زوایای جدید از چگونگی اداره سازمان تعلیم و تربیت از استخدام تا تربیت كودكان

زوایای جدید از چگونگی اداره سازمان تعلیم و تربیت از استخدام تا تربیت كودكان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: تاکید داریم تأسیس این سازمان منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی نشود، بنابراین در اساسنامه سازمان تصریح شده که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر مبنای ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، جلسه سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد: مسؤلان و مردم قدردان نعمت های خداوند و انقلاب اسلامی باشند و برای حفاظت از ارزش های انقلاب اسلامی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

ایشان در ادامه ضمن اشاره به تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۶ شورایعالی انقلاب فرهنگی، اظهار نمود: تاکید داریم تأسیس این سازمان منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی نشود، بنابراین در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصریح شده که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر مبنای ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بر اساس گزارش های اعلامی، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از اعتبارات دولتی به بخش حقوق و دستمزد پرداخت می شود که این امر منجر به اختلال در امور برنامه ای دولت می شود بنابراین در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت بر عدم افزایش نیروی انسانی دولت به دنبال تأسیس این سازمان تاکید شده است.

وی افزود: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» که شامل سن صفر تا آخر ۳ سالگی و «گروه سنی کودکی دو» که شامل سن آغاز ۴ سالگی تا آخر ۶ سالگی است، تقسیم و تعریف شده است.

عاملی اضافه کرد: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر نقش محوری و مسئولیت خانواده در تربیت دوران کودکی تاکید شده و همینطور مسئول تعلیم و تربیت «گروه سنی کودکی دو» بر عهده آموزش و پرورش است. البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسئولیت جدی در مورد تقویت دانش خانواده نسبت به امور تعلیم و تربیت کودکان دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: عنوان سازمان بودن برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک جنبه اختصاصی و تخصصی بودن این حوزه را هم فراهم نموده است.

عاملی در مورد هیئت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار نمود: پیش‎ بینی شده است در ترکیب اعضای هیئت امنای این سازمان دو نماینده از انجمن اولیاء و مربیان، دو نماینده از اتحادیه مهدهای کودک و نماینده ای از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم حضور داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور بزودی ابلاغ و همینطور تخصیص اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای این سازمان لحاظ شود.

عاملی درمورد دستور جلسه که به عرضه گزارش بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت، اظهار داشت: شایسته نیست که پس از تصویب و ابلاغ سندهای بالادستی، ارزیابی و گزارش نظارتی از روند اجرای این اسناد عرضه نشود.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از علل عدم تهیه و عرضه گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد عدم تعیین شاخص برای اندازه گیری میزان اجرایی سازی اسناد است.

عاملی تصریح کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای شادمانی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روی میز شورایعالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی عوامل عدم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اضافه کرد: برای رفع موانع اجرای این سند در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد عرضه راهکار برای حل این مساله یک لزوم است. همینطور برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احتیاج به یک روش کارآمد داریم.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: با مدل ارزیابی ناظر بر «سند، هدف و فرآیند» در تهیه گزارش نظارتی از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارزیابی راهبردی صورت خواهد گرفت و می توان سنجید که اهداف سند بعنوان مثال برای معلم و دانش آموز که دارای اهمیت محوری در سند هستند، تحقق یافته است یا خیر؟.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش پایه تحولات اجتماعی کشور، پیشرفت جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی است بنابراین اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند حمایت های مالی و همکاری سایر نهادهای مربوطه است.

عاملی با اشاره به اینکه مبحث تحول در نظام تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت می باشد، تاکید کرد: روش های تعلیم و تربیت در کشور احتیاج به اصلاح دارد و امید است در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به سرانجام رسد.

دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت شناسایی اهداف مؤثر اسناد بالادستی تاکید و تصریح کرد: گاهی اوقات با اجرایی شدن ۱۰ درصد یک سند، ۹۰ درصد اهداف آن سند تأمین می شود که برای تحقق این امر نیاز است اهداف مؤثر سند شناسایی و بر روی آن تمرکز شود. بعنوان مثال مهم ترین حوزه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «معلم» است و باید بر روی این مورد تمرکز شود.

به گزارش مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، او در آخر ضمن اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در خصوص قانونی بودن مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشکلی قانونا وجود ندارد اما باید برای هر چه بهتر اجرایی شدن این سند، الزامات اجرایی شدن آن مانند تخصیص و تأمین منابع مالی توسط مجلس و سایر نهادهای مربوطه لحاظ شود.

در ادامه دکتر حسن قدسی پور، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی به عرضه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار نمود: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورایعالی آموزش و پرورش از سوی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی انجام شد.

ایشان در ادامه برای بهبود روند کار و عرضه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد داد: بهتر است این گزارش تلفیقی از گزارش اجرایی سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا هم به صورت مجزا عرضه شود.

قدسی پور اضافه کرد: برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش عرضه شده است، اما به نظر می آید که بهتر است تغییرات نقشه راه که مصوب شورایعالی آموزش و پرورش است مجدداً به تصویب شورایعالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی هم در مورد آنها انجام و به دستگاههای مربوطه ابلاغ شود.

در ادامه دکتر عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو ضمن عرضه توضیحاتی از تاریخچه روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اظهار نمود: در یک دوره ای چارچوب های روند تدوین سند به ۶ زیرنظام تفکیک شد و مقرر شد برای هر ۶ زیرنظام برنامه تدوین شود.

وی ادامه داد: هر سند بالادستی برای اجرای کامل احتیاج به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همینطور تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک لزوم است.

صدری تاکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان دستی و پایین دستی نیاز است و صرفا نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، بعنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.

همینطور دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این نشست اظهار نمود: مشخص است که در تدوین اسناد بالادستی توسط شورایعالی انقلاب فرهنگی ساعت ها کار کارشناسی، علم و دانش بسیار توسط اساتید و صاحبنظران صرف می شود اما از طرفی علاوه بر خلق سند، احتیاج به حفاظت و به سرانجام رساندن و اجرای سند هم بسیار حائز اهمیت می باشد.

وی به زیرنظام های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن هرچه بهتر و کامل این ۶ زیرنظام تصویب الزامات اجرایی نیاز است.

در ادامه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه تهیه گزارش نظارتی از میزان اجرای اسناد اقدام بسیار شایسته ای است، اضافه کرد: هر سند شامل اقدامات فرهنگ ساز، اقدامات بسترساز و اقدامات پیاده سازی است.
وی افزود: اقدامات بسترساز شامل قوانین، دستورالعمل ها، نظام ها، ابزارهاست و همینطور اقدام پیاده ساز به معنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد: برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ظرفیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور استفاده گردد و این شورا هم بر روند اجرای سند نظارت داشته باشد.

همینطور دکتر علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این نشست اظهار نمود: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تاکید دارد.

وی افزود: هم اکنون چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چون که اصل تحول در معلم است.

علم الهدی اضافه کرد: همینطور والدین هم باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چون که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باورها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.

دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزشی، سند نقشه جامع علمی کشور و... باید یکدیگر پیوند دارند، خاطرنشان کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط می باشد.

وی تصریح کرد: امکان ارتقاء و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‎بینی شده است. همینطور برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند احتیاج به عزم ملی داریم و نباید صرفا از وزارت آموزش و پرورش این مورد مطالبه شود.

دکتر حسین کچویان عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: باید عوامل مانع از اجرایی شدن شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شود و بعد اقدام و فرایند لازم برای اجرایی شدن عرضه شود.

وی ادامه داد: باید مسؤلان نظام به خصوص مسؤلان حوزه تعلیم و تربیت به این باور برسند که اصل پیشرفت و توسعه کشور به حوزه آموزش و پرورش بستگی دارد.



1399/11/25
23:22:42
0.0 / 5
1021
تگهای خبر: آموزش , اجرا , تخصص , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر