تبعات ایام كرونا برای دانش آموزان به علت ماندن در خانه

تبعات ایام كرونا برای دانش آموزان به علت ماندن در خانه كنكور هنر: عضو كمیسیون تعلیم و تربیت بسیج به تبعات ایام كرونا به علت ماندن در خانه و دسترسی به فضای رهای مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: اگر محتوای متناسب با بحران ها خلق می كردیم حالا گرفتار سردرگمی نمی شدیم؛ باید در حوزه محتوای متناسب با این آموزش ها كار نماییم و بدانیم تربیت از آموزش جدا نیست.


به گزارش کنکور هنر به نقل از ایسنا، مرتضی فاطمی نژاد درباره تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی در نظام آموزشی، به فرمایشات اخیر رهبری پیرامون مبحث پرورش در جمع مدیران و روسای آموزش و پرورش اشاره و اظهار نمود: شاید اگر مبحث پرورش را باتوجه به مبحث کرونا، مورد توجه قرار دهیم، بهتر باشد.
وی ادامه داد: در این ایام خیلی از موضوعات و خلأها که در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت، خودش را بیشتر نشان داد و صدمه ها به صورتی عینی تر و ملموس تر بود.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج، ناظر به فضای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور یک دسته بندی عرضه کرد و اظهار داشت: دسته اول این که خیلی از مدارس به سمت سبک «مدرسه معلم» رفتند؛ یعنی مدرسه را به صورت حضوری ادامه دادند. البته برخی کشورهای دنیا، این روش را انتخاب کردند یا در همین سبک، به سمت کار تلفیقی رفتند که تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی بود.
فاطمی نژاد افزود: دسته دوم به سمت «معلم رسانه» یا «مدرسه رسانه» رفتند و از رسانه ها استفاده کردند تا فضای آموزشی را بوسیله این بستر دنبال کنند. بعنوان مثال از بسترهای حاکمیتی و دولتی استفاده شد، مانند کشور خودمان که آموزش و پرورش اپلیکیشن «شاد» را ایجاد کرد. برخی نظام های آموزشی، فضای تلویزیون را درگیر کردند تا مفهوم عدالت آموزشی توسعه پیدا کند.
وی با اعلان اینکه دسته سوم، «معلم محله» یا «مدرسه محله» است اظهار داشت: اینها بطور قطع نتوانستند فضای آموزش را در دو قسمت قبلی به صورت کامل ارائه نمایند و برای برخی اولیا نگرانی ادامه داشت و هم اینکه خیلی ها به صورت ملموس لمس می کردند که وقتی دانش آموز پای فضای مجازی می نشیند ۳۰ تا ۴۰ درصد انتقال مفاهیم علمی و آموزشی بوسیله فضای مجازی کمتر اتفاق می افتد بعد از فضای محله، مسجد، بستگان و... استفاده می شد.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج اظهار داشت: دسته چهارم، «والدین معلم» است. در بعضی خانه ها، والدین وارد فضای آموزش شدند با بهره گیری از مکمل های آموزشی، به آموزش فرزندانشان پرداختند و دسته آخر هم «پشتیبان معلم» است؛ یعنی وقتی بعضی از بسترهای آموزش مجازی توسعه پیدا کرد، ناخودآگاه، بسیاری از دانش آموزان، معلمان خویش را فارغ از خانه، مدرسه و محله انتخاب کردند و مدارس بعنوان پشتیبان در حوزه تسهیل گری به دانش آموز نقش خویش را تعریف کردند و معلم اصلی آن معلمی بود که دانش آموز انتخاب می کرد.
وی با اشاره به اینکه در همه این مقوله ها، نقش پرورش و تربیت بسیار کمرنگ است عنوان کرد: البته ما نقش عوامل موثر بر تربیت را قائلیم؛ اما اگر همه اینها مبتنی بر آموزش ها و آموزه های عمیق تربیتی نباشد، نمی توانیم برای متربی و دانش آموز، فضای تربیتی و پرورشی آن هم در این فضای جدید که تبعات خاص خویش را دارد، قائل باشیم.
فاطمی نژاد اضافه کرد: دو گانه آموزش حضوری و مجازی را ساختیم و باید ضلع سوم، آموزش غیرحضوری را ببینیم. در فضای مجازی، آموزش گروهی و چهره به چهره مطرح است و با آموزش غیرحضوری متفاوت می باشد.
وی به تبعات ایام کرونا به سبب ماندن در خانه و دسترسی به فضای رهای مجازی اشاره نمود و اظهار داشت: آموزش غیرحضوری، مبحث دیگری است. معاونت پرورشی دارای اداره کل های متفاوتی است، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن اولیا و مربیان را هم داریم؛ اما چقدر برای دانش آموزان برنامه ریزی کردیم؟.
عضو کمیسیون تعلیم و تربیت بسیج افزود: بعنوان مثال در حیاط خانه با حضور اولیا یا حضور نصف روز دانش آموزان در حیاط مدرسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برنامه داشته ایم؟ انجمن اولیا و مربیان چقدر برای خانواده ها در این شرایط آموزش تدارم دیده است؟ آیا انجمن اولیا و مربیان برای خانواده های صدمه دیده برنامه دارد؟ در مدرسه تلویزیونی تا چه اندازه برنامه های چند سطحی آموزش ویژه والدین پیش بینی شده است؟.
فاطمی نژاد اضافه کرد: معتقدم این مساله به این علت است که فکر می نماییم آموزش چیزی جدا از تربیت است. در آموزش مجازی، آموزش خلاق و پویا می توان ایجاد و مساله یابی و مساله سازی کرد. اگر محتوای متناسب با بحران ها خلق می کردیم حالا گرفتار سردرگمی نمی شدیم؛ باید در حوزه محتوای متناسب با این آموزش ها کار نماییم و بدانیم تربیت از آموزش جدا نیست و در سند تحول هم، تربیت بن مایه آموزش است.
وی درباره عدم دسترسی بین سه تا پنج میلیون دانش آموز به شبکه شاد اظهار داشت: بحث این نیست که فقط سه تا پنج میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند؛ بلکه بحث این است آن محتوایی که عرضه می دهیم چقدر کیفیت دارد و چقدر دانش آموز را اغنا می کند.
فاطمی نژاد از تهیه برنامه غنی آموزش به صورت تصویری و مکتوب آگاهی داد و اظهار داشت: متناسب با شرایط کرونا، محتوایی که دانش آموز را درگیر کند، تهیه کردیم و برنامه داریم که آموزش و پرورش می تواند استفاده نماید و کارگروه عینی و ملموس در این خصوص ایجاد تا عملیات اجرایی صورت گیرد.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اعلان اینکه تحول از دو منظر تحول در نظام آموزش و پرورش و تحول در مدرسه و فضاهای باید بررسی شود اظهار نمود: در حوزه تحول در مدرسه، بسیج فرهنگیان و بسیج دانش آموزی حضور دارند. مثلا ستاد هماهنگی بسیج دانش آموزی وجود دارد که رئیس آن وزیر آموزش و پرورش است و جلساتی برگزار می گردد اما در بحث تحول در نظام آموزش و پرورش از منظر مباحث تقنینی و تصمیم گیری و اینکه مکمل باشد و بتواند در تصمیم سازی کاملا خردمندانه کمک آموزش و پرورش باشد، ضعف داریم.



1399/08/17
13:57:21
5.0 / 5
653
تگهای خبر: اجرا , تصویر , تلویزیون , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر