توضیح یك مؤلف كتاب درسی درباره حذفیات كتاب ها

توضیح یك مؤلف كتاب درسی درباره حذفیات كتاب ها به گزارش كنكور هنر محمدرضا سنگری كه در تألیف كتاب های درسی همكاری داشته، درباره تغییرات و حذفیاتی كه در كتاب های درسی ادبیات فارسی اتفاق می افتد توضیح داد.


این نویسنده، پژوهشگر و مؤلف كتاب های درسی زبان و ادبیات فارسی در گفتگو با ایسنا، به دنبال انتشار فهرستی با عنوان «حذفیات كتاب های درسی ادبیات فارسی» كه در فضای مجازی دست به دست می شود و از حذف شعر و داستان هایی از ادبیات كلاسیك و معاصر و جایگزینی متن ها و نام هایی دیگر حكایت دارد و البته سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی امروز به این مورد واكنش نشان داد و اعلام نمود در سه سال قبل متنی از كتاب های فارسی حذف نشده است، اظهار نمود: من در دوره ای در تألیف كتاب های درسی بوده ام، اما بعدها ارتباط من كمرنگ تر بوده است. گاه تصمیم گیری های بعدی ای می شد كه در این تصمیم گیری ها چندان نقشی نداشتم.
او اضافه كرد: من نزدیك به ۱۵ سال است كه دیگر مسئول گروه ادبیات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیستم. فقط گاهی مرا در تیم تألیف دعوت می كردند و من هم با دوستان گروه همكاری و همفكری داشتم. این كه به چه دلیل درسی را برداشته اند و یا چرا درسی افزوده شده و یا این كه تغییراتی ایجاد شده، مسئول گروه ادبیات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بهتر می توانند توضیح بدهند و هر توضیحی كه من بدهم امكان دارد توضیح نادرست یا ناقصی باشد.
سنگری در توضیح چرایی حذف یا اضافه شدن متن ها به كتاب های درسی ادبیات فارسی، اظهار داشت: گاهی افرادی در حذفیاتی كه وجود دارد بزرگ نمایی می كنند. آنها معمولا با واقعیت های كتاب های درسی آشنا نیستند. گاهی اوقات بعضی از حذف ها پیشنهاد خود دبیران است چونكه معمولا از آنها نظرسنجی و نظرخواهی می كنند، یا دبیران نقدهایی می فرستند كه سبب می شود درسی حذف یا درس دیگری اضافه شود. این طور نیست كه ما تصور نماییم هر درسی را هركس و هر وقت كه دلش خواست می تواند حذف كند و یا درس دیگری را وارد كتاب های درسی كند و یا راحت آنرا بردارد. آن جا شورایی وجود دارد كه اعضایش درباره درس ها نظر می دهند و آنها را بررسی می كنند.
او با بیان این كه شاید یك از علل حذف ها درخواست دبیران باشد، تصریح كرد: امكان دارد دبیران بگویند فلان درس هیچ تناسبی ندارد و قابل تدریس نیست و یا درس بهتری وجود دارد كه می تواند جایگزین آن شود یا بچه ها از فلان درس لذتی نمی برند. پس صرفا این كه این درس برای فلان شخصیت است كه متعلق به جناح این طرف است یا آن طرف یا به چهره های پیش از انقلاب برمی گردد، در تألیف كتاب های درسی مطرح نیست. حال امكان دارد برخی نسبت به آن حساسیت به خرج بدهند كه مثلا این داستان چون برای غلامحسین ساعدی بوده و یا این شعر چون برای اخوان یا برای فلان كس بوده شما حذف كرده اید و در واقع دارید مخالف می كنید یا هر انگاره دیگری، درست نیست.
این مؤلف كتاب های درسی سپس بیان كرد: كتاب های درسی پشتوانه دارد و حداقل چندین مجموعه درباره آنها فكر و بحث و بررسی و سپس از معلمان نظرخواهی می كنند. قبل از این كه كتاب چاپ شود آنرا در سایت می گذارند و معلمان آنرا می بینند. سازمان هم بازخورد آنرا می بیند. امكان دارد چند معلم گفته باشند این درس، درس مناسبی نیست. حتی امكان دارد از یك شخصیت انقلاب درسی حذف شود، اصلا این طور نیست كه خدای نخواسته از سر مخالفت با ارزش های انقلاب باشد؛ بلكه دبیران به این نتیجه رسیده اند كه این درس، درس مناسبی نیست. گاهی وقت ها هم خواهندگانی هستند كه متقاضی مطرح شدن در كتاب های درسی هستند، گاهی درسی متناسب با این خواسته ها وارد كتاب درسی می شود، اما بعد معلوم می شود كه این درس خیلی هم مناسب نبوده و عكس العمل دبیران را به دنبال داشته است. من موارد بسیار این چنینی دیده ام. گاهی دبیرانی ما را دیده و گفته اند «تو را به خدا این درس را بردارید چونكه مورد اقبال بچه ها نیست»، در حالیكه امكان دارد این درس برای یك شخص نام آور و نویسنده مشهور باشد اما مورد علاقه دانش آموز نباشد، آن وقت آن درس عوض می شود. آن وقت كسانی می آیند و بدون این كه عقبه این ماجرا را بدانند، برخوردهای این طوری می كنند.



1398/08/12
23:15:36
5.0 / 5
4147
تگهای خبر: اجرا , پژوهش , ساز , سایت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
کنکور دکترای هنر
phdhonar.ir - تمام حقوق برای كنكور هنر محفوظ است

كنكور هنر

کنکور دکترای هنر