش، آموزش، توان بخشی و مداخله بهنگام رشدی و تربیتی تهیه می شود.



1401/11/13
16:10:35
5.0 / 5
375
تگهای خبر: آموزش , تحصیل , تخصص , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر