اولویتهای آموزش وپرورش برای واگذاری تبلت به دانش آموزان نیازمند
معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح دستاوردهای طرح هدایت و برنامه های آموزش وپرورش برای صیانت از دانش آموزان در مقابل صدمه های فضای مجازی پرداخت و اولویتهای آموزش وپرورش برای واگذاری تبلت به دانش آموزان نیازمند را اعلام نمود.
به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، دکتر سید جواد حسینی در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با اشاره به اینکه در وضعیت کرونا تمام تلاش جامعه جهانی و آموزش وپرورش ایران این بود که گرچه مدارس تعطیل شده اند جریان آموزشی تعطیل نشود، اظهار داشت: مهم ترین راهکار آموزش های مجازی بود اما این که این آموزش ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش آموزان فرصت برابر ایجاد نماید، مساله اصلی بود.
وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش وپرورش شبکه شاد را با هدف ادامه آموزش ها در فضای مجازی ایجاد کرد، اظهار داشت: شاد شبکه ای مستقل، فراگیر، رایگان، منعطف و امن است که الان در این شبکه ۱۱۵ هزار مدیر، ۷۲۷ هزار معلم و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش آموز عضو هستند.
معاون وزیر اظهار داشت: مطمئن ترین و کیفی ترین نوع آموزش در شبکه شاد بوجود آمد اما متأسفانه ۳۰ درصد از دانش آموزان مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند و طرح هدایت با هدف تأمین این تجهیزات در آموزش وپرورش اجرایی شده است.
حسینی با اشاره به اینکه صدمه های فضای مجازی و استفاده از تجهیزات هوشمند آموزشی توسط دانش آموزان یکی از دغدغه های اصلی وزارت آموزش وپرورش است اظهار نمود: اینترنت و فضای مجازی در سه بعد بعنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی صدمه زا است و صیانت از دانش آموزان در مقابل صدمه های فضای مجازی همچون دغدغه های وزارت آموزش وپرورش است.
وی اظهار داشت: طراحی نرم افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی 10 میلیون سیمکارت دانش آموزی توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، تولید تبلت های داخلی با سیستم عامل دانش آموزی و برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای ویژه دانش آموزان و خانواده های آنان همچون برنامه های اندیشیده شده وزارت آموزش وپرورش در حوزه صیانت از صدمه های فضای مجازی است.
جانشین وزیر در طرح هدایت در ادامه به بیان محورهای اصلی طرح هدایت پرداخت و اظهار داشت: طرح هدایت از سه ماه پیش با هدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش آموزان کم برخوردار شروع شد.
وی اضافه کرد: در عصر کرونا راهبردهای ده گانه ای از جانب وزیر آموزش وپرورش تدوین شد که یکی از آنها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.
حسینی با اشاره به اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین هم گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است اظهار داشت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین ۳ تا ۵ میلیون دانش آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این امکان دارد باعث گسترش بی عدالتی شود و طرح هدایت با هدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش وپرورش اجرایی شده است.
حسینی با اشاره به اینکه ساختار طرح هدایت ساختاری خزانه ای و ماتریسی است اظهار نمود: این طرح از راه هم افزایی و انسجام با بخش های مختلف کار را به پیش می برد و سعی شده همه بخش های دخیل در طرح وظایف محوله را به خوبی به پیش ببرند.
معاون وزیر با اشاره به اینکه طرح هدایت شامل چند محور اصلی است اظهار نمود: شناسایی دقیق دانش آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت نخستین محور طرح هدایت بود که این کار از راه شناسایی دانش آموزان نیازمند از راه مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان پذیر شد.
حسینی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع ۳ میلیون تبلت دانست و اظهار داشت: تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیشتر از ده هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه ای در این محور به کار گرفته شده اند.
وی اضافه کرد: در تفاهمنامه با استانداری ها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تبلت تعهد شده است و مؤسسات عمومی و غیردولتی هم تعهد تأمین یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۹۱۵ تبلت را داده اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بودجه سالجاری هم ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت دیده شده است که از این طریق هم ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع تابحال تأمین ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تبلت با اعتبار ده هزار میلیاردی تعهد شده است.
حسینی با اشاره به اینکه تابحال و در چارچوب طرح هدایت ۲۸۰ هزار تبلت تهیه و به دانش آموزان نیازمند اهدا شده است اظهار داشت: محور بعدی طرح هدایت نحوه تأمین تبلت ها است که با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از راه همکاری با ۷ شرکت داخلی این تبلت ها از راه تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد.
وی اضافه کرد: برای تسهیل واردات تبلت، معافیت ۳ درصدی از عوارض گمرکی شرکتهای واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیئت دولت به تصویب رسیده است و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.
معاون وزیر محور بعدی در طرح هدایت را تبلیغات دانست و اظهار داشت: تبلیغات از راه رادیو و تلویزیون، پایگاه های اطلاع رسانی وزارت و آموزش وپرورش استان ها، روابط عمومی سایر دستگاههای اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تابحال با راه اندازی پویش های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین شده است.
حسینی محور بعدی در طرح هدایت را چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی دانست و اظهار داشت: در واگذاری تبلت ها اولویت با دانش آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت های بعدی با دانش آموزان نیازمندی است که امکان آموزش های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست.
وی اظهار داشت: مدارس پرجمعیت که تعداد محدودی دانش آموز کم برخوردار دارند هم در اولویت های واگذاری قرار دارند.
معاون وزیر با جمع بندی موارد اجرا شده در طرح هدایت و بیان این که تابحال ۲۸۰ هزار تبلت با اجرای این طرح تأمین شده است اظهار نمود: ایجاد فرصت برابر عدالت آموزشی برای تمام دانش آموزان، استفاده دانش آموزان مناطق محروم از آموزش های با کیفیت، تداوم آموزش در شرایط بحرانی و کرونا، زدودن مظهر خشن درد و رنج نداشتن کودکانه و پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان بخصوص دختران در مناطق محروم همچون دستاوردهای طرح هدایت است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش وپرورش استثنایی، حسینی در انتها خواهان ورود شورای فرهنگ عمومی در جهت توسعه مشارکت عمومی و اطلاع رسانی طرح هدایت شد و اظهار نمود: شورای فرهنگ عمومی می تواند در زمینه فرهنگ سازی استفاده از وسایل هوشمند آموزشی و صیانت دانش آموزان از صدمه های فضای مجازی به کمک وزارت آموزش وپرورش بیاید.
منبع: كنكور هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب